5دلیل آب دادن فن کویل [بررسی دلیل + روش تعمیر]

سرمایشسرمایش و گرمایشفن کویل

فن کویل یکی از تجهیزات خنک‌کننده پرکاربرد در بسیاری از اماکن عمومی است. این دستگاه به‌طور معمول کارایی بالایی دارد و به‌علت ساختار و طراحی ساده، کمتر دچار ایرادات جدی می‌شود. اما در مواقعی ممکن است به دلیل آب دادن فن کویل عملکرد دستگاه دچار اشکال شود.

عوامل مختلفی زمینه‌ساز بروز این مشکل می‌شوند که در این مطلب از مجله آچاره آن‌ها را بررسی خواهیم کرد. چنانچه به خدمات تعمیر و سرویس فن کویل نیاز دارید، می‌توانید از طریق ثبت درخواست، از متخصصان و تعمیرکاران، مشاوره رایگان دریافت نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره سراسری 1471 تماس بگیرید.

نکات کلیدی

  • گرفتگی لوله زهکشی رایج‌ترین دلیل آب دادن فن کویل شناخته می‌شود.
  • اختلال در پمپ نیز می‌تواند به‌عنوان دلیل آب دادن فن کویل باشد که نیاز به بررسی دارد.
  • مشکل مسدود شدن لوله زهکشی فن کویل مرتبا اتفاق می‌افتد و عمدتاً به‌دلیل وجود جریان آب در فن کویل است.

فن کویل چیست؟

قبل از اینکه بدانیم دلیل آب دادن فن کویل چیست، بهتر است با ساختار و عملکرد این دستگاه بیشتر آشنا شویم. در واقع فن کویل یک دستگاه مشابه پنکه با عملکرد کولرآبی است که وظیفه آن چرخش مداوم هوا در یک فضای گرم از طریق یک سیم‌پیچ باله‌ای شکل است.

در داخل این سیم‌پیچ باله‌ای آب گرم یا سرد دائماً در گردش است و در نتیجه، این چرخش مداوم و انتقال حرارت بین هوا و سیم‌پیچ موجب تهویه هوا و خنک شدن محیط می‌شود. معمولاً فن کویل یک ساختار بسته مستطیلی شکل است که فیلتر هوا در قسمت اولیه یا ورودی آن قرار می‌گیرد تا ذرات را فیلتر کند و فن برقی و کویل را تمیز نگه دارد.

دلیل آب دادن فن کویل چیست؟

دلیل آب دادن فن کویل چیست؟

یکی از مشکلاتی که ممکن است کاربران فن کویل با آن مواجه شوند، آب دادن دستگاه است. دلیل آب دادن فن کویل می‌تواند علل مختلفی داشته باشد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

1. گرفتگی لوله زهکشی

گرفتگی لوله زهکشی شایع‌ترین دلیل آب دادن فن کویل از قسمت پشت دستگاه است که باعث ایجاد یک گودال آب بزرگ روی زمین می‌شود. معمولاً انسداد یا گرفتگی لوله زهکشی به‌علت تجمع موادی نظیر خاک، گردوغبار، لجن، کپک یا قارچ ایجاد می‌شود.

هنگامی‌که این مواد در لوله زهکشی جمع می‌شوند، منجر به تأخیر در جریان آب در FCU داخلی می‌شود؛ بنابراین، ورودی آب به لوله زهکشی کندتر از حد متوسط است. این پدیده منجر به ذخیره آب اضافی و درنتیجه نشت آب از واحد تهویه مطبوع می‌شود.

2. فیلتر هوا و سینی آب کثیف

توجه داشته باشید که فیلتر هوا و سینی آب کثیف ممکن است منجر به نشت آب فن کویل شود. یک فیلتر هوای کثیف جریان هوا روی کویل اواپراتور را مسدود می‌کند و باعث می‌شود دمای هوای اطراف سیم‌پیچ اواپراتور کاهش یابد، در چنین مواقعی یخ در بخش فن کویل داخلی تشکیل می‌شود.

درنتیجه زمانی که فن کویل خاموش است، گرمای هوای اطراف باعث می‌شود یخ روی کویل اواپراتور ذوب شود و آب از فن کویل شروع به چکیدن کند.

دلیل آب دادن فن کویل چیست؟

 3. خرابی پمپ

پمپ خراب به‌عنوان یک دلیل آب دادن فن کویل شناخته می‌شود؛ زیرا هنگامی‌که پمپ خراب است فن کویل با اختلال مواجه می‌شود و آبی که از تشت سرریز شده، نمی‌تواند به لوله زهکشی کشیده شود. پس از مدت‌زمان طولانی، هنگامی‌که آب زیادی در سینی جمع می‌شود، شروع به نشت آب در فضای بیرون می‌کند.

 4. مبرد کم

همان‌طور که در بخش فیلتر هوا و سینی آب کثیف گفتیم، مبرد کم، فشار را در سیستم فن کویل کاهش می‌دهد و باعث یخ زدن و یخ‌زدگی کویل اواپراتور می‌شود. هنگامی‌که یخ شروع به ذوب شدن می‌کند، آب شروع به نشت از فن کویل می‌کند.

 5. نصب ضعیف فن کویل داخلی (FCU)

نصب ناصحیح فن کویل به‌عنوان یک دلیل آب دادن فن کویل شناخته می‌شود. زمانی که فن کویل به‌درستی نصب نشود، ممکن است باعث نشت آب شود.

شما باید اطمینان حاصل کنید که نصب لوله زهکشی داخلی FCU کمتر از لوله زهکشی UPVC 16 میلی‌متری نباشد. چراکه عدم توجه به این موضوع باعث می‌شود که آب به‌آرامی جریان نداشته باشد، بنابراین آب از پنل جلویی نشت می‌کند.

حل مشکل آب دادن فن کویل

نحوه حل مشکل آب دادن فن کویل

حال که با 5 دلیل آب دادن فن کویل آشنا شدیم، اکنون راه‌های برطرف کردن دلیل آب دادن فن کویل را موردبررسی قرار می‌دهیم؛ زیرا در برخی موارد می‌توانید بدون تماس با تعمیرکار، خودتان دست‌به‌کار شوید و این اختلال را برطرف کنید.

 1. حل مشکل مسدود شدن لوله زهکشی

برای رفع دلیل آب دادن فن کویل بهتر است در نگاه اول لوله زهکشی را لایروبی کنید. برای این کار یک لوله پلاستیکی به طول 4 ~ 5 متر آماده کنید، یکسر آن را در لوله تخلیه میعانات قرار دهید و سر دیگر را به شیر حمام وصل کنید (برای فیکس کردن بهتر می‌توانید یک واشر به یکسر لوله ببندید.)

با استفاده از فشار آب، لوله را لایروبی کنید. پس از لایروبی کامل لوله زهکشی را مجدداً متصل کرده و دستگاه را روشن کنید. در نظر داشته باشید که مشکل مسدود شدن لوله زهکشی فن کویل مرتبا اتفاق می‌افتد و عمدتاً به‌دلیل وجود جریان آب در فن کویل است.

این مشکل شرایط را برای زندگی قارچ‌ها، جلبک‌ها و غیره فراهم می‌کند که البته استفاده از جلبک‌کش می‌تواند تا حد قابل‌توجهی این اختلال را برطرف کند.

دلیل آب دادن فن کویل چیست؟

 2. حل مشکل فیلتر هوا و سینی آب کثیف

برای حل مشکل فیلتر هوا و سینی آب کثیف علاوه‌بر تمیز کردن منظم سینی و فیلتر هوا، بررسی سیستماتیک رسوب و شستشوی آن نیز پیشنهاد می‌شود. نکته مهم این است که باید خط لوله فن کویل، شیب مناسبی داشته باشد. در اغلب مواقع اگر آب از سینی جمع‌آوری آب فن کویل به بیرون نشت می‌کند، معمولاً به دلیل مشکل مواد عایق حرارتی است که باید تقویت شود.

3. حل مشکل پمپ خراب

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد پمپ خراب به‌عنوان یک دلیل آب دادن فن کویل شناخته می‌شود که می‌تواند منجر به اختلال در عملکرد فن کویل شود. برای بررسی و رفع این مشکل باید حتماً با یک تعمیرکار تماس بگیرید؛ زیرا در اغلب موارد تعویض پمپ آسان‌ترین راه رفع نشتی آب است.

 4. حل مشکل کاهش مبرد

برای حل مشکل مبرد کم بهتر است ابتدا به‌صورت موقت قسمت منجمد کویل اواپراتور را ذوب کنید و سپس در جهت تعمیر اساسی با یک تعمیرکار حرفه‌ای در ارتباط باشید.

5. حل مشکل نصب نادرست فن کویل داخلی (FCU)

نصب ناصحیح از دیگر دلایلی است که حتماً باید توسط تعمیرکار عیب‌یابی شود و پس از بررسی این مشکل توسط تعمیرکار رفع گردد. البته در برخی موارد خود شخص نیز می‌تواند در صورت بررسی وضعیت فن کویل و بررسی اتصالات لوله‌ها تا حد قابل‌توجهی از نشت آب جلوگیری کند.

دلیل آب دادن فن کویل

 جمع‌بندی

به‌طورکلی انواع فن کویل­ عمدتاً از فن‌های گریز از مرکز و مبدل‌های حرارتی کویل تشکیل‌ شده‌اند. در یک نگاه کلی وظیفه فن کویل انتقال مداوم یا متناوب هوا باهدف خنک شدن و حفظ رطوبت محیط است. این سیستم درواقع یک فن با عملکرد کولرآبی است.

در این مطلب به این نکته پرداختیم که دلیل آب دادن فن کویل چیست و چگونه می‌توان این مشکل را رفع کرد. شما با به‌کارگیری راهکارهای ارائه شده می‌توانید موانع جزئی را رفع کنید؛ اما توصیه می‌کنیم برای امور تخصصی به یک تعمیرکار مراجعه کنید تا از بروز مشکلات جدی‌تر در دستگاه جلوگیری شود.

سؤالات متداول

دلیل آب دادن فن کویل چیست؟

به‌طورکلی دلیل آب دادن فن کویل می‌تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد اما در اغلب مواقع اگر فن کویل به‌درستی نصب نشود و یا انسداد لوله زهکشی داشته باشد، نشتی آب خواهد داشت.

چگونه فن کویل را تمیز ‌کنیم؟

ابتدا فن کویل را خاموش‌کنید و صبر کنید تا خنک شود. سپس پنل را بردارید و برای پاک کردن گردوغبار از سر برس روی جاروبرقی استفاده کنید. در ادامه از یک پارچه خشک برای تمیز کردن کلی فن کویل استفاده کنید.

دلیل درست کارنکردن فن کویل چیست؟

معمولاً افزایش مقاومت باعث کاهش حجم هوا (CFM) می‌شود و می‌تواند باعث سرد شدن یا گرم شدن نامناسب فضا شود. همچنین ممکن است مشکلاتی در توزیع هوا وجود داشته باشد. اگرچه ممکن است تنظیمات به‌درستی اعمال‌شده باشد، اما سیستم کانال و تحویل به فضا ممکن است برای دستیابی به سرمایش یا گرمایش کافی نباشد.

چگونه از آب دادن فن کویل جلوگیری کنیم؟

  • فیلترهای هوای آن را عوض کنید.
  • خط تخلیه کندانس را تمیز کنید.
  • وقتی بیرون هوای گرم است، از زیاد کردن فن کویل بپرهیزید.
  • هر 6 ماه یک‌بار آن را تمیز کنید.
  • از استفاده مداوم و بیش‌ازحد آن بپرهیزید.
  • در طول روز کمی به آن استراحت دهید.
به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا