4 روش آسان برای تمیز کردن پنکه سقفی

خانه‌دارینظافت و شستشو

چرخش پنکه سقفی در عین‌حال که موجب جابه‌جایی هوا و خنک شدن محیط می‌شود، باعث می‌شود که گردوخاک به پره‌ها و موتور آن جذب شوند. به‌همین دلیل تمیز کردن پنکه سقفی نه‌تنها برای زیبایی محیط خانه ضروری است، بلکه برای جلوگیری از بیماری‌های تنفسی چون آسم هم لازم است.

قطعا می‌دانیم که با تنفس ذرات ریز محیط به سلامتی خود آسیب می‌زنیم؛ بنابراین باید تمیز کردن پنکه سقفی را امری جدی به‌شمار آوریم.

در این مقاله از روش‌های مختلف و ساده‌ای صحبت می‌کنیم که شما می‌توانید بدون زحمت زیاد پنکه سقفی خود را تمیز کنید. برای آشنایی با این روش‌ها پیشنهاد می‌کنیم خواندن این مطلب از مجله آچاره را از دست ندهید.

همچنین شما می‌توانید برای نظافت ویژه وسایل و تمیز کردن ساختمان محل کار یا منزل خود از مهارت و تجربه نیروهای خدماتی و نظافتی آچاره استفاده کنید. نیروهای مجرب و متعهد خدماتی در کوتاه‌ترین زمان، نظافت کامل ساختمان شما را انجام خواهند داد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه ارائه خدمات و آگاهی از نظافت منزل تهران به صفحه نظافت منزل و ساختمان مراجعه کنید یا با شماره ۱۴۷۱ تماس بگیرید.

نحوه تمیز کردن فن‌های سقفی

پنکه‌های سقفی در تابستان ما را خنک نگه می‌کنند و در زمستان گرما را به گردش در می‌آورند. با این حال در تمام طول سال نیز گرد وغبار را جمع‌آوری می‌کنند. آخرین باری که فن های سقفی منزل خود را نگاه کردید، چه زمانی بوده است؟ اگر پنکه سقفی شما به نظر کثیف می‌رسد، وقت آن است که آن را تمیز کنید.

تمیز کردن پنکه سقفی در نگاه اول احتمالا کار سختی به‌نظر می رسد. اما ما در این مطلب روش آسان و بدون هزینه‌ای را به شما آموزش می‌دهیم که به‌راحتی می‌توانید تمیز کردن پنکه سقفی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام دهید.

در یکی از این روش‌ها تنها چیزی که به آن نیاز دارید تنها یک روبالشی است. پارچه‌ای که قطعا ان را در منزل دارید.

تميز کردن پنکه سقفي

نکته مهم قبل از شروع کار

قبل از شروع تمیز کردن پنکه سقفی و همچنین تمیز کردن لوستر، سوئیچ فن و کلید لوستر را روی دیوار خاموش کنید و آن را با چسب بچسبانید. به این دلیل که وقتی شما روی نردبان مشغول تمیز کردن این وسیله‌ هستید، ممکن است دچار برق‌گرفتگی شوید و باید اقدامات امنیتی را جدی بگیرید. بعد از رعایت این نکته بسیار مهم وقت آن است که ابزار و مواد خود را جمع‌آوری کنید تا کار را شروع کنید.

1. نحوه تمیز کردن پنکه سقفی با استفاده از روبالشی

یکی از تیغه‌های فن پنکه را انتخاب کنید و روبالشی مناسبی را که انتخاب کرده‌اید روی آن قرار دهید. به‌طوری که سطح بالا و پایین تیغه را کامل بپوشانید. بعد از قرارگیری روبالشی روی تیغه، از قسمت انتهایی تیغه شروع کنید و با گرفتن لبه‌های تیغه، آرام آلودگی‌های تیغه را تمیز کنید.

این روش را برای تمام تیغه‌های پنکه سقفی خود تکرار کنید. در پایان روبالشی را از تیغه خارج کنید و آن را برگردانید تا گرد‌وغبار در محیط پخش نشود. در ادامه روبالشی خود را بشویید و آن را کنار بگذارید تا در ادامه باز هم بتوانید با استفاده از این روش ساده گردوغبار تیغه‌های پنکه را پاک کنید.

تميز کردن پنکه سقفي

2. تمیز کردن پنکه سقفی با گردگیری دسته تلسکوپی

یکی دیگر از روش‌های که می‌توانید برای تمیز کردن پنکه سقفی از آن استفاده کنید، کمک گرفتن از گردگیری دسته تلسکوپی است. این دسته بیشتر در مواردی استفاده می‌شود که سقف ساختمان بلند است و به‌راحتی نمی‎‌توان به پنکه سقفی دسترسی داشت.

در این حالت برای تمیز کردن پنکه سقفی و پاک کردن گردوغبار از روی تیغه‎‌های آن، یک پارچه روی سطح زمین قرار دهید تا به هنگام گردگیری، گردوخاک محیط ساختمان را کمتر آلوده کند.

در ادامه برای پاک کردن پنکه سر گردگیر را روی تیغه‌ها بکشید. اگر گردگیر شما سری متحرک دارد آن را خم کنید تا در امتداد بالا و پایین تیغه‌ها قرار بگیرد.

دقت داشته باشید با استفاده از این روش علاوه‌بر لبه‌های تیغه، سطح تیغه‌های پنکه سقفی خود را هم می‌توانید پاک کنید. بعد از غباررویی پنکه گردوغباری که روی ورق یا پارچه قرار نگرفته است را با جاروبرقی تمیز کنید.

تمیز کردن پنکه سقفی

3. تمیز کردن پنکه سقفی از طریق جدا کردن قطعات

در دو روش قبلی از روش‌های ساده‌تری برای تمیز کردن پنکه سقفی صحبت کردیم. در بعضی مواقع سطح آلودگی پنکه سقفی می‌تواند فراتر از گردوخاک باشد. در این حالت بهتر است از روش دیگری برای تمیز کردن این وسیله برقی استفاده کنیم.

در ادامه روش سوم را به شما آموزش می‌دهیم. این روش در مقایسه با دو روش قبلی به زمان بیشتری نیاز دارد و همچنین دقت شما باید بیشتر باشد تا در زمان تمیز کردن پنکه سقفی آسیبی به آن وارد نشود.

  • جدا کردن قطعات پنکه سقفی

با استفاده از پیچ‌گوشتی مناسبی، فن را جدا کرده و روی زمین قرار دهید. پنکه‌های سقفی، اغلب به این صورت هستند که برای محافظت از کاربران در اطراف تیغه‌های خود محفظه‌ای دارند. وجود این محفظه باعث می‌شود شما نتوانید به‌هنگام غبارروبی و نظافت، همه بخش‌های پنکه را تمیز کنید.

بنابراین در این روش لازم است قطعات را از یکدیگر باز کنید. بعد از آنکه فن را روی زمین گذاشتید، شروع کنید تا قطعات وسیله سرمایشی خود را از هم باز کنید.

دقت داشته باشید فن‌های مدرن، از فناوری کنترل از راه دور یا بلوتوث برخوردار هستند. در حالت دیگر برخی از پنکه‌های سقفی پیشرفته نیز روی آنها چراغ‌های سقفی نیز نصب شده است‌؛ بنابراین اگر با این روش اقدام به تمیز کردن پنکه می‌کنید، هنگام جدا کردن قطعات مراقب باشید تا آسیبی به پنکه وارد نشود.

  • تمیز کردن مناسب قطعات

لازم است بیشتر خاک سطح پنکه را با استفاده از برسی خشک و البته نرم پاک کنید. اگر فن مدت زیادی است که پاک نشده یا سطح آن چرب شده است، بهتر است در ابتدا بخش‌‌های چرب را با پارچه‌ای مرطوب، آب گرم و ماده شوینده‌ی مناسبی تمیز کنید.

دقت کنید بعد از خیس‌ کردن پارچه، آن را به‌خوبی بپیچانید تا آب اضافه پارچه را گرفته باشید. اگر پارچه خیس باشد ممکن است برای فن مشکلاتی ایجاد کند و برای آن مضر است. در پایان فراموش نکنید پروانه‌ها را به‌آرامی و یک به یک تمیز کنید.

  • شستن قطعات پنکه سقفی

تمام قطعات را به‌خوبی بشویید. در این قسمت می‌توانید از اسفنجی نرم و تمیز نیز استفاده کنید. به خاطر داشته باشید به قسمت‌هایی که از قطعات الکترونیکی تشکیل شده‌اند آب نرسانید. این بخش‌های پنکه را تنها با برسی نرم تمیز کنید. در این مرحله مراقب باشید شستن قطعات آسیبی به پنکه سقفی شما وارد نکند.

  • خشک کردن قطعات

حال وقت آن است تمام قطعات شستشو داده شده را که ممکن است با آب یا محلول آب و صابون تمیز کرده باشید، با پارچه‌ای نرم یا کاغذ جاذب کامل خشک کنید. در حالت دیگر می‌توانید برای اطمینان از خشک شدن کامل قطعات آنها را زیر نور آفتاب قرار دهید.

  • نصب قطعات در جای خود

بعد از خشک شدن کامل قطعات، حال لازم است آنها را سر جای خود برگردانیم. به‌درستی قطعات را در محل مناسب خودشان قرار دهید و همه‌ چیز را به‌درستی جمع کنید. پیشنهاد می‌‌کنیم بعد از تمیز کردن پنکه سقفی برای بهتر کار کردن پنکه یک قطره روغن روان‌کننده روی اتصالات بریزید.

در پایان فراموش نکنید علامتی که مشخص می‌کند پنکه از کدام سمت باید بچرخد را بررسی کنید تا بدین ترتیب قطعات را به شیوه‌ی درستی در جای خود قرار داده باشید.

تمیز کردن پنکه سقفی

4. تمیز کردن پنکه سقفی با استفاده از بخارشو

روش دیگری که می‌توانید برای پاک کردن پنکه سقفی به‌کار بگیرید، استفاده از بخارشو است. اگر در منزل بخارشو دارید، بدون هیچ دردسری و نیاز به نردبان، می‌توان گردوغبار را از روی پنکه پاک کرد.

قبل از تمیز کردن پنکه لازم است پنکه و هر اتصال برقی دیگر در منزل را خاموش کنید. البته اگر پنکه شما مدت زیادی است که تمیز نشده است، برای تمرکز بیشتر می‌توان از یک نردبان نیز استفاده کنید.

در این حالت، دسته بخارشو را کوتاه کرده و با یک دست خود پره را گرفته و با دست دیگر به‌وسیله بخارشو تمام آلودگی‌ها را از پنکه سقفی پاک کنید.

تمیز کردن پنکه سقفی

پنکه را هر چند وقت یک‌بار تمیز کنم؟

برای آنکه پنکه شما همیشه تمیز باقی بماند و عملکرد درستی هم داشته باشد، پیشنهاد می‌کنیم حداقل ماهی دو بار پنکه سقفی را از آلودگی‌ها پاک کنید. این میزان تمیز کردن پنکه می‌تواند با توجه‌ به‌ شرايط و منطقه زندگی شما متغیر باشد.

به‌عنوان مثال، اگر پنجره‌های ساختمان را باز می‌گذارید یا در جایی زندگی می‌کنید که در آن منطقه گرد‌وغبار زیادی وجود دارد، لازم است تعداد دفعات تمیز کردن پنکه سقفی را برای کارایی بیشتر افزایش دهید.

سخن پایانی

در این مقاله روش‌هایی برای تميز کردن پنکه سقفي پیشنهاد دادیم. به خاطر داشته باشیم که تمیز نگه‌داشتن پنکه علاوه‌بر اینکه به سلامت هوای محیط داخلی کمک می‌کند، تاثیر زیادی نیز بر عملکرد بهتر پنکه دارد؛ بنابراین تمیز کردن دوره‌ای پنکه سقفی را فراموش نکنید.

5/5 - (1 امتیاز)

2 دیدگاه

  1. سلام
    ما داخل شرکت پنکه سقفی داریم، نیروی آبدارچی ما نمیتونه کار تمیز کردنش رو انجام بده، مشکل فوبیا از ارتفاع داره. نیروهای شما این کار رو انجام میدن؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا