علت صدای ماشین ظرفشویی چه می‌تواند باشد؟

لوازم خانگیماشین ظرفشویی

شدت و ضعف صدای ماشین‌های ظرفشویی کاملا متفاوت است. در بعضی از برندهای تولیدی به دلیل نوع طراحی و فناوری آن ممکن است صدای کمتری تولید شود. اما در بعضی دیگر به هنگام روشن بودن ماشین ظرفشویی ممکن است صدای بلندتری بشنویم. بدون اینکه حتی کوچکترین مشکلی وجود داشته باشد. به طور کلی می‌توان گفت که تولید میزان کمی صدا در ماشین ظرفشویی طبیعی است. زیرا در ماشین ظرفشویی هنگام شستشوی ظروف اهرم آب‌فشان در حال چرخش بوده و آب با فشار به ظروف برخورد می‌کند. بنابراین تولید صدای فش فش و ریزش آب و یا صدای پمپ امری طبیعی است. اما در مواقعی که این صدا غیرمعمول شود نشانگرنقص کارکرد ماشین ظرفشویی می‌باشد. این نقص ممکن است صرفا به دلیل یک مشکل بسیار ساده مانند تراز نبودن ماشین ظرفشویی در محل قرارگیری باشد. یا اینکه مشکل جدی‌تری موجب تولید صدای غیرمعمول ماشین ظرفشویی شود. مانند اینکه یکی از قطعات معیوب شده است و باید تعویض شود. برای بررسی بیشتر علت صدای ماشین ظرفشویی با مجله آچاره همراه باشید تا اطلاعات جامعی در این خصوص کسب نمایید.

شدت و ضعف صدای ماشین ظرفشویی به چه چیزهایی بستگی دارد؟

بعضا شاهد هستیم که بعضی از دستگاه‌های ظرفشویی سروصدای بیشتری نسبت به بقیه دارند. این مسئله مربوط به سطح فشار صوتی آن‌ها است. یعنی با توجه به سطح دسی بل فشار صوتی درماشین‌های ظرفشویی، تولید صدا در آن‌ها کم یا زیاد است.

بنابر استاندارد جهانی فشارصوتی، ماشین‌آلات و دستگاه‌ها از لحاظ میزان تولید صدا برمبنای دسی بل Decibel تقسیم بندی می‌شوند. در واقع دسی بل واحد اندازه‌گیری فشار صوتی است. سطح فشار صوتی ماشین‌های ظرفشویی اغلب در رده 46 تا 60 دسی بل است. براساس رتبه‌بندی سطح دسی بل، فشار صوتی در رنج کمتر از 45 دسی بل بسیار کم صدا است. اما سطح بالای 46 دسی بل دارای فشار صوتی و صدای بیشتری می‌باشد.

شدت و ضعف صدای ماشین ظرفشویی

صداهای معمولی ماشین ظرفشویی

تا اینجا به این نکته پی بردیم که به دلیل روند شستشوی ظروف در ماشین ظرفشویی و برخورد آب پرفشار با سطح ظروف، تولید صدا امری طبیعی است. اما سوال مطرح شده این است که چه صداهایی طبیعی بوده و چه صداهایی را باید غیرمعمول بدانیم؟

1. صدای کلیک

در ماشین‌های ظرفشویی که تایمر یا کنترل الکترونیکی دارند در حین کارکردن دستگاه این صدا شنیده می‌شود. در کنترل پنل ماشین ظرفشویی یک سوئیچ الکترونیکی وجود دارد و زمانی که دستگاه بعد از گذشت تایم، تغییر عملکرد می‌دهد صدای کلیک به گوش می‌رسد. مانند اینکه دستگاه از حالت شستشو وارد مرحله آب‌کشی شود. در هر حال این صدا کاملا طبیعی بوده و نشاندهنده عملکرد سوئیچ الکترونیکی است.

2. صدای یکنواخت و ملایم موتور همراه با مکث‌های کوتاه

زمانی که موتور ماشین ظرفشویی کار می‌کند به دلیل کارکرد فن یا پمپ صدای یکنواختی به گوش می‌رسد. البته ممکن است در این روند گاهی صداها قطع شود به‌گونه‌ای که احساس کنید دستگاه خاموش شده است. در واقع مکث‌های کوتاه پمپ برای پمپاژ بهتر اتفاق می‌افتد. این صدا و مکث‌ها نیز کاملا نرمال است.

3. صدای زوزه کشیدن موتور

معمولا موتور ماشین ظرفشویی به هنگام کارکردن صدای ملایمی مانند صدای زوزه کشیدن تولید می‌کند. اگر این صدا بلند نشود و یا تغییر در آن به وجود نیاید جای نگرانی نیست و در واقع صدای کارکردن موتور است.

صدای زوزه کشیدن موتور

صداهای غیرمعمول ماشین ظرفشویی

توجه داشته باشید در صورتی که با صداهای غیرمعمول مواجه شدید، برای جلوگیری از ورود آسیب جدی‌ فورا آن را تعمیر کنید. برای تشخیص بهتر نقص کارکرد ماشین ظرفشویی به نوع صدا دقت کنید. زیرا هر صدای ناهنجاری که در ماشین ظرفشویی تولید می‌شود نشاندهنده یک مشکل خاص است. برای آشنایی بیشتر با این صداها و علت ایجاد آن در ادامه به چند نمونه اشاره می‌کنیم؛

1. صداهای کوبنده یا ضربه زدن در ماشین ظرفشویی

صدای کوبیدن یا صدایی مانند برخورد دو جسم سخت از ماشین ظرفشویی دلایل مختلفی دارد.

  • برخورد اهرم آبپاش (اسپری آب) ماشین ظرفشویی با ظروف: عموما چیدمان نامناسب ظروف در سبد ماشین ظرفشویی موجب می‌شود که اهرم آبپاش در زمان چرخش و شستشو با ظروف برخورد کند. در این صورت صدایی شبیه به صدای کوبیدن به گوش می‌رسد.
  • برخورد لوله تخلیه با اطراف: ممکن است به دلیل محل نامناسب نصب لوله تخلیه، به هنگام تخلیه آب صدایی مانند کوبیدن به گوش برسد. در چنین مواقعی بهتر است ماشین ظرفشویی را از محل قرارگیری بیرون بکشید و محل نصب لوله را بررسی نمایید. لوله را به گونه ای قرار دهید که در صورت تماس با سطوح صدایی تولید نکند.
  • صدای کوبیدن همراه با مکش آب: زمانی که فشار آب لوله کشی دچار نوسان می‌شود ممکن است این صدا شنیده شود. نوسان فشار آب که اصطلاحا چکش آب نامیده می‌شود، موجب تکان‌های شدید لوله‌ها شده و صداهای غیرمعمول تولید می‌کند.

2. صدای تیز سنگ زنی (مانند صدای صیقل دادن و برش سنگ با دستگاه فرز )

  • این صدا بیشتردر ماشین‌های ظرفشویی به گوش می‌رسد که دارای تیغه خرد کن (آسیاب کن) هستند. در واقع کار این تیغه، خرد کردن پسماند مواد غذایی است که هنگام شستشو از ظروف جدا می‌شود. این تیغه با خرد کردن مواد غذایی و بیرون ریختن آن همراه با جریان آب؛ مانع از گرفتگی مسیر آب و فیلتر می‌شود. اگر شیء یا مواد غذایی در قسمت تیغه خرد کن گیر کرده باشد، ممکن است این صدا به گوش برسد. برای بررسی تیغه خرد کن سرپوش پایین داخل ماشین ظرفشویی را بردارید. سپس فیلتر و تیغه خرد کن را کاملا تمیز کنید.

صدای ماشین ظرفشویی

  • یکی دیگر از دلایل تولید این صدا، نبود آب در ماشین ظرفشویی است. اگر آب به اندازه کافی در درون دستگاه برای آب‌کشی وجود نداشته باشد و پمپ در حال کار کردن باشد ممکن است صدای ماشین ظرفشویی این چنین شنیده شود.

3. وز وز بلند صدای ماشین ظرفشویی

صدای وز وز بلند در ماشین ظرفشویی ممکن است به دو دلیل به گوش برسد.

  • انسداد و گرفتگی شلنگ تخلیه یا پمپ شستشو: در واقع وظیفه اصلی پمپ ماشین ظرفشویی پمپاژ آب برای پاشیدن آب روی ظروف است. همچنین مکش و تخلیه آب آلوده و هدایت آن به سمت شلنگ تخلیه نیز به وسیله پمپ انجام می‌شود. در بیشتر مواقع به هنگام مکش آب ممکن است پسماند غذاها در پمپ گیر کنند و موجب گرفتگی آن شود. در چنین شرایطی پمپ صدای غیرمعمول وز وز را تولید می‌کند. اصولا پمپ یا در کف ماشین ظرفشویی تعبیه می‌شود و یا در قسمت پشت. بهتر است برای دسترسی آسان به آن دفترچه راهنما را مطالعه نمایید و روش صحیح تمیز کردن آن را بیاموزید.
  • اشکال در اتصالات و نقص کارکرد موتور: زمانی که اشکالی در سیستم اتصالات و موتور پیش آید، ممکن است این صدا به گوش برسد.

4. صدای جیغ کشیدن یا صدای سایش دو جسم فلزی درماشین ظرفشویی

خرابی یاتاقان پمپ شستشو یا شلنگ تخلیه موجب می‌شود که از موتور ماشین ظرفشویی این صدا شنیده شود. در واقع یاتاقان حلقه ای است که برای فیکس کردن قطعه استفاده می‌شود. زمانی که یاتاقان خراب یا ساییده شده باشد، صدای ماشین ظرفشویی به شکلی غیرمعمول به گوش خواهد رسید. در بعضی مواقع می‌توان با تعویض یاتاقان مشکل را رفع کرد. اما ممکن است در شرایطی مجبور به تعویض پمپ نیز باشیم. این امر بستگی به میزان آسیبی دارد که به پمپ وارد شده است.

اما توجه داشته باشید اگر ماشین ظرفشویی را به‌تازگی خریداری کرده‌اید، این صدا می‌تواند ناشی از آب‌بندی نشدن آن باشد. یعنی به دلیل نو بودن و خشک بودن مجاری ممکن است این صدا را زمان روشن بودن دستگاه بشنوید.

5. صدای خراشیدن درماشین ظرفشویی

معمولا صدای خراشیدن ماشین ظرفشویی ناشی از نقص موجود در پروانه پمپ شستشو است. برای بررسی آن محفظه پمپ را جدا کنید تا به پروانه پمپ دسترسی داشته باشید. سپس حرکت پروانه پمپ را بررسی کنید. در واقع پروانه پمپ باید بدون اینکه لنگی داشته باشد، آزادانه حرکت نماید. اگر پروانه در جای خود محکم نیست آن را در جای خود فیکس کنید. همچنین پره‌های آن را بررسی کنید. اگرشیء خاصی در پروانه وجود داشته باشد، آن را بردارید و تمیز نمایید. چنانچه با این روش همچنان صدای وز وز را از دستگاه شنیدید، بهتر است پروانه پمپ را تعویض نمایید.

6. شنیدن صدای بوق ماشین ظرفشویی

در بیشتر مواقع زمانی که ماشین ظرفشویی به دلیل وجود یک نقص ارور می‌دهد، صدای بوق نیز شنیده می‌‌شود. اگر صدای بوق را مکررا شنیدید، فورا ماشین ظرفشویی را خاموش کنید. سپس درب ماشین ظرفشویی را باز کرده و دوباره ببندید. زیرا ممکن است درب به خوبی بسته نشده باشد. اگر قفل درب معیوب شده باشد بهتر است هرچه زودتر برای تعویض آن اقدام کنید. در غیر این صورت به کد ارور ماشین توجه کنید و در دفترچه راهنما کد ارور را جستجو کرده و علت را پیدا کنید.

شنیدن صدای بوق ماشین ظرفشویی

7. افزایش ناگهانی صدای ماشین ظرفشویی

ممکن است در زمان کارکردن ماشین ظرفشویی هیچگونه صدای غیرمعمولی به گوش نرسد. اما همان صدای طبیعی و همیشگی دستگاه، به یکباره اوج گرفته و بسیار بلند شود. این مشکل نشان از معیوب بودن پمپ دستگاه است. در واقع پمپ پرکارترین و مهمترین قطعه موجود در ماشین ظرفشویی است. به همین دلیل در بیشتر مواقع مشکلات ماشین ظرفشویی ناشی از نقص عملکرد پمپ می‌باشد.

سخن پایانی

ماشین ظرفشویی وسیله کارآمدی است که در صرفه جویی وقت و انرژی آب بسیار موفق عمل کرده است. اما ممکن است افراد به دلیل مشکلات و خرابی آن تمایلی به استفاده از ماشین ظرفشویی نداشته باشند. اگر شما در نگهداری و استفاده درست دستگاه ماشین ظرفشویی دقت داشته باشید، مسلما شاهد خرابی زودهنگام آن نخواهید بود. در این مقاله سعی شد جزئی‌ترین نشانه‌های خرابی ماشین ظرفشویی و تشخیص صدای آن بازگو شود. به‌گونه‌ای که شما بتوانید با گوش دادن به صدای ماشین ظرفشویی، ایراد آن را بفهمید. اما اگر همچنان در عیب یابی ماشین ظرفشویی خود دچار مشکل هستید پیشنهاد می‌کنیم از متخصصین آزموده و کاربلد آچاره کمک بگیرید. مطمئن باشید آچاره در اسرع وقت بهترین تکنسین شهر را با قیمت استثنائی برای امدادرسانی نزد شما خواهد فرستاد.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا