آموزش عملی تعویض میل روتور پنکه

لوازم خانگیپنکه

پنکه رومیزی وظیفۀ خنک‌کردن فضا و گردش هوا را برعهده دارد. نظر به قیمت پایین‌تر این وسیله به نسبت کولرهای گازی، این روزها استفاده از آن رواج بیشتری یافته است. برای اینکه بتوان در شرایط مناسب‌تری از پنکه رومیزی استفاده کرد، بهتر است که با خرابی‌های احتمالی‌های این دستگاه و دلایل آن‌ها آشنا شویم تا در شرایط اضطراری، نسبت به رفع مشکلات اقدام کنیم. یکی از متداول‌ترین اشکالاتی که در هر پنکه رومیزی پدید می‌آید، خرابی میل روتور است.
عمر مفید اکثر پنکه‌ها بین 2 تا 4 سال است که می‌توان با مراقبت اصولی از بخش‌هایی مثل میل روتور، این زمان را فازایش داد. برای تعویض میل روتور پنکه، گام‌های اجرایی زیر را بایستی انجام داد.

وظیفه میل‌ روتور پنکه

روتور همانطور که از اسمش بر می‌آید وظیفۀ انتقال حرکت دورانی را برعهده دارد. میل روتور، در واقع محوری است که می‌تواند این انتقال توان را انجام دهد. یکی از مهم‌ترین مسائلی که در نگهداری پنکه رومیزی با آن روبرو هستید، مراقبت از کارکرد مناسب همین میل روتور است. چرا که در صورت خروج از محور، لنگی، تاب‌داشتن یا…می‌تواند کارایی دستگاه شما را تا حد معناداری کاهش دهد.

به شکل معمول طول روتور 190 میلیمتر، قطر محور آن 8 میلیمتر، قطر هسته نزدیک به 45 میلیمتر و قطر پیچ سر روتور 6 میلیمتر است. وزن متوسط یک روتور نزدیک به 400 گرم است. میل روتور پارس‌خزر و میل‌روتور توشیبا از پرمخاطب‌ترین مدل‌های بازار ایران هستند.

وظیفه میل‌ روتور پنکه

مراحل تعویض میل روتور پنکه

برای تعویض میل روتور پنکه، ابتدا بایستی دستگاه را از برق جدا کرد. دوشاخه را از پریز برق بکشید و اجازه دهید تا برق به شکل کامل از دستگاه خارج شود. در مرحله بعد از گام‌های اجرایی تعویض میل روتور پنکه، محفظۀ پره‌ها را جدا کرده و سعی کنید که روتور و محور آن را جدا کرده. در اینجا بایستی وضعیت میل روتور را از بابت تاب‌داشتن بررسی کرد. یک میل روتور خوب برای اینکه بتواند فرایند دورانی را به شکل کامل منتقل کند بایستی هم‌محور و سینک با باقی بخش‌ها باشد. در صورتی که با معاینه چشمی، تابی در روتور دیدید، آن را از باقی بخش‌ها جدا کنید.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

مرحله بعدی در تعویض میل روتور پنکه، جداکردن روتور از موتور است. روتورِ جداشده را به سه‌ نظام ماشین تراش ببندید تا از سالم‌بودن یا تاب‌داشتن آن مطمئن شوید. عموماً توصیه می‌شود در این شرایط روتور را تعویض کنید چرا که تاب محور در شرایطی که ضربه‌ای وارد شده یا روتور بر روی زمین افتاده، به سادگی قابل رفع نیست. برای اینکه در تعویض میل روتور پنکه به مشکلات سخت نخورید، حتماً مدنظر داشته باشید که از سمبه و چکش برای بیرون آوردن پین استفاده نشود.

در انتها برای جازدن روتور جدید، حتماً به هم‌محور بودن قطعه با دیگر تجهیزات پنکه رومیزی دقت کنید.

3.3/5 - (3 امتیاز)

3 دیدگاه

  1. سلام چه حالب اصلا نگفتین چه شکلی دربیارین خیلی راحت کفتین اون میارین بیرون و عوض میکنین یکی دیگه جا میزنین . اقا میخوام بدونم اونومیخواد بیاد بیرون با چکش و سمبه هم نمیشه چه غلطی باید کرد . صفته درنمیاد که . ایا خواری خاشاکی هیچی نداره ؟. انگار ازتون ادرس خواستیم شما خم فرمودین : بله . همدان پلاک ۱۱ . با تشکر

    1. اون قاب فلزی پشت موتور پنکه سه تا پیچ داره اونا رو باز کن یه پیچ رو به بالا هم هست که مال قسمت چرخش خودکار پنکه‌س اون رو هم باز کن و بعد قاب رو به همراه میل وسطش بکش بیرون. (البته تا الان فکر کنم دادی بیرون برات درستش کردن 😄)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا