نشانه‌های هوا گرفتن رادیاتور شوفاژ + آموزش هواگیری

سرمایش و گرمایشرادیاتور شوفاژگرمایش

علائم و علت هوا گرفتن رادیاتور و شوفاژ چیست؟ بسیاری از افراد برای گرم کردن خانه خود از سیستم گرمایشی رادیاتور شوفاژ استفاده می‌کنند. رادیاتور شوفاژ معمولاً با پکیج در خانه یا در بعضی از خانه‌ها با سیستم گرمایش مرکزی مانند موتورخانه کار می‌کنند.

با این‌که شوفاژ نسبت به سایر وسایل گرمایشی منازل مانند بخاری و شومینه امنیت بیشتر و دردسر کمتری دارد؛ با این حال ممکن است با مشکلاتی روبه‌رو شود. یکی از این مشکلات که بسیاری از صاحبان رادیاتور شوفاژ را درگیر خود می‌کند، هوا گرفتن شوفاژ است.

این موضوع می‌تواند بر روی کارکرد شوفاژ تأثیر منفی داشته باشد و باعث گرم نشدن خانه شود. هوا گرفتن رادیاتور شوفاژ می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. پیش از بررسی این دلایل، بهتر است ابتدا کمی با روش کار سیستم گرمایشی رادیاتور شوفاژ به‌طور کلی آشنا شوید.

هوا گرفتن رادیاتور شوفاژ سبب چه مشکلاتی میشود؟

رادیاتور شوفاژ چگونه کار می‌کند؟

سیستم رادیاتور شوفاژ یک سیستم بسته است؛ یعنی آب درون این سیستم بین منبع گرما و شوفاژها دائم در حال گردش است. در یک سیستم سالم مقدار این آب تقریباً ثابت است و کاهش نمی‌یابد. روش کار به این صورت است:

1. ابتدا آب در موتورخانه درون دیگی که در معرض حرارت مشعل قرار دارد، داغ شده و توسط پمپ به لوله کشی درون ساختمان هدایت می‌شود.
در خانه‌هایی که از سیستم گرمایشی پکیج استفاده می‌کنند، این چرخه درون پکیج اتفاق می‌افتد.

2. آب داغ از طریق لوله کشی‌ وارد شوفاژها می‌شود و آن‌ها را گرم می‌کند. بعد از این که گرمای آب به اتاق منتقل شد، طبیعتاً دمای آب کاهش می‌یابد.

3. در نهایت آب سرد توسط لوله برگشت به طرف موتورخانه یا پکیج برمی‌گردد و دوباره در معرض حرارت قرار می‌گیرد تا داغ شود.
این آب داغ دوباره درون رادیاتورها هدایت می‌شود و این چرخه تا زمانی که رادیاتور روشن و سالم باشد تکرار می‌شود.

علائم هوا گرفتن رادیاتور و شوفاژ

  • واضح‌ترین نشانه هوا گرفتن رادیاتور و شوفاژها، گرم نشدن همه قسمت‌های آن به‌صورت یکنواخت است.
    زمانی که شوفاژ هوا گرفته باشد، هوای موجود در مسیر رادیاتور باعث می‌شود تا آب گرم به‌طور یکسان در همه قسمت‌های آن پخش نشود؛ بنابراین قسمت‌هایی که آب گرم به آن‌ها نمی‌رسد سرد باقی می‌مانند.
  • یکی دیگر از نشانه‌های هوا گرفتن شوفاژها، سر و صدای زیاد رادیاتور است. زمانی که هوا درون رادیاتور شوفاژ وجود داشته باشد، حرکت هوا درون لوله‌کشی آن باعث ایجاد سر و صدا خواهد شد.
  • مورد دیگری که می‌تواند نشان‌دهنده وجود هوا در رادیاتور و شوفاژ باشد، ریزش آب از آن است.علت هوا گرفتن رادیاتور شوفاژ

علت هوا گرفتن رادیاتور شوفاژ چیست؟

هوا گرفتن شوفاژ می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. اگر رادیاتور شوفاژ منزل شما به‌طور دائمی هوا می‌گیرد، علت می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:

  • ممکن است مسیر لوله کشی از موتورخانه (پکیج) به شوفاژ یا لوله کشی درون شوفاژ سوراخ باشد.
    وجود سوراخ در این مسیر و نشتی رادیاتور باعث ورود هوا درون سیستم می‌شود و کارکرد شوفاژ را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.
    بنابراین باید هرچه سریع‌تر مشکل هوا داشتن رادیاتور را برطرف کرده و سوراخ‌ها را (هر چند ریز) تعمیر کنید.
  • ممکن است هوا از منبع اصلی سیستم گرمایش وارد رادیاتور شوفاژ شده باشد.
  • خالی شدن آب در حال گردش در سیستم گرمایش می‌تواند باعث وارد شدن هوا به شوفاز شود.

علت هوا گرفتن رادیاتور پکیج

  • ممکن است لوله‌های موجود در مسیر لوله کشی از منبع تا رادیاتورها زنگ زده باشند و رسوب در آن‌ها ته نشین شده باشد.
    در این حالت آب به‌راحتی نمی‌تواند در این مسیر جریان داشته باشد و باعث وارد شدن هوا به شوفاژها می‌شود.
  • ممکن است آلومینیوم‌های موجود در مسیر لوله کشی دچار خوردگی شده باشند. در این حالت، گاز هیدروژن تولید شده و متصاعد شدن گاز هیدرژن می‌تواند جریان آب سیستم را مختل کند.
    در این شرایط باید سیستم گرمایشی را شستشو داده و از مواد بازدارنده مخصوص استفاده کرد.

محاسبه رایگان هزینه خدمات رادیاتور و شوفاژ در محل!

  • به جز آلومینیوم، ممکن است قطعات آهنی موجود در سیستم گرمایش دچار خوردگی شوند و گاز تولید کنند. این اتفاق در سیستم‌های گرمایشی با کارکرد طولانی‌مدت و خانه‌های قدیمی بیشتر پیش می‌آید.

موارد زیر نیز می‌توانند باعث هوا گرفتن رادیاتور شوفاژ شوند:

    • کم شدن فشار گاز
    • رسوب گرفتن مبدل
    • آسیب دیدن سنسور سیستم گرمایش

علائم هوا گرفتن رادیاتور

روش هواگیری رادیاتور شوفاژ

هواگیری رادیاتور در واقع همان عملی است که باعث خروج هوا از رادیاتور و جایگزین شدن آب گرم با آن می‌شود. این کار باعث می‌شود آب گرم به‌طور یکسان در سر تا سر رادیاتور شوفاژ پخش شده و اتاق را گرم کند تا شما با مشکل گرم نشدن شوفاژ مواجه نشوید.

برای هواگیری شوفاژ، ابتدا باید پکیج را خاموش کنید. اگر پکیج یا سیستم گرمایشی مرکزی روشن باشد، هوای بیشتری وارد لوله‌های رادیاتور شوفاژ می‌شود. سپس شیر رادیاتورها را کاملاً باز کنید.

در بخش بالای شوفاژها و قسمت انتهایی آن یک شیر قرار دارد که برای هواگیری تعبیه شده است. برای باز کردن این شیر نیاز به پیچ مخصوص دارید. اگر پیچ‌های رادیاتور خود را گم کردید، می‌توانید از فروشگاه‌های لوازم تأسیساتی آن‌ها را خریداری کنید.

روش هواگیری رادیاتور

البته در رادیاتورهای جدید برای باز کردن شیر هواگیری به پیچ نیازنیست و اهرم کوچکی برای این کار در نظر گرفته شده است. در بعضی از مدل‌ها نیز می‌توانید این شیر را به کمک آچار فرانسه یا پیچ گوشتی باز کنید.

شیر مخصوص هواگیری را باز کنید و یک ظرف زیر آن قرار دهید. با باز کردن شیر صدای خارج شدن هوا را خواهید شنید. هوا به‌همراه آب از سوراخ کوچکی که زیر شیر مخصوص هواگیری قرار دارد، خارج می‌شود. شیر را تا زمانی که آب بدون هوا از سوراخ زیر شیر خارج می‌شود، باز بگذارید.

این عمل را برای همه شوفاژهای منزل به‌صورت جداگانه انجام دهید تا هوا به‌طور کامل از سیستم خارج شود. بعد از اتمام هواگیری رادیاتور و شوفاژ می‌توانید پکیج یا سیستم گرمایش مرکزی را روشن کنید. با خروج هوا از شوفاژها، آب گرم جای آن را می‌گیرد و شوفاژ به‌طور یکنواخت گرم می‌شود.باز کردن شیر هواگیری رادیاتور

هر چند وقت یکبار باید شوفاژها را هواگیری کنیم؟

هر سال زمستان، پیش از استفاده از شوفاژها، بهتر است آن‌ها را بررسی کنید. اگر شوفاژها سالم باشند و سیستم گرمایش مرکزی مشکلی نداشته باشد، بیشتر از سالی یک‌بار به هواگیری شوفاژها نیاز نیست.

اگر در ماه‌های سرد سال، چندین‌بار مجبور شدید شوفاژها را هواگیری کنید، حتماً رادیاتور یا سیستم گرمایشی منزل شما مشکل دارد؛ بنابراین بهتر است مشکل اصلی را هرچه سریع‌تر برطرف کنید.

مطالعه بیشتربهترین زمان هواگیری رادیاتور

زمان هواگیری رادیاتورجمع‌بندی

در این مقاله با بررسی نشانه ها و علائم هوا گرفتن رادیاتور تلاش کردیم که پاسخ این سوال که علت هوا گرفتن رادیاتور پکیج چیست؟ شما با مطالعه این مطالب قادر خواهید بود تا در این شرایط روند هواگیری رادیاتور و شوفاژ را به‌راحتی پشت سر بگذارید.

فراموش نکنید که اگر شما هم پس از مشاهده نشانه هوا گرفتن رادیاتور و شوفاژ، خواستید نسبت به تعمیر رادیاتور اقدام کنید، کارشناسان خبره آچاره به این منظور در کنار شما هستند.

سرویس و تعمیر رادیاتور و شوفاژ با تیم آچاره

سوالات متداول

چگونه بفهمیم رادیاتور شوفاژ هوا گرفته است؟

واضح‌ترین نشانه هوا گرفتن شوفاژها، گرم نشدن همه قسمت‌های آن به‌‎صورت یکنواخت است.
یکی از نشانه‌های دیگر هوا گرفتن شوفاژ صدا دادن آن است.

هر چند وقت یکبار باید شوفاژ را هواگیری کنیم؟

اگر سیستم گرمایشی و شوفاژها سالم باشند، فقط سالی یک‌بار باید شوفاژ را هواگیری کنید.

5/5 - (4 امتیاز)

2 دیدگاه

  1. همسرم بدون اینکه پکیج رو خاموش کنه شیر هواگیری یکی از رادیاتورها رو باز کرده و افت بار پکیج پایین اومده متوجه این قضیه نسده ۳ ساعتی پکیج همبنجوری کار کرده الان صدای بدی پکیج میده آیا مشکل خاصی براش پیش امده یا خیر

    1. احتمالا دستگاه بدون آب کار کرده. میتونه صدا از پمپ باشه که بدون آب کار کرده. ولی باید حتما چک بشه دستگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا