بررسی علل نشتی لوله آب خانه و راهکار رفع آن

ساختمانترکیدگی لولهلوله کشی و تاسیسات

طراحان ساختمان، بخش‌های مختلفی از منازل را لوله کشی کرده تا ساکنین در صورت نیاز، بتوانند از شیرهای آب برای امور شخصی خود استفاده کنند. این لوله‌ها معمولا از جنس فلز، مس و pvc می‌باشند. اگر این لوله‌ها از جنس مس باشند به استفاده از زانو و یک سه راهی، به یکدیر متصل می‌شوند. با اینکه مقاومت این لوله‌ها دربرابر پوسیدگی و ضربه بالاست، باز هم ممکن است دچار نشتی یا شکستگی شده و نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشند. در این مقاله ما به شما خواهیم گفت چگونه نشتی لوله آب خانه را تشخیص داده و آن را برطرف کنید.

تشخیص شکستگی لوله فاضلاب

نشتی دال یک اصطلاح صنعتی، برای نشتی لوله آب خانه است که در بخش زیرین منازل (کف بتنی) رخ می‌دهد. خانه‌های ویلایی و مجتمع‌های مسکونی جدید هم امکان دارد با این نوع نشتی (یا شکستگی) روبرو شوند. شکستگی لوله آب خانه در کف زمین، می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به فونداسیون وارد کند. هر چه نشت آب زیرزمینی یا فاضلاب سریع‌تر شناسایی و تعمیر شود، احتمالاً هزینه نهایی برای شما کمتر خواهد بود. پس باید در اولین فرصت با متخصصین مربوطه تماس گرفته تا بخش مشکل دار را با دستگاه‌هایی خاص برش داده و یک لوله جدید را جایگزین کنند.

آموزش رفع نشتی لوله فاضلاب

راه‌های مختلفی وجود دارد که به واسطه آن می‌توانید متوجه نشتی لوله آب خانه شوید:

  • مناطق مرطوب در کنار دیوارهای داخلی خانه
  • لکه‌های مرطوب فرش یا رطوبت روی کفپوش‌های داخلی
  • کپک زیر فرش، قالیچه یا کنار پرده‌ها
  • بوی کپک زدگی در اتاق‌ها

  • صدای چکه‌های آب در مواقعی که شیرهای آب بسته هستند: ممکن است برای شنیدن چنین نشتی مجبور شوید، گوش خود را به زمین بگذارید. با این روش می‌توانید محل دقیق نشتی لوله آب خانه را پیدا کنید.
  • نقاط گرم روی زمین: در زمان نشتی لوله‌های آب گرم، به خاطر شکستگی لوله زمین اطراف گرم می‌شود. اگر بدون کفش یا جوراب در جاهایی که لوله آب گرم نصب شده، راه بروید، این گرما را احساس خواهید کرد.
  • افزایش بیش از حد قبض آب
  • فشار کم آب
  • افزایش رطوبت روی دیوارهای بیرونی خانه زمانی که بارندگی قابل توجهی وجود نداشته باشد.

مطلب پیشنهادی لوله کشی ساختمان بتنی

اگر برای یافتن نشتی لوله آب خانه هیچ نشانه واضحی وجود نداشت، می‌توانید با بستن تمام خروجی‌های آب (از جمله ماشین لباسشویی، ظرفشویی، توالت و شیر آب) و کنتور اصلیمحل دقیق آن را پیدا کنید. حال که با روش‌های تشخیص نشتی لوله آب خانه آشنا شدید، با راهکارهای مختلفی همچون استفاده از مایع نشت گیر مخصوص، می‌توان این مشکل را حل کرد.

مایع نشت گیر لوله فاضلاب

جنس لوله‌های آب و فاضلاب منازل با لوله‌های رو کار متفاوت است. این نوع لوله‌ها معمولا از جنس چدن، فلز، فیت و pvc هستند. با اینکه لوله‌های فاضلاب مقاومت بالایی دارند، اما مستعد سوراخ شدن و نشتی می‌باشند. برای رفع آن، شما نیاز به یک مایع نشت گیر مخصوص لوله‌های فاضلاب دارید. بنابراین، ابتدا محل نشتی لوله آب خانه را مشخص کرده و بر روی آن چسب مایع درزگیر را بزنید. چند دقیقه زمان دهید تا خشک شود.

مطلب پیشنهادی نحوه لوله‌ کشی فاضلاب

چسب برای نشتی لوله آب

سپس محل چسب کاری شده را با یک نوار فایبر گلاس محکم ببندید تا از هر گونه نشتی احتمالی جلوگیری کنید.

رفع نشتی لوله آب فلزی

لوله‌های فلزی یک نمونه از لوله‌هایی هستند که در انواع چدنی، آهنی و فولادی ساخته می‌شوند.  از این رو، بیشتر در محیط‌های صنعتی و ساختمانی، به منظور لوله‌ کشی آب یا گاز مورد استفاده قرار می‌گیرند. دوش‌های حمام، شیر آلات سرویس بهداشتی و شیر آب تصفیه و سینک ظرف شویی برخی از کاربردهای آن در امور ساختمانی است. این لوله‌ها مقاومت بالایی داشته و ضد زنگ می‌باشند، با این حال ممکن است دچار نشتی شوند.

رفع نشتی لوله آب فلزی

شما به طرقی مختلفی می‌توانید متوجه علت نشتی لوله آب خانه شوید. به عنوان مثال خیس بودن کف حمام و دستشویی، صدای چکه آب، خیس و مرطوب بودن شیر آب سنک، زنگ زده و ایجاد رسوبات اطراف لوله، ترک و متورم شلنگ‌های فلزی دستشویی و دوش حمام از جمله مواردی نشتی آب لوله خانه می‌باشند. شما باید متناسب با میزان و علت نشتی اقدامات لازم را جهت رفع آن انجام دهید.

مطلب پیشنهادی فوت و فن نصب آبگرمکن 

چسب برای نشتی لوله آب

چسب لوله کشی که اغلب به آن سیمان لوله کشی نیز گفته می شود، یک چسب ضد آب رایج است که می‌توانید در تمام کارهای لوله کشی خود در اطراف خانه استفاده کنید. این چسب، برای کاربردهای لوله کشی با رطوبت بالا در داخل و خارج از خانه یک انتخاب ایده آل است. اگر می‌خواهید از چسب برای برطرف کردن نشتی لوله آب خانه استفاده کنید، باید این کارها را انجام دهید:

چسب برای نشتی لوله آب

  1. قبل از هر کاری، قطعاتی که قرار است بهم چسبانده شوند، باید تمیز و خشک باشند
  2. قبل از چسباندن چسب، همه قطعات را از قبل به هم متصل کنید.
  3. براساس دستورالعمل درج شده بر روی جعبه چسب، عملیات چسب کاری آغاز کنید.
  4. درب چسب را باز کرده و آن را روی هر دو سطح قطعاتی که قرار است چسب بزنید بمالید و بگذارید 5 دقیقه بماند.
  5. سطوح را به هم فشار داده و در صورت لزوم از نوار تفلن استفاده کنید.

رفع نشتی لوله آب پلاستیکی

لوله‌های پلاستیکی، همان لوله‌های PVC هستند که از پلیمر ساخته شده‌اند. این نوع لوله به دلیل ویژگی‌هایی که دارند، برای امور مختلفی همچون لوله کشی داخلی آشپزخانه، در محل قرارگیری سینک و ماشین لباس شویی، قابل استفاده می‌باشند. اگر لوله‌های آب پلاستیکی نشت دهند، بعد از مدتی، سینک و کابینت پوسیده خواهند شد. لوله کش برای آن که لوله‌های PVC را نصب کند، در محل اتصالات با استفاده از چسب‌هایی مخصوص، اتصالات آن را به صورت دائمی به هم وصل می‌کند. به همین خاطر، اگر نشتی لوله آب خانه از لوله‌های PVC باشد، به جای چسب کاری، باید بخش معیوب را برش داده و با یک لوله جدید جایگزین کند. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله آموزش گام‌به‌گام اتصال لوله‌های PVC در لوله‌کشی را نیز مطالعه بفرمایید.

مطلب پیشنهادی نحوه نصب پمپ دوش حمام

نشتی یابی لوله آب

گاهی نشت یابی لوله آب کار راحتی نیست. برخی از نشتی‌ها علایم ظاهری نداشته و برای پیدا کردن و برطرف کردن آن نیاز به دستگاه تشخیص نشتی می‌باشد. به عنوان مثال اگر علت نشتی لوله آب خانه از بخش‌های زیر زمینی باشد، ابتدا با یک دستگاه باید محل نشت لوله آب خانه را جستجو کرده و سپس کاشی‌ها و سرامیک کف را بردارید تا به محل نشتی برسید. هر گونه بی دقتی در این کار، شما را متحمل هزینه‌های اضافی خواهد کرد.

برای لوله کشی از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

نشتی یابی لوله آب

کلام آخر

نشتی لوله آب خانه از جمله مشکلات متداولی است که با آن مواجه خواهید شد. بی توجهی به این مورد، در دراز مدت باعث خرابی سایر تجهیزات خانه شود. در خانه‌های آپارتمانی زندگی می‌کنید، نشتی لوله آب خانه شما می‌تواند باعث خراب شدن سقف طبقات پایینی نیز شود. پس در اسرع وقت به فکر رفع این مشکل باشید.

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا