آموزش نصب کلید راکر دو پل چراغ دار

برقکاریساختمانکلید و پریز

یکی از ابتدایی‌ترین قطعات در مدارهای الکتریکی، کلیدها هستند. وجود این تجهیزات در مدار الکتریکی به محاسبات زیادی احتیاج ندارد. وجود کلید در مدار الکتریکی برای کنترل یا باز و بسته کردن مدار ضروری است. کلیدها و سوئیچ‌ها از سری قطعاتی هستند که امکان قطع و جاری شدن جریان در مدار الکتریکی را مهیا می‌کنند. از کلید راکر می‌توان به‌عنوان یک سوئیچ خاموش و روشن در مدار استفاده کرد. به کمک کلید راکر می‌توان دستگاه‌های مختلف مدار یا همه مدار را قطع و وصل کرد. کلیدهای راکر با شکل‌ها و انواع مختلف در بازار عرضه شده‌اند و در دسترس قرار دارند. اگر می‌خواهید آموزش نصب کلید راکر دو پل چراغ دار و تک پل را یاد بگیرید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را از دست ندهید. 

آموزش نصب کلید راکر دو پل چراغ دار

آموزش نصب کلید راکر دو پل چراغ دار بسیار ساده است و چندین مرحله کوتاه دارد. این روش بسیار به آموزش نصب کلید راکر تک پل چراغ دار شباهت دارد که در ادامه توضیح خواهیم داد. البته این دو روش یک تفاوت دارند. آن هم این است که دو فاز خروجی در کلید دو پل چراغ دار هست. داخل کلید دو پل، سه عدد پیچ قرار داده شده که یکی از آن‌ها محل نصب فاز ورودی می‌باشد. رنگ اکثر این پیچ‌ها با دیگر پیچ‌ها فرق می‌کند.

نصب کلید راکر دو پل چراغ دار

پس باید فاز ورودی از ساختمان را به این پیچ وصل کنیم. سپس باید دو خروجی فاز از آن بگیریم و این دو سیم را به دو پیچ بالایی وصل می‌کنیم. این دو پیچ به رنگ سفید هستند. برای متصل کردن چراغ کلید باید دو سیم کوتاه پشت چراغ را به ترمینال ورودی وصل کنیم. سیم دوم را هم باید به ترمینال فاز خروجی متصل کنیم.

با انجام این روش ساده می‌توانید خیلی راحت کلید دو پل سیم‌کشی و نصب کنید. بعد از آن هروقت که کلید دو پل متصل باشد، چراغ کلید خاموش می‌باشد. در مواقعی که دو شاسی کلید دو پل در حالت قطع قرار می‌گیرد، چراغ داخل کلید روشن است. در این حالت می‌توانید در تاریکی هم به آسانی محل کلید برق را روی دیوار پیدا کنید.

آموزش نصب کلید راکر تک پل چراغ دار

برای نصب کلید راکر تک پل چراغ دار باید ابتدا دوعدد سیم فاز و نول تهیه کنیم. سیم نول به‌طور مستقیم از جعبه فیوز ساختمان به لامپ متصل می‌شود. ولی سیم فاز اول وارد کلید تک ‌پل می‌شود و سپس به سمت لامپ هدایت می‌شود. درون کلیدهای تک‌ پل چراغ‌دار، دوعدد پیچ در رنگ‌های متفاوت مشاهده می‌کنید. رنگ پیچ‌های کلید تک‌پل به رنگ‌های سفید و نقره‌ای یا سفید و قرمز است.

مطلب پیشنهادی آموزش نصب کلید کولر آبی

نکته مهمی که وجود دارد این است که باید بدانید پیچ رنگی درنقطه‌ای است که سیم فاز ورودی باید به آن وصل شود. به عبارتی دیگر پیچ قرمز رنگ یا نقره‌ای، محل اتصال سیم فاز ورودی از جعبه فیوز یا تابلو برق ساختمان است. در ادامه کار، از سیم فاز ورودی به کلید تک‌ پل یک خروجی دریافت می‌کند و به پیچ سفید بسته می‌شود.

نصب کلید راکر تک پل چراغ دار

تا این قسمت از کار، مدار سیم‌کشی کلید تک پل تکمیل شده است. الان تنها کاری که می‌ماند این است که اتصال چراغ داخل کلید را به مدار برق متصل کنیم. بعضی از کلیدهای چراغ‌دار سیم‌کشی چراغ ال‌ای‌دی به‌صورت سرخود هستند. به این معنی که شما هیچ‌گونه سیم اضافی را درون کلید چراغ‌دار مشاهده نخواهید کرد.

برای کلید پریز از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

در این حالت نیاز به هیچ کارخاصی برای سیم‌کشی و نصب کلید چراغ‌دار تک ‌پل ندارید. ولی اگر در قست پشت کلید تک‌ پل چراغ‌دار دو سیم کوتاه و آویزان دیدید، باید به روش زیر کار را پیش ببرید:

  • به‌طورکلی سیم‌کشی کلید چراغ‌دار روش خاصی دارد. وقتی کلید برق تک‌ پل و دو پل چراغ‌دار ما در حالت قطع قرار گرفته است، باید چراغ ال‌ای‌دی درون کلید روشن باشد.
  • درست در لحظه‌ای که کلید برق روی حالت وصل قرار دارد باید چراغ ال‌ای‌دی خاموش شود. پیش‌تر هم گفتیم که از این ویژگی می‌شود برای پیدا کردن کلید برق در تاریکی بهره برد.
  • سیمکشی کلید تک‌ پل چراغ‌دار به چه صورت است؟ بخش پشتی کلیدهای تک‌ پل، 2 ترمینال هست که سیم‌های برق فاز ورودی و فاز خروجی به آن‌ها متصل می‌شود.

مطلب پیشنهادی آموزش تعمیر لوستر ریموت دار
نصب کلید راکر تک پل چراغ دار

  • برای متصل‌کردن چراغ درون کلید تنها باید دو سیم خارج شده از چراغ کلید برق را جداگانه به این دو ترمینال یا پیچ اتصال دهید. البته اینجا اصلا ترتیب سیم‌ها مسئله مهمی نیست.
  • یک مشکلی که برای افراد به وجود می‌آید این است که می‌خواهند یکی از سیم‌های چراغ درون کلید تک‌ پل را به فاز و دومی را به نول وصل کنند.
  • ما در سیم‌کشی کلید چراغ‌دار، با سیم نول هیچ‌کاری نداریم. دلیلش هم این است که نمی‌خواهیم کلید چراغ داخل کلید همیشه روشن است.
  • درواقع هدف سیم‌کشی چراغ‌دار این است که وقتی چراغ اصلی خاموش باشد، چراغ کوچک درون کلید روشن باشد. و در مواقعی که چراغ اصلی روشن است چراغ کلید باید خاموش باشد.

نتیجه گیری

کلیدهای چراغ‌دار یکی از پرکاربردترین و بهترین قطعات برای نصب در جاهایی است که می‌خواهیم در تاریکی شب به کلید را روی دیوار پیدا کنیم. بعضی از کلیدهای چراغ‌دار، دارای سیم‌کشی سرخود هستند و به سیم‌کشی نیاز ندارند. هرکدام از مدل‌های کلید و پریز، نقشه سیم‌کشی منحصربه فرد خودشان را دارند. اگر شما هیچ آشنایی قبلی با سیم‌کشی کلید برق نداشته باشید، احتمال اتصالی کردن کلید هست.

پس لازم است برای نصب کلید برق از یک فرد متخصص کمک بگیریم. البته یادگیری آموزش نصب کلید راکر دو پل چراغ دار و آموزش نصب کلید راکر تک پل چراغ دار کار زیاد سختی نیست و می‌توانید خودتان یاد بگیرید و انجام دهید. اما ترجیحا استفاده از یک فرد باتجربه بهتر است تا خیالتان از بابت درستی کار راحت باشد.

3/5 - (11 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا