سرویس و تعمیر کولر آبی سرویس و تعمیر کولر آبی

نصب کلید هوشمند کولر آبی در 4 گام

سرمایش و گرمایشسرمایشکولر آبی

کلید هوشمند کولر آبی از زمانی بین صاحبان خانه محبوبیت پیدا کرد که سیستم‌های هوشمند وارد زندگی ما شدند. معرفی این سیستم‌ها باعث شد تا پیمانکاران نصب این کلید هوشمند را در پروژه‌های جدید خود مورد توجه قرار دهند.
علاوه بر این، صاحبان خانه هم به فکر افتادند تا با نصب کلید هوشمند کولر آبی رنگ و بوی تازه‌ای به این سیستم سرمایش محبوب خود هدیه کنند.

اگر شما هم یکی از ساکنین مناطق گرم و خشک ایران هستید و تصمیم دارید کولر آبی منزل یا محل کارتان را به روز کنید با ما تا آخر این مقاله همراه شوید. در ادامه این مقاله با شما هستیم تا ابتدا مقدمه‌ای درباره روش نصب کلید هوشمند کولر آبی ارائه دهیم و بررسی کنیم که آیا می‌شود کلید کولر آبی قدیمی خانه خودمان را به کلید هوشمند ارتقا دهیم یا خیر.

درباره کلید هوشمند کولر آبی چه می‌دانید؟

همانطور که می‌دانید کولر آبی یکی از پرطرفدارترین تجهیزات سرمایشی در میان ساکنین مناطق گرم و خشک کشورمان است. کولر آبی با تولید سرمایش مطلوب و مصرف برق کم به یکی از پرطرفدارترین تجهیزات سرمایشی تبدیل شده است.

نصب کلید هوشمند کولر آبی

حالا ببینیم کلید هوشمند کولر آبی چیست. کولرهای آبی قدیمی دارای صفحه کلید سه تایی هستند که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند. همه ما با کلید روشن و خاموش برای پمپ آب، کلید روشن و خاموش برای موتور دستگاه و کلید کنترل کند یا تند بودن فن کولر آشنا هستیم.

سرویس و تعمیر کولر آبی
سرویس و تعمیر کولر آبی

کلیدهای متداول کولرهای آبی محدودیت‌های زیادی دارند و به دلیل طراحی ساده آن‌ها، استفاده از کولر آبی فقط به روشن و خاموش شدن محدود می‌شود. به همین دلیل است که گاهی در نتیجه روشن بودن مداوم کولر آبی در طول شب، افراد دچار سرماخوردگی یا بدن درد می‌شوند. سوختن پمپ کولر آبی نیز از دیگر اتفاقات ناخوشایندی است که اغلب بعد از استفاده مداوم از آن رخ می‌دهد. روشن بودن طولانی مدت کولر آبی نتیجه‌ای جز داغ شدن و سوختن پمپ آن به همراه ندارد. همه این‌ها دلایل محکمی برای نصب آن خواهد بود.

مزایای نصب کلید هوشمند برای کولر آبی

بزرگترین مزیت نصب کلید هوشمند ترموستات است. وظیفه ترموستات تنظیم دور موتور و در صورت نیاز کاهش آن است. همچنین این کلیدهای هوشمند مجهز به تایمر نیز هستند که می‌توان به راحتی تعداد ساعات کارکرد کولر را در طول شبانه روز تنظیم نمود. اگر کلید هوشمند کولر آبی شما مجهز به ریموت کنترل باشد ساکنین طبقات مختلف یک ساختمان می‌توانند کولر آبی طبقه خودشان را کنترل کنند. این در حالی است که ساکنین تمام طبقات از یک کولر آبی مشترک استفاده می‌کنند.

انواعی از کلیدهای هوشمند کولر آبی در بازار عرضه می‌شود. دو نوع کلید ریموت دار و کلید لمسی متداول‌ترین نوع این کلیدهای هوشمند هستند. کلید هوشمند کولر آبی مانند دزدگیر اتومبیل عمل می‎کند و می تواند ارسال سیگنال تا شعاع 25 تا 50 متر را تحت پوشش قرار دهد.

حال که با ویژگی‌های منحصر به فرد کلید هوشمند آشنا شدیم در ادامه این مقاله پروسه آموزش کلید هوشمند کولر آبی از جمله کلیدهای ریموت دار و لمسی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

انتخاب بهترین محل نصب کلید هوشمند کولر آبی

اگر در نظر دارید تا کلید قدیمی کولر آبی کنونی منزلتان را به روز کنید، محل نصب کلید جدید، باید نزدیک‌ترین مکان به محل کلید قدیمی باشد. حال فرض می‌کنیم قصد شما نصب یک کلید هوشمند جدید است که باید به دنبال مناسب‌ترین مکان برای آن باشید.

آموزش نصب کلید هوشمند کولر آبی

فرقی ندارد کلید هوشمند کولر آبی شما از نوع لمسی باشد یا ریموت دار، برای محل نصب هر دو مدل باید یک سری نکات را مورد توجه قرار دهید:

  • کلید هوشمند کولر آبی بهتر است در مکانی نصب شود که بیشترین استفاده و رفت و آمد شما در آن اتاق است. با این شرایط ترموستات کولر آبی می‌تواند دمای محیط مورد استفاده شما را به راحتی تحت کنترل داشته باشد.
  • محل نصب کلید کولر آبی باید به دور از باد و اران و رطوبت باشد. نور مستقیم خورشید نیز روی عملکرد ترموستات تاثیر گذاشته و ممکن است باعث آسیب دیدگی برد کلید شود.
  • مکان نصب کلید هوشمند باید در دسترس و قابل دید باشد. صفحه نمایش کلید باید به راحتی مشاهده شود تا اگر کد خطا ظاهر شد متوجه آن شده و برای حل کردنش اقدام نماییم.

بعد از یافتن محل مناسب برای کلید هوشمند کولر آبی می‌توانید برای نصب آن اقدام کنید.

مراحل سیم کشی و نصب کلید هوشمند

مراحل سیم کشی و نصب کلید هوشمند کولر آبی برای تمام برندهای کلید به روشی مشابه انجام می‌شود. فقط کافیست دست به کار شوید و روش‌های زیر را به دقت دنبال کنید.

5 رشته سیم مهم‌ترین اجزاء سیم‌کشی کلید هوشمند کولر آبی هستند. سیم‌ها را در ادامه معرفی‌ می‌کنیم:

  1. سیم دور کند کارکرد موتور
  2. سیم دور تند کارکرد موتور
  3. سیم فاز
  4. سیم مربوط به پمپ آب
  5. سیم نول

این 5 رشته سیم همزمان با سیم‌ کشی برق ساختمان از مبدا محل نصب کلید تا مقصد محل کولر آبی کشیده شده‌اند. چنانچه متوجه شدید این سیم کشی وجود ندارد قبل از نصب کلید هوشمند، باید برای کشیدن این 5 سیم اقدامات لازم را انجام دهید.

استعلام قیمت تعمیر کولر آبی

حالا که با سیم‌ کشی کلید هوشمند کولر آبی آشنا شدیم به مراحل نصب آن بپردازیم:

مرحله 1. نصب قاب کلید هوشمند کولر آبی

اولین مرحله نصب قاب کلید روی دیوار است. برای این کار باید ابتدا با کمک وسیله‌ای مناسب، قاب کلید را از بدنه آن جدا کرده و مراحل نصب آن روی دیوار را شروع کنید. این کار را با دقت انجام دهید تا آسیبی به ساختار قاب وارد نشود. روی قاب کلید هوشمند دو جای پیچ مشاهده می‌کنید.

این‌ها باید با دو سوراخ روی قوطی توکار مطابقت داده شوند. با بستن این دو پیچ در جای خود و با کمک چنگک مخصوصی که در بسته بندی قرار داده شده، قاب را روی قوطی توکار نصب و محکم کنید.

مرحله 2. سیم کشی کلید هوشمند کولر آبی

در این مرحله به سراغ 5 رشته سیم که در بالا معرفی کردیم می‌رویم. ابتدای کار این 5 رشته سیم که شامل سیم فاز، نول، دور تند، دور کند و پمپ کولر می‌شود را از داخل قوطی خارج کنید.

به نقشه سیم کشی کلید توجه کنید و بر اساس دستورالعمل‌ها سیم‌ها را به ترمینال‌های روی فیش کلید متصل نمایید.

  • سیم فاز باید به ورودی فاز روی فیش وصل شود
  • سیم نول باید به ورودی نول روی فیش متصل شود
  • سیم دور تند باید به ورودی دور تند روی فیش وصل شود
  • سیم دور کند باید به ورودی دور کند روی فیش متصل شود
  • سیم پمپ باید یه ورودی پمپ روی فیش وصل شود.

مرحله 3. اتصال فیش به داخل کلید لمسی

در ادامه کار نوبت به اتصال فیش می‌‌رسد. بعد از کامل شدن مراحل سیم کشی اتصال سیم‎ها را با پیچ گوشتی محکم کنید.

سپس برای آخرین بار چک کنید که ترتیب سیم‌ها درست بوده و اتصال آن‌ها محکم باشد. سپس می‌‌توانید فیش و سیم‌های متصل به آن را به پشت کلید متصل نمایید.

مزایای نصب کلید هوشمند کولر آبی

مرحله 4. نهایی کردن نصب کلید هوشمند کولر آبی

در این مرحله باشد همه سیم‌های اضافی را به داخل قوطی کلید فشرده کنید و کلید را محکم کنید. در اینجا باید ابتدا قسمت پایین و سپس لبه بالایی کلید را روی قوطی فشار دهید. این کار را به آرامی انجام دهید تا آسیبی به قطعات وارد نشود.

گاهی ممکن است در زمان نصب مدار کلید هوشمند کولر آبی با 6 سیم روبرو شوید. این سیم‌ها شامل یک جفت سیم فاز و نول است که مربوط به برق کولر می‌شوند. چهار سیم بعدی سیم نول، دور تند، دور کند و سیم پمپ هستند.

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر آبی

مراحل نصب کلید هوشمند کولر آبی به جای کلید قدیمی

مراحل به روز کردن کلید قدیمی کولر آبی بسیار آسان‌تر از نصب کلید جدید است. برای نصب کلید جدید به جای کلید قدیمی به سیم کشی جدید و قوطی توکار نیازی نیست. باید برای شروع کار، ابتدا فیوز برق ساختمان را قطع کنید و مطابق با مراحل زیر پیش روید:

  1. در مرحله اول باید قاب کلید قدیمی را جدا کنید. برای این کار کافیست با ابزاری مناسب قاب را خارج کرده و کلید را از قوطی بیرون آورید.
  2. به ترتیب سیم‌ها دقت کنید. باید بدانید کدام سیم‌ها به پمپ، موتور، فاز و نول مربوط می‌شوند.
  3. با کمک ابزاری نوک تیز مانند پیچ گوشتی از طریق سوراخ کوچک، قاب را بردارید و به ترمینال‌های کلید برسید.
  4. حالا نوبت به مدار کلید هوشمند کولر آبی می‌رسد. در این مرحله باید سیم‌های مربوط به کلید قدیمی را با توجه به نقشه سیم کشی و با در نظر گرفتن علامت فاز، نول، دور تند، دور کند و پمپ به ترمینال‌های کلید جدی متصل کنید.
  5. ابتدای کار سیم‌های دور تند، دور کند و پمپ را در ترمینال‌های خودشان تعبیه کنید و بعد به سراغ سیم‌هایفاز و نول بروید.
  6. دقت کنید که باید سیم نول را از قسمت پشت کلید به سمت کولر برسانید. به این طریق در سیم کشی برق کولر آبی برای اتصال سیم نول فقط یک انشعاب لازم دارید. یعنی باید از سیم نول یک انشعاب بگیرید و به ترمینال نول واقع در پست کلید متصل نمایید.
  7. خبر خوب این است که در سیم کشی کلید قدیمی سیم فاز تعبیه شده و وجود دارد. در این صورت فقط کافیست سیم فاز را به ترمینال خودش در قسمت پشت کلید هوشمند کولر آبی متصل نمایید.

نصب کلید هوشمند کولر آبی

حالا که تمام مراحل نصب و به روز رسانی کلید قدیمی را با موفقیت انجام دادید قاب کلید را سر جای خودش بگذارید تا مطمئن شوید کار را تمام کرده‌اید. اکنون می‌توانید با کمک دفترچه راهنما کولر آبی خود را روشن کنید و از مزایای کلید هوشمند آن بهره‌مند شوید.

جمع‌بندی

با توجه به کاربردهای فراوان کلید هوشمند کولر آبی و مزایای فراوانی که دارد نصب این قطعه هوشمند را به همه افرادی که از کولر آبی استفاده می‌کنند توصیه می‌کنیم. با نصب کلید هوشمند کولر آبی می‌توان در هزینه آب و برق تا حد قابل توجهی صرفه جویی کرد. علاوه بر این با نصب کلید هوشمند به دلیل تنظیم شدن ساعات روشن بودن کولر آبی، از بروز آسیب‌های احتمالی به موتور کولر جلوگیری می‌شود و نیازی به صرف هزینه برای تعمیر کولر آبی نیست.

با وجود توضیحاتی که در این مقاله ذکر شدند اگر احساس کردید در نصب کلید هوشمند کولر آبی منزل یا محل کارتان با مشکل روبرو هستید می‌توانید در همین مرحله که هستید کار را متوقف کنید و از خدمات  حرفه‌ای و اقتصادی آچاره استفاده کنید.

4.5/5 - (8 امتیاز)

1 دیدگاه

  1. خیلی خوب بود

    من مشهدهستم
    هزینه خرید ونصب کلید هوشمند کولر آبی چقدره؟
    من به ایمیل مراجعه نمیکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر کولر آبی
سرویس و تعمیر کولر آبی با تعمیرکاران آچاره

 

کلیک کنید