تعمیر خودرو در محل تعمیر خودرو در محل

آموزش کامل بهترین روش شستن انژکتور

خودروسرویس و نگهداری

انژکتورهای سوخت پمپ‌های کوچکی هستند که بنزین را به موتور خودروی شما تزریق می‌کنند. برای اینکه وسیله‌نقلیه شما به‌خوبی کار کند شستن انژکتور سوخت، کاری است که باید به‌طور منظم توسط افراد حرفه‌ای یا صاحب خودرو انجام شود.

گرفتگی انژکتورهای سوخت می‌تواند عواقب ناخوشایندی برای خودروی شما داشته باشد. کاهش مسافت پیموده‌شده و قدرت ضعیف موتور همگی مشکلاتی هستند که نباید نادیده بگیرید. در این مقاله می‌خواهیم درباره نحوه شستن انژکتور و اهمیت این پروسه صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

اگر در زمینه شستن انژکتور و سرویس و تعمیرات خودرو نیاز به مشاوره و خدمات دارید، از طریق صفحه خدمات خودرو در محل سایت آچاره و یا شماره 1471 می‌توانید درخواست خود را ثبت کنید و سپس با متخصصان مشورت نمایید.

نکات کلیدی

  • با تمیز کردن منظم سیستم انژکتور سوخت می‌توانید مانع از آسیب رساندن رسوبات به کل مکانیسم شوید و از تعویض پرهزینه قطعات جلوگیری کنید.
  • که کثیفی انژکتورها به احتراق ضعیف و اتلاف همه جانبه قدرت در سیستم خودرو منتهی می‌شوند.
  • قبل از شروع به تمیز کردن، باید لباس مناسب بپوشید. با این که روی موتور خنک کار می‌کنید اما برای جلوگیری از بروز خطرات بهتر است لباس آستین بلند و شلوار ضخیم بپوشید.

بهترین روش برای شستشوی انژکتورهای سوخت ماشین

یکی از بهترین و ساده‌ترین روش‌های شستشوی انژکتور استفاده از کیت‌های تمیزکننده است. این کیت‌ها تمام وسایل مورد نیاز برای شستن انژکتور را فراهم می‌کنند. با استفاده از این کیت‌ها می‌توانید در زمان و هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید.

برای شستشوی انژکتور استفاده از ابزار و تجهیزات زیر اهمیت زیادی دارد.

  • دستکش نیتریل برای محافظت کامل از دست‌های شما
  • عینک ایمنی
  • ماسک صورت برای تصفیه بخارها و بوها
  • پیراهن آستین بلند برای ایمنی بازوهای شما
  • ست آچار
  • کیت شستشوی انژکتور سوخت.

حتما برای شستن انژکتور به‌دنبال کیتی باشید که با نوع وسیله‌نقلیه شما سازگار باشد. دستورالعمل‌های روی بسته‌بندی را بخوانید یا از متخصص راهنمایی بخواهید.

چرا شستن انژکتور خودرو مهم است؟

اهمیت شستن انژکتور را وقتی درک می‌کنیم که با نقص فنی خودرو مواجه شویم. اگر انژکتورهای سوخت خودرو کثیف یا مسدود شوند موتور بازدهی مطلوب ندارد. در این شرایط انژکتورهای سوخت نمی‌توانند به‌درستی پاشش سوخت را انجام دهند.

اینجاست که کثیفی انژکتورها به احتراق ضعیف و اتلاف همه جانبه قدرت در سیستم خودرو منتهی می‌شوند. بنابراین با تمیز کردن منظم سیستم انژکتور سوخت می‌توانید مانع از آسیب رساندن رسوبات به کل مکانیسم شوید و از تعویض پرهزینه قطعات جلوگیری کنید.

تمیز کردن انژکتور بنزین خودرو

نحوه شستشوی انژکتور خودرو

برای شستشوی سوزن انژکتور موتور خودرو دو روش مختلف پیشنهاد می‌شود. در اولین روش که برای افراد مبتدی آسان‌تر است، شستشوی انژکتور درون ماشین انجام می‌شود و نیازی به خارج کردن انژکتور از وسیله‌نقلیه نیست.

تعمیر خودرو در محل
تعمیر خودرو در محل

روش دوم نیاز به مهارت بیشتری دارد و کمی وقت گیرتر است. در این پروسه انژکتور باید از خودرو خارج شود و شستشو یا تعویض قطعات روی آن انجام گیرد. حال این سوال پیش می‌آید که بهترین راه شستن انژکتور خودرو چیست؟ در ادامه هر دو روش را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

1. شستشوی انژکتور در حد ابتدایی و داخل خودرو

اگر با قطعات خودرو آشنا نیستید، بهتر است شستشوی انژکتور سوخت را داخل خودرو انجام دهید. از آنجایی که در این روش تمیز کردن انژکتور بنزین خودرو، نیازی به جدا کردن انژکتور نیست قطعا هر کسی می‌تواند آن را به‌‎راحتی انجام دهد. برای شروع شستن انژکتور مراحل زیر را دنبال کنید.

فواید شستشوی انژکتور

● آماده سازی قبل از شستشوی سوزن انژکتور

قبل از شروع به تمیز کردن، باید لباس مناسب بپوشید. با این که روی موتور خنک کار می‌کنید اما برای جلوگیری از بروز خطرات بهتر است لباس آستین بلند و شلوار ضخیم بپوشید.

در مرحله بعد باید تصمیم بگیرید که شستن انژکتور را کجا انجام دهید. از آنجایی که از حلال‌های پاک‌کننده استفاده می‌کنید بهتر است منطقه‌ای با تهویه مناسب مانند گاراژ را انتخاب کنید. تدارک فضایی برای چیدمان و در دسترس بودن ابزار می‌تواند این پروسه را تسریع کند.

● انژکتورهای سوخت را پیدا کنید

اگر اولین بار است که انژکتورهای سوخت را تمیز می‌کنید شاید ندانید کجا قرار دارند. بسته به نوع خودرو و مدل آن، می‌توان انژکتورها را در طرح‌بندی‌های مختلف زیر کاپوت پیدا کرد. با این حال اگر مطمئن نیستید قبل از اقدام به شستن انژکتور دفترچه راهنمای خودرو خود را بررسی کنید.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

● پمپ سوخت را از انژکتورها جدا کنید

در این مرحله از پروسه شستشوی سوزن انژکتور پمپ سوخت را کنار موتور قرار دهید و انژکتورهای سوخت را به‌آرامی بکشید تا از پمپ جدا شوند. سپس لوله برگشت سوخت به پمپ سوخت را وصل کنید تا هنگام تمیز کردن، گاز به باک برگردد.

● رگلاتور فشار را جدا کنید

رگلاتور فشار و لوله خلاء را پیدا کنید و به‌آرامی بکشید تا جدا شوند.

بهترین راه شستن انژکتور خودرو چیست؟

● کیت شستشوی انژکتور را به پورت سوخت وصل کنید

پورت سوخت را پیدا کنید. سپس دستورالعمل‌های کیت شستشو را برای اتصال شلنگ و پورت دنبال کنید. در این مرحله می‌توانید از اسپری انژکتورشو هم استفاده کنید. برای شستشوی انژکتور با اسپری نیازی به خارج کرد انژکتور از خودرو نیست.

این روش شاید ساده‌ترین راه برای شستشوی انژکتور است و قطعا تآثیر صد درصد ندارد. اما اگر از اسپری به‌صورت منظم و دوره‌ای استفاده کنید بعد از مدتی متوجه اثر آن روی عملکرد خودروی خود خواهید شد.

قبل از شستشوی انژکتور با اسپری باید دوده‌ها را با پارچه نمناک تمیز کنید. سپس اسپری را در فاصله 10 تا 15 سانتی‌متری انژکتور اسپری نمایید. برای نتیجه بهتر 10 دقیقه صبر کنید. سپس محل را با دستمال تمیز کاملا خشک کنید.

این کار باید هر سه ماه یکبار انجام شود و در خرید اسپری هم دقت کنید. استفاده از اسپری نامرغوب و بی‌کیفیت باعث آسیب دیدن موتور خودروی شما خواهد شد.

شستشوی انژکتور با تینر از جمله روش‌های امتحان شده‌ای است که بسیاری از مکانیک‌ها آن را به‌کار می‌گیرند. البته برای استفاده از تینر محدودیت‌هایی هم وجود دارد. برای مثال در ماشین‌هایی مانند پراید، آردی، وانت مزدا و خودروهای دارای باک آهنی این روش برای شستن انژکتور توصیه نمی‌شود.

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

● درپوش باک بنزین را بردارید

برداشتن باک بنزین از افزایش بیش از حد فشار جلوگیری می‌کند.

● موتور ماشین خود را روشن کنید

ماشین خود را روشن کنید و منتظر بمانید تا محلول تمیز کننده تمام شود. این پروسه معمولاً 5-10 دقیقه طول می‌کشد.

● کیت شستشو را جدا کنید

در این مرحله از پروسه شستن انژکتور کیت شستشو را از ماشین جدا کرده و رگلاتور فشار و پمپ سوخت را دوباره وصل کنید.

● ماشین خود را روشن کنید

بعد از انجام کارهایی که گفتیم ماشین شما به‌خوبی کار می‌کند. چنانچه مطمئن هستید شستشوی رگلاتور را با موفقیت انجام داده‌اید اما خودروی شما همچنان عملکرد غیر عادی دارد بهتر است با مکانیک حرفه‌ای مشورت کنید.

چه زمانی باید انژکتور را شستشو دهیم؟

2. شستشوی انژکتور در حد پیشرفته و بیرون از خودرو

اگر روش اول شستن انژکتور کارساز نبود می‌توانید انژکتورهای سوخت را به‌طور کامل خارج کنید و خودتان آنها را شستشو دهید. برای مثال در شستشوی انژکتور با دستگاه التراسونیک هدف اصلی شستشوی سوزن انژکتور است.

در این روش ابتدا باید سوزن‌های انژکتور را از روی ریل سوخت باز کنید. سپس آن‌ها را روی دستگاه التراسونیک محکم نمایید. این دستگاه با ایجاد امواج ماوراء صوت و لرزش‌هایی در سوزن‌ها به جدا و حل شدن رسوبات انژکتور کمک می‌کند.

برای شستن انژکتور مراحل زیر را دنبال کنید.

  • همچون روش اول ابتدا باید فشار سوخت را با روشن کردن موتور در حالی که پمپ بنزین قطع است تخلیه کنید. فرآیند جداسازی انژکتورها بسته به نوع و مدل خودرو متفاوت است. بنابراین بهتر است برای اطمینان از روش درست با مکانیک با تجربه مشورت کنید.
  • بعد از جداسازی ایمن انژکتورهای سوخت می‌توانید آنها را به‌صورت جداگانه تمیز کنید. برای این کار از برس نرم و پاک‌کننده مخصوص استفاده نمایید.
  • برای باز کردن انژکتور سوخت می‌توانید از جامپر انژکتور سوخت استفاده کنید. در مرحله بعد پاک کننده را از هر طرف انژکتور سوخت اسپری نمایید.
  • پس از اتمام کار می‌توانید انژکتورهای سوخت را دوباره وصل کنید. پمپ بنزین را متصل کرده و موتور را مجدداً روشن کنید.

روش‌های شستشوی انژکتور

بهترین زمان شستن انژکتور سوخت

چه زمانی باید انژکتور را شستشو دهیم؟ بهترین زمان برای شستن انژکتورهای سوخت زمانی است که متوجه افت عملکرد یا لرزش موتور می‌شوید. البته زمانبندی خاصی برای شستشوی انژکتور وجود ندارد و همه چیز به نحوه استفاده شما از خودرو بستگی خواهد داشت.

اگر شستشوی انژکتورها به‌طور منظم انجام نشوند خاک و زباله به مرور زمان روی آن‌ها جمع می‌شود و باعث خرابی قطعات خواهد شد. اینجاست که خودروی شما دیگر قدرت و توان قبل را نخواهد داشت!

فواید شستشوی انژکتور

در سیستم تزریق سوخت خودرو سوخت و هوا در موتور با هم ترکیب می‌شوند. با گذشت زمان، انژکتور سوخت ممکن است با رسوبات سوخت مسدود شود. این اتفاق باعث کاهش راندمان انژکتور و میزان سوخت‌رسانی به موتور می‌شود.

همانطور که در بالا اشاره کردیم انجام منظم روش‌های شستشوی انژکتور تنها راه برای جلوگیری از آسیب‌های جانبی فاجعه بار است. در ادامه با 3 فایده اصلی شستشوی انژکتور آشنا خواهیم شد.

تمیز کردن انژکتور بنزین خودرو

1. بهبود عملکرد موتور خودرو

موتور خودروی شما به سوخت متکی است. بنابراین مکانیزم تحویل سوخت یا سیستم انژکتور بخش بسیار مهمی از عملکرد کلی خودرو محسوب می‌شود. گرفتگی سیستم انژکتور سوخت می‌تواند منجر به مصرف سوخت ضعیف و عملکرد پایین موتور منجر شود.

با شستن انژکتور، سوخت تمیزتر به سمت موتور جریان پیدا می‌کند و در حین رانندگی به‌میزان دلخواه تزریق می‌شود. این امر به احتراق کارآمدتر و به کارکرد نرم تر موتور کمک می‌کند. اگر شستن انژکتور و سیستم سوخت به‌طور دوره‌ای انجام نشود، موتور به مرور کارایی خود را از دست می‌دهد.

2. افزایش عمر انژکتور سوخت

همانطور که رسوبات عملکرد و مصرف سوخت خودرو را مختل می‌کنند روی سیستم انژکتور هم تأثیر می‌گذارند. انژکتور سوخت مکانیزمی متحرک است که برای کنترل جریان سوخت بازوبسته می‌شود.

زمانی که رسوبات کربن در طول زمان ایجاد می‌شوند در مسیر مکانیسم قرار می‌گیرند و باعث آسیب می‌شوند. با تمیز کردن منظم سیستم انژکتور سوخت می‌توانید از آسیب رساندن رسوبات به کل مکانیسم جلوگیری کنید و در هزینه‌های بعدی نیز صرفه‌جویی نمایید.

شستشوی سوزن انژکتور

3.کاهش مصرف سوخت

با شستشوی منظم انژکتورها به مصرف بهینه سوخت خودروی خود کمک می‌کنید. زمانی که احتراق به‌طور کامل انجام گیرد نیازی به گاز دادن بیش از حد نیست و سوخت کمتری مصرف می‌شود. بنابراین کاهش مصرف سوخت یکی از بزرگ‌ترین فواید شستشوی انژکتور به‌شمار می‌آید و به بهبود عملکرد موتور احتراق داخلی کمک می‌کند.

هزینه شستشوی انژکتور خودرو

قیمت شستشوی انژکتور خودروهای داخلی متغیر است و به مدل ماشین بستگی دارد. برای مثال در حال حاضر هزینه شستشوی سوزن انژکتور پراید بین 190 تا 240 هزار تومان متغیر است. همین هزینه برای ال90 و دنا بین 220 تا 250 هزار تومان تخمین زده می‌شود.

جمع‌بندی

شستن انژکتور خودرو از جمله کارهایی است که به دانش و مهارت فنی نیاز دارد. این پمپ‌های به ظاهر کوچک نقش بسیار پر رنگی در عملکرد خودرو دارند. به‌طوری که به محض بروز مشکل، شاید نتوانید وسیله نقلیه خود را روشن کنید.

برای دفعه بعد که مجبور به شستن انژکتور خواهید شد، نکات این مقاله را به خاطر بسپارید. شاید این کار آسانی نباشد اما قطعا ارزش وقت گذاشتن را دارد!

سوالات متداول

آیا شستن انژکتور سوخت خودرو ضروری است؟

اگرچه اکثر مکانیک‌ها می‌گویند تا زمانی که علائم قابل‌مشاهده‌ای از کثیف بودن انژکتورها وجود ندارد شستن آن‌ها ضروری نیست، اما بهتر است انژکتورهای خودروی خود را تا آنجا که ممکن است تمیز نگه دارید تا از عملکرد ایمن تر ماشین خود مطمئن باشید.

آیا می‌توانم انژکتورهای سوخت خودرو را شخصا تمیز کنم؟

زمانی که انژکتور سوخت مسدود شود برای رفع مشکل باید آن را شستشو دهید. این کار را می‌توان به مکانیک ماهر سپرد. البته اگر اجزای موتور را می‌شناسید می‌توانید خودتان آن را انجام دهید. برای شروع، بهتر است کیت شستشوی انژکتور سوخت خریداری کنید.

علائم گرفتگی انژکتور سوخت چیست؟

دور آرام نشان‌دهنده این است که موتور خودروی شما بنزین کافی دریافت نمی‌کند. یکی از دلایل عدم دریافت سوخت کافی مسدود شدن انژکتورهای سوخت خودرو است. زمانی که در سرعت کم رانندگی می‌کنید لرزش وسیله‌نقلیه خود و صدای برش موتور از نشانه‌های گرفتگی انژکتور هستند.

آیا شستن انژکتورها کار آسانی است؟

شستشوی انژکتورهای سوخت همیشه آسان نیست. اگر عملکرد انژکتور سوخت پس از اضافه کردن مایع پاک‌کننده مانند تینر داخل باک بهتر نشود باید روش دیگری را امتحان کنید. شستشوی انژکتور خارج از خودرو از جمله روش‌های مؤثری است که به مهارت فنی بالایی نیاز دارد.

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات خودرو در محل
تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید