تشریح اجزای موتورخانه و دیگ بخار

ساختمانلوله کشی و تاسیساتموتورخانه

موتورخانه مرکز اصلی سیستم گرمایشی ساختمان است و از اجزای مختلفی تشکیل شده است. از جمله آن‌ها می‌توان به دیگ (بویلر)، مشعل، پمپ‌، لوله‌ها، منبع انبساط و… اشاره کرد. به‌طور کلی اجزای موتورخانه به 3 دسته تقسیم می‌شوند:

  1. مولدهای حرارتی: شامل دیگ (بویلر) – مشعل‌ها
  2. مبدل‌های حرارتی: شامل رادیاتورها – فن کویل‌ها – هواسازها
  3. لوله‌های رابط: شامل لوله‌های رفت و برگشت (bypass)
نکات کلیدی

اجزای موتورخانه ساختمان مسکونی عبارتند از:

  • دیگ موتورخانه (بویلر)
  • مشعل
  • منبع کوئل
  • پمپ موتورخانه
  • لوله‌های رفت و برگشت
  • کلکتورها
  • شیر فشارشکن
  • منبع انبساط
  • کنترل‌کننده‌ها
  • دودکش موتورخانه
  • تابلوهای برق
  • کلیدهای محافظ
  • ابزار اندازه‌گیری پارامترهای فیزیکی

تشریح اجزای موتورخانه ساختمان مسکونی

موتورخانه ساختمان هم مانند هر مجموعه بزرگ دیگری از اجزای مختلفی تشکیل شده است. این اجزا در کنار یکدیگر برای هدفی خاص به‌صورت هماهنگ کار می‌کنند.

در ادامه به‌صورت مختصر به توضیح وظیفه اجزای موتورخانه می‌پردازیم.

دیگ موتورخانه (بویلر)

موتورخانه‌ها برای تولید گرما دارای مولدهایی به نام دیگ هستند. دیگ‌ها آب را به کمک مشعل‌ و مصرف سوخت گرم می‌کنند. ساختار دیگ‌ها به شکل پره‌های جدا از هم است که بوسیله دیگ جمع‌کن به یکدیگر متصل شده‌اند و از اجزای دیگ بخار مهم هستند.

دیگ‌ها با توجه به کاربرد در انواع مختلفی طراحی می‌شوند. آب درون دیگ‌ها به 3 شیوه متفاوت گرم می‌شود. به همین دلیل در 3 نوعِ دیگ آب گرم، دیگ آب داغ و دیگ بخار طراحی و تولید می‌شوند.

دیگ موتورخانه | بویلر

در مدل‌های آب گرم و آب داغ به دلیل اینکه هیچ سوپاپی برای بخار وجود ندارد، فشار بخار به دیگ آسیب می‌رساند.

به همین علت در مدل‌های آب گرم و آب داغ از به وجود آمدن بخار درون دیگ جلوگیری می‌شود. دیگ‌های آب گرم از جنس‌های مختلفی مانند چدن و فولاد ساخته می‌شوند. اجزای تشکیل‌دهنده دیگ بخار موتورخانه عبارتند از:

  1. شیر اطمینان: شیر اطمینان از فشار بیش از حد در دیگ بخار جلوگیری می‌کند.
  2. تله بخار: یکی از مهم‌ترین اجزای دیگ بخار موتورخانه است که جداسازی آب ناشی از چگالش دیگ بخار و هوای موجود در خطوط بخار را انجام می‌دهد.
  3. کنترل‌کننده‌های دیگ بخار
  4. لوِل کنترل: لول کنترل یا کنترل‌کننده سطح آب وقتی آب درون دیگ بخار کم ‌شود مشعل را خاموش می‌کند.
  5. مشعل دیگ بخار
  6. لوله تعدیل‌کننده فشار
  7. مخزن انبساط: وظیفه این مخزن جلوگیری از انبساط آب در اثر افزایش دما است.
  8. پیش‌گرمکن 
  9. صافی سوخت مشعل 
  10. مخزن ذخیره
  11. اکونومایزر: اکونومایزرها نوعی مبدل حرارتی هستند که آب را تا نقطه جوش گرم می‌کنند.
  12. سوپرهیتر: سوپرهیتر مانند اکونومایزر یک مبدل حرارتی است. با این تقاوت که بخار اشباع را به بخار مافوق گرم تبدیل می‌کند.

در صورت مواجه با هر یک از مشکلات رایج دیگ بخار موتورخانه، شما باید در اسرع وقت نسبت به رفع آن اقدام کنید تا از وخیم‌تر شدن شرایط جلوگیری شود.

مشعل به عنوان اجزای موتورخانه

برای گرم کردن آب دیگ از مشعل استفاده می‌شود. به‌طور کلی مشعل دستگاهی است که با توجه به ظرفیت خود با ترکیب مقدار معینی از سوخت و هوا انرژی شیمیایی را به انرژی گرمایی تبدیل می‌کند. این انرژی در محفظه احتراق دیگ به آب منتقل می‌شود.

مشعل موتورخانه

منبع کوئل

آب گرم شده درون دیگ بعد از انتقال به منبع کوئل، وارد لوله‌های مسی که دور منبع قرار گرفته‌اند می‌شود.

آب گرم بعد از وارد شدن به این لوله‌ها، به‌‌صورت غیر مستقیم آب درون منبع را گرم می‌کند. آب گرم داخل منبع کوئل به واحدها جریان می‌یابد.

شستشوی کویل موتورخانه یکی از نکات مهمی است که شما باید در فواصل زمانی منظم برای اجزای موتورخانه به آن توجه داشته باشید.

منبع کوئل موتورخانه

پمپ موتورخانه

یکی دیگر از اجزای موتورخانه پمپ است. برای افزایش فشار آب موتورخانه و کمک به گردش آب درون سیستم موتورخانه از پمپ‌ها استفاده می‌شود تا آب گرم درون سیستم توسط پمپ به گردش در‌آید.

البته بوستر پمپ موتورخانه نیز در این راستا نقش حائزاهمیتی دارد.

مطلب پیشنهادی: عایق‌بندی صدا برای موتورخانه

بوستر پمپ موتورخانه

لوله‌های رفت و برگشت

این لوله‌ها مانند رگ‌های سیستم گردش آب گرم هستند و اجزای مختلف موتورخانه را به هم وصل می‌کنند. اجرای اصولی لوله کشی موتورخانه بسیار مهم است و فقط باید توسط متخصص ماهر و باتجربه انجام شود.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

کلکتور‌ها

کلکتور‌ها در موتورخانه نقش تقسیم و توزیع آب را دارند. کلکتورها به عنوان اجزای موتورخانه از یک لوله بزرگ تشکیل شده‌اند که شامل انشعابات متعدد است و هر کدام با توجه میزان مصرف، سایز لوله متفاوتی دارند.

کلکتور‌ها روی دیگ‌ها، پمپ‌ها یا هر جایی که قصد توزیع آب به چند مصرف‌کننده را داریم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کلکتور‌ موتورخانه

شیر فشارشکن

به‌منظور کاهش فشار در مسیر اتصال آب سرد به سیستم گرمایشی با مخزن انبساط بسته، از شیر فشارشکن دیافراگمی ‌استفاده می‌شود. این شیرها قابل تنظیم بوده و می‌توان فشار خروجی را کم یا زیاد کرد.

منبع انبساط موتورخانه

در سیستم‌های گرمایش با آب گرم در اثر افزایش دما حجم آب نیز افزایش می‌یابد. این حجم افزایش یافته باید به سمت فضایی هدایت شود تا هنگامی که سیستم خاموش و سرد است و حجم کاهش می‌‎یابد مجددا به سیستم برگردد.

به این فضا، مخزن انبساط گفته می‌شود. منابع انبساط به 2 دسته منبع انبساط بسته و منبع انبساط باز طبقه‌بندی می‌شوند و خرابی هر دو، جزو رایج ترین مشکلات موتورخانه محسوب می‌شوند.

كنترل‌كننده‌ها به عنوان اجزای موتورخانه

تجهیزاتی هستند که دما و فشار آب شبکه را همچنین مشعل را کنترل می‌کنند.

اجزای موتورخانه

دودکش موتورخانه

وظايف سيستم دودکش موتورخانه به عنوان اجزای موتورخانه عبارت است از:

  • تخليه کامل و مطمئن بخار حاصل از احتراق به فضای بيرون
  • جلوگيری از گرمايش بيش از حد جداره‌ها
  • کنترل تقطير بخار آب موجود در خروجی حاصل از احتراق

محاسبه رایگان هزینه تعمیر و سرویس موتورخانه!

تابلوهای برق

در هر موتورخانه مسیر مدارهای الکتریکی از تجهیزات تأسیساتی مثل مشعل و پمپ شروع شده و به تابلوهای برق، که در محل مناسبی نصب شده، متصل می‌گردد.

تابلوی برق از اجزای موتورخانه در حقیقت محفظه‌ای است که مجموعه تجهیزات الکتریکی را در برمی‌گیرد و برای ایمنی، کنترل از راه دور، کنترل عملکرد مطلوب دستگاه‌ها و حذف خطای انسانی طراحی و ساخته می‌شود.

با توجه به سیستم‌های جدید کنترل هوشمند موتورخانه قطعات به کار رفته در تابلوهای امروزی نقش مهمی در کنترل صحیح الکتروموتورها و صرفه‌جویی در انرژی دارد.

تابلو برق موتورخانه

کلیدهای محافظ

یکی از عوامل اصلی بروز خسارات مالی و صدمات و تلفات جانی در منازل مسکونی، مراکز اداری، تجاری و مجتمع‌های صنعتی، عدم رعایت مسائل ایمنی در استفاده از برق است.

به‌منظور حفاظت از جان افراد در مقابل خطر برق‌گرفتگی و جلوگیری از خطرات جریان نشتی، از کلید محافظ نشتی جریان استفاده می‌شود.

کلیدهای محافظ جان (Breaker Circuit Current Residual) یا اختصارا “RCCB” علاوه‌بر حفاظت افراد در برابر جریان مستقیم و یا غیرمستقیم برق، با جلوگیری از نشتی جریان در موتورخانه، حفاظت از دستگاه‌ها و تجهیزات صنعتی نیز مؤثر هستند. این قاعده برای جلوگیری از نشت گاز موتورخانه نیز تاثیرگذار خواهد بود.

کلید محافظ موتورخانه

ابزار اندازه‌گیری پارامترهای فیزیکی

جهت اطمینان از عملکرد اجزای مختلف یک سیستم گرمايش مرکزی و اجزای موتورخانه، الزامی است که بعضی از کمیت‌های فیزیکی نظیر دما، فشار و سطح آب در نقاط مختلف سیستم، اندازه‌گیری شود.

این کار توسط ابزاری مانند ترمومتر و فشارسنج یا ترمومتر – مانومتر ترکیبی انجام می‌گیرد.

سخن پایانی اجزای موتورخانه

موتورخانه از مهم‌ترین اجزای سیستم تأسیساتی هر ساختمانی است و عملکرد آن تأثیر به‌سزایی روی کیفیت سرمایش و گرمایش ساختمان و آسایش ساکنین دارد. بنابراین دانش کافی درباره اجزا و تجهیزات تشکیل دهنده موتورخانه به تشخیص به‌موقع مشکلات کمک می‌کند و می‌تواند از هزینه و دردسرهای آتی جلوگیری کند.

در این مقاله با معرفی اجزای موتورخانه تلاش کردیم تا شما هنگام خرابی اجزای سیستم گرمایش، با کمترین چالش اختلال موجود را برطرف کنید. فراموش نکنید که کارشناسان مجرب آچاره به‌منظور تعمیر و سرویس موتورخانه در کنار شما خواهند بود.

3.9/5 - (59 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا