علت صدای لوله آب و شیرآلات چیست؟

شیرآلاتلوله کشی و تاسیسات

احتمالا برای شما هم پیش ‌آمده که سروصدای لوله آب را بشنوید. بدون شک تکرار این موضوع در زمان استراحت برای همه ما آزار‌دهنده است و سوالی که مطرح می‌شود این است که علت صدای لوله آب چیست و برای رفع آن چه اقداماتی باید انجام داد؟ برای یافتن پاسخ مناسب تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

همچنین می‌توانید در خصوص رفع علت صدای لوله آب و جایگزینی لوله‌های معیوب و فرسوده یا نصب شیرآلات،  از طریق شماره 1471 یا صفحه خدمات لوله‌کشی آب ساختمان و لوله کشی فاضلاب سفارش خود را ثبت کرده و با متخصصان مشورت نمایید.

برای دریافت خدمات تعویض و تعمیر شیرآلات به صفحه نصب شیرآلات ساختمانی مراجعه کنید و لیست قیمت نصب شیرآلات را هم ملاحظه فرمایید.

نکات کلیدی

  • استفاده از لوله‌های پلیمری، باعث ایجاد صدا در لوله‌های آب‌گرم می‌شود.
  • علت به‌وجود آمدن صدا در لوله‌های آب سرد بالا بودن فشار آب داخل آن است.
  • ایجاد صدا به‌هنگام بستن شیر آب، به‌دلیل آزاد شدن حباب‌های داخل دستگاه است.

مهم ترین علل صدای زوزه لوله آب!

مهم‌ترین علت صدای لوله آب عبارتند از:

  • فشار آب زیاد در ساختمان
  • ایجاد فشار آب گرم داخل لوله ساختمان
  • ایجاد صوت هنگام بسته‌شدن آب گرم و سرد
  • ایجاد صدا هنگام بستن تمام شیرآلات ساختمان

در ادامه به توضیح تک تک این عوامل و راه‌های برطرف کردن آن‌ها می‌پردازیم.

نصب شیرآلات خود را به کارشناسان خبره آچاره بسپارید.

  • نصب شیرآلات ساختمانی و بهداشتی
  • نصب انواع شیرآلات
  • نصب شیر دستشویی، روشویی، ظرفشویی و حمام

نصب انواع شیرآلات با تیم آچاره

نصب شیرآلات خود را به کارشناسان خبره آچاره بسپارید.

  • نصب شیرآلات ساختمانی و بهداشتی
  • نصب انواع شیرآلات
  • نصب شیر دستشویی، روشویی، ظرفشویی و حمام

نصب انواع شیرآلات با تیم آچاره

علت صدای لوله آب زمان بسته شدن شیر گرم و سرد

چنانچه در هنگام بستن شیر آب (سرد و گرم) صدای تق‌تق می‌شنوید، علت صداي لوله آب و همچنین علت صدای پمپ تصفیه آب خانگی، ایجاد آبکوبش است. در واقع این همان صدایی است که هنگام روشن کردن ماشین ‌لباسشویی و یا استفاده از فلش‌ تانک هم ایجاد می‌شود.

جالب است بدانید که وقتی شما شیر را باز می‌کنید، جریان آب به‌سرعت شروع به حرکت می‌کند و هنگام بستن شیر آب گرم و سرد به‌صورت ناگهانی فشار آب کم می‌شود و همین امر سبب ایجاد فشار مکانیکی شده و اتفاق کوبش به‌وجود می‌آید.

در صورت تکرار آن، اتصالات لوله شل شده و در برخی موارد باعث ترک خوردن لوله‌ها می‌شود.

صدای شیر آب باز

راه حل پیشنهادی ما برای رفع علت صدای لوله آب هنگام باز و بسته شدن شیر گرم و سرد

نصب دستگاه محفظه هوا یکی از راهکارهای برطرف کردن علت صدای لوله آب هنگام باز و بسته شدن شیر گرم و سرد است. محفظه هوا T شکل است و هنگامی‌که هوا وارد لوله می‌شود آن را تشخیص داده، هوای وارد شده را دفع و آب را داخل لوله جایگزین می‌کند.

تنها کافیست برای انجام این امر، دستورالعمل زیر را اجرا نمایید:

  • شیر فلکه اصلی ساختمان را کاملا ببندید.
  • بالاترین شیر آب در ساختمان را باز نمایید.
  • سپس پایین‌ترین شیر آب در خط لوله ساختمان باز شود.

در این مرحله منتظر بمانید تا تمام آب داخل لوله تخلیه شود، لوله‌ها را هواگیری کرده و حال با بستن شیر پایین می‌توانید مجددا شیرفلکه را باز کنید.

چرا شیر آب صدا می دهد

علت صدای لوله آب هنگام بستن کلیه شیرآلات

یکی از علل صدا دادن شیرآلات خانه، تجمع رسوبات داخل مخزن آبگرمکن یا پکیج است و به‌دلیل آزاد شدن حباب‌های هوا داخل دستگاه به‌وجود می‌آید. صدای ایجادشده در این مورد بسیار آزاردهنده است و حتی از لوله‌هایی که داخل دیوار تعبیه شده‌اند هم شنیده می‌شوند.

استعلام قیمت نصب شیرآلات ساختمانی و بهداشتی

تمام آنچه که برای رسوب‌زدایی شیرآلات، آبگرمکن و پکیج باید بدانیم

چنان‌چه شما با مشکل رسوب آبگرمکن و پکیج روبه‌رو هستید، لازم است که با نصب سختی‌گیر مغناطیسی این دردسر را برای همیشه برطرف کنید.

ایجاد صدای لوله آب امری نیست که به‌راحتی آن‌را نادیده بگیریم و تلاشی برای از بین بردن آن نکنیم؛ بلکه باید این‌گونه صداها را به‌عنوان یک زنگ خطر بدانیم.

در صورت پشت گوش انداختن این موضوع، نشتی لوله، آسیب رسیدن به پکیج و آبگرمکن و شل شدن اتصالات لوله‌ها مشکلاتی است که در آینده نزدیک رخ خواهد داد و قطعا تعمیر آن هزینه بیشتری در پی دارد.

همچنین می‌توانید از طریق رسوب‌گیری شیر اهرمی یا سایر شیرآلات مشکل انباشته شدن رسوبات داخل شیرآلات را هم حل کنید.

علت صدای لوله فاضلاب

چرا وجود آب گرم داخل لوله باعث ایجاد صدا می‌شود؟

شاید برای شما هم پیش‌ آمده باشد که وقتی شیر آب گرم را باز می‌کنید با صدای تق‌تق مواجه شوید و صدای شیر آب باز تا هنگام بستن شیر ادامه‌ دارد. در چنین مواردی علت صدای لوله آب استفاده از لوله‌های پلیمری در لوله‌کشی ساختمان است.

گرچه لوله‌های پلیمری در مقایسه با لوله‌های فلزی مزیت‌های زیادی دارند، اما در نظر داشته باشید که مقاومت بسیار کمی در مقابل آب گرم دارند.

درواقع زمانی‌ که آب گرم در لوله‌های پلیمری جریان پیدا می‌کند، باعث شل‌ شدن آن‌ها شده و به‌دنبال آن، صدای تق‌تق در لوله ایجاد می‌شود.

چنانچه لوله‌های خود را از مراکز معتبر خریداری نمایید، احتمال آسیب دیدن آن‌ها بسیار کمتر خواهد بود. برای برطرف شدن علت صدای لوله آب و همچنین علت صدای شیر اهرمی در زمان استفاده از آب گرم به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • لوله‌های پلیمری را عایق‌بندی کنید.
  • در اطراف لوله فضا خالی در نظر بگیرید. با این‌کار زمانی‌ که آب گرم با دمای بالا در لوله‌ها جریان پیدا می‌کند، فضای کافی برای افزایش تغییرات عرضی وجود دارد و فشاری به آن وارد نخواهد شد.

علت صداي لوله آب

ایجاد سر و صدا در لوله آب سرد

اگر می‌خواهید بدانید چرا شیر آب صدا می دهد، لازم است به این نکته توجه داشته باشید که این صدا اغلب زمانی رخ می‌دهد که جریان آب سرد داخل لوله وجود دارد و از آن‌‌طرف فشار آب داخل لوله بالا است.

زمانی‌که در این حالت فشار افزایش پیدا می‌کند، آب در کنار لوله به جریان درآمده و باعث ایجاد لرزش، ضربه و تق‌تق و در اصطلاح صدای زوزه لوله آب می‌شود.

نصب شیرآلات خود را به آچاره بسپارید!

چگونه با فشار سنج آب، مشکل را برطرف نماییم؟

برای اطلاع از میزان فشار آب ساختمان خود، کافیست از دستگاه فشارسنج آب استفاده نمایید. برای انجام این‌کار باید تمام شیرهای آب ساختمان را ببندید و فقط نزدیک‌ترین شیر آب به فلکه اصلی را باز نگه‌دارید.

صدای زوزه لوله آب

برای بررسی علت صدای شیر آب باز، اگر فشار آب بین 40 تا 80 و بیش‌ازحد مجاز باشد، می‌توانید با نصب شیرهای مخصوص(کاهش‌دهنده)، فشار آب را تا حدممکن کاهش دهید. این کار به رفع علت صدای لوله آب هم کمک خواهد کرد.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم که اطلاعات جامعی در خصوص علت صدای لوله آب ارائه کنیم و تمام اطلاعات را در اختیار شما قرار دهیم. بهتر است در صورت بروز مشکل برای رفع علت صدای لوله آب و همچنین برطرف کردن علت صدای لوله فاضلاب، به‌سرعت اقدام کنید. شما با اقدام به‌موقع می‌توانید با هزینه و زحمت کمتر مشکل را برطرف کنید.

سوالات متداول

چگونه سروصدای لوله آب را برطرف کنیم؟

در ابتدا باید به عایق‌بندی لوله‌های پلیمری پرداخته و فضای خالی را در اطراف آن در نظر بگیریم. با این‌کار هنگامی که آب گرم با دمای بالا درون لوله‌ها جریان پیدا می‌کند، لوله فضای کافی برای تغییرات عرضی را داشته و در نتیجه فشاری به آن وارد نخواهدشد.

چگونه می‌توانیم با فشارسنج آب مشکل لوله‌ها را حل نماییم؟

برای انجام این‌کار کافیست ابتدا تمام شیرآلات ساختمان را ببندید و تنها نزدیک‌ترین شیرآب به فلکه‌اصلی را باز نگه‌دارید. در این زمان، اگر فشار آب بین 40 تا 80 باشد می‌توان با نصب شیرهای کاهش‌دهنده، فشار آب ساختمان را کنترل نمود.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا