تعمیر جاروبرقی تعمیر جاروبرقی

عیب یابی جاروبرقی: راهکارهایی ساده برای پیدا کردن مشکل و تعمیر آن

لوازم خانگیجاروبرقی

تا بحال به این فکر کرده‌اید که به جای تعویض جاروبرقی خراب خود، ابتدا روش‌های تعمیر و عیب یابی جاروبرقی را امتحان کنید؟ شاید تعجب کنید، اما بیشتر اوقات، می‌توان تعمیر جاروبرقی را در خانه انجام داد. این مقاله‌ی مجله آچاره به بسیاری از سؤالات کلیدی شما در مورد عیب یابی و تعمیر جاروبرقی پاسخ خواهد داد. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

عیب یابی جاروبرقی هنگام روشن نشدن

در صورت توقف کار موتور یا روشن نشدن، اول دوشاخه را چک کنید! ممکن است به دلیل استفاده نادرست، سیم برق جاروبرقی شما، به ویژه در نزدیکی دوشاخه، ترک خورده، تکه شده یا دچار پارگی شده باشد. برای عیب یابی جاروبرقی ابتدا آن را از برق جدا کرده و تمام طول سیم و دوشاخه برق را به دقت بررسی کنید. در صورت مشاهده هرگونه آسیب‌دیدگی، استفاده از جاروبرقی را متوقف کنید. مگر این که خودتان سیم را تعمیر کنید یا از تعمیرکار بخواهید این کار را انجام دهد.

اگر کابل برق جاروی شما سالم باشد؛ احتمالاً مشکلی در موتور  یا اتصالات الکتریکی آن بوجود آمده است. تعمیر موتور خراب، کار ساده‌ای نیست و باید آن را را به تعمیرکار حرفه ای بسپارید.

تعمیر جاروبرقی
تعمیر جاروبرقی

تعمیر دوشاخه جاروبرقی

خودتان می‌توانید برای تعمیر دوشاخه جاروبرقی کار را با قطع کردن آن و نصب دوشاخه جدید، شروع کنید. از کاتر سیم برق، برای قطع سیم در فاصله حدود 5 تا 7 سانتی متر از دوشاخه، استفاده کنید. 2.5 تا 5 سانتی متر از پوشش سیم برق را بردارید تا سیم‌های داخلی را ببینید. سپس پوشش هر یک از این سیم ها را با سیم چین، بردارید و حدود 1 تا 2.5 سانتی متر از هر سیم را ببینید. درپوش دوشاخه جایگزین را باز کنید، سپس هر سیم رنگی را، 2 تا 3 بار در اطراف خروجی مربوطه در دوشاخه جدید، بپیچید. درپوش را دوباره روی دوشاخه جدید قرار دهید.

تعمیر دوشاخه جاروبرقی

  • اگر سیم برق، از قسمت نزدیک به وسط، آسیب دیده است، قسمت آسیب دیده را بریده، 2 عدد دوشاخه جدید (یک “نر” با شاخک و یک “مادگی” با شکاف هایی برای شاخک‌ها) خریداری کنید، آنها را طبق توضیحات بالا، سیم کشی کرده و برای تکمیل تعمیر، به هم وصل کنید.
  • همه سیم های برق، دارای یک سیم سفید “خنثی” و یک سیم سیاه “دارای جریان” هستند. اگر سیم برق جاروبرقی شما، دارای سیم سبز داخلی است، آن را به پورت “سبز” دوشاخه جدید، وصل کنید. البته همه جاروبرقی‌ها، سیم سبز ندارند.

عیب یابی جاروبرقی برای رفع سر و صدای زیاد

اکثر مدل‌های جاروبرقی‌ها سر و صدای نسبتاً زیادی تولید می‌کنند و ویژگی بی‌صدا بودن بیشتر تبلیغات است. اما در نسل‌های جدید جاروبرقی میزان صدا بر حسب دسی بل کمتر شده و دیگر آزاردهنده نیست. سر و صدای زیاد جاروبرقی به دلیل بروز این مشکلات است:

انسداد لوله دسته یا خرطومی: گرفتگی مسیر انتقال مکش جاروبرقی می‌توانند باعث تولید صداهای آزاردهنده‌ای مانند جیغ شود!

خراب شدن تسمه جاروبرقی: اگر صدای جاروبرقی زیاد است برای عیب یابی جاروبرقی، تسمه را بررسی کنید. برای تعمیر جاروبرقی، آن را از برق بکشید و نگاهی به قسمت زیرین جاروبرقی بیندازید. صفحه زیرین را با برداشتن چند پیچ ​​باز کنید و بررسی کنید که آیا تسمه ترک خورده یا شکسته است.

به احتمال زیاد تا الان، تسمه یدکی برای جاروبرقی خود نخریده‌اید. اما نگران نباشید، این تسمه‌ها در تمام فروشگاه‌های لوازم خانگی و به فروشگاه‌های آنلاین، در دسترس هستند. اگر با باز کردن جاروبرقی متوجه شدید تسمه سالم است و متوجه منشا مشکل نشدید حتما از تعمیرکار جاروبرقی  کمک بگیرید.

فرسودگی موتور جاروبرقی: هر چه عمر موتور  جاروبرقی بیشتر شود صدای بیشتری تولید می‌کند؛ علی الخصوص اگر فرسوده شده باشد. گاهی این مشکل با سرویس موتور تا حد زیادی مرتفع می‌شود.

مشاهده رایگان هزینه تعمیر انواع جاروبرقی!

چگونه با عیب یابی جاروبرقی مکش آن را بیشتر کنیم؟

اگر جاروبرقی شما، مشکل مکش دارد، برای عیب یابی جاروبرقی، لوله‌ها، فیلترها و برس را بررسی کنید. جاروبرقی که مکش خوبی نداشته باشد، کارآیی خوبی هم ندارد. اما این مشکل، اغلب دلیلی به جز مسدود شدن لوله خرطومی و دسته جاروبرقی یا آلودگی فیلتر ندارد. با استفاده از این چند روش می‌توانید مکش جاروی خودتان را بیشتر کنید.

  • اگر کیسه یا مخزن جاروبرقی از آشغال پر شده، آن را خالی کنید: اگر جاروبرقی شما کیسه پاکتی دارد، آن را از برق بکشید و گیره را باز کنید تا محفظه کیسه، باز شود. کیسه فعلی را بیرون بکشید، سپس کیسه جدید بگذارید و محفظه را ببندید. اگر جاروبرقی شما دارای مخزن و بدون کیسه است، مخزن را جدا کنید، درب آن را باز کنید و زباله‌ها را در سطل زباله بریزید. این کار را در خارج از منزل انجام دهید تا همه جا را گرد و خاک نگیرد! پیشنهاد می‌کنبم قبل از انجام کار نگاهی به دفترچه راهنمای جاروبرقی بیندازید.

  • فیلتر را بررسی کرده و در صورت نیاز، آن را تمیز یا تعویض کنید: جاروبرقی شما دارای حداقل 1 فیلتر است، شاید هم چندین فیلتر داشته باشد! معمولاً یک فیلتر، در دریچه خروجی جاروبرقی وجود دارد (جایی که هنگام کار جاروبرقی، هوا از آن خارج می‌شود). اگر جاروبرقی شما دارای کیسه باشد، فیلتر، در محل اتصال کیسه به دستگاه قرار می‌گیرد.
  • برای کسب اطلاعات بیشتر درباره عیب یابی جاروبرقی و پیدا کردن محل فیلترها، تمیز کردن و تعویض آن‌ها، دفترچه راهنمای استفاده از محصول را مطالعه کنید. اگر فیلتر جاروبرقی، کثیف شده، آن را به خارج از منزل ببرید و با ضربه زدن، گرد و غبار و زباله آن را از بین ببرید.

عیب یابی جاروبرقی - چگونه جاروبرقی را تمیز کنیم؟

  • مراقب شوید که گرد و غبار وارد ریه شما نشود. برخی از فیلترها را می‌توان بعد از تمیزکردن گرد و خاک، زیر آب خنک شستشو داد. قبل از نصب مجدد فیلتر، اجازه دهید حداقل 24 ساعت، خشک شود. تعبیه فیلتر نمدار باعث بدبو شدن جارو می‌شود. در شستشوی فیلتر و استفاده مجدد آن زیاده‌روی نکنید . فیلتر (ها) باید هر 3 تا 6 ماه یکبار تعویض شوند تا جاروبرقی شما، کارآیی بهتری داشته باشد.

عیب یابی جاروبرقی - تمیز کردن فیلتر

  • احتمال وجود گرفتگی در لوله و دسته جاروبرقی را بررسی کنید: برس جاروبرقی را بررسی کنید و موها و آشغال‌ها را با دقت، جدا کنید. در صورت نیاز موهای جمع شده در برس را قیچی کنید، اما دقت کنید که اشتباها پرزهای برس جاروبرقی را قیچی نکنید.
    از برس مخصوص برای تمیز کردن موهای گیر کیرده در قسمت زیرین جاروبرقی استفاده کنید. با بررسی قدرت مکش دستگاه و مقایسه آن با مکش خروجی در انتهای لوله می‌توانید مطمئن شوید چیزی مسیر لوله جاروبرقی را مسدود کرده یا خیر. در صورت گرفتگی از راهنمایی بخش بعد برای رفع آن کمک بگیرید.

تعمیرات انواع برندهای جاروبرقی در آچاره

عیب یابی جاروبرقی در صورت انسداد لوله جاروبرقی

در فرآیند عیب یابی جاروبرقی، اگر انسدادی در لوله پیدا کردید، با ابزارهای ساده آن را رفع کنید. لوله جاروبرقی را کاملاً جدا کنید. از پنس یا انگشتان دست، برای بیرون کشیدن توده کمک بگیرید. برای گرفتگی‌هایی که دسترسی به آن‌ها ندارید، یک سیم را خم کنید یا ابزار مخصوص جاروبرقی خریداری کنید. سیم را وارد لوله کنید، آن را بچرخانید و جسم مانع را بیرون بکشید.

اگر می‌توانید لوله را کاملاً جدا کنید، یک سکه داخل آن بیندازید تا ببینید آیا مانعی وجود دارد یا خیر. اگر سکه مستقیماً از انتهای لوله بیفتد، پس لوله مسدود نشده است. اگر لوله به جاروبرقی متصل باشد، از انداختن سکه داخل لوله، اجتناب کنید!

سوالات متداول

آیا ارزش دارد برای تعمیر جاروبرقی، هزینه کنم؟

با این که در پروسه عیب یابی جاروبرقی، افراد می‌توانند بیشتر کارهای تعمیراتی را خودشان مدیریت کنند، بهتر است مواردی مثل تعمیر موتور جاروبرقی را به عهده تعمیرکار متخصص بگذارید. هزینه‌های تعمیر بر اساس نوع تعمیراتی که باید انجام شود ممکن است متغیر باشد. بنابراین می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا بهتر است جاروبرقی را تعویض کنید یا خیر. اگر هزینه تعمیر جاروبرقی، بیشتر از 50 درصد قیمت یک جاروبرقی جدید باشد، معمولاً منطقی است که یک جاروبرقی جدید بخرید. مخصوصاً اگر بیش از 5 سال از عمر جاروبرقی فعلی شما گذشته باشد.

جاروبرقی من تا چند سال کارآیی دارد؟

اگر بیش از 10 سال از عمر جاروبرقی می‌گذرد احتمالا باید به جای تعمیر، آن را تعویض کنید. عمر متوسط ​​جاروبرقی با میانگین کارکرد ​​متوسط، حدود 10 سال است. زمانی که جاروبرقی شما، بیشتر از این میزان، مورد استفاده قرار گیرد، احتمال خرابی آن، افزایش می‌یابد و بهتر است به جای پرداخت هزینه برای تعمیر جاروبرقی قبلی، جاروبرقی جدیدی بخرید.

منبع

4.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر جاروبرقی

درخواست تعمیر  و عیب یابی انواع جاروبرقی!

 

کلیک کنید