بررسی دلایل روشن نشدن پنکه سانی

لوازم خانگیپنکه

زمانی‌ که کولر‌های گازی و آبی وارد بازار شدند، بهره‌گیری از پنکه نه‌تنها از رده خارج نشد، بلکه کماکان به دلیل کم‌مصرف و کم‌هزینه بود یک انتخاب مناسب محسوب می‌شود. این وسیله یک سیستم سرمایشی به حساب می‌آید و افراد می‌توانند بر اساس میزان فضای در دسترس و طبق سلیقه خود این وسیله را در سه نوع ایستاده، سقفی و رومیزی مورد استفاده قرار دهند. ناگفته نماند هر یک از این پنکه‌های نام‌برده‌شده فقط از نظر ظاهر و اندازه با یکدیگر متفاوت هستند و از نظر اجزا و سیستم داخلی هیچ تفاوتی میان آن‌ها نیست. سانی یکی از برندهای پرفروش پنکه در کشور است که مانند تمام وسایل برقی ممکن است با مشکلاتی مواجه شود. از جمله این مشکلات می‌توان به روشن نشدن پنکه سانی اشاره کرد، که در ادامه بیشتر درباره آن صحبت خواهیم کرد.

بررسی دلایل روشن نشدن پنکه سانی

امروزه در اکثر اماکن عمومی از این وسیله استفاده می‌شود. برای مثال زمانی که پنکه سقفی موجود در کتاب‌خانه از کار بیفتد، فضا برای کارکنان و افرادی که با آن مکان رفت‌وآمد دارند، آزاردهنده می‌شود و این افراد مجبور می‌شوند آنجا را ترک کنند. پس برای رفع این مشکل باید در اولین فرصت اقدامات لازم صورت بگیرد و مشکل از پایه برطرف شود.عیب‌یابی و برطرف کردن ایرادات پنکه توسط افراد ماهر

در این قسمت دلایل روشن نشدن پنکه سانی را به‌طور کامل شرح می‌دهیم:

  • با توجه به موقعیت قرارگیری پنکه، ورود گرد و غبار ممکن است عملکرد این دستگاه را مختل کرده و پنکه در اکثر مواقع روشن نشود.
  • گاهی نیز امکان دارد به علت روشن و خاموش کردن مدام، سیم‌کشی و اتصالات پنکه دچار مشکل شده باشد.
  • گیر کردن نخ یا هر شی دیگری در لابه‌لای پره‌های پنکه از روشن شدن آن ممانعت می‌کند.
  • زمانی که پنکه روشن نشد به شما پیشنهاد می‌کنیم پریز یا سه‌‌راهی مورد استفاده را عوض کنید. زیرا در بعضی مواقع ممکن است روشن نشدن پنکه به خرابی پریز مربوط باشد.
  • استفاده طولانی‌مدت از پنکه باعث می‌شود موتور آن داغ شود و داغ شدن بیش از حد موتور در اغلب مواقع به سوختن آن منجر می‌گردد.

بنابراین در مرحله اول پس از روشن نشدن پنکه باید عیب‌یابی به‌صورت دقیق انجام بگیرد و زمانی که با بررسی این مشکلات ایراد پنکه برطرف نشد، باید تعمیر و تعویض قطعات آن را به دست متخصصانی که در این زمینه مشغول به کار هستند، بسپارید. کارشناسان کاربلد آچاره به این منظور در کنار شما خواهند بود.

بیشتر بخوانید: آموزش عملی تعویض میل روتور پنکه

علت داغ شدن موتور پنکه و سوختن آن

داغ شدن موتور پنکه سانی به دلایل مختلف رخ می‌دهد که در وهله اول باید این دلایل با دقت و تمرکز بررسی شوند و طبق دستورالعمل‌های مربوطه به برطرف کردن عیوب آن اقدام شود.

چرا موتور پنکه داغ می‌کند؟

  1. استفاده بیش از حد و روشن ماندن طولانی‌مدت پنکه سبب داغ‌ شدن اتصالات و قطعات موجود در دستگاه شده، که باید در اولین فرصت این مشکل بر‌طرف شود و یا برای مدت زمان کوتاهی پنکه را خاموش کنید تا سیستم موجود در آن رفرش شود و از سوختن آن جلوگیری گردد.
  2. نفوذ آب و رطوبت به داخل سیم‌پیچی و اتصالات پنکه عملکرد دستگاه را به‌طور کل مختل کرده و این مسئله در وهله اول منجر به داغ شدن موتور شده و در اکثر مواقع موتور پنکه را به‌طور کامل می‌سوزاند.
  3. از دیگر دلایل داغ شدن پنکه می‌توان به بکار بردن قطعات و سیم‌پیچی نامرغوب در پنکه اشاره کرد. زمانی که قطعات موجود در پنکه جنس خوب و مرغوبی نداشته باشند پس از گذشت مدت زمان کوتاهی، آسیب می‌بینند و این اتفاق به عملکرد موتور نیز لطمه وارد می‌کند، که در نهایت موتور داغ کرده و می‌سوزد.
  4. زمانی‌که سیم‌پیچی پنکه دچار کشیدگی شود، جریان برق به خوبی در آن رد و بدل نشده، در نتیجه در سیم‌پیچی مقاومت به وجود می‌آید که این امر به داغ شدن موتور پنکه می‌انجامد.
  5. قبل از اینکه سرشاخه پنکه را وارد پریز کنید، حتماً به‌ وسیله فازمتر یا سایر ابزارهای دیگر جریان برق در پریز را بررسی کنید. اگر مشکلی احساس کردید از وارد کردن سرشاخه پنکه به داخل پریز بپرهیزید، چون اگر پریز مشکل داشته باشد با وارد کردن سرشاخه، اتصالات داخل پنکه نیز دچار مشکل می‌شود و در نهایت ممکن است پنکه به‌طور کامل بسوزد.

مشکلات پنکه سانی

بررسی ایرادات پنکه سقفی و بر‌طرف کردن آن‌ها

برای اینکه بدانیم روشن نشدن پنکه سانی به چه موضوعی برمی‌گردد، باید در وهله اول آن را عیب‌یابی کنیم. بررسی ایرادات و عیب‌یابی در پنکه‌های مختلف، متفاوت بوده و هر یک از آن‌ها به یک سری ابزار و تجهیزات برای عیب‌یابی نیاز دارند. ناگفته نماند در بعضی مواقع ممکن است، متخصصان فقط در زمینه تعمیر یک پنکه تخصص داشته باشند، پس بهتر از قبل از اینکه تعمیر پنکه خود را به دست افراد بسپارید از مهارت کافی آن‌ها، در اختیار داشتن تجهیزات کامل برای تعمیر وسیله و استفاده از قطعات مرغوب در پنکه، اطمینان حاصل کنید. در بررسی ایرادات پنکه سقفی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. قطع شدن جریان برق در مدار اصلی: در ابتدا کلید باید بر روی حالت ۱ قرار بگیرد و جریان برق توسط ولت‌متر بررسی شود. نرسیدن ولتاژ به پنکه می‌تواند به دو دلیل باشد:
  • قطع شدن فاز برق در کلید پنکه
  • عدم جریان نول در موتور
  1. پره‌های پنکه فقط بر‌ روی موقعیت ۱ می‌چرخند. اما با قرار گیری بر‌ روی حالت سلکتور در موقعیت‌های ۵،۴،۳،۲ هیچ حرکتی در پنکه صورت نمی‌گیرد و پنکه ثابت باقی‌ می‌ماند‌: با ملاحظه‌ صفحه کلید پنکه حتما متوجه می‌شوید که خروجی فاز فقط به موقعیت ۱ کلید مربوط است و سایر موقعیت‌ها خروجی فاز ندارند، با همین شواهد به این نتیجه می‌رسیم که سیم‌پیچی صفحه کلید به‌طور کامل سوخته است.
  2. انتشار صدای بسیار بلند از پنکه و به وجود آمدن مشکل الکتریکی در موتور آن: در صورتی که بلافاصله بعد از قطع جریان برق، صدای پنکه نیز قطع شود، به این نتیجه می‌رسیم که مشکل به بخش الکتریکی مربوط بوده که با تعویض و تجدید سیم‌پیچی موجود در دستگاه، رفع می‌گردد.

ایرادات مختلف در پنکه‌های سقفی

بیشتر بخوانید: تعمیر و عیب‌یابی پنکه پایه‌بلند و کنترل‌دار

عیب‌یابی پنکه‌های رو‌میزی Sunny

  1. زمانی ‌که پریز برق قطع باشد، پنکه روشن نمی‌شود: از وجود ولتاژ در پریز به وسیله ولت‌متر مطمئن شوید. در صورتی که جریان برق در پریز وجود نداشت، به بررسی و رفع مشکل بپردازید.
  2. اگر تایمر دستگاه به مشکل بر‌خورده باشد، پنکه روشن نمی‌شود: در صورتی که پنکه دارای تایمر است، دوشاخه آن را از برق بکشید و سپس با استفاده از اهم‌متر تایمر را به‌طور دقیق بررسی کنید. برای اینکار سیم‌های رابط در تایمر را به‌صورت جداگانه به اهم‌متر متصل کنید. اگر حرکت ولوم در کنتاک‌های متصل و ارتباط کنتاک‌ها در جهت حرکت ولوم خاموش، قطع شود به این نتیجه می‌رسیم که تایمر کاملا سالم است.
  3. اگر پنکه روشن نشود، این امکان وجود دارد که موتور آن سوخته باشد: در صورتی که با اتصال به برق، آمپر‌کشی صورت بگیرد و صدای هوم از پنکه منتشر شود ولی هیچ‌گونه حرکتی نداشته باشد، می‌توان نیم‌سوز شدن موتور را تشخیص داد. در مقابل اگر موتور به‌طور کامل سوخته باشد، با وجود ولتاژ نیز هیچ عکس‌العملی نشان نمی‌دهد و گاهی نیز ممکن است یک اتصال کوتاه در آن رخ داده باشد.عیب‌یابی در پنکه‌های رو‌میزی

جمع‌بندی

اگر عیب‌یابی به‌صورت دقیق انجام شود، برطرف کردن مشکل بسیار ساده‌تر خواهد بود. روشن نشدن پنکه دلایل متفاوتی دارد، سه مورد از متداول‌ترین دلایل عبارتند از:

  • داغ شدن، نیم‌سوز شدن و سوختن موتور
  • عدم وجود جریان برق در پریز و یا اتصالات خود پنکه
  • قرار گرفتن یک شی در پنکه و جلوگیری از چرخش پره‌ها

مواردی که مطرح شد باید به‌صورت دقیق بررسی و با حساسیت ویژه برطرف شوند. در برخی مواقع ممکن است خودتان بتوانید ایراد دستگاه را رفع کنید. اما اگر مشکل پنکه پیچیده باشد، باید از متخصصان و افراد ماهر کمک بگیرید. در صورت تمایل می‌توانید با ثبت یک درخواست ساده در وب‌سایت یا اپلیکیشن آچاره از خدمات حرفه‌ای کارشناسان مجرب این مجموعه استفاده کنید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا