8 علت خروج دود سیاه از اگزوز + روش‌های رفع آن

خودروسرویس و نگهداریمکانیک خودرو

دود سیاه اگزوز ماشین، نشان‌دهنده مشکلی است که باید سریعا رفع شود. خروج دود، گاهی اوقات موقتی است و بعد از چند ثانیه از بین می‌رود؛ اما اگر برطرف نشد، مشکلی جدی وجود دارد و باید برای یافتن علت خروج دود سیاه از اگزوز زودتر دست به کار شوید. 

عوامل متعددی در بروز این مشکل نقش دارند. ممکن است علت خروج دود سياه از اگزوز مربوط به خرابی قطعات داخلی باشد یا اینکه رسوبات موتور باعث تولید دود سیاه می‌شوند. در هر صورت لازم است که با عیب‌یابی دقیق، جهت رفع دود سیاه اگزوز اقدام کنید.

شما می‌توانید برای عیب‌یابی، رفع مشکل و دریافت خدمات خودرو در محل درخواست خود را در وبسایت آچاره ثبت کنید.

نکات کلیدی

  • دود سیاه اگزوز به دلایل مختلفی از جمله احتراق ناقص، خرابی رینگ‌های پیستون، معیوب بودن رگولاتور فشار سوخت و گرفتگی فیلتر هوا ایجاد می‌شود.
  • بسته نشدن انژکتورها یا گرفتگی آن‌ها یکی دیگر از دلایل خروج دود سیاه از اگزوز ماشین است. 
  • کثیفی یا گرفتگی فیلترهای هوا ممکن است به خروج دود سیاه از اگزوز خودرو منجر شود. 

دود سیاه از اگزوز نشانه چیست؟

دود سیاه اگزوز به این معنی است که موتور خودرو سوخت زیادی می‌سوزاند. یعنی سوخت آلوده شده یا با روغن موتور، مخلوط شده است. این دود به دلیل مشکل در انژکتورهای سوخت ایجاد می‌شود. 

اگر انژکتورها مسدود شده باشند، این احتمال وجود دارد که مقدار هوا برای احتراق سوخت کافی نباشد. در نتیجه کربن حاصل از سوخت به صورت دود سیاه رنگ از لوله اگزوز خودرو خارج می‌شود.

گاهی علت خروج دود سیاه از اگزوز گرفتگی فیلتر هوا یا مسدود شدن منیفولد ورودی است. در بعضی شرایط هم ممکن است نشان‌دهنده سوختن ماده مصنوعی مانند لاستیک باشد. 

علت خروج دود سیاه از اگزوز 

دود سیاه از اگزوز خودرو گاهی در دور آرام خارج می‌‌شود و گاهی در زمان سرعت گرفتن. البته در زمان سرعت گرفتن احتمال این مشکل بیشتر است چون خودروی شما برای افزایش سرعت، سوخت بیشتری می‌سوزاند.

در ادامه علت خروج دود سیاه از اگزوز را با هم مرور می‌کنیم:

1. خرابی سنسور اکسیژن 

سنسور اکسیژن، نسبت هوا به سوخت را با ارسال اطلاعات به واحد کنترل موتور (ECU) در مورد میزان اکسیژن نسوخته در محفظه احتراق تنظیم می‌کند. وظیفه این سنسور، این است که به ECU اطلاع دهد که آیا موتور ضعیف کار می‌کند یا نه.

زمانی که این سنسور آسیب می‌بیند کار خود را به درستی انجام نمی‌دهد؛ در نتیجه اتومبیل شما بیش از حد نیاز، سوخت می‌سوزاند. احتراق ناقص بدون اکسیژن کافی اصلی‌ترین علت دود سیاه هنگام گاز دادن است. 

علت دود سیاه هنگام گاز دادن

2. از کار افتادن سنسور MAF 

سنسور جریان هوای انبوه یا حسگر MAF هوای ورودی به محفظه احتراق را اندازه‌گیری می‌کند. اگر این سنسور معیوب باشد، اطلاعات اشتباه به واحد کنترل موتور می‌فرستد. بنابراین با ورود سوخت بیشتر به محفظه، دود سیاه ایجاد می‌شود.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

3. آسیب‌دیدگی رینگ‌های پیستون

رینگ‌های پیستون برای جلوگیری از ورود روغن موتور به محفظه احتراق طراحی شده‌اند. زمانی که این قطعات آسیب می‌بینند، روغن ممکن است وارد محفظه احتراق شود. سوختن روغن موتور و سوخت با هم، دود سیاه غلیظی را ایجاد می‌کند. 

برای بررسی رینگ‌های پیستون و اطلاع از آسیب‌دیدگی آن‌ها، بهتر است تست تشخیصی اگزوز انجام دهید. این کار کاملا تخصصی است و باید توسط تعمیرکار باتجربه انجام شود. 

علت خروج دود سياه از اگزوز

4. رسوبات موتور

با وجود گرما، اکسیژن و فشار سوخت، این احتمال وجود دارد که در موتور احتراقی خودرو رسوبات کربن تشکیل شود. این رسوبات می‌توانند باعث اختلال در عملکرد اجزای حیاتی خودرو مانند انژکتورهای سوخت شوند.

برای رفع دود سیاه اگزوز به دلیل رسوبات موتور می‌توانید علاوه بر تمیز کردن محفظه موتور خودرو، از افزودنی‌های سوختی تخصصی استفاده کنید. 

5. نشتی انژکتور سوخت

انژکتورهای سوخت به جریان مستقیم سوخت به داخل سرسیلندر کمک می‌کنند؛ بنابراین اگر یکی از آن‌ها نشتی داشته باشند ممکن است سوخت زیادی وارد سیلندر شود و نتیجه این اتفاق، خروج دود سیاه از اگزوز ماشین شماست.

6. خرابی دریچه EGR

دریچه EGR مقدار کمی از گاز خروجی موتور را دوباره به محفظه احتراق باز می‌گرداند تا دمای احتراق را کاهش دهد. این کار باعث کاهش تشکیل اکسیدهای نیتروژن می‌شود.

با ورود مقدار نادرست اکسید کربن به محفظه احتراق، دریچه EGR نمی‌تواند افزایش اکسیدهای نیتروژن را کنترل کند. تعویض دریچه EGR راه خوبی است؛ اما بهتر است اول آنها را تمیز کنید و ببینید آیا هنوز هم دود سیاه از اگزوز خارج می‌شود یا خیر.

7. کثیفی فیلترهای هوا

کثیفی یا گرفتگی فیلترهای هوا مانع ورود مقدار هوای مناسب به محفظه احتراق می‌شود. با ورود هوای کمتر به محفظه، غلظت بیشتری از سوخت می‌سوزد و دود سیاه تولید می‌شود. برای رفع این مشکل باید فیلترهای هوای خودرو را هر 5000 کیلومتر تعویض کنید. 

دود سیاه از اگزوز نشانه چیست | علت خروچ دود سیاه از اگزوز

8. معیوب بودن سیستم جرقه 

اگر سیستم جرقه‌ ماشین که شامل وایر، شمع و کویل است آسیب ببیند دود سیاه از اگزوز خودرو خارج می‌شود. استفاده از قطعات بی‌کیفیت سیستم جرقه‌زن ماشین را هم می‌توان علت خروج دود سیاه از اگزوز دانست. 

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

راه‌های رفع دود سیاه اگزوز

اولین قدم برای حل مشکل خروج دود سیاه از اگزوز این است که فیلتر هوای خودرو خود را بررسی کنید. اگر موتور شما هوای کافی دریافت نکند ممکن است سوخت بیشتری بسوزاند و دود سیاه تولید کند. 

در دومین مرحله می‌توانید از از افزودنی‌های سوخت استفاده کنید. در مورد ماشینی با موتور دیزلی، مخلوط کردن مواد افزودنی مانند مواد شوینده با سوخت دیزل می‌تواند دود سیاه اگزوز را کاهش دهد.

سومین راه‌حل، تعویض سنسورهای اکسیژن است. وظیفه سنسورهای اکسیژن، اندازه‌گیری نسبت اکسیژن به سوخت است. وقتی این دستگاه‌های کوچک آسیب ببینند یا فرسوده شوند، ماشین شما نمی‌تواند درست کار کند.

در مرحله بعد رینگ‌های پیستون را بررسی کنید. اگر این رینگ‌ها در شرایط عالی نباشند، دود سیاه رنگ از اگزوز ماشین شما خارج می‌شود. در نهایت اگر مشکل را پیدا نکردید، مراجعه به نزدیک‌ترین تعمیرگاه بهترین راه‌حل است. 

جمع‌بندی

انتشار دود سیاه از اگزوز وسیله‌نقلیه دلایل زیادی دارد. مهم‌ترین علت آن، احتراق ناقص سوخت در نتیجه مخلوط شدن هوا و سوخت است. علت خروج دود سیاه از اگزوز هر چه باشد باید سریعا عیب‌یابی و رفع شود تا سیستم خودرو دچار مشکل نشود.

سوالات متداول

دود سیاه اگزوز نشان‌دهنده چیست؟

دود سیاه اگزوز معمولاً نشانه سوختن بیش از حد سوخت است.

آیا رانندگی با وجود دود سیاه اگزوز مجاز است؟

اگر جریان مداوم دود سیاه را از اگزوز ماشین مشاهده کردید بهتر است رانندگی را متوقف کنید و از متخصص کمک بگیرید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا