گاز فاضلاب خانگی چیست و چگونه باید آن را از بین برد؟

لوله کشی و تاسیساتتوالت فرنگیساختمان

گاز فاضلاب خانگی ترکیبی از گازهای معدنی است که وجود آن حاصل از فعالیت دسته‌ای از باکتری‌ها روی فاضلاب و لجن است. گاز فاضلاب بوی بسیار نامطبوعی دارد و این بو به‌علت وجود سولفید هیدروژن است. با این‌که گاز فاضلاب یا همان سولفید هیدروژن سمی است؛ اما ضرری به ما نمی‌رساند و در تنفس ما خللی ایجاد نمی‌کند زیرا غلظت این گاز در حدی نیست که به شما آسیب بزند. اما اشخاصی که در طول روز مستقیما در معرض این گاز قرار دارند باید با رعایت نکات ایمنی، از خودشان در برابر گاز فاضلاب خانگی محافظت کنند.

علت بوی بد دستشویی در زمستان چیست؟

حتما پیش آمده که وارد دستشویی شوید و بوی بسیار بدی را استشمام کنید. این بوی تخم‌مرغ گندیده علاوه بر این‌که بسیار ناخوشایند است، می‌تواند باعث سردرد و حالت تهوع نیز شود. ناگفته نماند که بوی بد می‌تواند نشان دهنده این باشد که فاضلاب ممکن است به خانه شما برگشته و باعث آسیب ساختاری شود. یکی از  5 مشکل زیر می‌تواند علت بوی بد دستشویی در زمستان باشد:

  1. آب تبخیر شده در تله p
  2. گرفتگی فاضلاب یا لوله توالت
  3. وجود باکتری‌ها در سیستم
  4. مشکل لوله هواکش
  5. حلقه آب‌بندی آسیب دیده

اگر آب کافی در تله p وجود نداشته باشد، توالت شما بو می‌گیرد. p لوله‌ای است که در پشت توالت شما فرو می‌رود و به شکل p  به بالا باز می‌گردد. این مانع از ورود گازهای فاضلاب به خانه شما می‌شود و تنها زمانی می‌تواند به درستی عمل کند که با آب کافی پر شود. هنگامی که خانواده شما به اندازه کافی از توالت استفاده نمی‌کند، آب موجود در تله p تبخیر می‌‌شود و مسیری برای گاز فاضلاب و بوی بد آن ایجاد می‌‌کند تا وارد توالت شما شود. توالت را چندین بار بشویید تا تله p دوباره پر شود. البته برای تمیز کردن توالت از محلول سفید کننده نیز می توانید استفاده کنید. میکروارگانیسم‌های فاضلاب می‌توانند به لبه کاسه توالت شما بچسبند و شروع به تکثیر کنند. این مشکل در هوای گرم بیشتر رخ می‌دهد.

شتر گلو

زیرا باکتری‌ها در آب و هوای گرم و مرطوب رشد می‌کنند. با باز کردن درب مخزن می‌توانید بررسی کنید که آیا میکروارگانیسم‌ها در توالت شما رشد می‌کنند و بوی آن بدتر می شود؟ اگر چنین است، باید یک محلول سفیدکننده رقیق درست کنید. این‌کار را در مکانی با تهویه مناسب انجام دهید این سفیدکننده رقیق شده را با سایر مواد شوینده تمیزکننده توالت ترکیب نکنید. بعد از 24 ساعت استفاده از سفیدکننده رقیق شده، دیگر آن را استفاده نکنید و دور بریزید تا از شر باکتری‌های ناخواسته در کاسه خلاص شوید.

بیشتر بخوانید : فنر سیم کشی ساختمان

فاضلاب

از بین بردن گاز چاه فاضلاب

در چاه‌های فاضلاب گازهای زیادی وجود دارد که خطرات مختلفی اعم از انفجار و خطر خفگی و سوختگی مقنی‌‌های تخلیه چاه را دارد. شما می‌توانید با رعایت مواردی از به وجود آمدن خطر جلوگیری کنید. وجود گاز چاه فاضلاب اغلب به‌علت وجود باکتری‌های بی‌ هوازی است که در چاه به‌خاطر عدم وجود اکسیژن زنده هستند و با خوردن باکتری‌های فاضلاب، گازهایی را از خود خارج می‌کنند و باعث می‌شوند چاه همواره از این نوع گازها پر شوند. برای از بین بردن گاز چاه روش‌های زیادی وجود دارد که هریک را توضیح می‌دهیم.

بیشتر بخوانید : گرفتگی لوله فاضلاب با قیر و روش باز کردن آن

1. سرکه و جوش شیرین برای از بین بردن گاز چاه

سرکه و جوش شیرین یک ترکیب عالی خانگی است که به‌راحتی درست می‌شود. لوله‌ای که بوی فاضلاب می‌دهد را بیابید و نصف استکان را جوش شیرین داخلش بریزید. سپس خیلی زود یک تا دو لیوان سرکه را به شکل مرحله‌ای روی آن اضافه کنید. ترکیب این دو ماده با یک دیگر باعث می‌شود که رسوب و چربی تا حد زیادی از بین برود. انجام این روش می‌تواند خیلی تاثیرگذار باشد. پیشنهاد می‌کنیم یک‌بار هم که شده از این روش استفاده کنید.

برای لوله بازکنی و تخلیه چاه از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

فاضلاب

2. ترکیب نوشابه و جوش شیرین

ممکن است که این جمله به گوشتان خورده باشد که نوشابه قابلیت باز کردن لوله فاضلاب را دارد. دلیلش هم این است که نوشابه به علت فرمول ساختاری که دارد می‌تواند عامل گرفتگی را نرم کند و باعث باز شدن مسیر لوله شود. از نوشابه حتی برای رفع بوی بد توالت نیز استفاده می‌کنند. اما ترکیب نوشابه با جوش شیرین یک محلول فوق‌العاده است. این محلول در پاک‌سازی لوله فاضلاب قدرت زیادی دارد و باعث پاک‌کردن چربی و رسوب شود. با این محلول هم می‌توان برای از بین بردن گاز چاه استفاده کرد و هم بوی بد فاضلاب را مهار کرد. برای این‌کار کمی جوش شیرین حاضر کنید و آن را داخل لوله توالت خالی کنید. سپس نوشابه را مرحله به مرحله درون دستشویی بریزید و بعد از یک ساعت با آب سرد بشویید.

گاز فاضلاب

3. ریختن آب در لوله شتر گلویی 

شتر گلویی وظیفه نگه داشتن آب را برای جلوگیری کردن از نفوذ گاز به بیرون لوله فاضلاب توالت برعهده دارد. اگر توالت شما شتر گلویی دارد بهتر است بررسی کنید که آب را داخل خود نگه می‌دارد یا خیر. اگر آبی داخل زانویی سرویس بهداشتی نبود باید مرتبا آب را درون لوله توالت بریزید تا مانع از خروج گازهای سپتیک شوید. البته این روش برای برطرف کردن بوی بد دستشویی همیشگی نیست. بلکه یک روش موقتی است که باید هرچند وقت یک‌بار انجام شود.

خطرات گاز فاضلاب چیست؟

گاز فاضلاب مخلوط پیچیده‌ای از گازها و ترکیبات مختلف است که برخی از آن‌ها برای انسان سمی هستند. اجزای اصلی گاز فاضلاب عبارتند از:

  • سولفید هیدروژن
  • متان
  • آمونیاک
  • دی اکسیدکربن

در حالی که خطرات گاز فاضلاب در مقادیر کم، خطرناک نیست، اما این ترکیبات به سمیت گاز فاضلاب در سطوح بالا کمک می‌کنند. سولفید هیدروژن گاز اولیه در گاز فاضلاب است. بر اساس تحقیقات انجام شده، سولفید هیدروژن برای سیستم‌های اکسیژن بدن سمی است. در مقادیر زیاد می‌تواند باعث علائم نامطلوب، آسیب اندام یا حتی مرگ شود. آمونیاک یک ترکیب شناخته شده است که اغلب در تمیزکردن مواد شیمیایی مثل ویندکس استفاده می‌شود.

گرفتن در معرض آمونیاک می‌تواند باعث تحریک چشم، بینی و گلو شود. در سطوح بالاتر، آمونیاک برای انسان سمی است. این ماده می‌تواند باعث آسیب اندام یا مرگ شود. متان و دی اکسیدکربن هر دو گازهای گلخانه‌ای نسبتا غیرسمی هستند. با این‌حال، در مقادیر زیاد، گاز متان بسیار قابل اشتعال است. این مخلوط همراه با قابلیت اشتعال آمونیاک، سطوح بالای گاز فاضلاب را به خطر آتش‌سوزی تبدیل می‌کند.

برای رفع بوی بد فاضلاب در حمام چکار کنیم؟

مشکل سیستم لوله‌کشی زیر سیفون حمام، عمده‌ترین دلیل بوی فاضلاب در حمام است. لوله U شکلی که قسمت اولیه چاه‌ها را به لوله‌های خروجی دیگری متصل می‌کند، تله P نام دارد که جایی برای ماندن مقداری آب بعد از هربار تخلیه سیفون است. وجود این آب، باعث جلوگیری از بالا آمدن گازهای فاضلاب می‌شود. اگر هرگونه نشتی یا مشکل در اتصالات این بخش اتفاق بیفتد، باعث پایین رفتن سطح آب و خروج گاز فاضلاب می‌شود. البته این مشکل اغلب به‌خاطر لوله‌ها نیست. تنها به‌خاطر ماندن پسماند در قسمت گلوگاه انحنای p است، که با چاه بازکن‌های خانگی و عادی برطرف می‌شود. اما اگر دفع بو بد فاضلاب در حمام بعد از استفاده از چاه بازکن و عبور آب فراوان از سیفون حل نشد باید برای شناسایی عامل اصلی و برطرف کردن بوی بد فاضلاب، از یک لوله‌کش کمک بگیرید.

راه‌های خلاصی از بوی بد چاه توالت

  1. استفاده از سیستم هواکش در توالت
  2. استفاده از دستگاه‌های تمیزکننده هوا
  3. استفاده از گیاهان طبیعی به‌عنوان خوشبوکننده هوا
  4. تهیه و استفاده از تمیزکننده هوای خانگی
  5. استفاده از مواد خشک‌کنند

جهت ثبت سفارش برای رفع بوی بد چاه توالت شما میتوانید از متخصین آچاره کمک دریافت نمایید و در قسمت لوله بازکنی در سراسر شهر های ایران از طریق سایت یا اپلیکیشن آچاره ثبت سفارش نمایید.

3.6/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا