نگهداری از حیوانات نگهداری از حیوانات

واکسن سه‌ گانه گربه: [نحوه تزریق + مراقبت بعد از تزریق + عوارض احتمالی]

حیوانات خانگینگهداری از حیوانات خانگی

همان‌طور که هر حیوان خانگی به مراقبت و نگهداری نیاز دارد؛ گربه‌ها نیز به مراقبت احتیاج دارند تا بتوانند در برابر هر بیماری مقاوم شوند. همچون انسان‌ها که در برابر بیماری‌ها واکسن تزریق می‌کنند، واکسیناسیون حیوان‌های خانگی نیز مانند یک سپر در برابر بیماری‌ها عمل می‌کند. واکسن RCP و یا FVRCP بخش مهمی از برنامه واکسیناسیون گربه‌ها محسوب می‌شود.
ناگفته نماند که این واکسن، به واکسن سه‌ گانه گربه نیز معروف است. جالب است بدانید که این واکسن یک واکسیناسیون سه ترکیبی است. همان‌طور که از اسم آن پیداست؛ یعنی در برابر بیش‌ از یک بیماری از گربه شما محافظت می‌کند. FVRCP مخفف عبارت Feline Viral Rhinotracheitis, Calicivirus and Panleukopenia است، کلمه feline به معنی گربه‌سانان، virus هم همان ویروس بوده و هر حرف c، r و p از ابتدای حرف سه نوع ویروس است. حال در ادامه می‌خواهیم به بررسی واکسیناسیون گربه‌ها بپردازیم.

خرید واکسن سه گانه گربه

بهتر است بدانید که این واکسن شامل سه نوع واکسن هرپس ویروس، واکسن پن لکوپنی و واکسن کلسی ویروس می‌باشد. این واکسن را در زمان دو ماهگی گربه‌ها تزریق می‌کنند. حال در ادامه به بررسی این سه نوع واکسن می‌پردازیم.خرید واکسن سه گانه گربه

  1. هرپس ویروس: یک نوع بیماری تنفسی در گربه‌ها، به نام هرپس گربه وجود دارد. این بیماری موجب عفونت‌های شدید ریوی می‌شود. از علائم این بیماری می‌توان به ترشحات بینی، عطسه و زخم‌های قرنیه اشاره کرد. ناگفته نماند که اگر گربه‌ای به این ویروس مبتلا شود، بر روی دستگاه عصبی آن نیز تاثیر می‌گذارد.
  2. پن لوکوپنی: این بیماری بیشتر در بچه گربه‌ها اتفاق می‌افتد. پن لوکوپنی را به نام ویروس نیز می‌شناسند. لوکوپنی یک بیماری عفونی است که با مرگ و میر بالا همراه می‌باشد. علائم این بیماری شامل کاهش انرژی و کم اشتهایی است. درصورت عدم درمان، علائمی همچون اسهال و استفراغ نیز در گربه مشاهده می‌شود.
  3. کلسی ویروس: از علائم این بیماری نیز می‌توان به زخم‌های دهانی، عطسه و عفونت دستگاه تنفسی اشاره‌کرد. در واقع کلسی ویروس یک بیماری تنفسی در گربه‌ها محسوب می‌شود. اگر گربه‌ای به این بیماری دچار شود؛ دندان و لثه آن التهاب پیدا کرده، و اگر علائم آن شدیدتر باشد، موجب ریزش مو نیز در آن‌ها خواهد شد.

نگهداری از حیوانات
نگهداری از حیوانات

مارک‌های مختلف واکسن سه‌ گانه گربه در بازار برای موجود است. هزینه این واکسیناسیون نیز معمولاً به مارک موردنظر واکسن بستگی دارد.

بیشتر بخوانید: درباره آزمایش تشخیص بیماری‌های ویروسی در گربه بیشتر بدانید

مراقبت بعد از واکسن سه گانه گربه

حیوانات خانگی بعد از تزریق واکسن حساس می‌شوند. بیاد داشته باشید پس از تزریق واکسن سگ و گربه باید بیشتر مراقبشان باشید.

چند نکته مهم درمورد مراقبت بعد از واکسن سه گانه گربه، که باید مورد توجه قرار بگیرد، شامل موارد زیر می‌باشد:

  • در ابتدا برای گربه خانگی خود، یک جای گرم و نرم برای استراحت و خوابیدن آماده کنید.
  • سعی کنید غذاهای مورد علاقه گربه را به او بدهید. بی‌اشتها بودن گربه‌ها پس از تزریق واکسن امری طبیعی است. بنابراین اگر گربه شما بی‌اشتهاست اصلاً نگران نباشید.
  • اگر در منزل حیوان خانگی دیگری را نگهداری می‌کنید، سعی کنید آن‌ را از گربه دور نگه دارید تا گربه در آرامش کامل استراحت کند.
  • درصورتی که در منزل بچه کوچک دارید، برای او توضیح دهید که؛ گربه در این شرایط باید تنها باشد و آرامش داشته باشد.
  • هیچ وقت گربه خود را مجبور به غذاخوردن نکنید و به زور به او غذا ندهید.
  • توجه داشته باشید که به‌صورت مرتب به گربه خود سر بزنید، تا مطمئن شوید حال او خوب است.
  • هیچ‌گاه سعی نکنید پس از تزریق واکسن گربه را مرتب ناز کرده، و به زور با آن بازی کنید. از‌آنجایی‌که گربه‌ها دچار عوارض پس از واکسن می‌شوند، باید مقداری به آن‌ها زمان بدهید تا استراحت کنند.

مراقبت بعد از واکسن سه گانه گربه

عوارض واکسن سه گانه گربه و دیگر واکسن‌ها

همان‌طور‌که همه شما هم می‌دانید؛ انواع واکسن‌ها چه در انسان و چه در حیوانات، تزریق ویروس ضعیف‌شده می‌باشد. نکته قابل‌توجه این است که واکسن‌ها علاوه بر مزایا، می‌توانند دارای عوارض خاصی نیز باشند. عوارض واکسن سه‌ گانه گربه را در این قسمت کاملا شرح می‌دهیم. قبل از هر چیز بهتر است بدانید که در هنگام تزریق واکسن، سیستم ایمنی بدن گربه تحریک شده، و در برابر بیماری‌ها مقاومت لازم را خواهد داشت. از همین رو همان‌طور‌که در بالا به آن اشاره‌کردیم؛ احتمالاً پس از تزریق واکسن، گربه شما بی‌اشتها‌تر و کم‌انرژی‌تر خواهد شد.

مشاهده هزینه نگهداری از حیوانات خانگی

اما نباید نگران این مسئله باشید، زیرا؛ این روند بیشتر از یک الی دو روز طول نمی‌کشد. عوارض واکسن سه‌ گانه گربه عبارت‌اند از: درد مفاصل یا درد در ناحیه تزریق، کم‌انرژی شدن، تب خفیف و بی‌اشتهایی. معمولاً تعداد بسیار کمی از گربه‌ها به واکسن حساسیت نشان می‌دهند، به همین ترتیب دامپزشک پس از تزریق واکسن از شما می‌خواهد که کمی صبر کنید، تا اگر گربه علائم خاصی نشان دهد بتواند آن را درمان کند.

بیشتر بخوانید : اهمیت و لزوم تربیت حیوانات خانگی

در ادامه به توصیه دامپزشکان اگر ۲۴ ساعت پس از تزریق واکسن، در گربه خود علائمی همچون تب شدید، اسهال و استفراغ، تنگی نفس، ورم کردن اطراف محل واکسن، ضعف و بی‌حالی را مشاهده کردید، فوراً به دامپزشک خود مراجعه کنید.

واکسیناسیون حیوانات خانگی

نحوه تزریق واکسن

احتمالا پس از انجام واکسیناسیون گربه شما غذای مورد علاقه‌اش را نخورده، و ضعیف و بی‌حال می‌شود. طبیعی است که این علائم هر صاحب گربه‌ای را نگران می‌کند. اما باید بدانید که این عوارض زودگذر است. جالب است بدانید که برای بچه گربه‌ها، هر سه تا چهار هفته تا سن ۲۰ و ۱۶ هفتگی، واکسن FVRCP تزریق می‌شود. معمولاً برنامه واکسیناسیون بچه گربه‌ها مقداری فشرده می‌باشد، اما برای یک گربه بالغ بسیار ساده‌تر است. پس از ۱۶ هفتگی دوز نهایی واکسن در یک سالگی به بچه گربه تزریق می‌شود.

بهتر است بدانید که در ایران باید هر سال یک بار واکسیناسیون تکرار شود. انتخاب بهترین محل برای واکسن زدن بچه گربه‌ها به نوع واکسن آن‌ها بستگی دارد. برای مثال قسمت راست جلوی بدن برای واکسیناسیون سه‌گانه، و چهار‌گانه مناسب است.

درخواست خدمات مراقبت از حیوانات خانگی


خدمات پیشنهادی آچاره : خدمات کلینیکی حیوانات


برای تزریق واکسن‌های هاری، پای راست آن‌ها (عقب) و جهت تزریق واکسن‌های سه‌گانه علمی پای چپ بدن (عقب)، بهترین محل برای واکسن زدن بچه گربه‌ها می‌باشد. مزایای واکسیناسیون بسیار بیشتر از معایب آن است. به‌همین جهت نباید از انجام آن خودداری کنید. باید توجه کنید که ریسک عوارض واکسیناسیون، بسیار کمتر از ریسکی است که بیماری با خود به‌همراه خواهد آورد.

نحوه تزریق واکسن در بچه گربه‌ها

سوالات متداول

در ادامه به پرسش‌های متداول، در ارتباط با واکسیناسیون گربه‌ها پاسخ داده شده است:

1. واکسیناسیون گربه ضروری است یا خیر؟

در جواب باید بگوییم که بله. هنگامی که شما مسئولیت نگهداری و سرپرستی یک حیوان خانگی را بر عهده می‌گیرید، باید به سلامتی آن اهمیت دهید. بنابراین سعی کنید واکسن‌ها و برنامه زمانی آن‌ها را برای حیوان‌های خانگی خود جدی بگیرید.

2. آیا بعد از واکسن سه گانه گربه دچار بیماری خواهد شد؟

در حقیقت تزریق واکسن به‌صورتی عمل می‌کند که ازشدت بیماری جلوگیری کند. یعنی پس از واکسیناسیون، باز‌هم گربه شما ممکن است به آن بیماری دچار شود. در این مواقع واکسن به گربه شما کمک می‌کند که روند بهبود آن افزایش یابد.

 3.اگر گربه‌ای را در بزرگسالی خریداری کرده و به خانه آورده‌اید، از کجا باید متوجه واکسینه شدن آن شوید؟

در این مورد شما فقط باید به یک دامپزشک مراجعه کنید. زیرا دامپزشک به‌طور کلی سلامتی گربه را سنجیده، و توسط یک تست مخصوص مشخص می‌کند که آنتی بادی‌های لازم در بدن گربه برای مقابله با بیماری وجود دارد، یا خیر. دامپزشک در‌این‌صورت می‌تواند با توجه به نتیجه آن به تزریق واکسن اقدام کند.

بیشتر بخوانید : ویروس سندرم حاد تنفسی حیوانات

برای گربه‌ها چه واکسن‌هایی توصیه شده است؟

  1. واکسن هاری
  2. واکسن لوسمی گربه سانان، (البته این واکسن ضروری نمی‌باشد، زیرا در ایران هم موجود نیست).
  3. واکسن سه گانه گربه یا همان RCP یا FVRCP، و همان‌طور که به آن‌ها اشاره‌کردیم، این واکسن در برابر سه نوع ویروس (هرپس ویروس، کلسی ویروس و پن لکوپنی) از گربه شما محافظت می‌کند.

در‌صورتی که شما نیز تجربه‌ای درباره واکسیناسیون گربه‌ها دارید با ما به اشتراک بگذارید.

همه چیز راجب واکسن گربه‌ها

جمع‌بندی

واکسن سه‌ گانه گربه در حفظ سلامت و افزایش طول عمر گربه‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار است. به‌هیچ عنوان نباید انجام واکسیناسیون گربه خانگی نادیده گرفته شود. بهتر است بدانید که تزریق واکسن برای جلوگیری از رشد بیماری‌های سخت اثبات شده است. در‌صورتی که شما صاحب یک گربه هستید؛ حتماً در‌مورد واکسیناسیون آن با یک دامپزشک مشورت کنید، و برنامه واکسیناسیون آن را متناسب با سن، سلامت و سبک زندگی گربه خود از آن دامپزشک بخواهید.

4.8/5 - (120 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

نگهداری و تربیت حیوانات خانگی
درخواست نگهداری و تربیت حیوانات خانگی!

 

کلیک کنید