نکات مهم شستشو و حمام کردن سگ

حیوانات خانگیشستشو و آرایش حیوانات خانگی

شستن و حمام کردن سگ می‌تواند روندی طاقت‌فرسا باشد اما شما می‌توانید با در نظر گرفتن برخی نکات، این قاعده را عوض کنید. فارغ از این که سگ شما در حال حاضر چه حسی نسبت به حمام و به طور کلی آب دارد، شما با فراهم کردن شرایط موردنیاز می‌توانید این روند را برای سگ خود تبدیل به یک تفریح لذت‌بخش کنید. در این مقاله از مجله آچاره با مرور نکات مهم شستشو و حمام کردن سگ، به شما در این روند کمک خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

فیلم آمورش شستشو و حمام کردن سگ

سگ را از چه سنی و هر چند مدت یکبار باید حمام کرد؟

اولین سوالی که ممکن است ذهن شما را به خود مشغول کرده باشد، سن آغاز شستشو و فاصله زمانی بین حمام سگ‌تان است. همان‌طور که می‌دانید سگ‌ها زمانی که توله هستند، دارای بدنی ضعیف و حساس بوده و موی بسیار کمی دارند. در این شرایط حمام کردن سگ به شما توصیه نمی‌شود و بهتر است تا زمانی که سگ‌تان شرایط اولیه این روند را به دست می‌آورد، صبر کنید. با وجود این که این زمان برای هر نژاد ممکن است متفاوت باشد، به صورت میانگین سن 2 ماه را می‌توان یک زمان مناسب برای شروع حمام کردن سگ دانست.

راجع به این مسئله که هر سگ را باید هر چند وقت یکبار شست نیز باید گفت که این فاصله زمانی بسته به شرایط هر سگ متفاوت است. فارغ از نژاد سگ که تاثیری مستقیم بر روی میزان مو و چربی پوست او دارد، عواملی همچون میزان تردد در فضای خارجی و … نیز می‌تواند در تعیین این فاصله زمانی تاثیرگذار باشد. زمانی که می‌توان به طور میانگین برای فاصله بین حمام‌های سگ در نظر گرفت، 30 روز است اما فراموش نکنید که قبل از تعیین این مدت زمان حتما با دامپزشک مشورت کنید.

شستشو و حمام کردن سگ

مراحل شستشو و حمام کردن سگ

قبل از مرور نکات مهم روند حمام کردن سگ بهتر است ابتدا مراحل میانی این روند را ذکر کنیم. به این منظور شما به لوازم اولیه‌ای نیاز دارید که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • شامپوی مخصوص
  • حوله با سایز مناسب
  • شانه

پس از این که این لوازم را تهیه کردید، با دنبال کردن مراحل زیر می‌توانید روند شستشوی سگ‌تان را پشت سر بگذارید.

  • در قدم اول شما باید دمای آب را تنظیم کنید. فراموش نکنید که پوست سگ نسبت به پوست انسان متفاوت بوده و تغییرات دمایی می‌تواند برای سگ شما بسیار آزاردهنده‌تر باشد. همچنین شما باید دمای آب را به نحوی کنید تا سگ به هیچ عنوان دچار استرس نشود. آب ولرم بهترین گزینه‌ای است که در این شرایط می‌تواند مورداستفاده قرار بگیرد.
  • پس از تنظیم دما و فشار آب، با استفاده از شامپوی مخصوص سگ و ریختن کمی از آن در آب، یک محلول تهیه کرده و آن را کنار بگذارید. سپس بدن سگ خود را با آب خیس کرده و از ناحیه بالا به سمت پایین شروع به شستشو کنید. با بکارگیری محلول آب و شوینده، بدن سگ خود را کاملا ماساژ دهید تا این محلول به تمام نقاط بدن ( جز نقاط حساس مثل گوش، بینی و چشم) برسد.

سگ خانگی

  • زمانی که مرحله قبل به اتمام رسید، با استفاده از دوش بدن سگ‌تان را کاملا بشویید. توجه داشته باشید که پس از این مرحله هیچ کفی نباید بر روی بدن سگ شما باقی بماند. در غیر این صورت احتمال ایجاد التهابات پوستی چندان دور از انتظار نیست.
  • در مرحله آخر و پس از پاک شدن کامل شوینده، شما باید بدن سگ‌تان را تا حد ممکن خشک کنید. احتمالا تا به الان متوجه شده‌اید که سگ‌ها علاقه‌ای به خیس ماندن بدنشان ندارند و در این شرایط سعی می‌کنند با حرکت دادن بدن خود، سطح پوست خود را خشک کنند. شما با استفاده از یک حوله مناسب می‌توانید در این روند به سگ خود کمک کرده و در مدت زمان کوتاه‌تری او را به نتیجه دلخواهش برسانید. در صورتی که دمای محیط سرد است، شما می‌توانید این روند را با کمک سشوار پشت سر بگذارید.

نکاتی که بهتر است هنگام حمام کردن سگ به آن‌ها توجه کنید!

با وجود این که اکثر افرادی که حیوان خانگی دارند، به نکات کلی در نگهداری صحیح از حیوانات واقف هستند اما گاها به برخی از نکات جزئی بی‌توجهی می‌کنند. در این بخش سعی خواهیم کرد تمام نکات مهم شستشو و حمام کردن سگ را مرور کرده تا شما به تمامی اطلاعات موردنیاز خود دسترسی پیدا کنید.

1. محیط حمام را آرامش‌بخش کنید

این که سگ شما به محیطی که قصد شستن او در آن را دارید، حس خوبی داشته باشد، این روند را برای هر دوی شما بسیار راحت‌تر خواهد کرد. در این راستا شما می‌توانید لوازم و اسباب‌بازی‌های مورد علاقه او را به حمام بیاورید تا در طول این مدت سگ شما بتواند از بازی با آن‌ها لذت برده و حس آرامش بیشتری کند.

بیشتر بخوانید : آموزش دستشویی سگ

2. سگ را قبل از حمام برس بزنید

شانه زدن موهای سگ قبل از حمام می‌تواند بخشی از دردسرهای شما را از بین ببرد. صاف کردن موهای سگ به شما در روند شستشوی او کمک کرده و در این شرایط شما در مدت زمان کوتاه‌تری قادر به حمام کردن سگ‌تان خواهید بود. در این مرحله سعی کنید تا حد ممکن گره‌های موجود را از بین ببرید تا در روند شستشو با کمترین چالش روبه‌رو شوید.

محیط آرام برای سگ

3. در زمان شستشو و حمام کردن سگ، آن را دعوا نکنید!

در صورتی که سگ شما نسبت به حمام و آب حس خوبی ندارد، دعوا کردن او هیچ کمکی به شما نخواهد کرد! بلکه باعث شدیدتر شدن این احساس در سگ شما خواهد شد. فراموش نکنید که سگ‌تان به شما علاقه بسیار زیادی داشته و هدف نهایی او به دست آوردن رضایت شماست. بنابراین در این شرایط بهتر است از استرس او کم کرده و تلاش کنید تا او به آرامی با این محیط وفق پیدا کند.

برای نگهداری حیوانات خانگی از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

حیوان خانگی

4. از شامپوی مناسب استفاده کنید

امروزه تقریبا کمتر کسی نمی‌داند که برای شستشوی سگ نباید از شامپوهای مخصوص انسان استفاده کرد اما نباید فراموش کنید که در بین شامپوهای مخصوص سگ نیز شما با انتخاب‌های بسیار زیادی مواجه هستید. مهم‌ترین نکته‌ای که در این مورد باید مورد توجه قرار بگیرد، PH شامپو است. مناسب‌ترین PH شامپو برای سگ‌ها PH 7 است که به PH خنثی نیز شناخته می‌شود. در صورتی که شما از شامپوهایی با PH بالا و یا پایین‌تر استفاده کنید، بروز التهاب پوستی در سگ شما دور از انتظار نیست.

بیشتر بخوانید : اهمیت و لزوم تربیت حیوانات خانگی

استفاده از شامپو مناسب

5. از نقاط حساس سگ محافظت کنید

بعضی از نقاط بدن سگ نسبت به آب و شوینده بسیار حساس‌تر از دیگر نقاط بدن او هستند و شما در روند حمام کردن سگ باید به این نکته توجه ویژه‌ای داشته باشید. نقاطی مثل گوش، بینی و چشم سگ در طول روند شستشوی او به مراقبت بیشتری نیاز دارند تا محلول آب و شوینده وارد این نقاط نشود.

در این بین گوش سگ از حساسیت بیشتری برخوردار بوده و امکان عفونت گوش بر اثر مرطوب بودن و یا ورود شوینده به آن کاملا وجود دارد. شما در راستای پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی می‌توانید علاوه بر مراقبت ویژه از این نقاط، ورودی گوش سگ را با استفاده از پنبه ببندید تا از ورود هر نوع مایع به آن جلوگیری شود. برخی از کارشناسان به شما استفاده از اسپری خشک‌کننده گوش را پس از اتمام شستشوی سگ توصیه می‌کنند.

6. در هنگام شستشو و حمام کردن سگ، جایزه را فراموش نکنید!

فارغ از این که سگ شما چه حسی به حمام کردن دارد، همراه داشتن جایزه می‌تواند در این روند به شما کمک شگرفی کند. با استفاده از جایزه علاوه بر تشویق سگ به دلیل رفتار خوب او، می‌توانید به ایجاد یک حس مثبت دائمی نسبت به حمام در او کمک کنید. البته فراموش نکنید که بهتر است این تشویقی در ازای رفتارهای مناسب سگ به او داده شود.

7. سگ‌تان را از سن پایین به حمام عادت دهید

عامل دیگری که می‌تواند نقش بسیار مهمی در رفتار سگ شما و واکنش او نسبت به حمام کردن ایفا کند، شستن آن از سن کم است. زمانی که شما شستن و حمام کردن سگ خود را از سن پایین و از زمانی که حمام کردن برای او ضرر ندارد شروع کنید، سگ شما در سنین بالاتر حس بهتری نسبت به حمام و آب خواهد داشت. البته مطمئن شوید که این روند برای سگ شما به تجربه‌ای لذت‌بخش تبدیل شود و نه بالعکس.

حمام کردن سگ

در این مقاله از مجله آچاره تلاش کردیم تا با مرور نکات مهم شستشو و حمام کردن سگ، به شما در این روند کمک کنیم. در این روند به هیچ عنوان رعایت نکاتی که به سلامت سگ شما مرتبط است را فراموش نکنید و سعی کنید این روند را در ابتدا با کمک افراد دارای تجربه پشت سر بگذارید. همچنین برای به سرانجام رساندن این روند عجله نکرده و محیطی آرام و بدون استرس را برای خود و حیوان خانگی‌تان فراهم کنید. همچنین شما می‌توانید سوالات خود در بخش نظرات با ما در میان بگذارید و پاسخ خود را در زمانی کوتاه دریافت کنید.

اگر برای انجام امور حیوان خانگی خود نیاز به کمک حرفه‌ای دارید؛ کافی است درخواست خود را در آچاره ثبت کنید تا متخصصین ما برای انجام امور بهداشتی و مراقبتی حیوان خانگی شما در محل حاضر شوند.

4.2/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا