عیب‌یابی و تعمیر پنکه پایه بلند و کنترل دار

لوازم خانگیپنکه

در این مقاله از مجله آچاره با تعمیر پنکه پایه بلند و کنترل دار، اطلاعات لازم به این منظور را در اختیار شما قرار خواهیم داد. پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

پنکه‌ها در مدل‌های مختلفی همچون سقفی، ایستاده و رومیزی تولید می‌شوند که برخی از آن‌ها با استفاده از کنترل کار می‌کنند و برخی دیگر نیز به این قابلیت مجهز نیستند. امروزه پنکه ایستاده یا پایه بلند از محبوب‌ترین پنکه‌هایی است که افراد در راستای تنظیم دمای محیط اطراف خود از آن استفاده می‌کنند.

با این که در ساخت این نوع پنکه از بهترین تکنولوژی‌های روز استفاده شده است اما در صورت نگهداری ناصحیح و یا گذشت مدت زمان طولانی از تولید آن، بروز اختلال در عملکرد این دستگاه دور از انتظار نیست.

چنانچه نیاز به سرویس تعمیرات پنکه دارید، برای ثبت سفارش و آگاهی از قیمت، به صفحه تعمیر پنکه مراجعه کنید و درخواست خود را به صورت رایگان ثبت نمایید.

عیب‌یابی و تعمیر پنکه پایه بلند و کنترل دار

همانند هر وسیله دیگری باید برای تعمیر پنکه‌ ابتدا آن را عیب‌یابی کرده و علت بروز اختلال در عملکرد آن را شناسایی کنید. به همین دلیل در ادامه از رایج‌ترین اختلالات پنکه پایه بلند نام خواهیم برد. این مشکلات عبارتند از:

  • روشن نشدن پنکه
  • لرزش بیش از اندازه
  • سرعت کم چرخش پروانه‌ها
  • پرش فیوز زمان روشن کردن پنکه

تعمیر پنکه پایه بلند و کنترل دار

1. روشن نشدن پنکه

این اختلال یکی از رایج‌ترین اشکالاتی است که ممکن است برای هر وسیله‌ برقی به‌ وجود بیاید. بروز این اختلال در پنکه می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در ادامه علاوه بر معرفی هر کدام از این عامل‌ها، توضیحات مختصری راجع به آن‌ها ذکر خواهیم کرد.

1. تعمیر پنکه پایه بلند و کنترل دار؛ اشکال در سیم رابط برق

بنابر تجربه بسیاری از کاربران، در اکثر مواردی که پنکه روشن نمی‌شود، اختلال مربوط به وجود اشکال یا خرابی سیم برق دستگاه است.

اگر سیم برق را ناگهان بکشید، آن را زیاد جابه‌جا کنید و یا آن را به مرور زمان فرسوده کنید، اتصال این بخش با پنکه قطع خواهد شد. در این شرایط نیازی به تعمیر پنکه پایه بلند و کنترل دار نیست و شما می‌توانید با تعویض سیم رابط برق مشکل را حل کنید.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

2. خرابی دوشاخه

علت دیگر روشن نشدن پنکه ممکن است مربوط به آسیب‌دیدگی و یا سوختن دوشاخه و اتصالات داخلی آن باشد. گاهی اوقات شما با باز کردن و بررسی کردن دوشاخه می‌توانید آن را تعمیر کنید، گاهی نیز این قسمت غیرقابل تعمیر بوده و شما مجبور به تعویض آن خواهید شد.

مطلب پیشنهادی:نحوه روغن کاری پنکه پارس خزر

3. خرابی قطعات داخلی و اتصالات

در هنگام تعمیر پنکه پایه بلند و کنترل دار باید به خرابی قطعات داخل و اتصالات نیز توجه داشت. در این شرایط باید پایه‌ پنکه را باز کرده و اتصالات موجود در آن را بررسی کنید. توصیه‌ ما این است که این روند را به یک فرد متخصص واگذار کنید تا در روند باز و بسته کردن اجزای پنکه با مشکل مواجه نشوید.

خرابی قطعات داخلی و اتصالات پنکه

4. اختلال در عملکرد ریموت کنترل

در برخی از شرایط، مشکل موجود در پنکه فقط مربوط به ریموت کنترل آن است و شما برای تعمیر پنکه پایه بلند و کنترل دار با اختلال پیچیده‎‌ای مواجه نیستید. در این شرایط ممکن است صفحه‌ پنل ریموت کنترل‌ به علت کار زیاد با آن‌ دچار مشکل شده باشد و در نتیجه اتصالی برای روشن کردن پنکه برقرار نکند.

همچنین خالی شدن باتری نیز می‌تواند دیگر عامل کار نکردن ریموت کنترل در نظر گرفته شود که شما با تعویض باتری می‌توانید عملکرد صحیح آن را بازیابی کنید.

اختلال در عملکرد ریموت کنترل

5. تعمیر پنکه پایه بلند و کنترل دار؛ سوختن موتور

مورد آخری که شما باید در مبحث آموزش تعمیر پنکه پایه بلند و کنترل دار، آن را مورد بررسی قرار دهید، سوختن موتور است. در صورتی که موتور سوخته باشد، شما باید این قطعه را تعویض کرده و یا یک پنکه‌ جدید خریداری کنید، چرا که گاهی اوقات خریدن پنکه‌ نو صرفه‌ اقتصادی بیشتری نسبت به تعویض موتور آن دارد.

اگر موتور نسوخته بود، شما باید با کمک یک فرد دارای صلاحیت، مشکل موجود در ساختار این قطعه را شناسایی کرده و در قدم بعد موتور را تعمیر کنید. در چنین شرایطی شما با ثبت یک درخواست ساده می‌توانید از کمک کارشناسان کاربلد آچاره استفاده کنید.

2. لرزش بیش از اندازه

اگر متوجه لرزش اضافه در پنکه خود شده‌اید، بهتر است به موارد زیر توجه کنید چرا که وجود لرزش در پنکه به معنای عدم تعادل و برهم خوردن روال طبیعی کارکرد آن است.

تعمیر پنکه پایه بلند

1. شکستگی یا ترک در پره‌ها

از دلایل رایج لرزش پنکه و تعمیر پنکه پایه بلند و کنترل دار می‌شود، شکستن و یا ایجاد ترک در پره‌های آن است. با این که گاهی اوقات این ترک یا شکستگی به ‌طور واضح قابل مشاهده نیست اما در هر صورت لرزشی را در پنکه شما ایجاد خواهد کرد.

مطلب پیشنهادی:چگونه صدای یخچال را قطع کنیم؟

2. فرسودگی بوش

در ابتدا باید برای افرادی که با بوش پنکه آشنا نیستند، توضیحات مختصری راجع به عملکرد این قطعه فراهم کنیم. بوش یک واسطه میان پروانه‌ها و محور اصلی است که پروانه‌ها از طریق اتصال به این واسطه شروع به چرخش می‌کنند.

این واسطه نیز همانند قطعات دیگر ممکن است با گذشت زمان فرسوده شود که یکی از اثرات آن ایجاد لرزش در پنکه است. برای رفع این اشکال پروانه‌ را از محور اصلی جدا کرده و این قطعه را تعمیر کنید.

فرسودگی بوش

3. دلیل تعمیر پنکه پایه بلند و کنترل دار، سرعت کم چرخش پروانه‌ها

میزان تولید هوای خنک بستگی به سرعت چرخش پروانه‌ها دارد، در نتیجه هرچه سرعت چرخش پایین‌تر باشد، هوای خنک کم‌تری هم تولید خواهد شد. از دلایل بروز این اختلال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خراب شدن و یا سوختن خازن راه‌انداز
  • پایین آمدن ولتاژ منطقه‌ای که در آن ساکن هستید.
  • نیم‌سوز شدن موتور

در صورت کند شدن پروانه‌ها حتما شرایط موتور را مورد بررسی قرار دهید، چرا که در صورت توجه نکردن به آن، موتور به‌ طور کامل از کار خواهد افتاد.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

سرعت کم چرخش پروانه‌ها

4. پرش فیوز زمانی روشن کردن پنکه

اگر زمانی که پنکه را روشن می‌کنید، فیوز ساختمان می‌پرد، در شبکه برق‌رسانی این دستگاه مشکل وجود دارد. در صورتی که در سیم‌کشی پنکه مشکلی ایجاد شده باشد، این مشکل می‌تواند باعث پریدن فیوز شود.

همچنین بروز این اختلال می‌تواند ریشه در وجود مشکل در شبکه برق‌رسانی ساختمان داشته باشد. توجه داشته باشید که رفع چنین مشکلاتی به تخصص بالایی نیاز داشته و افراد بی‌تجربه نباید در این راستا اقدامی انجام دهند.

در این شرایط با استفاده از کمک افراد دارای صلاحیت، مشکل موجود در عملکرد پنکه پایه بلند را در سریع‌ترین زمان ممکن رفع کنید.

گردوغبار چه آسیبی به پنکه می‌زنند؟

ساختار پنکه‌ها به گونه‌ای است که گردوغبار به راحتی در میان شیارها و محفظه‌های موتور نفوذ می‌کند. حتی یک لایه نازک گردوخاک هم ممکن است عملکرد دستگاه را مختل کند و با مسدود کردن مجاری، به قطعات پنکه آسیب بزند.

شدیدترین آسیبی که گردوغبار به پنکه می‌رساند، گرم شدن بیش از حد موتور است. این مسئله به قدری جدی است که ممکن است علاوه بر خرابی پنکه، منجر به ایجاد جرقه در موتور و حتی آتش‌سوزی شود.

بنابراین لازم است هر چند وقت یکبار، پره‌های پنکه و قطعات داخلی آن را غبارروبی کنید. برای تمیز کردن قطعات داخلی پنکه می‌توانید از اسپری، برس‌های کوچک و دستمال‌های میکروفایبر استفاده کنید.

پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه راهنمای نکات نگهداری از پنکه را مطالعه کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله آچاره با بررسی نحوه تعمیر پنکه پایه بلند و کنترل دار تلاش کردیم تا اطلاعات لازم به منظور رفع مشکلات موجود در عملکرد این دستگاه را در اختیار شما قرار دهیم.

توجه داشته باشید که در روند عیب‌یابی و تعمیر پنکه حتما نکات ایمنی را رعایت کرده و سلامت خود را در معرض خطر قرار ندهید.

منبع: https://www.creoven.eu

توصیه کارشناس آچاره:

موتور هسته اصلی ساختار داخلی پنکه است و اگر از کار بیفتد هزینه بالایی برای تعمیر یا تعویض آن به شما تحمیل خواهد شد. برای اینکه بفهمید موتور کاملا سوخته یا نیم‌سوز شده است به نکات زیر توجه داشته باشید؛

  • موتور نیم‌سوز در زمان اتصال به برق، آمپرکشی می‌کند و با وجود اینکه صدایی شبیه به صدای هوم تولید می‌کند، اما کار نخواهد کرد. در این حالت از روشن کردن پنکه خودداری کنید و از یک تعمیرکار کمک بگیرید.
  • موتور کاملا سوخته هیچ واکنشی به ولتاژ برق نشان نمی‌دهد، در اینصورت هم از امتحان کردن و روشن و خاموش کردن پنکه خودداری کنید؛ زیرا ممکن است موجب اتصالات کوتاه در مدار برق ساختمان شود و مشکلاتی را به وجود آورد.
2.7/5 - (23 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا