درباره فرش شگی و نگهداری آن بیشتر بدانید!

قالیشویینظافت و شستشو

این فرش‌های مدرن با الیاف نرم و بلند، امروزه جایگاه ویژه‌ای در خانه‌ها دارند. اگرچه این فرش زیبا می‌تواند جلوه‌ای مدرن و خاص به دکوراسیون خانه ببخشد، اما نگهداری و حفظ نظافت آن کار ساده‌ای نیست. گردوغبار و زباله‌های ریز به‌راحتی در میان پرزهای بلند فرش شگی جا خوش می‌کنند. به‌همین دلیل لازم است روش تمیز کردن و نگهداری آن را به‌خوبی بدانیم تا فرش ما همیشه تمیز بماند. اگر قصد خرید این فرش را دارید یا قبلا آن را خریداری کرده‌اید بهتر است درباره آن بیشتر بدانید.

شما می‌توانید شستشوی فرش پرز بلند خود را به قالیشویی آچاره بسپارید. ما بدون آسیب به بافت فرش و لهیده شدن پرزهای آن را برای شما خواهیم شست.

نکات کلیدی

  • نام فرش شگی از واژه انگلیسی (Shaggy) گرفته شده و به معنی موی بلند است.
  • انواع فرش شگی از نظر جنس مواد عبارتند از پلی استر، پلی پروپلین، پشمی، اکرولیک
  • انواع فرش شگلی از نظر طرح عبارت است از تک رنگ و ساده (فلوکاتی)، فرش چند رنگ با طراحی مدرن و فرش سه بعدی است.

فرش شگی چیست؟

نام فرش شگی (Shaggy) از یک واژه انگلیسی گرفته شده است. این واژه به معنی موی بلند است و علت انتخاب این نام، پرزهای بلند به کار رفته در این فرش است. جنس نخ کارشده در این فرش عموما پلی استر و پلی پروپیلن می‌باشد. به همین دلیل قیمت تمام شده آن ارزان‌تر از فرش‌هایی است که نخ اکرولیک در آن استفاده شده است. به دلیل تقاضای روزافزون، از نخ اکرولیک و پشم نیز گاهی در تولید آن استفاده می‌شود.

اصولا فرش فانتزی شگی بیشتر جنبه تزیینی دارد و برای زیبایی بصری دکوراسیون داخلی از آن استفاده می‌شود. به دلیل تنوع بسیار بالای رنگی این نوع فرش، به‌راحتی امکان ست کردن و ایجاد هماهنگی با سایر وسایل را برای شما فراهم می‌کند. این فرش‌ها بیشتر در ابعاد 1.5*1 ،3*1 ،3*2 ، 3.5* 2.5 تولید می‌شوند.

سختی تمیز کردن فرش شگی

انواع فرش شگی

این فرش از لحاظ جنس نخ و یا طرح ظاهری به چند دسته تقسیم می‌شود. همانگونه که اشاره شد جنس نخ شگی با فرش‌های سنتی مرسوم تا حدودی تفاوت دارد.

انواع از لحاظ جنس نخ

  1. پلی استر
  2. پلی پروپلین
  3. پشمی
  4. اکرولیک

فرش شگی

انواع بر اساس طرح

1- تک رنگ و ساده (فلوکاتی)

این فرش به دلیل پرزهای بلندی که دارد، جلوه و زیبایی خاصی به محیط می‌بخشد. بنابراین طرح‌های شلوغ و رنگارنگ آن می‌تواند نوعی زیاده‌روی به‌شمار آید. گذشته از آن امکان ایجاد هماهنگی در دکوراسیون خانه با این نوع فرش شگی بیشتر خواهد بود. از همین رو فرش تک رنگ و ساده طرفداران بیشتری را به خود اختصاص داده است. البته سلیقه و زیبایی‌شناسی امری نسبی است و ممکن است تعداد کثیری از افراد نظر مخالفی داشته باشند.

2- فرش چند رنگ با طراحی مدرن

واضح است که از طرح‌های ریز و درهم تنیده و زیبای فرش‌های سنتی در این فرش خبری نیست. فرش شگی چند رنگ ممکن است طرح ساده‌ای  داشته باشد و یا صرفا دارای رنگ‌آمیزی خاصی باشد. رنگ‌آمیزی و طراحی مدرن، ممکن است هماهنگی خاصی با هم ایجاد کنند و یا کاملا متضاد هم شوند که در هر صورت در کنار یکدیگر طرح زیبایی خلق می‌کنند.

فرش مدرن

3- فرش سه بعدی

در سال‌های اخیر طرح‌های سه بعدی فرش‌های مدرن، بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. کسانی که به طرح‌های فانتزی علاقمند هستند بیشتر به سراغ چنین طرح‌هایی می‌روند. فرش شگی سه بعدی یکی از زیباترین فرش‌های سه بعدی است. اما به دلیل پرزهای بلند معمولا طرح‌های سه بعدی ساده‌تری برای فرش‌های شگی در نظر گرفته می‌شود.

معایب فرش شگی

مزایای این فرش را بارها و بارها خصوصا از طرف تولید کنندگان این نوع فرش، به تفصیل شنیده‌ایم. نرم بودن الیاف، سبک بودن، زیبایی و تنوع بالا و مواردی از این دست از جمله مزایای آن عنوان می‌شود. اما لازم است اطلاعاتی در مورد معایب آن هم کسب کنیم.

1. پرزهای بلند؛ مکان تجمع گردوغبار و زباله‌های ریز

ما ایرانیان با هنر فرش‌بافی و کاربرد انواع آن کاملا عجین و آشنا هستیم. بنابراین در اولین نگاه می‌توانیم به‌راحتی نظر کارشناسانه‌ای در خصوص فرش داشته باشیم. قطعا با دیدن فرش شگی اولین موضوعی که به ذهنمان خواهد رسید، مخفی شدن گردوغبار و زباله‌های ریز در میان پرزهای بلند آن است. این یک واقعیت و یکی از معایب پرز بلند می‌باشد.

فرش شگی

2. سختی شستشوی فرش پرز بلند و کثیفی سریع پرزها

بدیهی است که پرزهای بلند همواره در معرض کثیفی و آلودگی قرار دارند و این کار نظافت منزل را سخت می‌کند. به دلیل طراحی خاص و درهم تنیده شدن پرزها، تمیز کردن و شستشوی آن با زحمت همراه خواهد بود. بنابراین لازم است راهکارهای صحیح شستشوی فرش پرز بلند را بدانیم. در این صورت از داشتن این فرش زیبا لذت بیشتری خواهیم برد.

3. تولید فرش‌های شگی در سایزهای کوچک

شاید این مورد را نتوان به عنوان یک عیب ذاتی برای فرش‌های شگی برشمرد. زیرا در کاربرد این فرش‌ها همانگونه که قبلا اشاره شد، بیشتر جنبه تزیینی آن مطرح است. البته در پی استقبال متقاضیان فرش شگی، تولیدکنندگان شروع به تولید این فرش در ابعاد استاندارد و سایز بزرگ نموده‌اند. اما به هرحال برای کسانی که خواهان طرح‌های مدرن هستند، شاید کمبود سایز بزرگ فرش‌های شگی کمی دردسرساز باشد.

4.  دوام و ماندگاری فرش پرز بلند

شاید انتظاری که از یک فرش داریم دوام بالای چندین ساله آن است. اما با توجه به جنس نخ به کار رفته در فرش‌های شگی و همچنین پرزهای بلند آن که امکان گیرکردن و پاره شدن آن وجود دارد عمر مفید این فرش کمتر از فرش‌های سنتی است.

جارو کشیدن فرش

سوال متداول خریداران؛ فرش شگی خوب است یا نه؟

خوب یا بد بودن فرش پرز بلند بستگی به این دارد که مصرف‌کننده چه انتظاری از این نوع فرش دارد. با در نظر گرفتن مزایا و معایب این فرش و مقایسه آن‌ها، نظر افراد نسبت به آن متغیر خواهد بود. فرش شگی با ظاهری زیبا در دکوراسیون داخلی بسیار جلوه‌نمایی می‌کند. نرم بودن آن حس لذت‌بخشی برای افراد ایجاد کرده و سبکی آن جابجایی و نظافتش را آسان می‌کند.

تنوع بالا و طرح و رنگ شاد و مدرن آن به کودکان و جوانترها حس خوشایندی را تلقین می‌نماید. همچنین قیمت مناسب آن مزیتی است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. بنابراین با توجه به این مزایا و معایبی که پیش‌تر به آن‌ها اشاره شد، هر مصرف‌کننده‌ای می‌تواند تصمیم بگیرد که آیا فرش پرز بلند خوب است یا نه!

راه حل پرز خوابیده فرش پرز بلند

فرش مانند یک تابلوی زیبای هنری است.که باید روی زمین و زیر پا باشد. همین امر موجب می‌شود به مرور زمان درخشندگی و جلوه آن کمتر شود. این مشکل خصوصا در مورد فرش پرز بلند بیشتر به چشم می‌خورد. معمولا بعد از شستشوی فرش شگی یا پرز بلند، الیاف در هم تنیده شده و جمع می‌شوند. این مسئله باعث می‌شود زیبایی ظاهری و درخشندگی و نرمی آن تا حدودی کم شود. بنابراین چند روش ساده برای اینکه پرز خوابیده فرش شگی به حالت اولیه برگردد به شما پیشنهاد می‌کنیم.

محاسبه رایگان هزینه خدمات قالیشویی در محل!

1. شستشو با نرم‌کننده موی سر

بعد از شستشوی اصلی، مقدار کمی نرم‌کننده موی سر را با آب مخلوط کنید. سپس فرش خود را به آن محلول آغشته کرده و آبکشی نمایید. این کار موجب می‌شود پرز خوابیده فرش کاملا نرم شده و درخشان‌تر شود.

2. استفاده از برس

این کار کمی وقت‌گیر و پرزحمت است. اما در مواقعی که قصد شستشوی فرش شگی خود را ندارید، می توانید از این روش بهره ببرید. در این روش با برس کشیدن پرزهای فرش شگی، الیاف به هم چسبیده و پرزهای خوابیده آن نرم خواهند شد.

3. استفاده از بخار

می‌توان با کمک بخارشوی یا اتوی بخار، پرز خوابیده فرش را نرم و لطیف کرد. اما توجه کنید در هنگامی که از اتوی بخار استفاده می‌کنید نباید اتو را مستقیما روی فرش قرار دهید. فقط کافیست بخار اتو با پرزهای فرش برخورد کند. بعد از خشک شدن فرش، پرزهای آن نرم و لطیف می‌شوند. همچنین برای کسب نتیجه بهتر می‌توان با برس کشیدن، الیاف را کاملا ازهم جدا کرد.

استفاده از بخار

4. استفاده از یخ

اگر پایه مبل و میز روی فرش جا انداخته، می‌توان با یک تکه یخ مشکل را حل کرد. یخ با خاصیت سرمازایی و همزمان ایجاد رطوبت، الیاف خوابیده فرش را کمی منقبض کرده و از حالت افتادگی خارج می‌کند.

استفاده از یخ

سخن پایانی

در این مقاله سعی شد اطلاعات جامع و کاملی در خصوص شستشوی فرش شگی یا پرز بلند و طریقه نگهداری آن ارائه شود. مسلما با دانستن راهکارهای ساده، نگهداری و حفظ نظافت فرش بسیار ساده خواهد بود.

ما چنانچه امکان انجام این امور برای شما مقدور نبود؛ با کمک آچاره می‌توانید بهترین نیرو‌های خدماتی نظافتی را در منزل خود داشته باشید. همچنین توصیه می‌کنیم برای کسب آگاهی بیشتر در خصوص نظافت و شستشو سایر مقاله‌های آچاره را نیز مطالعه فرمایید.

4.6/5 - (5 امتیاز)

2 دیدگاه

  1. من فرش شگی از زر فرش خریداری کرده بودم و به دنبال یه روش مفید برای شست و شوی فرش بودم که این مقاله کمکم کرد و جای تشکر داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا