نحوه تنظیم میله یون مشعل + شرح عملکرد آن

ساختمانلوله کشی و تاسیساتموتورخانه

مشعل‌ها یکی از ابزارهایی هستند که کاربرد صنعتی دارند و اغلب در موتورخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. کارکرد اصلی مشعل‌ها در این جایگاه گرم کردن سیال‌های مختلف است که معمول‌ترین آن‌ها، آب می‌باشد. مشعل‌های صنعتی و همین‌طور مشعل‌های کوچک‌تر، دارای قطعاتی هستند که می‌توانند در این وسیله نقش تعیین‌کننده داشته باشند. یکی از این قطعات، میله یون است. به این میله‌ها، الکترود هم گفته می‌شود که در بخشی از شعله پخش‌کن مشعل قرار می‌گیرد. برای این که این قطعه به‌درستی کار خود را انجام دهد، لازم است که ابتدا شما آن را تنظیم کنید.

تنظیم میله یون مشعل کار چندان سختی نیست و هر کسی می‌تواند آن را انجام دهد؛ اما بهتر است که کار تنظیم این قطعه بر روی مشعل، توسط فردی ماهر و مسلط به دستگاه‌های صنعتی انجام شود. اگر میله یونی که روی مشعل قرار می‌گیرد به‌خوبی تنظیم نشود، این قطعه به‌درستی کار نکرده و از آنجایی که نقش مهمی در شکل گرفتن احتراق این دستگاه دارد، آتش مشعل را به‌خوبی نمی‌سوزاند. در این مطلب از مجله آچاره، اطلاعات بیشتری را در این راستا در اختیار شما قرار خواهیم داد. با ما همراه باشید.

مشعل‌های صنعتی

جنس میله یون مشعل و لایه روکش آن

این میله در جنس‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد و جنس و نوع آن، بستگی به کارایی میله در مشعل دارد. میله الکترود با جنس فلزی‌ای که دارد، در تمامی دستگاه‌های صنعتی استفاده می‌شود. این فلز از آلیاژهای مختلفی ساخته می‌شود که نوع این آلیاژ به کار رفته برای تولید میله، کاربرد آن را تعیین می‌کند. معمول‌ترین آلیاژهایی که برای ساخت این وسیله در مشعل از آن‌ها بهره برده می‌شود، آلیاژهای توریم و تنگستن هستند. دلیل اصلی به کار رفتن این 2 ماده در میله یون مشعل، خاصیت تبادل یونی در آن‌ها است.

برای تنظیم میله یون مشعل، فرقی نمی‎‌کند که شما میله یونی با آلیاژ توریم داشته باشید یا تنگستن؛ این کار برای هر دو آلیاژ به یک شکل انجام می‌شود. یکی دیگر از دلایل به کار رفتن این ماده‌ها برای ساخت میله یون، تحمل حرارت بالا در آن‌هاست. این آلیاژها در حرارت بالای مشعل‌ها خراب نمی‌شوند و به‌درستی در جای خود باقی می‌مانند. بر روی هر میله یک لایه روکش قرار دارد که کار اصلی آن عایق بودن است. دلیل وجود این عایق این است که میله با شعله پخش‌کن مشعل برخورد نداشته باشد. این لایه روکش که عایق میله یون است، از جنس سرامیکی ساخته می‌شود.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

شاید برای برخی از افراد این سؤال به وجود بیاید که اگر میله یون مشعل با شعله پخش‌کن برخورد داشته باشد چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ دلیل اصلی اهمیت تنظیم میله یون مشعل هم همین موضوع است. زمانی که میله یون به شعله پخش‌کن بخورد، جرقه ایجاد شده و کار مشعل مختل می‌شود. لایه سرامیکی عایق به این دلیل که از ایجاد این جرقه جلوگیری کند، روی میله یون قرار می‌گیرد.

مطلب پیشنهادی: 4 دلیل نشتی گاز در موتورخانه

جنس میله یون و روکش آن

یونیزاسیون مشعل چگونه اتفاق می‌افتد؟

مشعل‌ها برای اینکه عملکرد درستی داشته باشند و به‌خوبی کار کنند، به یک منبع سوخت نیاز دارند. این منبع سوخت در مشعل‌ها متفاوت بوده و ممکن است گاز باشد یا گازوئیل. روی قسمت جلویی هر مشعل، بخشی به نام شعله پخش‌کن وجود دارد که همان‌طور که از نام آن پیداست، وظیفه پخش کردن شعله پس از جرقه اولیه را دارد. در این بخش 2 قسمت کوچک با عنوان‌های قسمت جرقه‌زن و قسمت میله یون وجود دارند. زمانی که سوخت از منبع اصلی مشعل خارج شده و احتراق شکل گرفت، نوبت میله یون است که به‌خوبی نقش خود را ایفا کند.

وقتی تنظیم میله یون مشعل به‌درستی انجام شود، در ادامه فرآیند سوختن سوخت، احتمال به وجود آمدن مشکل بسیار کم است. اگر این قطعه به صورت صحیح در جای خود قرار نگیرد، شروع کار مشعل با مشکل مواجه خواهد شد. معمولاً بیشترین کاربرد میله یون برای مشعل‌هایی است که با گاز کار می‌کنند. از آنجایی که شعله مشعل‌های گازسوز آبی است، می‌توان گفت حجم کثیری از الکترون در آن وجود دارد. وقتی مشعل گازی شروع به کار کرده و احتراق در آن شکل می‌گیرد، میله یون مشعل، الکترون‌هایی که گاز از خود ساطع می‌کند را جذب کرده و به رله منتقل می‌کند.

حال باید گفت که وقتی این اتفاق رخ می‌دهد، رله متوجه وجود شکل گرفتن شعله در مشعل شده و فرآیندهای بعدی در آن را به کار می‌اندازد. با تنظیم میله یون مشعل، خواهید دید که در حقیقت این الکترون‌ها با جریان بسیار کم به رله انتقال می‌یابند. گفته می‌شود که اندازه این جریان، حدود 5 میلی‌آمپر است. به این تبادل یونی، ترمونیک هم گفته می‌شود.

یونازیسیون مشعل

تنظیم دقیق میله یون مشعل

تا به اینجا قطعا می‌دانید که جایگاه دقیق قرار گرفتن میله یون مشعل در کجای آن است. این قطعه در مشعل‌های گازی یا حتی برخی مشعل‌های گازوئیلی دقیقاً در بخش جلویی شبکه احتراق قرار می‌گیرد که توسط یک وایر به کنتاکت رله وصل می‌شود. دلیل متصل شدن این قطعه به رله این است که وقتی میله یون، الکترون‌های مثبت و منفی را دریافت کرد، آن‌ها را به رله منتقل کرده و به آن خبر شکل‌گیری احتراق را بدهد. بخش اتصال این 2 قطعه به هم در کنتاکت شماره 2 پایه رله است و این بخش از رله عملکرد بسیار سریعی دارد.

وقتی قصد تنظیم میله یون مشعل را دارید، باید دقت زیادی به خرج دهید که این بخش با شعله پخش‌کن یا همان سطح بخش جلویی شبکه احتراق برخورد نداشته باشد. اگر این اتفاق رخ دهد، وقتی گاز مشتعل شده و الکترون‌های آن توسط میله یون جذب می‌شوند، انتقال الکترون‌ها به رله به‌درستی انجام نشده و رله وجود شعله را تشخیص نمی‌دهد. اگر رله نداند که احتراق شکل گرفته و شعله ایجاد شده، ممکن است همان شعله کوچک هم خاموش شود.

الکترون‌های مثبت و منفی بار مغناطیسی دارند و از همین جهت به‌سرعت در این فرآیند جریان پیدا می‌کنند. وقتی شعله آتش خاموش شود، این جریان الکتریسیته قطع می‌شود، رله که در حال دریافت این جریان بود دیگر حالت مغناطیسی را دریافت نمی‌کند و در همین سو دیده می‌شود که مشعل خاموش می‌گردد و این به دلیل کارکرد درست مشعل است که تنظیم میله یون مشعل باید به‌درستی انجام گیرد.

تنظیم میله یون در مشعل

فرآیند شکل گیری احتراق تا عمل کردن میله یون مشعل

با روشن شدن مشعل‌های صنعتی که با گاز کار می‌‎‌کنند، برای به وجود آمدن شعله، یک واکنش شیمیایی بین سوخت و اکسیژن رخ می‌دهد. در شعله آتش تعداد بی‌شماری مولکول وجود دارد که هر کدام از آن‌ها دارای بارهای مثبت و منفی هستند. مقدار این بارهای مثبت و منفی به صورت مساوی بوده و از این رو می‌توان گفت از لحاظ الکتریکی بودن، خنثی هستند. در واقع مبحث اصلی که در این قسمت باید به آن بپردازیم، بحث الکترون‌ها است. الکترون‌ها بارهای منفی هستند که در مولکول‌ها یافت می‌شوند.

ویژگی اصلی الکترون‌ها جرم بسیار کم، بار الکتریکی منفی و اندازه بسیار کوچک آن‌ها است. پس از تنظیم میله یون مشعل، می‌بینید که جذب الکترون‌ها توسط این قطعه سبب روشن شدن مشعل می‌شود و مغناطیسی شدن رله توسط میله یون شکل می‌گیرد. این میله الکترون‌ها را دریافت کرده و در سریع‌ترین زمان ممکن به پایه رله منتقل می‌کند. در طی مراحل انتقال الکترون از طریق میله یون به رله، مقاومت اهمی نول هم وارد این جریان می‌شود که در همین خصوص، مغناطیس شدن رله امکان‌پذیر می‌گردد.

در واقع می‌توان گفت که کار اصلی میله یون مشعل، انتقال بارهای منفی به وجود آمده از احتراق به رله است تا رله بتواند روشن بودن مشعل را تشخیص داده و آتش را زنده نگه دارد. عملکرد صحیح مشعل از ابتدای جرقه زدن تا حفظ آتش بستگی به تنظیم میله یون مشعل دارد.

فرآیند شکل گیری احتراق تا عمل کردن میله یون

ویژگی‌ها و مزایای میله یون مشعل

بخش‌ها و قطعه‌های مشعل دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند و به دلیل همین ویژگی‌ها است که این قطعه‌ها در این دستگاه مورد استفاده قرار می‌گیرند. از آنجایی که میله یون از انواع آلیاژ ساخته می‌شود، باید بدانید که عمر طولانی هم خواهد داشت. انواع آلیاژها معمولاً در برابر شرایط دمایی بالا و پایین ماندگاری زیادی دارند و هر کدام از مزیت‌ها و ویژگی‌های این قطعه، به دلیل جنس آلیاژی آن است. در این صورت می‌توان گفت فرآیند انتقال الکترون در آن سریعاً انجام می‌شود و پیش از این که بخواهد الکترون را به رله منتقل کند، خیلی سریع وجود یا عدم وجود آتش را هم تشخیص می‌دهد.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

با تنظیم میله یون مشعل، می‌توانید از آن در درجه حرارت بسیار بالا هم استفاده کنید. کارکرد دیگر میله‌های یون در دستگاه‌های صنعتی یا غیرصنعتی این است که می‌توان با استفاده از آن‌ها شعله شمعک یا همان پیلوت را پیدا کرد. در واقع این شمعک‌ها که توسط میله یون‌ها شعله‌یابی می‌شوند، برای اشتعال شعله اصلی کاربرد دارند. لازم به ذکر است که کار کردن میله یون، هم با حرارت بوده و هم به وسیله دریافت الکترون‌ها انجام می‌شود.

مطلب پیشنهادی: تشریح اجزای موتورخانه و دیگ بخار

آلیاژ تنگستن و توریم

سخن پایانی

تنظیم میله یون مشعل در مشعل‌های صنعتی اهمیت زیادی دارد. با انجام درستِ این کار می‌بینید که مشعل فرآیند کارکرد خود را به‌خوبی طی می‌کند و این قطعه با جنسی که دارد، می‌تواند وظیفه خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهد. اگر شما در این زمینه سؤال دیگری در ذهن خود دارید، آن را از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا کارشناسان آچاره در اسرع وقت پاسخگوی شما باشند.

3.4/5 - (5 امتیاز)

1 دیدگاه

  1. سلام کوره ۱۲۰۰درجه دارم که شعله داخل کوره هست چه یونی باید استفاده کنم تا مبله ذوب یا خراب نشه. ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا