شستشوی فرش شگی یا پرز بلند

نظافت و شستشوقالیشویی

برای همۀ ما، احتمالاً زیاد پیش آمده که در بدو ورود به یک خانه، محو فرش‌های آن‌ها شده‌ایم. این موضوع لزوماً به گرانی یا مجلل بودن آن‌ها مربوط نیست. فرش‌ها، در صورت انتخاب درست، می‌توانند نمای تازه‌ای به خانه بدهند. فرش شگی یا پرز بلند یکی از انواع پوشش‌هایی است که در خانه‌ها استفاده می‌شود و احساس متفاوتی را می‌تواند ایجاد کند. شستشوی فرش شگی یا پرز بلند دقت ویژه‌ای می‌‌طلبد که بایستی برای افزایش عمر آن، توجه ویژه‌ای را به آن اختصاص دارد.

قالیشویی‌های تمام اتوماتیک آچاره با بالاترین کیفیت ارائه خدمات و قیمت اقتصادی آماده اراده خدمات شستشوی انواع فرش، گلیم فرش و موکت‌های شما هستند.

فرش شگی چیست؟

فرش شگی (Shaggy) یا موکت شگی، پرزهایی بلندتر از فرش‌های معمول دارند. در واقع فرش شگی، با تار و پودی متفاوت از فرش‌های مرسوم دستباف یا ماشینی ساخته می‌شوند.

در طرح و طراحی فرش شگی از نقوش هندسی، شکل‌های هندسی ساده مانند مربع، مستطیل، مثلث، مثلث متساوی الساقین و دایره استفاده می‌شود. این نوع فرش با ترکیب این شکل‌ها و رنگ‌های مختلف، الگوهای هندسی جذاب و زیبا ایجاد می‌کند. فرش شگی معمولاً از نخ‌های طبیعی مانند پشم یا ابریشم ساخته می‌شود و به دلیل طرح‌ها و الگوهای هندسی منحصر به فرد، جزء فرش‌های دستبافت محسوب می‌شود. این نوع فرش معمولاً در دکوراسیون داخلی منازل، ادارات و فضاهای تجاری استفاده می‌شود و زیبایی و شیک‌پوشی خاصی را به فضا اضافه می‌کند.

مهم‌ترین تمایز فرش شگی با نمونه‌های مشابه، در اندازه الیاف فرش بروز پیدا می‌کند. فرش شگی الیافی بلندتر دارد که بر روی یک لایه زیره، قرار می‌گیرد. همین موضوع سبب می‌شود که ضخامت آن، از فرش‌های معمولی بیشتر باشد. درباره فرش شگی بیشتر بدانید!

مراحل شستوشو فرش شگی

فرش شگی یا پرز بلند، زیبایی و جذابیت‌های ویژه‌ای به خانۀ شما اضافه می‌کند ولی در عین حال، نگه‌داری از فرش شگی چالش‌هایی را همراه خود خواهد داشت. به دلیل دارا بودن الیافی انبوه و بلند، یکی از معایب فرش شگی این است که آلودگی هوا و گرد و خاک را در بافت خود نگه می‌دارد. به همین خاطر، شستشوی فرش شگی یا پرز بلند، اهمیت ویژه‌ای را به خود اختصاص می‌دهد.

انواع فرش شگی یا پرز بلند

فرش شگی یا پرز بلند بسته به نحوۀ کاربری، تقسیم‌بندی‌های متفاوتی دارد:

  • بنا به ابعاد: فرش شگی کوچکتر از 3، 6 و 9 متری
  • بنا به محل استفاده: فرش شگی پادری، فرش شگی پذیرایی، فرش پذیرایی اتاق خواب
  • بنا به جنس تولید: فرش شگی نخ تری‌دی، نخ فلوکاتی، نخ ترک فلورین، نخ کریستال، نخ پروانه‌ای

فرش‌های شگی معمولی به طور عام، به دو دستۀ ساده و سه‌بعدی دسته‌بندی می‌شود. در هر دوی آن‌ها، نخ‌های معمولی با ضخامت‌های متفاوت به کار می‌روند. اما فرش شگی فلوکاتی، ترکیب پیچیده‌تری دارد. در ساخت این گونه از فرش شگی یا پرز بلند، الیاف میکروفیلامنت به کار می‌رود که یک حس نرمی و لطافت را به هنگام استراحت یا قدم‌زدن بر روی آن برای شما پدید می‌آورد. فرش‌ها شگی اندازه های مختلفی دارند و بهتر است از نظر اندازه، فرشی متناسب با محیط خود بگیرید.

مراحل شستشوی فرش شگی یا پرز بلند

غبارگیری فرش شگی

فرش شگی، غبار و گرد و خاک را به شکل محسوسی در خود نگه می‌دارد. اولین مرحله در شستشوی فرش شگی یا پرز بلند، غبارگیری آن است. برای این کار، فرش را در یک ارتفاع(مثل بالکن یا لبه حمام) قرار داده و با دست یا چوب ضربه بزنید و آن را بتکانید. حتماً از حجم گرد و خاک خارج‌شده تعجب خواهید کرد!

تکاندن فرش شگی یا پرز بلند به صورت هفتگی، به شکل محسوسی عمر آن را افزایش می‌دهد! فقط در این کار، دقت کنید که گردگیری در جهت وزش باد انجام شود تا جریان هوا هم به انجام فرایند کمک کند و همچنین در غبارگیری فرش شگی، توجه داشته باشید افرادی که مشکل تنفسی دارند پیش از آن، از خانه خارج شوند.

غبارگیری فرش شگی

جاروکردن فرش شگی

بعد از تکاندن گرد و غبار، نوبت جارو کردن آن است. برای جارو کردن فرش شگی یا پرز بلند، آن را به پشت کرده و روی زمین قرار دهید. حالا جارو برقی را به پشت فرش بکشید. حتماً مواظب باشید که جاروبرقی، به سمت پرزها انجام نشود چون ممکن است موجب آسیب به بافت الیاف آن‌ها شود. در جاروکردن فرش شگی، این فرایند را بر روی یک خط صاف و در عرض فرش، از جلو و بعد عقب انجام دهید.

حالا فرش شگی یا پرز بلند خود را به روی دیگر برگردانید و به نرمی، با جارو، شروع به نظافت فرش کنید. حتما بعد از اتمام فرایند، خود سطح زمین را هم جارو کنید تا آشغال‌ها بر روی آن باقی نمانند.

جارو کردن فرش شگی

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

تمیزکردن لکه‌ها

  • پارچۀ سفید، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای تمیزکردن فرش شگی است. انتخاب رنگ سفید به این دلیل است که امکان انتقال رنگ آن، به درون بافت فرش شگی یا پرز بلند از بین می‌رود. پارچه را به آرامی بر روی لکۀ غذا یا نوشیدنی که روی فرش شگی ریخته بکشید. این فرایند را حتماً به آرامی و با سرعت دست پایین، انجام دهید چرا که سرعت در آن موجب پخش‌شدن بیشتر آلودگی می‌شود.
  • با یک پارچۀ نمدار مثل دستمال مرطوب بچه یا حوله کاغذی نمدار، فرایند لکه‌گیری را ادامه دهید. حتماً از آب ولرم برای این کار استفاده کنید چرا که دمای بالای آب موجب آسیب به پرزهای فرش شگی و کوتاه‌شدن آن‌ها می‌شود.
  • در صورتی که هنوز لکه‌ای باقی مانده، به سراغ یاور همیشگی، محلول آب و سرکه بروید! به ازای هر 100 میلی‌لیتر آب، نصف فنجان سکه در یک ظرف ریخته و با آن ترکیب کنید. بعد از اتمام لکه‌گیری فرش شگی با پرز بلند، حتماً آن را در معرض هوای آزاد قرار دهید تا فرایند خشک‌شدن آن، سریع‌تر انجام پذیرد. ماندن رطوبت و نم در فرش شگی، عمر آن را به شکل محسوسی کاهش می‌دهد.

تمیز کردن لکه فرش شگی

شستن پرز بلند با شامپو فرش

شامپو فرش، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شستشوی فرش شگی یا پرز بلند است. اگر همۀ مراحل قبلی موثر واقع نشد، بایستی به سراغ این بخش رفت. شامپو فرش را مطابق با دستورالعمل ذکرشده بر روی جعبۀ آن، بر روی فرش شگی ریخته و شستشو را انجام دهید. استفاده از بخارشوی، هم یکی از گزینه‌های مناسب برای نظافت فرش شگی است. پرزگیری فرش قبل از شستشو

از بین بردن لکه فرش

چند نکته برای نگه‌داری فرش شگی یا پرز بلند

  • در جاهایی که پاخور زیادی دارد، فرش شگی یا پرزبلند را هر روز جارو بکشید تا گرد و غبار در بافت آن ته‌نشین نشود.
  • حداقل بین 1 یا 2 بار در هفته، بایستی فرش شگی یا پرز بلند مورد نظافت کامل قرار گیرد. حتماً برای اینکه، فرایند شستشوی فرش شگی یا پرز بلند، راحت‌تر انجام شود به محض ریختن موادی مثل چربی یا نوشیدنی، لکه‌گیری آن را انجام دهید.
    نگهداری فرش شگی
  • اگر در خانۀ خود، حیوان خانگی نگه‌داری می‌کنید به دلیل ریزش کرک و مو و پشم آن‌ها، این نظافت را در فواصل زمانی کمتر انجام دهید.

روشی دیگر برای شستشوی فرش شگی یا پرز بلند

شستشوی فرش شگی از آن دسته کارهایی است که اگر راهکارش را ندانید، برایتان مشکل پیش خواهد آمد. برای شستشوی فرش شگی و حفظ جلوه و زیبایی آن لازم است مراحل شستشوی صحیح آن را به‌درستی اجرا کنید. در ادامه مراحل شستشوی فرش شگی را بیان خواهیم کرد

قدم اول - غبارروبی فرش

در ابتدا گردوغبارهای فرش را بگیرید. این کار از کدر شدن رنگ فرش جلوگیری کرده و موجب درخشندگی آن می‌شود. غبارروبی فرش و خارج کردن ذرات ریز گردوغبار را می‌توانید به دو روش زیر انجام دهید:
روش اول
به دلیل سبک بودن فرش‌های شگی، به‌راحتی می‌توان فرش را بلند کرد. بنابراین لازم است فرش را بلند کرده و به شکل پشت و رو روی یک میله یا نرده قراردهید. در این صورت با زدن چند ضربه به فرش، گردوغبار و زباله‌های ریز از آن جدا خواهند شد.
روش دوم
در روش دوم اگر امکان آویزان کردن فرش را نداشتید می‌توانید آن را پشت و رو روی زمین پهن کنید. سپس پشت فرش را توسط جاروبرقی، جارو بکشید. بعد از آن فرش را برگردانید و با قدرت متوسط دستگاه، مجددا فرش را جارو بزنید.
توجه داشته باشید که قدرت بالای جاروبرقی ممکن است به فرش آسیب بزند. همچنین قدرت پایین نیز در تمیز شدن فرش بی‌تاثیر خواهد بود.

قدم دوم - شستشوی فرش شگی یا پرز بلند با مواد شوینده

یکی از ایمن‌ترین مواد شوینده، شامپو فرش است. با توجه به دستورالعمل آن، محلولی از شامپو فرش و آب تهیه کنید. سپس با دستکش و به وسیله کف دست یا یک اسفنج به آرامی فرش شگی را به کف شامپو فرش آغشته کنید. سپس با استفاده از یک دستمال مرطوب، شامپو فرش را از روی فرش پاک نمایید.
در صورتی که امکان آبکشی آن را دارید می‌توانید با استفاده از آب سرد کار شستشو را انجام دهید. اما در خصوص استفاده از دستمال چند نکته را باید رعایت نمایید.

  1. هیچ‌گاه دستمال را به حالت مرسوم در شستشوی سایر فرش‌ها روی فرش شگی نکشید. این کار به الیاف و پرزهای آن صدمه زده و امکان کنده شدن پرزها وجود خواهد داشت.
  2. برای استفاده از دستمال باید از دستمال حوله‌ای مانند میکروفایبر استفاده نمایید که زبر نباشد.
  3. در زمانی که از دستمال استفاده می‌کنید لازم است به صورت نقطه‌ای فرش شگی را تمیز کنید. یعنی مانند ضربه زدن به فرش، دستمال مرطوب را روی آن قرار داده و بلند کنید.
  4. هرگز از آب داغ برای شستشوی فرش شگی استفاده نکنید. آب مناسب برای شستشوی فرش شگی آب سرد یا ولرم است.

قدم سوم - لکه بری فرش شگی

مواقعی که قصد شستشوی کامل ندارید و یا بعد از شستشو لکه‌ها از بین نرفته‌اند می‌توانید به روش زیر عمل کنید:

استفاده از محلول آب و سرکه

  1. یک محلول آب و سرکه سفید تهیه کنید. برای این کار کافیست در یک لیتر آب ولرم یک دوم فنجان سرکه سفید مخلوط نمایید. توجه کنید که سرکه قرمز ایجاد لکه خواهد کرد. ینابراین از استفاده آن خودداری کنید.
  2. سپس با استفاده از دستمال حوله‌ای یا میکروفایبر لکه‌ها را به محلول سرکه به روش ضربه زدن آغشته کنید.
  3. اصولا رنگ فرش نسبت به سرکه مقاوم است. اما برای احتیاط لازم است قسمت کوچکی از گوشه فرش را تست کنید تا از مقاومت رنگ در برابر سرکه مطمئن شوید.

قدم چهارم - شستشوی نقطه ای پرزها

با توجه به سبک بودن فرش شگی می‌توان به‌راحتی قسمت لک شده را شستشو داد. در این روش با کمک یک شخص دیگر یا یک صندلی، قسمت تمیز فرش را از مواد شوینده و آب دور نگه دارید.
سپس قسمت لک شده را با استفاده از شامپو فرش شسته و آب‌کشی کنید. اجازه دهید تا آب اضافی آن چکه کرده و از فرش خارج شود. سپس در مقابل یک پنکه یا فضای باز روی نرده قرار دهید تا خشک شود.

نکات مهم

این روش شستشوی نقطه‌ای در مورد فرش‌های رنگ روشن توصیه نمی‌شود زیرا:

  1. چون ممکن است قسمت شسته شده نسبت به سایر قسمت‌ها روشن‌تر شده و اختلاف رنگ ایجاد کند.
  2. مسیر راه‌آب روی فرش و قسمت حاشیه فرش ممکن است زرد رنگ شود.

سوالات متداول

فرش شگی چیست؟

فرش شگی (Shaggy) پرزهایی بلندتر از فرش‌های معمول دارند. این فرش الیافی بلندتر دارد که بر روی یک لایه زیره، قرار می‌گیرد. همین موضوع سبب می‌شود که ضخامت آن، از فرش‌های معمولی بیشتر باشد.

برای پاک کردن لکه فرش شگی از چه محلولی استفاده کنیم؟

محلولی از آب و سرکه سفید تهیه کنید. برای این کار کافیست در یک لیتر آب ولرم یک دوم فنجان سرکه سفید بریزید. توجه کنید که از نباید از سرکه قرمز استفاده کنید چون ایجاد لکه خواهد کرد.

در این باره بیشتر بخوانید:

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا