سیم کشی مدار حلقوی پریزهای برق

برقکاریساختمانسیم‌ کشی ساختمان

سیم‌کشی مدار حلقوی یک روش سیم‌کشی ایمن‌تر، قابل اعتمادتر و کارآمدتر است. این روش، نسبت به روش شعاعی، افت ولتاژ، تلفات انرژی و خطر آتش‌سوزی را کاهش می‌دهد. برای انجام برقکاری ساختمان بهتر است از این روش استفاده کنید.

نکات کلید

مزایای بیشمار سیم کشی مدار حلقوی باعث شده است که روش شعاعی کم‌کم طرفداران خود را از دست بدهد. این فواید شامل:

  • کاهش افت ولتاژ
  • عملکرد سریع‌تر وسایل حفاظتی
  • کاهش تلفات انرژی
  • کاهش سطح مقطع سیم‌ها
  • افزایش عمر سیم‌ها
  • امکان کاهش سرخط‌‌ها
  • کاهش احتمال قطع سیم ارت مدار

مدار حلقوی یا رینگ چیست؟

دو روش اصلی سیم‌کشی پریزهای برق داریم. روش اول، روش شعاعی است که در آن، سرخطی از جعبه فیوز شروع می‌شود و به پریزهای مختلف وصل می‌شود. این روش، روش سنتی و مرسوم است. روش دوم، سیم کشی مدار حلقوی است که در آن، سیم‌کشی از یک نقطه شروع می‌شود و به صورت حلقه‌ای به سایر پریزها وصل می‌شود. این روش، روش مدرن‌تر و ایمن‌تری است که در کشورهای اروپایی و آمریکایی متداول است.

مدار حلقوی یا مدار رینگ، یک روش سیم‌کشی است که در آن، سیم‌کشی از یک نقطه شروع می‌شود و به صورت حلقه‌ای به سایر پریزها وصل می‌شود و مجددا به جعبه فیوز وصل می‌شود. این روش، نسبت به روش شعاعی، ایمن‌تر و قابل اعتمادتر است.

تنها ایرادی که به ظاهر می‌توان بر مدار حلقوی ،گرفت مصرف بیشتر سیم و لوله برق است، ولی مزایا آن بسیار زیاد است و می‌توان از معایب چشم پوشی کرد.

محاسبه رایگان هزینه خدمات برقکاری ساختمان!

مدار حلقوی یا رینگ چیست؟

مزایای سیم کشی مدار حلقوی

مزایای زیاد سیم کشی مدار حلقوی آنقدر زیاد است که باعث شده است کم کم روش شعاعی کنار گذاشته شود و بین متخصصین محبوبیت پیدا کند.

کاهش افت ولتاژ: در مدار شعاعی، جریان برق از یک نقطه شروع می‌شود و به صورت مستقیم به پریزها وصل می‌شود. در نتیجه، هر چه فاصله پریزها از جعبه فیوز بیشتر باشد، افت ولتاژ بیشتری در پریزها ایجاد می‌شود. در مدار حلقوی، جریان برق از دو نقطه وارد پریزها می‌شود. در نتیجه، افت ولتاژ در هر پریز به نصف کاهش می‌یابد. این امر باعث می‌شود که وسایل برقی در مدار عملکرد بهتری داشته باشند.

عملکرد سریع‌تر وسایل حفاظتی: در مدار حلقوی، اگر یک پریز دچار اتصالی شود، جریان برق از طریق مدار حلقوی به جعبه فیوز باز می‌گردد. در نتیجه، وسایل حفاظتی می‌توانند سریع‌تر اتصالی را تشخیص دهند و مدار را قطع کنند. این امر باعث می‌شود که از بروز آتش‌سوزی جلوگیری شود. در نتیجه باعث افزایش عمر سیم‌ها و تجهیزات خواهد شد.

کاهش تلفات انرژی: در سیم کشی مدار حلقوی، جریان برق از دو نقطه وارد پریزها می‌شود. در نتیجه، تلفات انرژی در مدار کاهش می‌یابد. این امر باعث می‌شود که مصرف انرژی برق کاهش یابد.

کاهش سطح مقطع سیم ها: در مدار حلقوی، می‌توان از سیم‌های نمره کوچکتری استفاده کرد. این امر باعث می‌شود که هزینه سیم‌کشی کاهش یابد. در بعضی شهرهای کشور که هوا گرم است (جریان مجاز عبوری از سیم‌ها کاهش می‌یابد) در این صورت برقکارها از سیم‌های نمره ٤ یا ٦ برای مدار پریزها استفاده می‌کنند اما اگر مدارشان را بصورت حلقوی اجرا کنند می‌توانند از سیم‌های نمره ۲٫۵ استفاده کنند. حتی اگر مدار حلقوی را اجرا کنید مجاز به استفاده از سیم‌های نمره ۱٫۵ و کمتر نیستید چون حداقل سایز سیم‌های مورد استفاده برای پریزها نمره ۲٫۵ است.

مزایای سیم کشی مدار حلقوی

افزایش عمر سیم‌ها با کمتر گرم شدنشان در این روش سیم کشی مدار حلقوی امکان‌پذیر است.

اگر هر کدام از سیم‌های فاز نول و ارت در قسمتی از مدار قطع شوند برق کل مدار قطع نمی‌شود اما مدار از حالت حلقوی خارج می‌شود.

امکان کاهش سرخط‌ها: در سیم کشی مدار حلقوی هم نباید بیشتر از ۱۲ پریز برق را تغذیه کنید. ولی در مکان‌هایی مثل آشپزخانه که مثلاً ٦ یا ۷ پریز دارید و قبلاً برای آن‌ها ۲ سرخط تعریف می‌کردید با مدار حلقوی می‌توانید یک سرخط در نظر بگیرید.

کاهش احتمال قطع سیم ارت مدار: با توجه به اینکه کاربرد سیم ارت فراوان است این مورد از مزایایی سیم کشی مدار حلقوی باعث کاهش خطرات برق‌گرفتگی می‌شود.

معایب سیم‌کشی مدار حلقوی

 سیم‌کشی مدار حلقوی نسبت به روش شعاعی هزینه بیشتری دارد. نسبت به سیم کشی شعاعی پیچیدگی بیشتری دارد و بهتر است توسط متخصصین با تجربه انجام شود.

نکته پایانی سیم کشی مدار حلقوی

توجه کنید در مدار حلقوی هر دو رشته سیم فازی که وارد جعبه فیوز می‌گردد باید در زیر یک کلید مینیاتوری (باید ۱۶ آمپر تایپ C باشد) بسته شوند و نصب ۲ کلید مینیاتوری برای یک مدار حلقوی مجاز نیست.

در کل پریزهای برق از ساده‌ترین مدارهای برق هستند و نصب آن نسبتا ساده است اما با این حال اگر تجربه کافی ندارید بهتر  است از تیم متخصصین آچاره کمک بگیرید.

جواد ورزدار

جواد ورزدار

آقای ورزدار متخصص منتخب چندین دوره آچاره هستند. ایشان در زمینه برقکاری و سیم کشی ساختمان فعالیت دارند. این مقاله تحت نظر ایشان نوشته شده‌است.
به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا