تعمیر تلویزیون در محل تعمیر تلویزیون در محل

نمایش زیرنویس در تلویزیون

لوازم خانگیتلویزیون

زمانی که از زیرنویس صحبت می‌شود، اکثر افراد به ترجمه فیلم‌های غیرفارسی فکر می‌کنند اما باید بگوییم که این تنها کارایی زیرنویس نیست. در گذشته عموم مردم فقط به زبان مادری خود مسلط بوده و در نتیجه قادر به تماشای تولیدات صوتی و تصویری با زبان‌های دیگر نبودند ولی این رویه با زیرنویس و دوبله این محصولات به پایان رسید. امروزه شما می‌توانید با استفاده از این امکانات به راحتی به تماشای این محصولات بنشینید.

نکته جالبی که معمولا به آن توجه نمی‌‌شود، ویژگی‌های خاص زیرنویس می‌باشد که آن را در نوع خود به یک تحول تبدیل کرده است. در این مقاله از مجله آچاره علاوه بر بررسی ویژگی‌های زیرنویس، در رفع مشکلات مرتبط با نمایش زیرنویس در تلویزیون به شما کمک خواهیم کرد. پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

زیرنویس چیست؟

احتمالا تا به حال هنگام تماشای یک فیلم و یا مستند با زیرنویس مواجه شده‌اید و با برخی از کارایی‌های آن آشنایی قبلی دارید. زیرنویس در واقع تبدیل مکالمات به متن و نمایش آن در زیر تصویر می‌باشد. اکثر افراد از این قابلیت به منظور تماشای محصولات صوتی و تصویری که به زبان مادری آن‌ها تولید نشده، استفاده می‌کنند. اما همان‌طور که اشاره کردیم این موضوع تنها کارایی زیرنویس نبوده و عوامل دیگری این قابلیت را در نوع خود منحصر به فرد می‌کنند.

نمایش زیرنویس در تلویزیون

دلایل استفاده از زیرنویس

در بخش‌های قبلی به مرسوم‌ترین کارایی زیرنویس که ترجمه مکالمات و تبدیل آن‌ها به متن بود، اشاره کردیم. دیگر کارایی مهم زیرنویس، کمک به افراد ناشنوا و کم‌شنوا برای تماشای محصولات صوتی و تصویری می‌باشد. احتمالا تا به حال در زیرنویس‌های فیلم‌ها یا مستندها مشاهده کرده‌اید که علاوه بر ترجمه مکالمات و تبدیل آن‌ها به متن، صداهای مختلفی که به گوش می‌رسد نیز در زیرنویس به نمایش درمی‌آید.
تعمیر تلویزیون در محل
تعمیر تلویزیون در محل

در واقع هدف از اضافه کردن این قابلیت به زیرنویس کمک به افراد ناشنوا و کم‌شنوا برای درک هرچه بهتر حس و حال فیلم و یا … می‌باشد. جالب است بدانید که در برخی از کشورها مثل ایالات متحده به دلیل احترام به این اقلیت‌ها، استفاده از زیرنویس برای تمام محصولات تصویری الزامی شده است تا این کاربران در این زمینه با هیچ مشکلی مواجه نشوند.

شاید تصور کنید که استفاده از زیرنویس مزیت دیگری ندارد. در ادامه از دیگر مزیت‌های زیرنویس نام خواهیم برد :

  • استفاده از زیرنویس در شرایطی که شما قصد تولید کمترین صدا را دارید، به شما کمک خواهد کرد که از تماشای برنامه مورد علاقه‌تان باز نمانید و با کمترین صدا و یا حتی صدای بسته به تماشای آن بنشینید.
  • وجود زیرنویس به برخی از افراد کمک می‌کند که خط داستانی فیلم، سریال و … را بهتر دنبال کنند و این قابلیت باعث تمرکز بیشتر آن‌ها هنگام تماشای این محصولات می‌شود.
  • دیگر ویژگی زیرنویس کمک به افرادی است که با وجود استفاده از زبان مادری آن‌ها در فیلم، مستند و … به دلیل وجود یک لهجه خاص و یا حتی صدای بیش از حد پس زمینه، قادر به فهمیدن مکالمات نیستند. در این شرایط شما می‌توانید با مطالعه زیرنویس از خط داستانی عقب نمانده و به‌ سادگی موضوعات مطرح شده را متوجه شوید.

همه این ویژگی‌ها زیرنویس را به یک قابلیت منحصر به فرد تبدیل کرده که حتی دوبله نیز توان رقابت با آن را ندارد. دیگر ویژگی مثبتی که زیرنویس نسبت به دوبله دارد، از بین نرفتن صدای اصلی مدیا است که به تماشاگر اجازه می‌دهد فیلم و یا سریال را در واقعی‌ترین حالت ممکن تماشا کند. اما احتمال بروز چه مشکلاتی در روند نمایش زیرنویس در تلویزیون وجود دارد؟ مطالب قسمت بعد را از دست ندهید.

مشکلات مرتبط با نمایش زیرنویس در تلویزیون

تا به اینجا متوجه شدیم که ممکن است همه ما در بعضی از شرایط مجبور به استفاده از زیرنویس برای تماشای یک محصول صوتی و تصویری در تلویزیون خود شویم. اما چه عواملی در روند نمایش زیرنویس در تلویزیون اختلال ایجاد می‌کنند؟ این عوامل را می‌توانیم به‌طور کلی به 2 دسته تقسیم کنیم که عبارتند از :

  • عدم نمایش زیرنویس در تلویزیون
  • نامفهموم بودن زیرنویس در تلویزیون

شاید بپرسید که با دنبال کردن چه راهکاری می‌توان این اختلالات را برطرف کرد؟ بهتر است قبل از پاسخ دادن به این سؤال، نکات لازم در روند فعال‌سازی و غیرفعال‌سازی نمایش زیرنویس در تلویزیون را در اختیار شما قرار دهیم. از آن جایی که این روند ممکن است در تلویزیون‌های تولیدی هر برند نسبت به یکدیگر تفاوت‌های جزئی داشته باشد، روش فعال‌سازی نمایش زیرنویس در تلویزیون های تولیدی چند برند اصلی را مرور خواهیم کرد.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر تلویزیون!

فعال‌سازی نمایش زیرنویس در تلویزیون

فعال‌سازی نمایش زیرنویس در تلویزیون سونی

در راستای فعال‌سازی زیرنویس در تلویزیون‌های این برند مراحل زیر را دنبال کنید :

  • در قدم اول وارد بخش تنظیمات (Settings) تلویزیون شوید.
  • پس از ورود به تنظیمات، گزینه (Digital Set-Up) را انتخاب کنید.
  • حالا پس از انتخاب (Subtitle Set-UP)، تنطیمات زیرنویس (Subtitke Settings) را مشاهده خواهید کرد.

اگر تنظیمات دستگاه شما انگلیسی است و در مطالعه آن به کمک نیاز دارید می‌توانید از راهنمای زیر استفاده کنید :

  1. (Basic) :  نمایش دادن زیرنویس
  2. (OFF) : خاموش کردن زیرنویس
  3. (Primary Preferred Language) : زبان ترجیحی اول
  4. (Secondary Preferred Language) : زبان ترجیحی دوم
  5. (For Hard Hearing) : نمایش کمک تصویری برای افراد ناشنوا یا کم‌شنوا

توجه داشته باشید که ممکن است در این بخش بعضی از گزینه‌ها مثل زبان ترجیحی به علت منطقه جغرافیای شما در دسترس نباشد.

فعال‌سازی نمایش زیرنویس در تلویزیون ال جی

اگر قصد فعال‌سازی زیرنویس در این دستگاه را دارید، مراحل ذیل را به ترتیب پشت سر بگذارید :

  • ابتدا دکمه خانه (Home) را فشرده و وارد بخش تنطیمات (Settings) شوید.
  • حالا گزینه دسترسی (Accessibility) را انتخاب کرده و بر روی گزینه زیرنویس (Subtitle) کلیک کنید.
  • در این قسمت می‌توانید زیرنویس تلویزیون خود را بر روی حالت روشن (ON) تنظیم کرده و نمایش آن را فعال کنید.

فعال‌سازی نمایش زیرنویس در تلویزیون سامسونگ

در تلویزیون‌های تولیدی برند سامسونگ شما می‌توانید زیرنویس را با دنبال کردن 2 روش فعال کنید که این روش‌ها عبارتند از :

  1. با فشردن دکمه زیرنویس (Subtitle) زیرنویس دستگاه فعال خواهد شد و تکرار این عمل، زیرنویس‌های موجود به ترتیب نمایش داده می‌شوند. شما می‌توانید برای غیرفعال کردن این قابلیت از دکمه‌های (Return) و یا (Cancel) استفاده کنید.
  2. راهکار دیگر برای فعال‌سازی نمایش زیرنویس در تلویزیون سامسونگ استفاده از گزینه اطلاعات (Info) است. پس از انتخاب این گزینه با استفاده دکمه‌های راست و چپ، زبان زیرنویس و با دکمه‌های پایین و بالا، زیرنویس مدنظر خود را انتخاب کنید.

حالا که با نحوه فعال‌سازی نمایش زیرنویس در تلویزیون های مختلف بیشتر آشنا شدید، به بررسی روش‌های برطرف کردن مشکلات مربوط به زیرنویس خواهیم پرداخت.

نحوه رفع مشکلات نمایش زیرنویس در تلویزیون

اگر به خاطر داشته باشید، مشکلات مربوط به نمایش زیرنویس را به 2 دسته کلی تقسیم کردیم که شامل عدم نمایش زیرنویس و نمایش نامفهوم آن بود. اگر از افرادی باشید که به‌صورت روزانه مقداری از زمان خود را صرف تماشای فیلم، سریال و … می‌کنند تا به حال با مشکل عدم نمایش زیرنویس و یا نمایش نامفهوم آن روبه‌رو شده‌اید. در صورتی که با راهکارهای رفع این اختلال آشنا نباشید، رفع این مشکل علاوه بر چالش برانگیز بودن، میزان زیادی از زمان شما را هدر خواهد داد. به همین دلیل در این بخش مهم‌ترین روش‌ها برای برطرف کردن این مشکل را ذکر خواهیم کرد.

نصب و تعمیرات تخصصی تلویزیون با تیم آچاره

تغییر نام فایل زیرنویس

در بسیاری از موارد با وجود اینکه فایل زیرنویس در کنار فایل محتوایی که قصد پخش آن را دارید، قرار گرفته است اما زیرنویس با دنبال کردن روش‌های معمول به نمایش در نمی‌آید. ساده‌ترین روشی که معمولا این مشکل را در سریع‌ترین زمان ممکن رفع خواهد کرد، تغییر نام فایل زیرنویس و هم‌نام کردن آن با فایلی که قصد تماشای آن را دارید، می‌باشد.

در این راستا نام فایل تصویری یا صوتی که می‌خواهید زیرنویس بر روی آن نمایش داده شود را کپی کرده و سپس نام فایل زیرنویس را به آن تغییر دهید. دقت داشته باشید که پس از پشت سر گذاشتن این مراحل صرفا فرمت این فایل‌ها و یا همان پسوند آن‌ها نسبت به یکدیگر متفاوت خواهد بود. در ادامه برای درک بهتر یک مثال ذکر خواهیم کرد.

Achareh.Blog.BluRay.720P.MKV   /  Achareh.Blog.BluRay.720P.SRT

در انتها این فایل‌ها را با هم در یک پوشه (Folder) قرار دهید. با انجام این مراحل معمولا مشکل عدم نمایش زیرنویس در تلویزیون شما از بین خواهد رفت اما اگر کماکان با این اختلال مواجه بودید می‌توانید روش بعدی را دنبال کنید.

ذخیره مجدد فایل زیرنویس

قبل از شروع بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که برای استفاده از این راهکار شما به یه یک رایانه یا کامپیوتر نیاز خواهید داشت. به منظور رفع مشکل عدم نمایش زیرنویس راهکار ذخیره مجدد فایل زیرنویس را شرح خواهیم داد.

  • در گام اول بر روی فایل زیرنویس کلیک راست کرده و گزینه باز کردن به وسیله (Open With) را انتخاب کنید.
  • حالا گزینه (NotePad) را انتخاب کرده تا فایل زیرنویس در این برنامه به نمایش درآید.
  • در گام بعد بر روی گزینه (File) کلیک کرده و گزینه ذخیره به عنوان (Save As) را انتخاب کنید.
  • در پنجره‌ای که برای شما باز شده است، بر روی (Encoding) کلیک کنید تا گزینه‌های آن به نمایش در بیاید.
  • از بین گزینه‌ها، (Unicode) را انتخاب کرده و سپس فایل زیرنویس را با فایل مدیایی که قصد تماشای آن را دارید، هم‌نام کنید.
  • سپس بر روی گزینه ذخیره (Save) کلیک کنید تا فایل زیرنویس ذخیره شود.

در نهایت این فایل را همراه با فایل مدیا در یک پوشه قرار دهید تا مشکل نمایش نامفهوم و یا عدم نمایش زیرنویس در تلویزیون شما برطرف شود. احتمال این که بعد از دنبال کردن این راهکار مشکل شما از بین نرود، بسیار کم است اما در این شرایط می‌توانید از یک راهکار دیگر استفاده کنید.

نمایش زیرنویس در تلویزیون

چسباندن زیرنویس به فیلم، سریال و …

راهکار آخری که برای رفع این مشکل پیش روی شما قرار دارد، چسباندن زیرنویس به مدیا است. البته دقت داسته باشید که در این روش به نصب یک برنامه جانبی نیاز خواهیم داشت در غیر این صورت قادر به چسباندن زیرنویس نخواهیم بود. در این روش برای نمایش زیرنویس نیازی به قرارگیری فایل آن در کنار فایل مدیا نخواهد بود و زیرنویس به جزئی از مدیای شما تبدیل خواهد شد. همان‌طور که اشاره کردیم در این راهکار شما باید از یک برنامه جانبی استفاده کنید.

امروزه گزینه‌های متعددی در انتخاب این برنامه پیش روی شما قرار دارد اما در این قسمت ما از رایج‌ترین برنامه‌هایی که به منظور چسباندن زیرنویس به فیلم، مستند و … مورد استفاده قرار می‌گیرند، نام خواهیم برد.

اولین برنامه‌ای که شما می‌توانید در این راستا از آن استفاده کنید، برنامه (Free Make Video Converter) می‌باشد که تا به حال مورد رضایت کاربران قرار گرفته است. دیگر برنامه‌ای که استفاده از آن را برای چسباندن زیرنویس به فیلم به شما پیشنهاد می‌کنیم، برنامه (Format Factory) است که کار با آن نسبت به برنامه (Free Make Video Converter) کمی ساده‌تر است. در نهایت نیز می‌توانیم به برنامه (HandBrake) اشاره کنیم که شما می‌توانید با استفاده از آن مشکل خود را به طور کامل برطرف کنید.

آموزش نمایش زیرنویس در تلویزیون

در این مقاله با بررسی کامل تنظیمات این قابلیت تلاش کردیم که نکات لازم برای رفع مشکلات نمایش زیرنویس در تلویزیون را در اختیار شما قرار دهیم. اگر سوالی در ذهن خود دارید که تا به اینجا به آن پاسخ داده نشده می‌توانید با درج سؤال خود در قسمت نظرات همین مطلب، جواب آن را در زمانی کوتاه از کارشناسان آچاره دریافت کنید. امیدواریم که مطالب این مقاله از مجله آچاره برای شما مفید واقع شده باشد.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات تعمیر تلویزیون در محل
تعمیرات تخصصی تلویزیون با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید