آیا علائم خرابی وایر شمع را می‌شناسید؟!

خودروسرویس و نگهداریمکانیک خودرو

آشنایی با علائم خرابی وایر شمع برای تعمیر به موقع و اطمینان از جرقه‌زنی شمع‌ها ضروری است. وایر شمع آسیب‌دیده، کارایی و عملکرد شمع‌ها را کاهش می‌دهد؛ بنابراین باید بدانیم خرابی این قطعات خودرو چه علائمی دارد. 

روشن شدن موتور خودرو بیشتر به شمع‌های سالم بستگی دارد. زمانی که وایر شمع خراب شود، شمع‌ها به دلیل عدم دریافت ولتاژ الکتریکی از کویل، مشتعل نمی‌شوند و عیب‌یابی و تعمیر به موقع وایر شمع اهمیت زیادی دارد. 

در این مقاله به بررسی علائم خرابي وایر شمع در چند خودروی مختلف می‌پردازیم و در خصوص عملکرد وایر شمع صحبت خواهیم کرد. اگر شما جهت تعویض وایر شمع یا تعمیرات تخصصی خودروی خود نیاز به خدمات فوری با قیمت مناسب دارید یرای ثبت سفارش، روی لینک مکانیک سیار کلیک کنید.

نکات کلیدی

  • وایر شمع، سیمی است که کویل احتراقی را به شمع وصل می‌کند.
  • رایج‌ترین علائم خرابی شمع‌ها عبارت است از: مشکل در استارت زدن، ضعیف شدن موتور، افزایش مصرف سوخت، روشن نشدن موتور و کم و زیاد شدن دور موتور.
  • اگر وسیله‌نقلیه شما یک یا چند مورد از این علائم خرابی وایر شمع را نشان داد، احتمالاً نیاز به تعمیر دارد.
  • تعویض شمع‌ها و وایرها می‌تواند عملکرد خودروی شما را بهتر کند.

عملکرد وایر شمع در خودرو 

قبل از اینکه به بررسی علائم خرابی وایر شمع لازم است بدانیم وایر شمع چه کاری انجام می‌دهد. وایر شمع، جرقه را از توزیع‌کننده یا کویل احتراق به شمع‌ها منتقل می‌کند. 

جرقه‌زن مخلوط هوا و سوخت را در محفظه احتراق موتور خودرو مشتعل می‌کند. این فرآیند با کویل احتراق شروع می‌شود که برق ولتاژ پایین را به ولتاژ بسیار بالا تبدیل می‌کند. انتقال این انرژی از طریق کویل جرقه‌زنی باعث ایجاد گرما می‌شود. 

وایر شمع با گذشت زمان شکننده شده و ممکن است خراب شود. در چنین مواردی، جرقه ضعیف باعث احتراق سوخت در سیلندر موتور ماشین شود. بسته به اینکه چند وایر خراب باشد، خودرو شما ضعیف کار می‌کند یا اصلا روشن نمی‌شود.

پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص راهنمای ترتیب وایر شمع پژو را مطالعه کنید.

علائم خرابي وایر شمع

علائم خرابی وایر شمع

وایر شمع در سیستم الکتریکی وسیله‌نقلیه موتوری نقش مهمی دارد. این سیم‌ها نیروی الکتریکی را از سیستم جرقه‌زنی به شمع‌ها منتقل می‌کنند. به این ترتیب موتور خودرو، جرقه کافی برای شروع به کار را به دست می‌آورد. 

زمانی که وایر شمع ماشین از کار بیفتد، مشکلاتی در عملکرد خودرو ایجاد می‌شود. توجه به این نشانه‌ها شما را در عیب‌یابی و تعمیر قطعات کمک می‌کند. در ادامه به بررسی این علائم می‌پردازیم. 

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

1. موتور خودرو در حالت درجا بد کار می‌کند

شمع‌های موتور نیروی الکتریکی مورد نیاز را از طریق وایر شمع دریافت می‌کنند. این جریان الکتریکی به احتراق مخلوط هوا و سوخت در محفظه احتراق موتور کمک می‌کند. 

خرابی وایر شمع به این معنی است که احتراق به درستی اتفاق نمی‌افتد و موتور در حالت درجا، عملکرد خوبی ندارد. بد کار کردن ماشین در حالت درجا یکی از مهم‌ترین علائم خرابی وایر شمع پژو 405 به شمار می‌رود. 

2. ماشین به سختی استارت می‌زند

اگر برای روشن کردن موتور خودروی خود مشکل دارید، ممکن است ایراد از باتری یا وایر شمع باشد. سیم‌های آسیب‌‌دیده در تخلیه انگلی باتری که مستقیماً روی موتور تأثیر می‌گذارد نقش بسیار موثری دارند. اگر باطری سالم شد باید شمع‌ها و سیم‌ها را چک کنید.

علائم خرابی وایر شمع پراید

3. موتور خودرو احتراق ناقص دارد

احتراق نامنظم یا ناقص در محفظه موتور دلیل اصلی احتراق ناقص موتور است. شمع‌ها جرقه لازم را برای این احتراق ایجاد می‌کنند و وایر آسیب‌دیده نمی‌تواند این کار را به درستی انجام دهند. 

احتراق ناقص موتور یکی دیگر از علائم خرابی وایر شمع سمند ef7 و پراید است. در این شرایط با استارت زدن، موتور روشن نمی‌شود و شروع به کار نمی‌کند. 

تعمیر خودرو در محل
تعمیر خودرو در محل

4. شتاب‌گیری موتور خودرو با وقفه همراه است

زمانی که سیم‌ها تحلیل می‌روند یا خراب می‌شوند، جریان الکتریکی نامنظم را به شمع‌ها می‌رسانند. این حالت باعث وقفه در شتاب‌گیری موتور می‌شود. اختلال در جریان منظم برق از باتری به شمع‌ها دلیل این اتفاق است.

5. دور موتور کم و زیاد می‌شود

زمانی که عایق بیرونی سیم‌ها آسیب دیده باشد برق هنگام عبور از آنها با مقاومت زیادی روبه‌رو خواهد شد. به همین دلیل، جریان الکتریکی به طور کامل متوقف می‌شود یا در زمان انتقال به شمع‌ها، نوسان‌های کوتاهی را تجربه می‌کند. 

این پدیده باعث بالا رفتن موتور می‌شود که برای سلامت کلی خودرو خوب نیست. کم و زیاد شدن دور موتور یکی از علائم خرابی وایر شمع پراید محسوب می‌شود که باید سریعا عیب‌یابی شود. 

6. قدرت موتور ماشین ضعیف شده است

تمام علائم خرابی وایر شمع در نهایت به عملکرد ضعیف موتور منجر می‌شود. از آنجایی که مخلوط هوا و سوخت به دلیل خرابی سیم‌ها به درستی نمی‌سوزد، موتور نمی‌تواند با قدرت کامل خود کار کند. 

خرابی وایر شمع مانع از جریان منظم جریان الکتریکی به شمع‌ها می‌شوند. به این ترتیب قدرت موتور ضعیف می‌شود و خودرو به درستی کار نمی‌کند.

7. شمع‌ها یا سیم‌ها آسیب دیده‌اند

ترک خوردگی یا ذوب شدن مشهود یکی از علائم خرابی وایر شمع پراید و پژو 405 است. برای بررسی بهتر، تمام سطوح سیم‌ها را چک کنید. اگر متوجه ترک یا آسیب شدید باید علت را هر چه زودتر پیدا کنید. 

علائم خرابی وایر شمع سمند ef7

در بیشتر موارد، تعمیر یا تعویض شمع‌ها و سیم‌ها می‌تواند مشکلات خودرو را حل کند. توجه به علائمی که در بالا بررسی کردیم به رفع سریع ایرادات خودروی شما کمک می‌کند. 

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

جمع‌بندی

در این مقاله با علائم خرابی وایر شمع در چند خودروی ایرانی آشنا شدیم. اگر راننده پژو 405، پراید یا سمند هستید به علائم بالا توجه کنید. با کمک این اطلاعات می‌توانید مشکلات ماشین خود را زودتر پیدا و رفع کنید. 

سوالات متداول

عملکرد وایر شمع خودرو چیست؟

وایر شمع، کویل را به شمع‌ها متصل می‌کند. زمانی که استارت می‌زنید، شارژ ایجادشده از طریق وایر شمع به شمع‌ها منتقل می‌شود. سپس به سیلندر یا میل لنگ می‌رود تا احتراق موتور را آغاز کند.

علائم خرابی وایر شمع کدامند؟

عملکرد ضعیف موتور، لرزش ماشین در حالت درجا، سخت استارت خوردن و روشن شدن چراغ چک موتور از علائم خرابی وایر شمع هستند.

آیا خرابی وایر شمع می‌تواند باعث احتراق ناقص شود؟

سیم‌های خراب با جریان الکتریکی وارد شده به موتور تداخل ایجاد می‌کنند و مانع از تکمیل چرخه احتراق موتور می‌شوند. چرخه احتراق ناقص می‌تواند باعث از کار افتادن موتور شود.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا