تعمیر جاروبرقی تعمیر جاروبرقی

4 علت بوی بد جاروبرقی و رفع بوی نامطبوع جاروبرقی

لوازم خانگیجاروبرقی

آیا شما هم وقتی جاروبرقی خود را روشن می‌کنید بوی بدی در خانه پخش می‌شود و مجبور می‌شوید سریعا آن را خاموش کنید؟ بوی نامطبوع جاروبرقی اتفاق متداولی است که اکثر ما آن را تجربه کرده‌ایم. در چنین شرایطی دوست داریم هر چه سریع‌تر از شر این بو خلاص شویم. جاروبرقی‌ها دستگاه‌هایی هستند که چند بار در هفته مورد استفاده قرار می‌گیرند و جزء لوازم حیاتی خانه به حساب می‌آیند.

جاروبرقی‌ها نیاز به نگهداری و سرویس دوره‌ای دارند. اگر به طور منظم آنها را تمیز نکنید و یا به فکر سرویس و تعمیر جاروبرقی نباشید، آشغال درون آنها جمع شده و  باعث ایجاد بوی بد می‌شود. در این مقاله 4 علت بوی بد جاروبرقی را بررسی کرده‌ایم. خوشبختانه روش‌هایی وجود دارد که با استفاده از آنها مشکل یک جاروبرقی بد بو خیلی زود حل می‌شود.

علل بوی بد جاروبرقی

جاروبرقی با از بین بردن آشغال‌های موجود، در اصل می‌بایست کمک کند که خانه شما بوی بهتری بدهد. حال چه خواهد شد اگر دستگاه شروع به تصاعد بوی بد از خود کند؟ در این شرایط هر بار که از جاروبرقی استفاده می‌کنید، بوی بد آن در تمام خانه پخش می‌شود.  بوهای برخاسته از جاروبرقی علل مختلفی می‌تواند داشته باشد.

از تجمع کپک در آن گرفته تا انسداد آن توسط موی حیوانات خانگی. با تمیز نگه داشتن داخل جاروبرقی به‌سادگی می‌توان از بوی بد دستگاه پیشگیری کرد. اگر می‌خواهید هر بار که جارو می‌کشید، بوی تازگی از جاروبرقی بیرون بیاید، با ما در ادامه مطلب همراه باشید. برای حذف و برطرف کردن بوی بد جاروبرقی، باید منشأ آن را پیدا کنید. در ادامه 4 علت اصلی که باعث بو دادن جاروبرقی می‌شود را بررسی کرده‌ایم.

علل بوی بد جاروبرقی

موهای حیوان خانگی

اگر در خانه سگ، گربه یا هر حیوان پشمالوی دیگری را نگه‌داری می‌کنید، وجود موهای آنها ممکن است یکی از علل ایجاد بوی بد جاروبرقی باشد. ادرار حیوانات خانگی نیز ممکن است به موهای آنها بچسبد و بوی بد را بیشتر کند. ترکیب ادرار خشک شده و موهای حیوانات پشمالوی خانگی بهترین وضعیت را برای ایجاد بوی کپک و قارچ به‌وجود می‌آورد.

بوی بد جاروبرقی به علت موی حیوان خانگی

تجمع کپک

اینکه حیوان خانگی ندارید، به این معنا نیست که از بوی بد جاروبرقی در امان هستید! احتمال تجمع ذرات کپک در کیسه جاروبرقی و فیلترهای آن وجود دارد. اگر تمیز نشوند و برای برطرف کردن آنها اقدامی صورت نگیرد، بویی قوی ایجاد می‌کنند که احتمالاً با آن آشنایی دارید.
تعمیر جاروبرقی
تعمیر جاروبرقی

کپک‌ها برای رشد و تکثیر به رطوبت نیاز دارند. جاروکشیدن فرش خیس امکان انتقال این ذرات به درون دستگاه شما را فراهم می‌آورد. این کار باعث می‌شود بوی بد بیشتری متصاعد شود.

سوختن تسمه

گاهی اوقات ممکن است علت بوی بد جاروبرقی سوختن تسمه آن باشد. تسمه از لاستیک تشکیل شده است و وجود آن در جاروبرقی باعث چرخش برس و برداشتن مو و دیگر آشغال‌ها را می‌شود. برس‌های جاروبرقی باید در فواصل زمانی منظم تمیز شوند.

بدون نگهداری مناسب، موهای گیر کرده درون آن ممکن است از چرخش صحیح برس ممانعت به‌عمل آورند و به لاستیک آسیب برسانند. همچنین ممکن است تسمه روی برس گیر کند. تسمه‌هایی که کشیده شده و بیش از حد استفاده شده‌اند، بوی پلاستیک سوخته تولید می‌کنند که به‌آسانی قابل تشخیص است.

مقاله پیشنهادی آموزش نحوه برقی کردن جارو شارژی

مشاهده رایگان هزینه تعمیر انواع جاروبرقی!

گرد و غبار بیش از حد و پر شدن کیسه

گرد و غبار موجود روی خرده آشغال‌ها که توسط لوله جاروبرقی به داخل آن مکیده می‌شود، یکی دیگر از عوامل بالقوه ایجاد بوی بد جاروبرقی است. چه در حال جارو کشیدن غذای خشک باشید و چه قهوه کوبیده شده، همه آنها می‌توانند باعث بو دادن جاروبرقی شوند. تجمع بیش از حد گرد و غبار در کیسه سلامت جاروبرقی شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

بوی بد جاروبرقی به علت پر شدن کیسه

چطور بوی بد جاروبرقی را از بین ببریم؟

آیا توانستید منشأ بوی بد جاروبرقی را پیدا کنید؟ تبریک می‌گوییم! شما نصف راه را رفته‌اید! در ادامه روش‌هایی ساده و کارآمد برای پاکسازی جاروبرقی شما آورده شده است.

کیسه جاروبرقی را خالی کنید

در صورتی که در کیسه جاروبرقی شما گرد و غبار جمع شده است، باید آن را خالی کنید. اگر کیسه یک بار مصرف باشد، آن را تعویض کرده و در غیر این صورت محتویات درون آن را خالی کنید. تمام قسمت‌های کیسه را به‌دقت بشویید. این کار کمک می‌کند که جاروبرقی شما بوی طبیعی خود را بدهد. پیشنهاد می‌شود برای از بین بردن کپک‌های احتمالی، از مقداری سرکه سفید یا جوش شیرین استفاده کنید.

فیلترها را تمیز کرده یا جایگزین کنید

با گذشت زمان فیلترها کثیف می‌شوند و گرد و غبار روی آنها می‌نشیند. اگر فیلتر شما قابلیت شستن دارد، آن را زیر آب گرفته و گرد و غبار آن را تمیز کنید. فیلتر را تا زمانی که آب شفاف به‌نظر برسد، بشویید. حتی فیلترهایی که در ظاهر تمیز هستند نیز ممکن است مقدار قابل توجهی گرد و غبار را در خود داشته باشند. بنابراین اگر فرایند تمیز کردن فیلتر بیش از 5 دقیقه طول کشید، تعجب نکنید. فیلتر را قبل از قرار دادن مجدد سر جای خود به مدت 24 ساعت در مجاورت هوا قرار دهید تا خشک شود.

تمیز کردن فیلتر جاروبرقی

اگر فیلتر قابل شستشو نباشد، آن را تعویض کنید. به صورت کلی فیلترهای جاروبرقی باید هر سال یک بار تعویض شوند. اگر از جاروبرقی استفاده زیادی می‌کنید یا حیوان خانگی دارید، این زمان به شش ماه می‌رسد.

برس‌های جارو را بررسی کنید

صرف نظر از نوع بوی متصاعد شده از جاروبرقی، برس‌های جارو باید حداقل سالی یک یا دو بار تمیز شوند. با توجه به اینکه آنها اغلب برای تمیز کردن فرش و موکت مورد استفاده قرار می‌گیرند، بقایای زیادی را در خود نگهداری می‌کنند. برای تمیز کردن برس موارد زیر را مد نظر داشته باشید:

  • مطمئن شوید که جاروبرقی شما از برق جدا شده باشد.
  • اگر برس جداشدنی است، آن را جدا کنید.
  • با استفاده از قیچی موهای گیر کرده در برس را جدا کنید.
  • برس را با استفاده از محلول آب و صابون تمیز کنید. اگر قابل شستن نیست، روی آن اسپری آب و سرکه بپاشید.
  • اجازه دهید برس به مدت 24 ساعت در مجاورت هوا خشک شود
  • زمانی آن را مجدداً سر جای خود قرار دهید که کاملاً خشک شده باشد.

برس جاروبرقی

خرطومی (شیلنگ) جاروبرقی را تمیز کنید

ممکن است این مورد را نادیده بگیرید. فراموش نکنید که خرطومی جاروبرقی می‌تواند یک علت بوی بد جاروبرقی باشد. این قسمت جزء اولین مناطقی است که گرد و غبار از آن عبور می‌کند. خاک قبل از رسیدن به فیلتر یا کیسه جاروبرقی از خرطومی رد می‌شود.

ذرات کوچک اغلب در لایه داخلی به‌دام می‌افتند؛ بنابراین احتمال انسداد خرطومی وجود دارد. با گذشت زمان ذرات گیر افتاده در خرطومی باعث بوی بد جاروبرقی می‌شوند. خوشبختانه تمیز کردن خرطومی کار ساده‌ای است. برای تمیز کردن آن نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • خرطومی را جدا کرده و روی سطح صافی بگذارید.
  • برای اینکه هر گونه ذرات باقی مانده درون خرطومی را از بین ببرید، از چوب جارو یا ابزار مشابه دیگر استفاده کنید. با فشار دادن ابزار درون خرطومی، انسداد را برطرف کنید. در این مرحله احتمالاً چیزهای جالبی را مشاهده خواهید کرد. حتی ممکن است جورابی که گم کرده بودید را پیدا کنید!
  • به اندازه 10 سانتی‌متر آب داغ درون سینک خود بریزید
  • 2 قاشق سوپخوری سفیدکننده و 1 قاشق سوپخوری صابون مایع به سینک بیفزایید. اگر سفیدکننده در اختیار ندارید، جوش شیرین یا سرکه نیز گزینه‌های جایگزین مناسبی هستند.
  • خرطومی را در سینک درون آب بگذارید و آن را به‌گونه‌ای حرکت دهید تا آب به تمام قسمت‌های درونی آن برسد.
  • سینک را خالی کنید. خرطومی را زیر شیر آب بگیرید تا آب از طرف دیگر آن خارج شود.
  • قبل از قرار دادن خرطومی سر جای خود باید صبر کنید تا به طور کامل خشک شود. توصیه می‌کنیم اجازه دهید به مدت 24 تا 48 ساعت در مجاورت هوای آزاد قرار گیرد تا رطوبت آن کاملاً از بین برود.

خرطومی (شیلنگ) جاروبرقی را تمیز کنید

بوی سوختگی جاروبرقی

شایع‌ترین علت بوی سوختگی جاروبرقی آسیب دیدن تسمه است. تسمه در حین کار کردن جاروبرقی موجب چرخیدن مناسب برس می‌شود. گاهی اوقات تسمه به دلیل ساییدگی و پارگی، گیر کردن روی برس (اگر برس گیر کرده باشد یا چرخش آن به طور درست انجام نشود) یا خارج شدن از مسیر، آسیب می‌بیند و عملکرد جاروبرقی را با اختلال مواجه می‌کند.

تسمه ممکن است دچار گرما، کشیدگی یا پارگی شود که همه اینها منجر به ایجاد بوی سوزش شبیه سوختن لاستیک می‌شود. برای رفع مشکل بوی سوختگی جاروبرقی باید تسمه را تعویض کنید. با توجه به شماره مدل و مارک جاروبرقی، تسمه جایگزین را خریداری کنید. تسمه طبق دستورالعمل کتابچه راهنمای مالک تعویض می‌شود.

چطور از بوی بد جاروبرقی پیشگیری کنیم؟

حال که یک جاروبرقی تمیز داریم، باید بدانیم که چطور می‌توان از ایجاد بوی بد در آن پیشگیری کرد.

جوش شیرین برای بوی بد جاروبرقی

جوش شیرین ماده‌ای قدیمی اما شناخته شده است که به دلیل خواص پاک‌کنندگی‌اش از محبوبیت خاصی برخوردار است. این ماده هر گونه بوی نامطبوع را به خود جذب می‌کند. از سوراخ کیسه جاروبرقی چند قاشق چایخوری داخل آن بپاشید.

جوش شیرین برای بوی بد جاروبرقی

روغن‌های خوشبو

برای تأثیرگذاری بیشتر می‌توانید از روغن‌های خوشبو نیز استفاده کنید. روغن لیمو یا آویشن نه تنها بویی عالی درون کیسه جاروبرقی شما ایجاد می‌کنند، بلکه از رشد کپک نیز جلوگیری می‌کنند.

30 قطره روغن ضروری را به یک بطری اسپری اضافه کنید. به آن 1 قاشق چایخوری جوش شیرین و مقداری آب نیز بیفزایید. داخل کیسه را به‌آرامی اسپری کنید. نباید درون کیسه بیش از حد مرطوب شود. چند بار اسپری کردن کافی است، همچنین باید به سرعت آن را خشک کنید.

دارچین برای رفع بوی نامطبوع جاروبرقی

برای پیشگیری از بوی بد جاروبرقی، یک ایده خوب استفاده از ادویه‌ای پرکاربرد در آشپزخانه است. دارچین برای این منظور گزینه خوبی است. نصف قاشق غذاخوری پودر دارچین را داخل کیسه بریزید. دارچین ویژگی ضد باکتری دارد و رشد میکروب‌های ناخواسته را کاهش می‌دهد. چوب دارچین رایحه‌ای مطبوع به جاروبرقی شما می‌دهد.

خوشبوکننده‌ جاروبرقی تجاری

دئودورانت‌های تجاری در برخی موارد تأثیرگذاری بیشتری نسبت به خوشبوکننده‌های خانگی دارند. خوشبوکننده‌های تجاری قیمت بیشتری نیز دارند. آنها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که هنگام عبور هوا از خود بوی خوبی پخش می‌کنند. در رایحه‌های متفاوتی عرضه شده‌اند تا سلایق مختلف را پوشش دهند. یک قاشق غذاخوری از دئودورانت در کیسه جاروبرقی خود  بریزید.

تعمیرات انواع برندهای جاروبرقی در آچاره

تمیز کردن جاروبرقی در فواصل منظم

نگهداری و بررسی منظم جاروبرقی مؤثرترین متد برای پیشگیری از ایجاد بوی نامطبوع است. توصیه می‌کنیم هر سه تا شش ماه یک بار جاروبرقی را به‌طور کامل تمیز کنید. اگر حیوان خانگی دارید، این زمان را به یک ماه کاهش دهید.

هشدار: اگر بویی که از جاروبرقی استشمام می‌کنید بویی گرم و مکانیکی باشد، ممکن است این بو حاکی از وجود مشکلی در سیم برق باشد. کابل‌های برق معیوب ممکن است باعث بروز آتش‌سوزی شوند و احتمال برق گرفتگی را افزایش ‌دهند. در چنین شرایطی قبل از استفاده مجدد از جاروبرقی با تعمیرکار تماس بگیرید تا جاروبرقی را بررسی کند.

تمیز کردن برای رفع بوی بد جاروبرقی

جمع‌بندی

اکثر جاروبرقی‌ها  بعد از مدتی استفاده بوی بدی می‌گیرند مخصولا اگر هنگان نظافت مواد غذایی و مرطوب وارد آنها شود. بررسی اینکه این بو از کجا می‌آید، برای حل مشکل ضروری است. تا ندانید منبع بو از کجاست، چطور می‌خواهید آن را برطرف کنید؟ بعد از اینکه منبع بوی بد جاروبرقی را شناسایی کردید، باید آن را از بین ببرید. پس قبل از اضافه کردن خوشبوکننده به جاروبرقی باید عامل ایجاد بوی بد را از بین برد. امیدواریم با به‌کارگیری ترفندهای ارائه شده در این مقاله بتوانید جاروبرقی خود را سالم و خوشبو نگه دارید.

4.3/5 - (9 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر جاروبرقی

درخواست تعمیر  و عیب یابی انواع جاروبرقی!

 

کلیک کنید