تعمیر خودرو در محل تعمیر خودرو در محل

انواع و نحوه عملکرد قفسه فرمان ماشین

خودروسرویس و نگهداری

قفسه فرمان یکی‌ از مهم‌ترین قسمت‌های خودرو است که عملکرد فرمان کاملا به آن بستگی دارد. درواقع با استفاده از این بخش راننده می‌تواند اتومبیل را به جهت‌های مختلف هدایت کند. حتی در صورتی‌که قصد ندارید این قطعه را تعمیر کنید، آگاهی نسبت به عملکرد قفسه فرمان ماشین برای شما ضروری است. چراکه آشنایی با این بخش باعث می­‌شود تا بهتر و با حساسیت بیشتری رانندگی کرده و مانع خرابی آن شوید. بنابراین پیشنهاد می‌شود که حتما در ادامه با ما همراه باشید.

تکامل فرمان

همانطور که بهتر می‌دانید موتور مهم‌ترین قسمت در خودرو است، اما بایستی بگوییم که این بخش نیز به همین اندازه مهم بوده و هدایت اتومبیل کاملا به آن بستگی دارد. شما به عنوان یک راننده باید بدانید که قفسه فرمان خودرو چگونه کار می‌کند و چرا تا این اندازه اهمیت دارد.

برای درک بهتر نحوه عملکرد قفسه فرمان ماشین بهتر است که در مورد وسایل نقلیه بسیار قدیمی صحبت کنیم. در زمان­‌های بسیار گذشته، هنگامی که بشر تازه درمورد آب و خاک تحقیق می‌کرد و چرخ را برای حرکت اختراع نکرده بود، قایق به عنوان یک وسیله نقلیه جهت جابجایی افراد و کالا مورد استفاده قرار می‌گرفت.

این وسیله برای حرکت از نیروهای مختلفی روی آب کمک می‌گرفت، اما افراد جهت کنترل آن از پارو استفاده می‌کردند. در حقیقت پارو برای قایق حکم فرمان برای خودرو را داشت. تاثیر این مکانیزم از صفر بیش‌تر بود اما جهت کنترل و هدایت قایق به نیروی دست و انرژی بسیار زیادی نیاز بود.تکامل فرمان

هرچه قایق‌ها و کشتی‌ها پیشرفته‌تر می‌شدند، هدایت آن‌ها به وسیله پارو به انرژی و قدرت بسیار بیش‌تری نیاز داشت. بنابراین باید برای این مشکل چاره‌ای پیدا می‌شد. مخترعین توانستند پس از مدتی فرمانی بسازند که به وسیله یک قرقره، تیغه سکان را به حرکت در می‌آورد. این مورد به عنوان اولین مکانیزم در دنیا شناخته می‌شود.
تعمیر خودرو در محل
تعمیر خودرو در محل

پس از مدتی با آمدن چرخ و گسترش آن‌ها حمل و نقل تا حد بسیار زیادی پیشرفت کرد. اما نیروی محرک آن‌ها توسط حیواناتی همانند اسب، الاغ، گاو و… تامین می‌شد. به این صورت که به جای مکانیزم کنترل از آموزش استفاده می‌شد.

با گذشت زمان و با روی کار آمدن موتورهای احتراق دیگر استفاده از حیوانات رواج چندانی نداشت و تمامی وسایل نقلیه زمینی از هر نظر مکانیزه شدند. پس از این اتفاق یک فرمان برای این وسایل نقلیه در نظر گرفته شد که بسیار ساده بود و افراد بایستی جهت کنترل آن دستان قدرتمندی داشتند.

رفته رفته با پیشرفت تکنولوژی و اختراع قفسه فرمان، کنترل خودروها و هدایت آن‌ها به جهت‌های مختلف آسان‌تر شد. امروزه هرچه رو به جلو می‌رویم، هدایت و کنترل خودرو به خاطر وجود قفسه فرمان‌های پیشرفته، راحت­‌تر می­‌شود.

مطالعه بیشتر: تعمیر جعبه فرمان هیدرولیک پراید

ساختار قفسه فرمان

برای این‌که بهتر متوجه عملکرد قفسه فرمان ماشین شوید، لازم است تا با ساختار این بخش به خوبی آشنایی پیدا کنید. به طور کلی قفسه فرمان را اجزای زیر تشکیل می‌دهند:

  • ریل
  • دنده محرک
  • بدنه
  • مهروموم، بوشینگ و بساک

اجزای قفسه فرمان ماشین

نحوه عملکرد قفسه فرمان

همان‌طور که در ابتدای متن گفته شد، قفسه فرمان یکی از بخش‌های مهم و اساسی در سیستم فرمان محسوب می‌شود. این بخش جهت چرخش دست راننده را به چرخ‌ها منتقل کرده و سبب افزایش نیروی چرخشی می‌شود. این قفسه روی اتاق خودرو تعبیه می‌شود و نیروی چرخشی تولید شده را به سگ دست و مفصل منتقل می‌کند

ازجمله وظایف قفسه فرمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تبدیل حرکت چرخشی موجود در فرمان به حرکت خطی
  • بالا بردن گشتاور فرمان
  • پایین آوردن حرکات چرخشی
  • تبدیل صفحه دورانی به صفحه مکانیکی

وجود تنوع گسترده در تولید این قطعه سبب شده تا میزان عملکرد آن در هریک از مدل‌ها متفاوت باشد. در حقیقت هرچه قفسه فرمان جدیدتر بوده و از کیفیت بالاتری برخوردار باشد، راننده می‌تواند خیلی بهتر خودرو را به وسیله فرمان کنترل نماید. البته که عملکرد قفسه فرمان در تمامی مدل‌های آن یکسان است و تنها در سطح کیفی آن­ها تفاوت وجود دارد.

مطالعه بیشتر: 7 علت کشیده شدن فرمان به یک سمت هنگام ترمزگیری

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

انواع قفسه فرمان

حال که با وظایف و نحوه عملکرد این قطعه در خودرو آشنایی پیدا کرده‌اید، بهتر است تا انواع آن را نیز به شما معرفی کنیم. شایان ذکر است که مدل‌های مختلف جعبه فرمان یا همان قفسه فرمان تنها از نظر کیفیت عملکرد با یک‌دیگر تفاوت دارند.

به طور کلی انواع قفسه فرمان عبارتند از:

1. قفسه مکانیکی

این مدل دارای ساختار بسیار ساده بود و استفاده از آن بیش‌تر در خودروهای قدیمی رواج دارد. در این نوع قفسه، فرمان انتقال نیروی چرخشی به چرخ‌ها را با استفاده چندین چرخ دنده و بازو انجام می‌داد. در اتومبیل‌هایی که دارای جعبه فرمان مکانیکی هستند، قدرت دست راننده به عنوان منبع انرژی محسوب می‌شود. این موضوع باعث شده تا رانندگان پس از گذشت مدت زمانی خسته شوند و نتوانند به خوبی فرمان را کنترل کنند.

2. قفسه فرمان نیرو کمکی

در این نوع قفسه فرمان علاوه‌بر نیروی دست راننده، نیروی الکتریکی و مکانیکی نیز به چرخش فرمان کمک می‌کنند. همچنین وجود این مدل جعبه فرمان در خودرو باعث شده تا راننده جهت چرخاندن فرمان انرژی کم‌تری را مصرف کرده و دیگر احساس خستگی نکند. به جرئت می‌توان گفت که کیفیت عملکرد قفسه فرمان نیرو کمکی یا همان الکتریکی دارای کیفیت بسیار بیش‌تری نسبت به نوع مکانیکی است.

انواع مدل­های قفسه فرمان

علائم خرابی قفسه فرمان

می‌توان گفت که قفسه فرمان تا این حد در خودرو حائز اهمیت است که می‌توان آن را قلب اتومبیل نامید. چنانچه این قطعه دچار فرسودگی شده و یا خراب شود، کنترل وسایل نقیله توسط رانندگان بسیار دشوار خواهد بود. همچنین خرابی قفسه مربوط به فرمان می‌توانند موجب به خطر افتادن جان راننده و سرنشینان شود. آگاهی نسبت به نشانه‌های خرابی این بخش کمک می‌کند تا شما خیلی سریع‌تر جهت تعمیر آن اقدام کرده و از بروز خسارات بیشتر جلوگیری کنید.

برای اطلاع از خرابی قفسه فرمان می‌توانید به موارد زیر توجه کنید:

1. سفت شدن فرمان

یکی از متداول‌ترین نشانه‌های خرابی این بخش، سفت شدن بیش از حد فرمان است. به صورتی که راننده باید با قدرت دست زیادی فرمان را به جهت‌های مختلف بچرخاند. دلیل این مشکل به طور معمول به خاطر حرارت زیاد در قفسه می­‌باشد. البته ممکن است در برخی اوقات از دست رفتن فشار هیدرولیک نیز موجب سفتی فرمان شود.

2. ریختن روغن از قفسه فرمان

در برخی اوقات نیز نشتی روغن می‌تواند یکی از دلایل خرابی این قسمت باشد که در نحوه عملکرد قفسه فرمان اختلال ایجاد می‌کند.‌ در واقع زمانی روغن این بخش سرریز می‌شود که قطعه‌ای شکسته شده یا پیچی شل شده باشد. شما باید در صورت مشاهده چنین مشکلی هرچه سریع‌تر جهت تعمیر قفسه فرمان اقدام کنید‌.

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

3. استشمام بوی روغن سوخته

لازم است بدانید که روغن موجود در هیدرولیک فرمان دارای بویی شبیه به بوی سوختگی است و زمانی که شما این بو را استشمام کنید، بدین معناست که قفسه فرمان خراب شده است. شما باید پس از این‌که متوجه بوی سوختگی شدید، خیلی سریع خودرو را در جای مناسبی متوقف کنید و با یک مکانیک مطمئن تماس حاصل فرمایید.

خراب شدن قفسه فرمان خودرو

نتیجه‌گیری

جعبه فرمان یکی از مهم‌ترین قسمت‌های اتومبیل بوده که انواع مختلفی تولید می‌شود. البته که نحوه عملکرد انواع قفسه فرمان یکسان بوده و تنها از نظر کیفیت با یک‌دیگر تفاوت دارند‌‌. این قطعه وظیفه دارد تا نیروی چرخشی را که توسط راننده به فرمان وارد می‌شود را به چرخ‌ها منتقل کند. به بیان دیگر می‌توان گفت که قفسه فرمان در هدایت و کنترل اتومبیل نقش مهمی را ایفا می‌کند.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات خودرو در محل
تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید