علائم خرابی سنسور میل سوپاپ چیست و چگونه رفع می‌شود؟

خودروسرویس و نگهداریمکانیک خودرو

شناخت علائم خرابی سنسور میل سوپاپ برای تضمین کارکرد درست موتور خودرو مهم است. این سنسور باعث می‌شود سوپاپ‌های موتور در زمان‌ صحیح باز و بسته شوند تا موتور به درستی کار کند. 

خرابی سنسور میل سوپاپ روی فرآیند احتراق موتور تأثیر می‌گذارد و به اجزای داخلی آسیب می‌زند و لازم است برای تعمیر ماشین اقدام کنید. اگر با علائم خرابي سنسور ميل سوپاپ آشنا نیستید، با آچاره همراه باشید تا در ادامه ضمن آشنایی با نحوه کارکرد این قطعه، علائم خرابی سنسور میل سوپاپ سمند ef7، پراید و پژو را بررسی کنیم.

نکات کلیدی

  • کاهش سطح روغن باعث از کار افتادن سنسور میل سوپاپ می‌شود.
  • خرابی میل‌ سوپاپ ممکن است به آسیب‌های جدی‌تر و پرهزینه منجر شود. 
  • تمیز کردن سنسور میل سوپاپ برای بهبود عملکرد آن مفید است. 
  • روشن شدن چراغ چک موتور اولین و مهم‌ترین نشانه خرابی سنسور میل سوپاپ است. 

سنسور میل سوپاپ کجاست؟

سنسور میل سوپاپ یا CPM دستگاه مغناطیسی است که موقعیت میل سوپاپ را از طریق اتصال الکتریکی به ماژول کنترل موتور می‌دهد. این سنسور معمولاً در راستای چرخ دنده‌های میل سوپاپ قرار می‌گیرد تا داده‌ها را به دقت بررسی کند.

محل دقیق سنسور میل سوپاپ در نزدیکی فلایویل، محفظه زنگ گیربکس، بلوک سیلندر موتور یا خود میل سوپاپ قرار دارد. ماژول کنترل موتور از داده‌های CPM برای تعیین زمان احتراق و کنترل انژکتور سوخت استفاده می‌کند.

علائم خرابی سنسور میل سوپاپ

اگر سنسور میل سوپاپ خراب شود عملکرد کامپیوتر موتور مختل می‌شود. بدون اطلاعات دقیق از میل سوپاپ، ECU یا ماژول کنترل موتور مخلوط سوخت را در لحظه مناسب مشتعل نمی‌کند. 

به این ترتیب تزریق سوخت به طور موثر انجام نشده و خودرو با مشکلات مختلفی روبرو می‌شود. آشنایی با علائم خرابی سنسور میل سوپاپ پراید، و سمند شما را از تعمیرات پرهزینه و مشکلات جدی‌تر نجات می‌دهد. 

1. روشن شدن چراغ چک موتور 

روشن شدن چراغ چک موتور همیشه نگران‌کننده است؛ چون می‌تواند معانی زیادی داشته باشد. عیب‌یابی داخلی به طور کلی نشان‌دهنده مشکلات جدی در اجزای داخل خودرو است که باید به سرعت به آن رسیدگی شود. 

اگر چراغ چک موتور روی داشبورد خودرو روشن شد بهتر است برای اسکن کدهای خطا اقدام کنید. این کار باید توسط تعمیرکار حرفه‌ای انجام شود. روشن شدن این چراغ یکی از اصلی‌ترین علائم خرابی سنسور میل سوپاپ پژو 405 محسوب می‌شود. 

علائم خرابی سنسور میل سوپاپ سمند ef7

2. افزایش مصرف سوخت

زمان‌بندی یکی از عوامل مهم برای فرآیند احتراق کارآمد موتور خودرو است. اگر انژکتورهای سوخت مقدار زیادی بنزین را تزریق کنند، موتور نمی‌تواند به درستی کار کند. 

داده‌های اشتباه از سنسور خراب به الگوی پاشش ضعیف و حتی هدر رفتن سوخت منجر می‌شود. افزایش مصرف سوخت یکی از مهم‌ترین علائم خرابی سنسور میل سوپاپ روا است که باید هر چه زودتر عیب‌یابی و رفع شود. 

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

3. روشن نشدن موتور خودرو

بعضی از موتورها به داده‌های میل سوپاپ نیاز دارند. این موتورها در صورت خرابی سنسور میل سوپاپ، روشن نمی‌شوند؛ در اینصورت ماژول کنترل موتور از روشن شدن خودرو جلوگیری می‌کند چون اطلاعات صحیح و توانایی تشخیص سیلندر را ندارد.

4. توقف بی‌دلیل موتور ماشین

به طور کلی، با قطع ناگهانی سوخت یا هوا، موتور خودرو از کار می‌افتد. اگر سیگنال الکتریکی از CSPS قطع شود و به ECM نرسد، کامپیوتر موتور انتقال سوخت را به موتور قطع می‌کند و باعث توقف خودرو می‌شود.

5. خروج دود سیاه از اگزوز 

یکی دیگر از علائم خرابی سنسور میل سوپاپ پراید،سمند ef7 و پژو خروج دود سیاه از لوله اگزوز ماشین است. سنسور خراب میل سوپاپ، سوخت نسوخته را به اگزوز ماشین شما تخلیه می‌کند. 

این کار روی مصرف سوخت تأثیر می‌گذارد و یک علت خروج دود سیاه از اگزوز نیز ممکن است خرابی سنسور میل سوپاپ باشد.

عملکرد ضعیف موتور

دریافت اطلاعات نادرست از سنسور میل سوپاپ (CPS) قدرت موتور خودرو را به شدت کاهش می‌دهد. در نتیجه شتاب خودرو با احتراق ناقص و ضعیف مهار می‌شود. توقف‌های مکرر و کاهش دور موتور سرنخ‌های دیگر این مشکل هستند.

مشکلات تعویض دنده

یکی دیگر از علائم خرابی سنسور میل سوپاپ پراید و پژو 405 مشکلات تعویض دنده است. خرابی سنسور میل سوپاپ باعث قفل شدن گیربکس و گیر کردن دنده می‌شود.

در این شرایط، دنده ماشین به سختی عوض می‌شود. تنها راه‌حل برای رفع این مشکل، تعویض سنسور آسیب‌دیده است. 

علائم خرابی سنسور میل سوپاپ پراید

علت خرابی سنسور میل سوپاپ چیست؟

خرابی سنسور میل سوپاپ به دلایل مختلفی از جمله سایش و پارگی رخ می‌دهد. بعضی از دلایل رایج این مشکل به شرح زیر است. 

  • نشت رطوبت 

اگر آب وارد محفظه موتور شود، سنسور ممکن است به دلیل خوردگی یا مشکلات الکتریکی از کار بیفتد.

  • ساییدگی و پارگی

استفاده منظم و طولانی مدت می‌تواند باعث تخریب سیم‌ها و سیستم الکتریکی شود، به خصوص اگر وسیله نقلیه شما قدیمی باشد.

  • خوردگی

قطعات فلزی سنسور در صورت قرار گرفتن در معرض آب و نشت روغن ممکن است دچار زنگ‌زدگی شوند.

  • نشت روغن

اگر نشتی روغن وجود داشته باشد، ممکن است به سنسور نفوذ کرده و سطح آن را بپوشاند. این اتفاق روی عملکرد سنسور تأثیر می‌گذارد و باعث خرابی آن می‌شود.

  • دمای بالا 

بالا رفتن دما داخل محفظه موتور می‌تواند باعث ذوب یا گرم شدن بیش از حد سنسور میل سوپاپ یا اجزای آن شود.

  • مشکلات الکتریکی

خطاهای الکتریکی، مانند اتصال کوتاه، آسیب‌دیدگی سیم‌های سنسور یا خرابی شمع، ممکن است باعث خرابی سنسور شوند.

علائم خرابی سنسور میل سوپاپ پژو 405

رانندگی با وجود خرابی سنسور میل سوپاپ 

رانندگی با وجود خرابی سنسور میل سوپاپ می‌تواند منجر به خرابی‌های بیشتر در سایر قسمت‌های ماشین شما شود. این خرابی‌ها در نهایت تعمیرات پرهزینه‌ای را برای شما به بار می‌آوردند. 

خودروی شما در صورت از کار افتادن سنسور میل سوپاپ متوقف می‌شود. این اتفاق برای شما، مسافران و همه کسانی که در جاده هستند خطرناک خواهد بود.

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

تعویض سنسور میل سوپاپ

اگر هر یک از علائم خرابی سنسور میل سوپاپ را مشاهده کردید باید هر چه زودتر به تعمیرکار ماشین مراجعه کنید. رسیدگی فوری به این مشکل می‌تواند از خرابی‌های جدی‌تر و هزینه‌های بالای تعمیرات جلوگیری کند.

جمع‌بندی

زمانی که هریک از علائم خرابی سنسور میل سوپاپ را مشاهده کردید، لازم است سریع‌تر برای عیب‌یابی خودروی خود اقدام کنید. خرابی سنسور میل سوپاپ ممکن است مشکلات جدی‌تری در موتور خودرو ایجاد کند و علاوه‌بر هزینه تعمیرات بیشتر، خطر سوانح رانندگی را به دنبال خواهد داشت.

سوالات متداول

مهم‌ترین علائم خرابی سنسور میل سوپاپ کدامند؟

روشن شدن چراغ چک موتور، افزایش مصرف سوخت، توقف ناگهانی خودرو، مشکل تعویض دنده، خروج دود سیاه از اگزوز و عملکرد ضعیف خودرو از علائم خرابی سنسور میل سوپاپ هستند.

چه چیزی باعث خرابی سنسور میل سوپاپ می‌شود؟

دلایل خرابی سنسور میل سوپاپ شامل این موارد است: آسیب مکانیکی، دمای بالا، اتصال کوتاه داخلی، نشت روغن، نشت رطوبت، ساییدگی و پارگی.

چگونه سنسور میل سوپاپ را تست کنیم؟

برای تست سنسور میل سوپاپ از ابزار اسکن یا مولتی‌متر استفاده کنید. بعد از اتصال ابزار، موتور را روشن و سیگنال‌های سنسور را چک کنید. اگر اعداد نامنظم باشند احتمالا سنسور خراب شده است.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا