شترگلو فاضلاب چیست و چه کاربردی دارد؟

لوله کشی و تاسیساتساختمان

در گذشته‌های دور، انسان‌ها از قنات‌ها و چاه‌های آب، برای انجام کارهای روزمره خود استفاده می‌کردند. از طرفی برای آنکه  فضولات و زباله‌های خود را دفع کنند، آنها را در کنار خندق‌ها یا رودخانه‌ها رها می‌کردند. این کار موجب شد تا در برهه‌ای از تاریخ منابع طبیعی آبی دچار آلودگی شده و انسان‌ها به ویروس‌های مختلفی همچون حصبه، اسهال، تب شدید و … مبتلا شوند. بعدها بشر برای رفع این مشکل اقدام به لوله‌کشی منازل و سطح شهر کرد تا آب آشامیدنی و فاضلاب‌ها از هم مجزا شوند.

بهبود در سیستم‌های لوله‌کشی به کندی پیش می‌رفت. به طوری که از زمان رومیان تا قرن نوزدهم تقریباً هیچ پیشرفتی حاصل نشد. سال‌ها زمان برد تا بشر به شکل امروزی لوله‌کشی دست یابد. به طور کلی، لوله‌کشی ساختمان کاری بسیار پیچیده است و نحوه اجرای آن با سیستم آب شهری متفاوت می‌باشد.

این نوع لوله‌کشی باعث می‌شود تا آب به بخش‌های مختلف ساختمان توزیع شده و شما به راحتی به آب آشامیدنی دسترسی داشته باشید. از طرفی نصب لوله‌های باریک و طولانی، کمک کرده تا از ورود ضایعات آب به شیر اصلی جلوگیری شود. همه این موارد نیازمند به کار گرفتن انواع خاصی از لوله‌ها و تجهیزات جانبی است.

به عنوان مثال شترگلو فاضلاب (Trap) یکی از تجهیزات کاربردی در صنعت لوله کشی خانه‌ها می‌باشد که به دلیل ویژگی‌هایش در بخش‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با کارکردهای شترگلو فاضلاب آشنا کنیم. برای کارهای مانند لوله بازکنی و لوله کشی آب و فاضلاب می‌توانید با تیم آچاره در ارتباط باشید.

نکات کلیدی

  • شترگلو فاضلاب یکی از اجزای مهم در سیستم لوله کشی فاضلاب است که نقش مهمی در جلوگیری از ورود بوی بد فاضلاب و گازهای سپتیک به بیرون و همچنین جلوگیری از فشار معکوس در لوله کشی فاضلاب ایفا می کند.
  • این لوله ها معمولاً در زیر سینک ظرفشویی، چاهک فاضلاب، چاه توالت و بخصوص توالت ایرانی نصب می شوند.
  • شترگلو فاضلاب به لوله U یا S شکلی گفته می شود که در سیستم لوله کشی فاضلاب نصب می شود. این لوله ها معمولاً از جنس پلاستیک، PVC یا فلز ساخته می شوند.
  • شترگلو فاضلاب یکی از اجزای مهم در سیستم لوله کشی فاضلاب است که نقش مهمی در جلوگیری از ورود بوی بد فاضلاب و گازهای سپتیک به بیرون و همچنین جلوگیری از فشار معکوس در لوله کشی فاضلاب ایفا می کند.

شترگلو فاضلاب چیست؟

لوله‌کش‌ها برای انجام این کار، به انواع خاصی از لوله‌ها و تجهیزات نیاز دارند. دوش حمام، شیرآلات آشپزخانه، شیرآلات روشویی و سرویس بهداشتی، واشرها و شترگلو فاضلاب نمونه‌هایی از این تجهیزات هستند که هر کدام با هدف خاصی به کار گرفته می‌شوند. ما در اینجا می‌خواهیم به صورت اختصاصی، درمورد شترگلو فاضلاب با شما صحبت کنیم.

محاسبه رایگان هزینه لوله کشی آب و فاضلاب ساختمان!

شترگلو

شترگلو همان لوله‌های U یا S شکلی هستند که بیشتر برای زیر سینک ظرفشویی و روشویی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این وسیله یک ابتکار خلاقانه در زمینه تجهیزات لوله کشی است. با باز کردن شیر آب، مقداری از آب شرب در شترگلو فاضلاب قرار می‌گیرد. این کار باعث محصور شدن گازهای سپتیک، در گودی شترگلو فاضلاب می‌شود. این لوله تقریبا مشابه با سیفون عمل می‌کند با این تفاوت که هدف آن جلوگیری از پخش گاز سپتیک در آشپزخانه می‌باشد.

گازهای سپتیک بر اثر انباشت زباله‌های خانگی و فاضلاب‌ها ساخته می‌شوند. این گازها، ممکن است به دو صورت سمی و غیر سمی باشند. جزء اصلی آنها متان است که می‌تواند در غلظت‌های بالا بسیار سمی و کشنده باشد. گاز فاضلاب مخلوطی از سولفید هیدروژن، آمونیاک، دی اکسید کربن، دی اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد و گاهی اوقات، حتی مونوکسید کربن است.

اگر در معرض گازهای سپتیک قرار بگیرید، به دلیل وجود سولفید هیدروژن 3 در آن(حتی در غلظت‌های کم)، با علائمی همچون سوزش چشم‌ها، تنگی نفس و سرفه‌های مداوم روبرو خواهید شد. پس این قطعه به شما کمک کرده تا از برخورد با آن در امان باشید.

شتر گلو

معرفی نمونه‌های مختلف شترگلو فاضلاب

ظاهر انواع مختلف این قطعه با هم متفات است اما از لحاظ کاربردی، به یک صورت عمل می‌کنند. علت تفاوت ظاهری آنها، مربوط به محل نصبشان می‌باشد. شترگلو فاضلاب شامل 4 نمونه است:

  1. شترگلوهای مخصوص سینک ظرف شویی.
  2. شترگلوهای زیر روشویی‌ها.
  3. شترگلو توالت‌های ایرانی.
  4. شترگلو فاضلاب مخصوص توالت‌های فرنگی.

قطعات فاضلاب

شترگلو چه ویژگی‌هایی دارد؟

شترگلو با وجود داشتن ظاهری ساده، دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

  • کاربرد اصلی و مهم این قطعه، جلوگیری از پخش گاز سپتیک است که در بخش قبل به طور مفصل به آن اشاره شد.
  • باعث می‌شود تا حشرات مزاحمی مثل سوسک‌های آشپزخانه، نتوانند به راحتی از فاضلاب‌های شهری به خانه شما نفوذ کنند. شترگلو فاضلاب دارای یک گودی و انحنا است. سوسک‌های آشپزخانه پس عبور از فاضلاب به واسطه لوله‌ها وارد شترگلو شده و دیگر هیچ راه فراری به خارج ندارند.
  • وقتی ظرف‌های چرب و آلوده خود را درون سینک ظرف شویی، شستشو می‌دهید، تمامی این چربی‌ها به همراه مایع ظرف شویی، به سمت شترگلو زیر سینک هدایت می‌شوند. تجمع چربی‌ها در این نقطه، به شما کمک می‌کند تا وارد راه آب اصلی نشوند. زیرا تخلیه و پاکسازی چاه اصلی بسیار دشوارتر از پاکسازی چربی شترگلو فاضلاب می‌باشد.
  • در طول روز شما ممکن است بارها دست‌های آلوده خود را در روشویی بشویید یا  در حال برطرف کردن حجم عظیمی از چربی‌های روی ظروف در سینک ظرف شویی باشید. تجمع این آلودگی‌ها در مسیر لوله‌ها باعث ایجاد یک بوی نامطبوع می‌شود. شترگلو فاضلاب به عنوان مانعی برای پخش شدن این بوی بد در خانه عمل می‌کند.
  • این قطعه یک مانع خوب برای جلوگیری از فشار معکوس آب می‌باشد.
  • حفظ اشیاء قیمتی، یکی دیگر از کاربردهای شترگلو فاضلاب است که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. برای برخی ممکن است این اتفاق رخ دهد که به طور ناگهانی انگشتر یا گردنبندشان وارد چاه دستشویی شود. گودی شترگلو فاضلاب کمک کرده تا اشیاء نسبتا بزرگ را درون گودی خود نگه دارد.

شترگلو فاضلاب

تعویض و پاکسازی شترگلو

شترگلوها با وجود مزیت‌هایی که دارند، گاهی برای ما دردسرساز می‌شوند. این وسیله محل تجمع باکتری‌ها و چربی‌هاست. اگر به موقع آن را پاکسازی نکنید، آب روشویی، سینک و … به خوبی پایین نمی‌رود و در شرایط بدتر باعث نشتی فضولات به زیر کابینت و زمین می‌شود.

پس لازم است هر از گاهی شترگلو فاضلاب را باز کرده و با آب گرم و برس آن را به خوبی بشویید. بی توجهی به این مورد، در دراز مدت، باعث خشک و سفت شدن ضایعات درون شترگلو فاضلاب می‌شود. در چنین شرایطی شما مجبور به تعویض شترگلو فاضلاب خواهید شد.

کلام آخر:

شترگلو یکی از وسایل کاربردی در صنعت لوله کشی فاضلاب آشپزخانه است که از انتشار بوهای نامطبوع و گاز سپتیک به محیط خانه جلوگیری می‌کند. برای عملکرد بهتر این وسیله شما باید به صورت دوره‌ای آن را باز کرده و تمیز کنید. این کار هم رفت و آمد آب درون لوله‌ها را تسهیل کرده و هم از هزینه‌های اضافی( مانند خرید شترگلو جدید) جلوگیری خواهد کرد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا