آموزش مرحله به مرحله ترمیم گچ دیوار

تعمیرات ساختمانساختمانگچ‌ کاری و رابیتس کاری

اگر خانه‌ای قدیمی داشته باشید یا حتی اگر دیوار نوی شما به دلیل برخی اقدامات سوراخ شده و با دیوارهای گچی و ورقه‌ای آسیب‌ دیده سر و کار دارید، احتمالا به فکر ترمیم گچ دیوار افتاده‌اید.

ترمیم گچ دیوار کار سختی نیست، مخصوصا اگر مدت زمان زیادی از رنگ کردن دیوار شما گذشته باشد. در این مقاله شما را با بهترین روش‌ ترمیم ترک گچ دیوار آشنا خواهیم کرد.

چنانچه جهت خدمات گچ‌کاری، بازسازی و طراحی داخلی خانه و محل کار خود نیاز به مشاوره دارید می‌توانید از طریق ثبت سفارش در صفحه بازسازی ساختمان با کارشناسان و طراحان دکوراسیون داخلی آچاره مشاوره رایگان داشته باشید.

همچنین می‌توانید با ثبت سفارش در صفحه خدمات گچ‌کاری آچاره، از تخصص و مهارت استادکاران گچ کار نهایت استفاده را ببرید و انواع گچ‌کاری تزئینی و گچبری مدرن را سفارش دهید.

نکات کلیدی

  • ترمیم گچ دیوار به روش‌های متفاوتی انجام می‌شود. خمیر دندان، توری مش، ملات و اسپری‌ها و جسب‌های مخصوص از روش‌های ترمیم گچ دیوار هستند.
  • برخی انواع گچ حدود 1 ساعت طول می‌کشد تا سفت شوند. چنین گچی بسیار دیر ترک می‌خورد و لایه‌لایه نمی‌شود و نیازی به سنباده ندارد.
  • اگر روی دیوار شما سوراخ‌های ریز ایجاد شده باشد، می‌توانید با استفاده از خمیر دندان آنها را پر کنید.

آیا ترمیم گچ دیوار امکان‌پذیر است؟

شما با استفاده از برخی روش‌ها می‌توانید دیوار گچی خراب شده خود را تعمیر کنید. بهتر است از گچ نرم و آهکی و با زمان گیرش طولانی استفاده کنید.

برخی انواع گچ حدود 1 ساعت طول می‌کشد تا سفت شوند. چنین گچی بسیار دیر ترک می‌خورد و لایه‌لایه نمی‌شود. همچنین نیازی به سنباده ندارد. عدم نیاز به سنباده زدن باعث می‌شود از پراکندگی گردوغبار در محیط جلوگیری شود یا به حداقل برسد.

برای اینکه ترمیم گچ دیوار به خوبی انجام شود، باید از گچ‌های استاندارد و مناسب استفاه کنید. از گچ‌هایی که در مراکز خانگی به‌فروش می‌رسد و بسیار سخت‌تر از گچ اصلی دیوار است، استفاده نکنید.

چنین گچ‌هایی که به آنها گچ وصله‌ای نیز می‌گویند، برای پر کردن سوراخ‌های ایجاد شده در گچ اصلی دیوار به‌کار می‌روند. این گچ‌ها در یک چشم به هم زدن روی دیوار قرار می‌گیرند.

ترمیم گچ دیوار با خمیر دندان

نحوه ترمیم گچ دیوار و شکاف‌های ایجاد شده در آن

برای اینکه حاصل کار رضایت‌بخش باشد، لازم است که مراحل ترمیم دیوار گچی را مرحله به مرحله انجام دهید. در این قسمت نحوه ترمیم گچ دیوار را به شما خواهیم آموخت.

گام اول: آماده‌سازی اتاق برای تعمیر گچ دیوار

قبل از اینکه به ترمیم گچ ریخته دیوار اقدام کنید، باید کف اتاق را با پارچه بپوشانید. با استفاده از نوار نقاش پارچه‌ها را در جای خود محکم کنید تا جابه‌جا نشوند.

با این کار از ریختن تکه‌های گچ روی فرش یا موکت یا کف اتاق جلوگیری خواهید کرد. همچنین گردوغبار حاصل از سنباده زدن نیز فضا را کثیف نمی‌کند.

محاسبه رایگان هزینه گچ کاری ساختمان !

گام دوم: صاف کردن و پر کردن شکاف

قطعات سست گچ روی دیوار و هر گونه لبه ناصاف و دندانه‌دار در اطراف قسمت شکاف‌دار را با چاقوی مخصوص بتونه صاف و یکدست کنید. با استفاده از یک پارچه گردوغبار ایجاد شده را پاک کنید. محل را با یک بطری اسپری و آب مرطوب کنید.

دستورالعمل‌های سازنده را به خوبی مطالعه کنید تا بتوانید به شیوه صحیح گچ خشک را با آب در یک سطل بزرگ مخلوط کنید.

گچ را از سطل درون یک ظرف گلی بریزید. یک لایه گچ را با چاقو روی ترک ایجاد شده در دیوار بمالید. به‌گونه‌ای این کار را انجام دهید که گچ مالیده شده روی دیوار با بقیه قسمت‌های دیوار در یک راستا باشند.

تعمیر ترک معمولا تنها با زدن یک لایه گچ روی دیوار انجام می‌شود. به مدت 24 ساعت صبر کنید تا گچ خشک شود. اگر ناصافی روی دیوار وجود دارد با سنباده آن را صاف کنید.

گام سوم: سنباده زدن و رنگ کردن دیوار

بسیار مهم است که با استفاده از یک کاغذ سنباده، محل ترمیم شده را سنباده بزنید تا صاف شود. گردوغبار ایجاد شده در اثر سنباده را با یک پارچه مرطوب پاک کنید.

محل را با پرایمر رنگ کنید. قبل از زدن پوشش پایه رنگ، اجازه دهید تا محل کاملا خشک شود.

نحوه ترمیم سوراخ‌های گچ دیوار

ترمیم ترک راحت‌تر از سوراخ است، اما گاهی اوقات با سوراخ‌هایی در دیوار مواجه می‌شویم که باید آنها را برطرف کنیم.

آیا می‌دانید چگونه می‌توان سوراخ‌های ایجاد شده در گچ دیوار را ترمیم کرد؟ برای ترمیم سوراخ گچ دیوار مراحل زیر را طی کنید.

1. برداشتن گچ آسیب‌دیده

ابتدا و پیش از هر چیز باید گچ آسیب‌دیده را از دیوار جدا کنید. این کار را به آرامی انجام دهید.

اگر با شدت گچ معیوب را از دیوار جدا کنید، ممکن است به قسمت زیرین دیوار که وظیفه نگهداری گچ را بر عهده دارد، آسیب برسانید. با استفاده از یک چاقوی مخصوص، لبه‌های داخلی سوراخ را صاف کنید.

ترمیم گچ ریخته دیوار

2. استفاده از ماده باندینگ لاتکس

برای اطمینان از اینکه گچ و تخته زیرین آن رطوبت بیش از حد جذب نمی‌کنند، با استفاده از یک برس رنگ، ماده چسبنده لاتکس را روی تخته و گچ نزدیک به آن بمالید.

برای انتخاب بهترین ماده لاتکس چسبان برای دیوار از یک فرد حرفه‌‍‌ای در محل زندگی خود کمک بگیرید.

3. پر کردن سوراخ با گچ (لایه اول)

با استفاده از چاقوی مخصوص سوراخ را با گچ پر کنید. برای اینکه لایه دوم گچ به خوبی روی لایه اول بچسبد، بعد از پر کردن سوراخ با گچ با چاقو یا ابزار مشابه روی آن چند خراش کم عمق ایجاد کنید.

خراش‌ها می‌توانند در جهت عمودی یا افقی ایجاد شوند. این خراش‌ها با ایجاد شیارهای کم عمق باعث اتصال مطمئن‌تر لایه دوم گچ روی لایه اول می‌شوند.

4. اعمال لایه دوم گچ

پس از گذشت 24 ساعت و خشک شدن لایه اول، می‌توانید لایه دوم گچ را اعمال کنید. با استفاده از یک بطری اسپری ناحیه را مرطوب کنید.

یک لایه گچ دیگر روی سوراخ بمالید و مانند مرحله قبل خراش‌ها و شیارهایی روی آن ایجاد کنید. اجازه دهید این لایه نیز به مدت 24 ساعت به حال خود بماند تا خشک شود.

ترمیم گچ ریخته دیوار

5. استفاده از بتونه درزگیری

پس از خشک شدن لایه دوم، لایه‌ای از بتونه درزگیری را با چاقوی مخصوص روی محل بزنید.

در اطراف ناحیه سوراخ شده دیوار و حدود 7 سانتی‌متر از هر طرف نیز بتونه درزگیر را اعمال کنید تا سطح یکدستی به دست آید. اجازه دهید تا خشک شود. سپس با کاغذ سنباده ریز آن را صاف کنید.

لایه دوم بتونه درزگیر را نیز روی محل آسیب‌دیده بمالید. لایه دوم را در حدود 20 سانتی‌متر از اطراف محل آسیب دیده نیز اعمال کنید تا به یکدست شدن سطح دیوار کمک کند.

لایه نهایی باید بسیار نازک اعمال شود تا بتواند به خوبی با دیوار ترکیب شده و خشک شود. این لایه نیز به 24 ساعت زمان برای خشک شدن نیاز دارد.

پس از خشک شدن کامل، محل را با اسفنج مرطوب پاک کنید و سنباده بزنید تا صاف شود. حال می‌توانید از پرایمر و رنگ روی دیوار استفاده کنید.

ترمیم گچ دیوار

چه زمانی باید برای ترمیم گچ دیوار اقدام کرد؟

عوامل زیر می‌توانند باعث آسیب رساندن به گچ دیوار شوند. بنابراین در شرایط زیر به احتمال زیاد نیاز دارید برای ترمیم گچ دیوار اقدام کنید؛

  • اگر در ساختمان شما لوله آب یا فاضلاب ترکیده باشد.
  • اگر ساختمان شما قدیمی است و مدت زیادی از عمر آن می‌گذرد.
  • اگر پوشش دیوار عایق نیست و زیرسازی نامناسبی دارد.
  • اگر دیوار بر اثر اسباب‌کشی یا برخورد اشیا به آن آسیب دیده است.
  • اگر ساختمان در اثر عوامل طبیعی مانند زلزله نشست پیدا کرده است.
  • اگر دیوارها بر اثر مجاروت با شوفاژها تحت حرارت زیاد قرار گرفته‌اند.
  • اگر دیوارهای مجاور سرویس بهداشتی و حمام دچار نم و رطوبت شده‌اند.

گچ کاری کلی، جزئی و تزئینی ساختمان با تیم آچاره

ترمیم گچ دیوار با استفاده از توری مش

توری مش نوعی توری است که از الیاف فایبرگلاس بافته شده است. یک طرف این توری چسبناک است و می‌توان آن را به بافت آسیب‌دیده چسباند.

نحوه استفاده از این توری نیز تا حد زیادی به روش‌های گفته شده در قسمت‌های قبلی شباهت دارد و برخی مراحل آنها مشترک هستند. برای ترمیم گچ دیوار با استفاده از توری مش مراحل زیر را طی کنید:

  1. در ابتدا باید کف اتاق را با پارچه بپوشانید. همچنین روی لوازم منزل مانند مبلمان، میز و … را با پارچه یا نایلون بپوشانید.
  2. اضافات گچ در محل آسیب‌دیده را تخلیه کنید. این کار می‌تواند توسط چاقو، پیچ‌گوشتی یا هر شیء نوک تیز انجام گیرد. این کار را تا زمانی ادامه دهید که به گچ سفت و محکم برسید. در نهایت باید منطقه آسیب‌دیده به کادر مستطیلی شکل تبدیل شود.
  3. توری مش را درون کادر کنده شده قرار دهید تا به آن بچسبد. باید منطقه آسیب‌دیده به طور کامل با یک ورق توری پوشیده شود.
  4. بتونه‌کاری را در محل انجام دهید. برای آماده کردن بتونه، پودر مخصوص آن را با آب مخلوط می‌کنیم. خمیر حاصل نباید خیلی نرم یا خیلی سفت باشد. باید حالتی شبیه خامه داشته باشد تا بتوان به آسانی با استفاده از کاردک آن را روی منطقه آسیب دیده قرار داد.
  5. یک لایه نازک از بتونه را روی توری مش بکشید.
  6. صبر کنید تا کامل خشک شود.
  7. بتونه را سنباده بزنید. پس از اتمام سنباده‌زنی لایه بعدی بتونه را اعمال کنید. مجددا صبر کنید تا خشک شود. مجددا سنباده بزنید. اگر نیاز بود تا چند مرحله اعمال بتونه را تکرار کنید. دقت کنید که بتونه هر مرحله باید نازک‌تر از بتونه مرحله قبل اعمال شود. بدین ترتیب سطح صاف و یکنواختی روی دیوار ایجاد خواهد شد.
  8. روی دیوار روغن الیف بمالید. این مرحله جزء مراحل ترمیم گچ دیوار نیست، اما برای نقاشی دیوار باید این کار صورت گیرد. بقیه مراحل نقاشی دیوار مانند لایه آستر و لایه رویی را دنبال کنید.

ترمیم گچ دیوار

ترمیم گچ دیوار با خمیر دندان

اگر روی دیوار شما سوراخ‌های ریز ایجاد شده باشد، می‌توانید با استفاده از خمیر دندان آنها را پر کنید. می‌توانید از خمیر دندان به تنهایی یا با ترکیب با برخی مواد برای ترمیم گچ دیوار استفاده کنید.

برای از بین بردن ترک هم می‌توانید از مخلوط خمیر دندان با آسپرین استفاده کنید. ترجیحا خمیر دندان مورد استفاده شما باید سفید رنگ باشد.

ترمیم گچ دیوار با خمیردندان یکی از روش‌های خانگی مناسب و در دسترس است که به راحتی می‌توانید آن را به کار ببرید.

سخن پایانی

دیوارهای گچی همیشه در معرض آسیب هستند. برخورد هر شیء نوک تیز و حتی نم و رطوبت گچ دیوار را خراب می‌کنند. از این رو لازم است هر چند وقت یکبار ترمیم گچ دیوار انجام شود.

در این مقاله تلاش کردیم تمامی مراحل کار را گام به گام شرح دهیم تا کاربردی و مفید باشد. اگر در خصوص ترمیم گچ دیوار هیچگونه تجربه و مهارتی ندارید می‌توانید با استادکاران گچ‌کار آچاره مشورت نمایید.

سوالات متداول

آیا می‌توان از اسپری یا چسب مخصوص ترک دیوار برای ترمیم گچ دیوار استفاده کرد؟

در صورتی که ترک‌ها و شکاف‌های روی دیوار جزئی باشند، می‌توان از اسپری یا چسب مخصوص برای پر کردن آنها استفاده کرد.

چه عواملی باعث کنده شدن گچ دیوار می‌شود؟

ترکیدن لوله آب یا فاضلاب، قدیمی بودن ساختمان، برخورد اشیا به دیوار، نشست ساختمان در اثر عواملی مانند زلزله، عایق نبودن زیر دیوار، مجاورت دیوار با فضای مرطوب یا فضای بسیار گرم از دلایل آسیب دیدن گچ دیوار هستند.

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا