تعمیر پکیج تعمیرپکیج

راهنمای جامع با منبع انبساط پکیج و تنظیمات آن

سرمایش و گرمایشپکیجگرمایش

هیچکس افت فشار آب گرم را دوست ندارد. تصور این که در حمام فشار آب گرم کاهش پیدا کند، همه ما را آزرده‌خاطر خواهد کرد اما چه عاملی از بروز چنین مشکلی جلوگیری می‌کند؟ اگر منبع تامین آب گرم شما پکیج باشد، پاسخ این سؤال منبع انبساط است.

این قطعه که امروزه تقریبا در ساخت همه پکیج‌ها بکار می‌رود، وظیفه جلوگیری از تغییر فشار آب شبکه را برعهده دارد بنابراین می‌توان آن را یکی از مهم‌ترین قسمت‌های برای تعمیر پکیج در نظر گرفت. به همین دلیل در این مقاله از مجله آچاره شما را با منبع انبساط پکیج بیشتر آشنا خواهیم کرد و اطلاعات مربوط به خرابی و تعمیر منبع انبساط پکیج را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

نکات کلیدی

  • فشار اضافی مدار پکیج، جذب منبع انبساط می‌شود.
  • فشار مدار کم شود، این کاهش توسط منبع انبساط جبران می‌گردد.
  • فشار هوای منبع انبساط در حدود 0.7 تا 1 بار در نظر گرفته می‌شود.
  • یک منبع اضافی برای پکیج مخزن‌دار تعبیه شده است.

کاربرد منبع انبساط پکیج چیست؟

برقراری تعادل فشار آب را می‌توان وظیفه اصلی منبع انبساط پکیج دانست. این مدل به‌کار رفته در پکیج از نوع بسته است. این قطعه با قرارگیری در ساختار پکیج، از افزایش و یا کاهش بیش از حد فشار آب موجود در پکیج جلوگیری کرده و این ضعف سیستم را برطرف می‌کند. شاید بپرسید که علت تغییر فشار آب سیستم چیست؟ یکی از دلایل اصلی این موضوع، تغییر حجم آب بر اثر تغییر دماست.

آشنایی با منبع انبساط پکیج

همان‌طور که می‌دانید افزایش دمای آب، حجم آن را زیاد کرده و این قاعده به صورت بالعکس نیز برقرار است. بنابراین تغییر فشار آب در سیستم پکیج که وظیفه تغییر دادن دمای آب را برعهده دارد، کاملا طبیعی است. در صورتی که منبع انبساط قادر به برقراری تعادل فشار آب این سیستم نباشد، بروز مشکلات ناشی از تغییرات گسترده فشاری به دلیل نوسانات دمایی کاملا قابل انتظار است.

منبع انبساط پکیج بوتان

ساختار و نحوه کار منبع انبساط پکیج

تا به اینجا با وظیفه منبع انبساط آشنا شدیم اما این قطعه چگونه قادر به اجرای وظایفش است؟ ساختار اصلی منبع انبساط پکیج از 2 لایه فلزی و یک دیافراگم تشکیل شده که از یک سمت به شبکه گرمایش متصل بوده و از سمت دیگر با گاز پر شده است. گاز به کار رفته در این قسمت معمولا از بین گازهای بی اثری همچون نیتروژن انتخاب شده و با یک فشار ثابت (1 بار (Bar)) در بخش موردنظر قرار می‌گیرد.

تعمیر پکیج
تعمیرپکیج

حال در صورتی که فشار آب افزایش پیدا کند، فشار اضافی موجود در شبکه وارد منبع انبساط شده و در نتیجه فشار متعادل برقرار می‌شود. این قطعه در ادامه به همین نحو کاهش فشار شبکه را نیز جبران کرده و از افت فشار آب موجود در شبکه آبرسانی جلوگیری می‌کند. ظرفیت منبع انبساط به طور معمول 8 لیتر است و در مدل‌های 4ضلعی و دایره‌ای توسط سازندگان تولید می‌شود.

نحوه کار منبع انبساط

انواع منبع انبساط پکیج

این قطعه را می‌توان بر اساس عوامل مختلفی دسته‌بندی کرد اما نوع طراحی ساختار را می‌توان مهم‌ترین عامل در این بین دانست. منبع انبساط پکیج از این لحاظ به 2 دسته تقسیم می‌شود که عبارتند از:

  • منبع انبساط باز
  • منبع انبساط بسته

تفاوت اصلی این دو منبع در طراحی ساختار آن‌ها بوده و از نظر عملکرد تفاوت خاصی نسبت به یکدیگر ندارند. طراحی منبع انبساط باز به گونه‌ای است که این قطعه با هوای آزاد مستقیما در ارتباط باشد. این تفاوت، نحوه قرارگیری این منبع در ساختار پکیج را تغییر داده و موقعیت آن نباید همانند منبع انبساط بسته تعیین شود.

مشاهده هزینه تعمیر پکیج!

جایگذاری این نوع منبع انبساط در پکیج باید آن را در موقعیتی با ارتفاع بیشتر نسبت به سایر اجزا به ویژه آخرین مبدل حرارتی قرار دهد. این محدودیت برای جایگذاری منبع انبساط بسته وجود نداشته و ارتفاع قرارگیری در عملکرد آن تاثیری نخواهد گذاشت.

نحوه کار منبع انبساط

دلایل خرابی منبع انبساط پکیج

با وجود این که خرابی منبع انبساط پکیج، کمتر از خرابی دیگر قطعات این سیستم دیده می‌شود اما بروز مشکل در عملکرد آن کاملا امکان‌پذیر است. بروز اختلال در عملکرد منبع انبساط می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در این قسمت برخی از آن‌ها را مرور خواهیم کرد.

اگر نیاز دارید اطلاعات کامل‌تری کسب کنید تعمیر برد پکیج ایران رادیاتور را بخوانید.

تغییر میزان فشار گاز منبع انبساط

گاز موجود در منبع انبساط مسئولیت اصلی تنظیم فشار آب شبکه را برعهده داشته و هر گونه تغییری در میزان فشار این گاز می‌تواند به صورت مستقیم بر روی عملکرد کلی منبع انبساط تاثیر بگذارد.

کاهش فشار این گاز توانایی منبع انبساط در تنظیم فشار آب را از آن سلب کرده و در این شرایط منبع انبساط قادر به جبران افت فشار آب شبکه نخواهد بود. گاز منبع انبساط پکیج ممکن است به مرور زمان و یا به صورت ناگهانی از این قسمت خارج شود بنابراین تنظیم فشار آن یکی از مراحل سرویس سالیانه پکیج در نظر گرفته می‌شود.

تغییر میزان فشار گاز

انسداد و یا باز شدن شیلنگ رابط

بروز مشکلاتی از قبیل ایجاد رسوب و … می‌تواند به ایجاد انسداد در شیلنگ رابط منبع انبساط منجر شود که در این صورت عملکرد منبع انبساط با اختلال مواجه خواهد شد.

شل شدن مهره نگهدارنده این رابط نیز می‌تواند عامل خرابی منبع انبساط پکیج شما باشد. در این شرایط با رفع مشکلات موجود در این قسمت، عملکرد صحیح منبع انبساط بازیابی خواهد شد. از دیگر عواملی که می‌توانند علت خرابی منبع انبساط باشند می‌توانیم به موارد ذیل اشاره کنیم:

  • تغییر شکل شدید منبع انبساط
  • سوراخ شدن و وجود نشتی در منبع
  • خرابی دیافراگم و …

عیب‌یابی، تنظیم و تعمیر منبع انبساط پکیج

اگر فکر می‌کنید که منبع انبساط پکیج شما به درستی کار نمی‌کند باید روند عیب‌یابی آن را پشت سر بگذارید. از آنجایی که روند عیب‌یابی، تنظیم و تعمیر منبع انبساط دارای خطرات احتمالی زیادی است، در این شرایط پیشنهاد ما استفاده از کمک افراد دارای صلاحیت است. اگر خودتان قصد عیب‌یابی، تنظیم، تعمیر و یا تعویض منبع انبساط پکیج را دارید، رعایت نکات ایمنی را اولویت اصلی خود قرار دهید.

تعمیر منبع انبساط پکیج

برای شروع باید ابتدا سلامت شیلنگ رابط مورد بررسی قرار گیرد. در این مرحله شما باید از مسدود نبودن مجرای رابط و محکم بودن اتصالات آن اطمینان حاصل کنید. در صورت وجود انسداد در مجرای رابط، شما می‌توانید با استفاده از شوینده‌های اسیدی سبک نسبت به از بین بردن این انسداد اقدام کنید.

این مایع را حتما با توجه به جنس رابط منبع انبساط انتخاب کنید. اگر مشکلی در اتصالات رابط مشاهده کردید نیز باید با تهیه اتصالات جایگزین نقص موجود را رفع کنید. توجه داشته باشید که قطعات جایگزین را حتما از مراکز معتبر تهیه کنید.

در صورتی که هیچ مشکلی در شیلنگ رابط شناسایی نشد، نوبت بررسی فشار گاز منبع انبساط رسیده است. با این که روند بررسی گاز منبع انبساط پکیج بسیار ساده است اما نباید رعایت نکات ایمنی در حین آن را فراموش کنید.

عیب یابی با آموزش تعمیر مبدل پکیج و انواع مبدل پکیج امکان‌پذیر است.

تعمیرات تخصصی پکیج با آچاره

  • به این منظور شما باید ابتدا به سوزن دریچه منبع انبساط دسترسی پیدا کنید.
  • سپس با یک ابزار مثل پیچ‌گوشتی این سوزن را فشار دهید.
  • در صورتی که از این قسمت گاز خارج شد، عملکرد منبع انبساط پکیج شما در این ناحیه دارای مشکل خاصی نیست. اما اگر در این مرحله از دریچه منبع انبساط آب خارج شد، عملکرد این بخش با مشکل روبه‌رو شده است. تخلیه کامل منبع انبساط می‌تواند باعث شود که در این مرحله نه آب و نه گاز از دریچه خارج نشود. در این شرایط باید پس از شناسایی عاملی که باعث تخلیه گاز شده است، گاز منبع را مجددا شارژ کنید.

منبع انبساط پکیج

با فرض این که در این مرحله شما وجود مشکل در عملکرد منبع انبساط را شناسایی کردید، باید اقدامات لازم در جهت رفع مشکل موجود در نظر گرفته شود. در روند شارژ مجدد گاز منبع انبساط، متخصصین از گازهای مخصوص استفاده خواهند کرد اما شما می‌توانید این مشکل را با استفاده از یک تلمبه موقتا برطرف کنید. در این راستا شما می‌توانید مراحلی که در ادامه ذکر می‌کنیم را دنبال کنید:

  • در قدم اول ورودی آب پکیج را کاملا ببندید.
  • سپس با باز کردن شیر تخلیه، تمام آب موجود در سیستم را خالی کنید.
  • در این مرحله به موقعیت قرارگیری منبع انبساط دسترسی پیدا کرده تا روند تنظیم فشار گاز منبع انبساط آغاز شود.
  • در قدم بعد با تلمبه منبع را باد کرده و به صورت همزمان با گیج فشار، فشار گاز موجود در آن را اندازه‌گیری کنید.
  • فشار گاز این ناحیه باید در نهایت به یک بار (1 Bar) برسد.
  • پس از اتمام این روند پکیج را روشن کنید و فشار مانومتر آن را بررسی کنید. اگر مشکل برطرف شده بود، فشار را بر روی یک و نیم (1.5) تنظیم کرده و با خیال راحت به استفاده از آب گرم بپردازید.

در صورتی که علت خرابی منبع انبساط عواملی همچون ایجاد نشتی، تغییر شکل شدید و … در آن باشد، تعمیر این قطعه از لحاظ مالی مقرون به صرفه نخواهد بود بنابراین بهتر است در این شرایط نسبت به تعویض منبع انبساط پکیج خود اقدام کنید.

تعویض این قطعه حتما باید توسط افراد متخصص انجام شود و افراد بدون تجربه نباید در این راستا هیچ گونه اقدامی انجام دهند. بی‌توجهی به این نکته سلامت شما را در معرض خطر قرار خواهد داد.

کاربرد منبع انبساط پکیج

در این مقاله تلاش کردیم که با معرفی منبع انبساط پکیج، اطلاعات لازم به منظور عیب‌یابی، تنظیم و … آن را در اختیار شما قرار دهیم. فراموش نکنید که کار با دستگاه‌هایی مثل پکیج نیاز به تخصص و تجربه داشته و تعمیرات مربوط به آن روندی خطرناک در نظر گرفته می‌شوند.

در این شرایط شما می‌توانید تعمیر و یا تعویض منبع انبساط پکیج خود را با اطمینان خاطر به کارشناسان کاربلد آچاره بسپارید. همچنین شما با طرح سوالات خود در بخش نظرات می‌توانید پاسخ خود را در زمانی کوتاه از این متخصصین دریافت کنید. امیدواریم که از مطالعه این مقاله بهره برده باشید.

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر پکیج

درخواست تعمیر پکیج!

 

کلیک کنید