10 مورد از نکات مهم رانندگی در برف و یخ

خودرو

هر چند سفر در زمستان کاهش می‌یابد اما خیلی از افراد نیز از خلوتی و برفی بودن جاده برای لذت بردن بیشتر از سفر استفاده کرده و دل به راه می‌زنند. چیزی که در این شرایط مهم است؛ لزوم رعایت نکات مهم رانندگی در برف و یخ محسوب می‌شود.

اصول رانندگی در برف و یخ ایجاب می‌کند که احتیاط، قدرت پیش‌بینی و کنترل زیادی برای رانندگی در جاده خیس داشته باشیم. در ادامه بررسی می‌کنیم که در شرایط یخبندان مسافت توقف چند برابر افزایش می‌یابد و با نکات ایمنی رانندگی در برف و یخبندان زمستان بیشتر آشنا می‌شویم.

نکات کلیدی

  • سرعت مطمئن، دنده سنگین و فاصله مناسب از نکات مهم رانندگی در برف و یخ است.
  • نکات پیش از رانندگی مثل هوشیار بودن کافی، کفش راحت و برف‌روبی از اتومبیل را فراموش نکنید.
  • اگر قرار است در جاده‌ای رانندگی کنید که قبلا تجربه رانندگی در آن را نداشتید؛ حتما وضعیت جاده را قبل از حرکت استعلام کنید.

نکات رانندگی هنگام بارندگی

در این ویدیو با بیان نکات مهم رانندگی در هوای بارانی و جاده لغزنده قصد داریم به شما در رانندگی ایمن در جادۀ لغزنده کمک کنیم.

 

نکات مهم رانندگی در برف و یخ

رانندگی به‌طور کلی باید با رعایت قوانین و ضوابط از پیش‌ تعیین‌شده انجام شود. در غیر این‌صورت برای خود راننده و سرنشینان و همچنین سایر رانندگان خطرآفرین خواهد بود.

اما در بعضی شرایط قوانین و نکاتی که باید رعایت شوند، شدیدتر و سختگیرانه‌تر اعمال می‌شود؛ زیرا ریسک رانندگی در این موارد بالاست. یکی از این شرایط، برفی بودن هوا و یخ زدن جاده‌ها است که احتیاط و مهارت بیشتری در رانندگی می‌طلبد.

1. احتیاط در خروج از پارک یکی از نکات مهم رانندگي در برف و يخ است

وقتی از حالت ایستاده شروع به حرکت می‌کنید، دنده‌ای بالاتر از دنده یک انتخاب کرده و به‌آرامی سرعت را زیاد کنید.

افزایش سرعت به یک‌باره باعث می‌شود تا چرخ‌های شما روی جاده لیز بخورند و برف‌های سطح خیابان را پشت لاستیک شما بلند کرده و ماشین شما را در برف گیر بیندازد.

همچنین اگر ناگهانی با سطح زمین اصطکاک پیدا کنید، ممکن است ماشین شما در جهتی که مدنظرتان نیست پرتاب شود. با رعایت این نکته از نکات مهم رانندگی در برف و یخ خودتان را گیر نخواهید انداخت!

نکات مهم رانندگي در برف و يخ

2. قبل از حرکت به سطح جاده و میزان لغزندگی آن توجه کنید

وقتی که راه افتادید، به‌آرامی حرکت کرده و سعی کنید تا از شلوغ‌ترین قسمت جاده استفاده کنید؛ چراکه وزن ترافیک معمولا باعث پاک شدن سطح جاده می‌شود.

راه‌های پوشیده از برف می‌توانند انواع زباله یا چاله احتمالی در سطح جاده را طوری بپوشانند که برخورد ناگهانی اتومبیل شما با آن‌ها برایتان خطرآفرین شود.

همچنین در این شرایط لازم است که از سالم بودن بخاری اتومبیل خود مطمئن شوید تا هوای درون کابین را گرم کنید. برای رفع خرابی و تشخیص وجود هوا در بخاری ماشین و تعمیر آن، بهتر است از یک متخصص کمک بخواهید.

3. رعایت فاصله؛ یکی از نکات مهم رانندگی در برف و یخ

فاصله بین لحظه فشار روی پدال ترمز و توقف ماشین در جاده برفی 10 برابر دیرتر از همین فاصله در جاده معمولی است؛ پس مراقب باشید که فاصله مناسبی از ماشین جلویی خود داشته باشید.

خودرو جلویی باید 8 ثانیه از شما جلوتر باشد تا اطمینان‌خاطر داشته باشید که برخوردی نخواهید داشت. برای چک کردن این فاصله از تیربرق یا چراغ راهنمایی به‌عنوان نشان استفاده کنید.

به‌منظور رعایت نکات رانندگی در یخبندان، سرعت خود را درست بگیرید و فواصل ایمن توقف بین خود و خودروی جلویی را حفظ کنید و تا 10 برابر فاصله توصیه‌شده معمولی ایجاد کنید.

با گذاشتن فضای زیادی در جلو (بین اتومبیل خودتان و جلویی) برای سربالایی آماده شوید تا بتوانید بدون نیاز به تعویض دنده سرعت خود را ثابت نگه دارید؛ به این صورت از لغزش احتمالی لاستیک جلوگیری خواهید کرد.

نکات رانندگی در یخبندان

برای سرپایینی از دنده سبک استفاده کرده و سعی کنید تا از ترمزگیری بپرهیزید؛ مگر این‌که مطمئن باشید که فضای زیادی بین خود و خودروی جلویی در نظر گرفته‌اید.

(پیشنهاد می‌کنیم در همین رابطه موضوع بررسی سیستم کنترل کشش خودرو در سراشیبی را مطالعه فرمایید.)

در سیستم رانندگی در برف رعایت فاصله یکی از مهم‌ترین نکات رانندگی در برف و یخ است که متاسفانه شایع‌ترین دلیل تصادف‌های زمستانی نیز به حساب می‌آید.‎

4. برای رانندگی در جاده باز احتیاط کنید

شنا باید سرعت را به‌آرامی افزایش دهید و از بالاترین دنده ممکن استفاده کنید تا از چرخش غیرضروری جلوگیری شود.

اگر خودرو شروع به لیز خوردن کرد، فرمان را به سمتی که پشت ماشین به آن سمت لیز می‌خورد بچرخانید و پای خود را از روی ترمز و گاز بردارید تا ماشین دوباره تحت کنترل شما دربیاید.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو!

5. به‌هنگام گیر کردن در برف درست عمل کنید

اگر با ماشین در میان انبوهی از برف گیر کردید، نترسید و پای خود را از روی ترمز بردارید، فرمان را صاف کرده و چرخ‌ها را از برف پاک کنید.

اگر زنجیر چرخ دارید، در این شرایط از آن استفاده کنید. زنجیر چرخ شما را از موقعیت سخت و گیر کردن در برف نجات خواهد داد.

6. یخ سیاه جاده را جدی بگیرید

یکی از نکات مهم رانندگی در زمستان توجه به یخ سیاه یا همان یخ‌زدگی آسفالت است که در ابتدا دیده نمی‌شود. این پدیده معمولا روی پل، روگذر و جاده‌های کم تردد پدید می‌آید.

در این شرایط شما باید دما را چک کنید. ممکن است دمای سطح جاده از دمای هوا پایین‌تر هم باشد! پس این قاتل نامرئی را دست کم نگیرید و زنجیر چرخ ببندید.

حالت برفی گیربکس اتومات چیست

7. برف‌روبی کافی از روی خودرو را با دقت انجام دهید

برف‌روبی از اتومبیل برای ساکنین مناطق پر برف مسئله مهمی‌ست که یکی از نکات مهم رانندگی در برف و یخ محسوب می‌شود و شما باید آن را به یک عادت زمستانه بدل کنید.

ممکن است هنگام رانندگی در پیچ‌وخم جاده،  برف یا یخ از بدنه اتومبیل شما کنده شود و به سمت عابرین یا دیگر اتومبیل‌ها پرتاب شده و خطر ایجاد کند. رعایت نکات ایمنی قبل از شروع به رانندگی، از نکات مهم رانندگی در برف و یخ در نظر گرفته می‌شود.

8. روان برانید

یکی از نکات مهم رانندگی در برف و یخ، توجه داشتن به راحتیِ کفش و نحوه قرارگیری پا داخل کفش است تا راننده بتواند با فشارهای کنترل‌شده روی پدال‌ها، کنترل ماشین را حفظ کند.

به‌ همین منظور لازم است تا شما کفش راحت و خشک بپوشید و سعی کنید خیلی با پدال گاز و ترمز بازی نکنید. حرکات تند و ناگهانی، کنترل ماشین را سخت می‌کند و باعث می‌شود تا لاستیک‌های ضعیف به‌راحتی روی جاده بلغزند.

بنابراین هر چرخش چرخ، فشار دادن ترمزها و حرکت دریچه گاز، باید عمدی، ملایم و تدریجی باشد. تصور کنید که یک فنجان چای داغ روی پای شما قرار دارد و باید طوری رانندگی کنید تا نریزد!

9. مراقب پیچ‌ها باشید

با دنده دوم حرکت کنید؛ زیرا این دنده به کاهش لغزش چرخ کمک می‌کند. هنگام نزدیک شدن به پیچ، قبل از این‌که واقعاً فرمان را بچرخانید، ترمز کنید.

اگر ماشین شما کنترل خود را از دست داد، وحشت نکنید. نکته کلیدی این است که پای خود را از روی پدال گاز بردارید و مطمئن شوید که چرخ‌های شما در جهتی هستند که می‌خواهید به آن سمت بروید.

برای رعایت نکات رانندگی در هوای بارانی و این که بتوانید جلوی حرکت خودرو را بگیرید، باید با استفاده از اهرم دنده، گیربکس را بر روی حالت موردنظر خود قرار دهید تا گشتاور با توجه به این مسئله به سمت چرخ‌ها هدایت شود.

برای درک بهتر این مطلب باید بدانید که حالت برفی گیربکس اتومات چیست. (پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله معرفی انواع گیربکس را مطالعه فرمایید.)

اصول رانندگی در برف و یخ

10. چراغ فراموش نشود

استفاده از چراغ‌ها نه‌تنها یکی از نکات مهم رانندگی در برف و یخ محسوب می‌شود، بلکه همواره لازم است تا از چراغ‌ها در شرایطی که دید راننده محدود است، استفاده کنید.

اگر دید شما به‌دلیل مه و شرایط جوی کمتر از 100 متر است، چراغ های مه‌شکن خود را روشن کنید. اما به یاد داشته باشید که وقتی دید بهبود یافت، آن‌ها را خاموش نمایید.

یکی از نکات مهم رانندگی در برف و یخ؛ مقابله با لغزش

لغزیدن خودرو یکی از رایج ترین مشکلات رانندگی در جاده برفی در نظر گرفته می‌شود. کنترل اتومبیل هنگام لغزش از نکات مهم رانندگی در برف و یخ است که به تسلط کافی راننده روی خودرو بستگی دارد.

تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

لیز خوردن چرخ جلو در جاده لغزنده

لغزش چرخ جلو زمانی رخ می‌دهد که چرخ‌های جلو کشش را از دست بدهند. اگر شروع به لیز خوردن کردید، نکات زیر را به یاد داشته باشید:

  • خونسرد باشید و فراموش نکنید که ضربه زدن به ترمز (یا گاز) فقط اوضاع را بدتر می‌کند.
  • به جای شتاب‌گیری یا دور زدن سریع، پای خود را از روی گاز بردارید و اجازه دهید کشش لاستیک‌های شما بدون دخالت ترمز یا پدال های گاز، خودرو را هدایت کند.
  • هنگامی که از منطقه یخی دور شدید، می‌توانید دوباره شتاب بگیرید.
  • اگر در یک جاده یا خیابانی هستید که شن‌کاری یا نمک‌پاشی نشده است، به یاد داشته باشید که همیشه امکان لغزیدن وجود دارد. به‌آرامی ترمز کنید و فرمان خود را تا حد امکان صاف نگه‌دارید.

نکات ایمنی رانندگی در برف و یخبندان زمستان

لیز خوردن چرخ عقب در جاده لغزنده

اگر چرخ‌های عقب شما به‌دلیل یخ‌زدگی می‌لغزند و ماشین شما شروع به چرخیدن می‌کند، به آن بیش فرمانی می‌گویند. برای اصلاح لغزش چرخ عقب در جاده برفی، موارد زیر را انجام دهید:

  • پای خود را از روی گاز بردارید.
  • با فرمان به‌طور کامل به جهت لغزش بروید تا ماشین خود را صاف کنید. این کار لغزش اتومبیل را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود که کنترل کامل ماشین را در اختیار بگیرید.
  • به یاد داشته باشید فرمان دادن و تعویض فرمان بیش از حد، می‌تواند مشکلات این چنینی را بیشتر کند؛ بنابراین آرام باشید و از واکنش‌های هیجانی بپرهیزید.

جمع‌بندی

رانندگی در جاده برفی به داشتن مهارت رانندگی، اعتمادبه‌نفس و هوشیاری نیاز دارد. با این‌ حال، علاوه‌بر رعایت نکات مهم رانندگی در برف و یخ، سعی کنید تا آرامش خود را حفظ کنید و نسبت به دیگر روزها زمان بیشتری به خودتان بدهید.

رانندگی در جاده برفی زمان‌ طولانی‌تری از شما خواهد گرفت؛ بنابراین عجله‌ای برای رسیدن به مقصد نداشته باشید. یکی از مواردی که ممکن است مشکلات رانندگی در برف و یخ را بیشتر کند، نقص فنی اتومبیل است.

متأسفانه حتی با رعایت نکات مهم رانندگی در برف و یخ، باز هم ممکن است مشکلات مکانیکی برای اتومبیل شما ایجاد شود. در این شرایط بهتر است با شماره 1471 تماس بگیرید تا تیم تعمیرکار خودرو آچاره به‌منظور امدادرسانی و تعمیر اتومبیل در محل حاضر شوند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا