تعمیر کولر گازی تعمیر کولر گازی

بررسی دلایل کار نکردن کنترل کولر گازی

سرمایش و گرمایشسرمایشکولر گازی و داکت اسپلیت

کار نکردن کنترل کولر گازی استفاده از دستگاه تهویه مطبوع را با مشکل مواجه خواهد کرد. بدون کنترل صرفا امکان روشن و خاموش کردن دستگاه وجود دارد. این کار را می‌توان از طریق دکمه on, of یا Auto تعبیه شده روی پنل داخلی انجام داد. اما قطعا انجام تنظیمات دلخواه بر روی دستگاه امکان‌پذیر نخواهد بود. در واقع کنترل کولر گازی گذشته از ایجاد رفاه برای کاربر، وسیله‌ انجام تنظیمات موردنظر می‌باشد. به وسیله کنترل است که امکان بهره‌مندی از آپشن‌های مختلف مانند حالت sleep، timer، تنظیم سرعت فن و دمای دلخواه برای کاربر فراهم می شود.

بنابراین کاملا واضح است که کار نکردن ریموت کنترل کولر گازی می‌تواند دردسرساز باشد. شاید اولین فکری که به ذهن خطور می‌کند تعویض آن  و خرید ریموت جدید است. اما کار نکردن ریموت کنترل کولر گازی می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد که بعضا به آسانی رفع می‌شوند. ما در این بخش از مجله آچاره به علل کار نکردن این وسیله کاربردی و راهکارهای آن پرداخته ایم. پیشنهاد می‌کنیم با آچاره همراه باشید تا در این زمینه آگاهی بیشتری کسب نمایید.

نحوه تعمیر کنترل کولر گازی

آموزش ریست کردن ریموت کولر گازی

سیستم ریموت کنترل از راه دور

امروزه ریموت کنترل از راه دور جزء امکانات جانبی و لاینفک دستگاه‌های الکترونیکی است. تلویزیون، دستگاه‌های پخش صدا و تصویر و کولرهای گازی دیر زمانی است که مجهز به این سیستم هستند. این فناوری به تدریج در حال پیشرفت در تمامی امور زندگی است. امروزه تنظیم آنتن، باز و بسته شدن درب منازل، باز و بسته کردن کرکره‌ و حفاظ مکان‌های تجاری وغیره همگی توسط سیستم کنترل از راه دور انجام می‌شود.

ریموت کنترل از راه دور در واقع وسیله‌ای کوچک با تعدادی دکمه است که قابلیت انجام کارهای پیچیده‌ای را دارد. این وسیله با ارسال دستورات کاربر به دستگاه الکترونیکی، انجام امور را آسان‌تر کرده است. معمولا دستگاه‌هایی که مجهز به سیستم کنترل از راه دور هستند برای عملکرد اجرایی نیازمند این وسیله خواهند بود. زیرا با وجود ریموت کنترل، معمولا روی دستگاه اصلی دسترسی کمتری تعبیه می‌شود.

کارنکردن کنترل کولر گازی

سیستم کنترل از راه دور مادون قرمز IR:

یکی از پرکاربردترین سیستم‌های کنترل از راه دور، سیستم مادون قرمزIR  است. این سیستم بر مبنای ارسال سیگنال‌های مادون قرمزinfrared (IR) signalsطراحی شده است. در واقع فرستنده مادون قرمز روی ریموت کنترل و دریافت‌کننده این سیگنال بر روی برد گیرنده ( پنل داخلی کولر گازی ) نصب می‌شود.

تعمیر کولر گازی تعمیر کولر گازی

با فشردن دکمه‌ ریموت کنترل، دکمه توسط میکروکنترلر شناسایی شده و سیگنال مربوط به آن را به سمت لامپ ال ای دی فرستنده دیود (چشمی) هدایت می‌کند. سپس سیگنال از طریق چشمی برای گیرنده ارسال می‌شود و با دریافت آن توسط برد دستگاه، دستور اجرا می‌شود.

ایرادات وارد بر سیستم کنترل از راه دور مادون قرمز IR:

  • وجود مانع میان ریموت کنترل و دستگاه اصلی، کارکرد کنترل از راه دور را با مشکل مواجه می‌سازد.
  • برد مسافتی کنترل‌های از راه دور مادون قرمز بسیار کم است. این فاصله معمولا تا حدود 6 متر و در حالت بسیار قوی نهایتا تا 10 متر می‌باشد.

البته سیستم‌های کنترل از راه دور شامل موارد دیگری نیز می‌باشد. مانند دستگاه‌های کنترل از راه دور رادیويی RF و رادیویی مدل ASK که از حوصله این بحث خارج است.

اجزاء تشکیل دهنده ریموت کنترل از راه دور کولر گازی

برای درک بهتر از عملکرد ریموت کنترل از راه دور کولر گازی و علل کار نکردن آن لازم است کمی اجزاء تشکیل دهنده آن را بشناسیم. به این ترتیب علاوه بر استفاده بهینه از آن، می توان از بروز مشکلات و خرابی در آن جلوگیری کرد. شناخت بیشتر قطعات ریموت کنترل و عملکرد آن‌ها در تشخیص علل کار نکردن و خرابی آن نیز موثر می‌باشد.

1. دکمه‌های کنترل

دکمه‌ها متصل به مدار الکتریکی هستند و هر یک از آن‌ها برای انجام عملیات خاصی طراحی شده‌اند.

2. صفحه مدار الکتریکی

تمامی قطعات الکترونیکی از جمله ترانزیستور، خازن، آی سی و… که مربوط به مدار اتصالات هستند روی این صفحه قرار دارند.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر کولر گازی!

3. صفحه نمایشگر

در بسیاری از ریموت کنترل‌های کولر گازی یک صفحه نمایشگر کوچک وجود دارد. این نمایشگر با نمایش درجه دما، سرعت فن، زمان تایمر، اطلاعات مهم تنظیمات را به کاربر نشان می‌دهد.

دکمه‌ها و صفحه نمایش کنترل کولر گازی

4. سنسورهای الکتریکی (حسگرها)

یکی از مهمترین قطعات به کار رفته در ریموت کنترل از راه دور، سنسورهای الکتریکی آن است. این سنسورها حساسیت بسیار بالایی دارند و به ریموت کنترل به وسیله این حسگرها می‌تواند سیگنال‌ پیام‌ها را به سمت گیرنده ارسال نماید. در واقع ریموت کنترل بدون حسگرها نمی‌تواند از فاصله دور فعالیت نماید.

5. چشمی (لامپ ال ای دی فرستنده دیود)

زمانی که کاربر دکمه کنترل را فشار می‌دهد، سیگنال آن توسط آی سی به سمت چشمی فرستاده می‌شود. سپس چشمی سیگنال مربوطه را به سمت گیرنده ارسال می‌کند.

چشمی کنترل کولر گازی

6. کریستال

این قطعه الکترونیکی روی برد مدار نصب می‌شود تا زمان نوسان و میزان سیگنال را کنترل نماید.

7. باتری

باتری تامین کننده انرژی لازم برای فعالیت ریموت کنترل است. ظرفیت و توان باتری با توجه به قدرت دستگاه تعیین می‌شود.

نحوه عملکرد ریموت کنترل کولر گازی

سیستم عملکرد ریموت کنترل کولر گازی چندان پیچیده نیست. کاربر با فشردن دکمه، فرمان انجام عملیات را به ریموت کنترل می‌دهد. سپس مراحل انجام آن در صفحه مدار الکتریکی کنترل به جریان می‌افتد. این مراحل شامل موارد زیر است؛

  1. کاربر با فشردن دکمه، سیگنال مربوط به آن را فعال می‌کند.
  2. سپس سیگنال مربوطه توسط آی سی شناسایی شده و به سمت ترانزیستور هدایت می‌شود.
  3. ترانزیستور با تقویت اطلاعات دریافتی و کدهای دستوری، آن را برای فرستنده دیود (مادون قرمز) ارسال می‌کند.
  4. نهایتا سیگنال مربوط به دکمه فعال شده به سمت گیرنده ارسال می‌شود.

با توجه به این روند ساده، می‌توان عوامل کار نکردن کنترل کولر گازی را بهتر درک کرد.

دلایل کار نکردن کنترل کولر گازی

تا اینجا فهمیدیم که سیستم عملکرد کنترل از راه دور کولر گازی بر اساس ارسال سیگنال مادون قرمز طراحی شده است. همچنین با نحوه اجرایی شدن فرمان‌های کاربر توسط کنترل نیز آشنا شدیم. به نظر می‌رسد با جمع‌بندی این مطالب می‌توان به‌راحتی کنترل کولر گازی را عیب‌یابی کرد . در بعضی موارد اشکالات جزئی موجب کار نکردن ریموت کنترل می‌شوند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.میتوانید از خدمات تعمیر کولرگازی در محل نیز استفاده نمایید.

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر گازی

1. فاصله زیاد میان ریموت کنترل و برد دستگاه

یکی از دلایل بسیار ساده که موجب عمل نکردن ریموت کنترل می‌شود، فاصله زیاد آن با دستگاه اصلی است. همان‌گونه که اشاره شد فاصله ایده‌آل میان ریموت کنترل و دستگاه اصلی 6 متر می‌باشد. زمانی که این فاصله بیشتر شود، احتمال اختلال در ارسال سیگنال‌ها وجود خواهد داشت.

2. وجود مانع میان دستگاه گیرنده و چشمی ریموت

این نکته برای کاربران کاملا مشخص است که نباید میان ریموت و دستگاه مانعی وجود داشته باشد. اما منظور از مانع صرفا وجود یک شیء نیست. هر گونه آلودگی اعم از چربی و گردوغبار روی چشمی ریموت، مانند یک مانع از ارسال سیگنال جلوگیری خواهد کرد. بنابراین لازم است به تمیزی چشمی ریموت توجه داشته باشید.

پیشنهاد می‌کنیم برای تمیز کردن ریموت کنترل، مقاله تمیز کردن کنترل تلویزیون مجله آچاره را مطالعه فرمایید.

کنترل کولر

3. بررسی باتری و محفظه آن

  • باتری منبع تامین انرژی است. زمانی که ذخیره انرژی باتری کاهش یابد، مسلما عملکرد ریموت ضعیف خواهد شد. معمولا در قسمت بالای صفحه نمایشگر ریموت کنترل، علامت کاهش باتری نمایان می‌شود. زمانی که این علامت را مشاهده کردید ، باتری‌ها را تعویض نمایید.
  • مورد بعدی توجه به جازدن درست باتری در محفظه باتری و مطابقت قطب‌های آن است. توجه به علامت های “+” و “-” برجسته در دو سر باتری نشان‌دهنده قطب‌های مثبت و منفی باتری است. اگر باتری‌ها در محفظه باتری به درستی قرار نگیرند، مطمئنا ریموت کار نخواهد کرد.
  • به تمیزی محفظه باتری نیز توجه داشته باشید. هر گونه آلودگی و گردوغبار و یا سفیدک در محفظه باتری می‌تواند عملکرد باتری ها را مختل کند. بهتر است با استفاده از گوش پاک‌کن یا پنبه آغشته به ایزوپروپیل الکل محفظه باتری را کاملا تمیز نمایید.

4. آشنایی کامل با عملکرد دکمه‌های کنترل

در بعضی مواقع به دلیل عدم آشنایی با عملکرد دکمه‌ها کاربر چندین دستور را همزمان به کنترل می‌دهد. در این شرایط امکان هنگ کردن ریموت و یا خاموش شدن آن وجود دارد. به همین دلیل لازم است با مطالعه کامل دفترچه راهنما، نحوه برنامه‌ریزی و انجام تنظیمات را کاملا بیاموزید.

اگر با چنین مشکلی مواجه شدید باید ریموت کنترل را ریست کنید تا مشکل حل شود. شما می‌توانید دکمه ریست که معمولا در قسمت پایین سمت راست ریموت قرار دارد را برای چند ثانیه فشار دهید. به این ترتیب دستگاه ریست شده و تمامی داده‌های قبلی پاک می‌شوند. چنانچه ریموت شما دارای این دکمه نبود می‌توانید یک بار باتری‌ها را خارج نموده و مجددا در محفظه باتری قرار دهید. به این ترتیب ریموت کنترل ریست خواهد شد.

اگر موارد فوق را رعایت کردید و همچنان کنترل عمل نکرد، لازم است مشکلات فنی دستگاه مورد ارزیابی قرار گیرد.

5. مشکلات فنی ریموت؛ علت کار نکردن کنترل کولر گازی

  • مشکلات فنی ریموت کنترل معمولا به دلیل ضربه دیدن وشکستن کنترل و همچنین به علت سوختن قطعات رخ می‌دهد. ضربات وارده بر کنترل موجب شکستگی خازن و پایه‌های کریستال برد ریموت می‌شوند.
  • همچنین سوختگی خازن نیز یکی از مواردی است که موجب می‌شود ریموت کنترل عملکرد خود را از دست بدهد. به همین دلیل باید قطعات معیوب و سوخته از مدار الکتریکی خارج شده و قطعات سالم جایگزین شوند.
  • لامپ ال ای دی چشمی ریموت قطعه حساسی است که در اثر ضربه ممکن است از کار بیفتد. زمانی که لامپ ال ای دی خراب شود ارسال سیگنال‌های مادون قرمز به گیرنده امکان‌پذیر نمی‌باشد. با عوض کردن لامپ ال ای دی، مشکل قطع ارتباط بین ریموت و کولر گازی رفع خواهد شد.
  • یکی از مشکلات اساسی ریموت کنترل خرابی برد کنترل و معیوب شدن صفحه مدار الکتریکی است. زمانی که برد و مدار الکتریکی آسیب ببینند شما هیچگونه عملکردی از دستگاه مشاهده نخواهید کرد. حتی روشن و خاموش شدن ریموت نیز امکان‌پذیر نیست. اگر این قطعات قابل تعمیر نباشند، باید آن‌ها را تعویض کرد. در مورد بعضی از ریموت‌ها تعویض قطعات مقرون به صرفه نبوده و خرید یک ریموت جدید صرفه اقتصادی بیشتری خواهد داشت.

مشکلات فنی ریموت کنترل

روش تست کردن خرابی ریموت کنترل

شما می‌توانید با چند روش ساده خرابی ریموت را بررسی کنید تا از آن مطمئن شوید.

  • اگر پنل داخلی مشابه دیگری در خانه دارید، ریموت کنترل را با آن امتحان کنید. اگر همچنان ریموت کار نکرد، می‌توان مطمئن شد که ریموت اشکال دارد.
  • ریموت کنترل را در روبروی یک دستگاه گیرنده قوی مانند رادیو امتحان کنید. ریموت کنترل‌هایی که سالم باشند در این حالت پارازیت ایجاد می‌کنند.
  • در روش ساده دیگر از قابلیت مشاهده نور مادون قرمز در دوربین گوشی خود کمک بگیرید. گوشی‌های تلفن همراه توانایی نشان دادن نور مادون قرمز را دارند. اگر با زدن دکمه ریموت، نوری از طریق دوربین موبایل مشاهده نکردید، بنابراین ریموت خراب است.

بررسی گیرنده‌ مادون قرمز در دستگاه کولر گازی را فراموش نکنید!

ریموت کنترل دائما در معرض آسیب و شکستگی و ضربه قرار دارد. به همین دلیل معمولا در زمان کار نکردن دستگاه با کنترل, تمام توجهات معطوف ریموت کنترل می‌شود. اما ممکن است در موارد نادری دستگاه اصلی ( کولر گازی ) دچار مشکل شده باشد. در واقع امکان آسیب گیرنده‌های مادون قرمز نیز وجود دارد. زمانی که علت خاصی برای خرابی ریموت وجود نداشت، بهتر است قبل از هر اقدامی دستگاه اصلی را نیز بررسی نمایید.

سخن پایانی

در این مقاله تمامی مشکلات احتمالی که موجب کار نکردن کنترل کولر گازی می‌شود مورد بررسی قرار گرفت. همانگونه که بیان شد بعضی از مشکلات ناشی از نواقص فنی دستگاه است که رفع آن نیاز به تخصص دارد. در صورتی که با چنین مشکلاتی مواجه شدید در اسرع وقت با متخصصان آچاره تماس بگیرید. تکنسین‌های مجرب آچاره در کوتاه‌ترین زمان اقدامات لازم را برای بررسی و حل مشکل شما انجام خواهند داد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر کولر گازی
خدمات تخصصی تعمیر کولر گازی با آچاره

 

کلیک کنید