آموزش نصب پارکت روی سرامیک + مواردی که باید از آن پرهیز کنید!

ساختمانتعمیرات ساختمانکفپوش

امروزه استفاده از پارکت برای کفپوش با توجه به مزایایی که در مقایسه با سنگ و سرامیک دارد، بسیار پرطرفدار است. پارکت تنوع بالایی داشته و با ایجاد عایق صوتی و حرارتی یک کفپوش کاربردی به شمار می‌آید. سادگی نصب پارکت از دیگر دلایل پرطرفدار بودن این کفپوش است. پارکت همچنین در مقایسه با سنگ و سرامیک سطح نرم‌تری داشته و برای بچه‌ها گزینه ایمن‌تری است. اگر کفپوش فعلی منزل شما سرامیک است و قصد تغییر آن به پارکت را دارید با این مقاله از آچاره با آموزش نصب پارکت روی سرامیک همراه باشید.

آیا امکان نصب پارکت روی سرامیک‌ها وجود دارد؟

به طور کلی پاسخ این سوال مثبت است، مگر در موارد خاص که در ادامه این مقاله به آن‌ها اشاره می‌کنیم. به دلیل سطح صاف سرامیک نصب پارکت روی آن امکان‌پذیر است. برای نصب پارکت‌ها روی سرامیک ابتدا یک لایه فومی مخصوص روی سرامیک اعمال کرده و سپس اقدام به نصب پارکت می‌کنند.

نحوه نصب پارکت روی سرامیک

نصب پارکت روی سرامیک کار پیچیده‌ای نیست، اما بهتر است توسط افراد با تجربه و متخصص انجام شود تا نصب آن به طور استاندارد انجام شده و طول عمر بیشتری داشته باشد. جهت نصب کردن پارکت روی سرامیک چند مرحله باید طی شود:

نصب پارکت لمینت:

  1. در مرحله اول برآورد دقیقی از متراژ کف و مشخص کردن جهت نصب (افقی یا عمودی) برای تهیه تعداد کافی تایل پارکت انجام می‌شود.
  2. سپس سطح سرامیک از نظر تراز بودن بررسی شده و در صورت صاف بودن آن مرحله بعدی انجام می‌شود.
  3. در مرحله سوم، لایه مخصوص فومی (فوم سایلنت)، روی سطح سرامیک اعمال می‌شود.
  4. در نهایت پارکت لمینت روی کف نصب شده و محکم می‌شود.

نصب پارکت چوبی:

  1. در مرحله اول برآورد دقیق متراژ کف و مشخص کردن جهت نصب (افقی یا عمودی) برای تهیه تعداد کافی تایل پارکت انجام می‌شود.
  2. در مرحله دوم، سطح سرامیک از نظر تراز بودن بررسی شده و در صورت صاف بودن آن مرحله بعدی انجام می‌شود. این مرحله جهت نصب پارکت چوبی اهمیت بسیار بیشتری دارد.
  3. در صورتی که سطح تراز نباشد و سرامیک‌ها دچار شکستگی و برآمدگی باشند، سرامیک‌ها کنده شده و عمق کندن کف با توجه به ضخامت چوب مشخص می‌شود.
  4. در این مرحله لایه مخصوص فومی (فوم سایلنت)، روی سطح اعمال می‌شود.
  5. در نهایت و پس از زیرسازی اصولی، پارکت چوبی نصب می‌شود.

بیشتر بخوانید : انواع کف‌ سازی سوله‌‌های صنعتی

نصب پارکت روی سرامیک

در چه شرایطی نمی‌توان پارکت را روی سرامیک‌ها نصب کرد؟

همانطور که اشاره شد، در صورت صاف و تراز بودن کف سرامیکی می‌توان به راحتی پارکت را روی آن نصب کرد، اما در شرایطی که به هر دلیل کف تراز نباشد، نیاز به کندن سرامیک دارید. در موقعیت‌های زیر، سرامیک کف جهت اعمال کفپوش پارکت باید کنده شود:

  • نصب پارکت روی سرامیک باعث اختلاف سطح و گیر کردن درب‌ها هنگام باز و بسته شدن شود.
  • سرامیک دچار شکستگی و آسیب بوده و پستی و بلندی داشته باشد.

مشکلات نصب پارکت چوبی روی سطح سرامیک غیر تراز

تراز بودن سطح اهمیت بسیار زیادی دارد و به همین دلیل است که نصب پارکت روی سرامیک باید توسط افراد باتجربه صورت بگیرد. این مساله در رابطه با نصب پارکت چوبی اهمیت بسیار بیشتری دارد. در صورتی که پارکت چوبی روی سطح سرامیک غیر تراز نصب شود، ممکن است اختلاف سطح زیادی ایجاد شده و مانع از باز و بسته شدن راحت درب‌های خانه شود. همچنین، خالی بودن فضای زیر پارکت در بعضی از نقاط ناهموار کف، موجب رطوبت گرفتن پارکت چوبی و پوسیدگی آن می‌شود. در شرایطی که حد فاصل بین سرامیک‌ها و اصطلاحا خط دوغاب بین آن‌ها عمیق باشد، سطحی ناهموار ایجاد شده و به همین دلیل قبل از نصب پارکت این فاصله‌ها باید پر شوند.

بیشتر بخوانید : هاردنر چیست و چه کاربردی در نقاشی ساختمان دارد؟

نصب پارکت روی سرامیک

هزینه نصب پارکت چقدر است؟  

هزینه نصب پارکت توسط دو عامل مشخص می‌شود:

  • قیمت پارکت
  • هزینه نصب پارکت

قیمت پارکت بسته به ایرانی یا خارجی بودن، جنس و نوع آن و برند مورد نظر متفاوت بوده و کاملا به سلیقه شما و بودجه‌ای که در نظر دارید بستگی دارد. هزینه نصب نیز در صورتی که نیاز به کندن کف سرامیکی وجود داشته باشد با حالتی که نصب روی کف سرامیک انجام می‌شود متفاوت خواهد بود. به طور میانگین و حدودی، هزینه نصب روی سرامیک بدون نیاز به زیرسازی چیزی در حدود 40 هزار تومان برای هر متر مربع است.

برای بازسازی و دکوراسیون از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

بیشتر بخوانید : آموزش نصب کابینت

نصب پارکت روی سرامیک

سخن آخر

اگر قصد نوسازی منزلتان را دارید نصب پارکت روی سرامیک می‌تواند یک تغییر مثبت باشد. پارکت علاوه بر سهولت نصب و قیمت مناسب، ظاهر بهتر و ایمنی بیشتری دارد. اگر کف سرامیکی منزل شما صاف و تراز باشد نصب آن به سرعت و سادگی انجام شده و بدون نیاز به کندن کف می‌توانید کفپوش منزلتان را به پارکت چوبی یا لمینتی تغییر بدهید.

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا