نقاشی ساختمان نقاشی ساختمان

پتینه کاری روی چوب: تغییر خلاقانه ظاهر لوازم چوبی منزل

تعمیرات ساختمانساختماننقاشی ساختمان

تغییر دکوراسیون و ظاهری نو به خانه بخشیدن لزوما نباید پر هزینه باشد. کارهای ساده‌ای وجود دارد که انجامشان هم لذت‌بخش است و هم تغییرات جذابی در لوازم و دکوراسیون منزل ایجاد می‌کند. اگر کمد، میز، صندلی و لوازم چوبی در خانه دارید یکی از بهترین راه‌ها برای ایجاد تغییر در دکوراسیون، انجام پتینه کاری روی چوب است.

تکنیک پتینه کاری که در آن لایه‌های رنگی متفاوت روی چوب اعمال می‌شود یکی از کم هزینه‌ترین و جذاب‌ترین راه‌ها برای جلوه متفاوت بخشیدن به خانه و لوازم چوبی است. در این مقاله به آموزش پتینه روی چوب و معرفی انواع آن پرداخته‌ایم.

پتینه کاری روی چوب چیست؟

در اولین قدم از آموزش پتینه کاری روی چوب باید بدانیم که منظور از این عبارت چیست؟ پتینه روی چوب در واقع رنگ‌آمیزی ترکیبی چوب است که در آن لایه‌های رنگی مختلف روی چوب اعمال می‌شود و هدف آن ایجاد ظاهری کهنه و اصطلاحا وینتیج است. رنگ پتینه روی چوب متنوع است و ظاهر متفاوت و جذابی به لوازم چوبی می‌دهد.

به‌صورت کلی پتینه کاری در خانه می‌تواند ظاهری جذاب به محیط اطراف شما ببخشد. پتینه کاری روی چوب با ابزار مختلفی مثل قلمو، اسپری رنگ، پارچه، پیستوله و غیره می‌تواند انجام شود. رنگ آمیزی در این روش معمولا به قصد جلوه دادن به ظاهر طبیعی چوب یا کهنه کاري پتينه کاری روی چوب است.

آموزش پتینه کاری روی چوب

در بسیاری از موارد پتینه کاری برای مشخص‌تر کردن بافت و گره‌های چوب انجام می‌شود. به این صورت که فقط روی قسمت‌های روشن چوب رنگ زده می‌شود تا جلوه گره‌های آن بیشتر شود که ظاهر بسیار جذابی به لوازم چوبی می‌دهد.

یکی دیگر از دلایل انجام پتینه روی چوب حفظ رنگ طبیعی آن است. به این منظور از لاک الکل استفاده می‌شود که علاوه‌بر حفظ رنگ طبیعی چوب آن را در برابر خوردگی و نفوذ رطوبت نیز مقاوم می‌کند.

نقاشی ساختمان
نقاشی ساختمان

انواع روش‌های پتینه کاری روی چوب

پتینه کاری روی چوب با لاک الکل

همان‌طور که قبل‌تر اشاره کردیم، پتینه کاری با لاک الکل بیشتر جهت حفظ رنگ طبیعی چوب انجام می‌شود.

برای انجام این نوع پتینه، لاک الکل با الکل اتیلن ترکیب شده و به وسیله پنبه یا دستمال روی سطح چوب اعمال می‌شود.

انجام این کار باعث محافظت از چوب در برابر رطوبت و خوردگی نیز می‌شود.

انواع روش‌های پتینه کاری روی چوب

پتینه کاری روی چوب با رنگ حلال در آب

یکی دیگر از روش‌هایی که به حفظ ظاهر طبیعی چوب کمک می‌کند، پتینه کاری با رنگ حلال در آب است.

این روش باعث می‌شود تا گره و رگه‌های چوب جلوه بیشتری پیدا کنند. در این روش قسمت‌های روشن چوب به وسیله قلمو رنگ می‌شوند.

استعلام رایگان قیمت نقاشی ساختمان!

 پتینه کاری روی چوب با رنگ روغن

معمولا در آموزش کهنه کاری چوب از رنگ روغن استفاده نمی‌شود؛ چراکه سطح کار را یکدست کرده و ظاهر کهنه مد نظر را ایجاد نمی‌کند. در این روش یک لایه رنگ روغن روی کار زده و سپس با رنگ‌های دیگر طرح دلخواه روی چوب کشیده می‌شود.

روش دیگری که ظاهر کهنه و طبیعی‌تری به چوب می‌‌دهد، اعمال رنگ روغن روی سطح چوب و سپس پاک کردن بخش‌هایی از آن قبل از خشک شدن رنگ است.

انواع روش‌های پتینه کاری روی چوب

مقاله پیشنهادی: رنگ آمیزی با اسپری

پتینه کاری روی چوب با شاپان

شاپان همان قیر آب شده است که برای پوشش چوب مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای استفاده از شاپان آن را در حلال (نفت، بنزین یا تینر روغنی) رقیق کرده و سپس روی سطح مورد نظر اعمال می‌کنند.

پتینه کاری با رنگ اکریلیک روی چوب

به عنوان آخرین مورد از انواع پتینه کاری می‌توان از پتینه کاری با رنگ اکریلیک روی چوب نام برد. همان‌طور که از نام این روش پیداست، در آن به‌صورت میانی از رنگ اکرلیک استفاده می‌شود.

آموزش پتینه کاری روی چوب

پتینه کاری روی چوب روش بسیار ساده‌ای دارد و بسته به سلیقه و ظاهر مدنظرتان می‌تواند به طرق مختلفی انجام شود. در ادامه‌ای آموزش پتینه کاری روی چوب، نحوه انجام تکنیک ظاهر زنگ زده را به‌عنوان یک مثال برایتان شرح داده‌ایم.

آموزش روش پتینه کاری روی چوب

قبل از شروع پتینه کاری

قبل از اینکه شروع به رنگ‌آمیزی چوب کنید باید زمینه آن را آماده‌ کنید. قبل از هرچیز چوب باید کاملا خشک باشد. بسته به اینکه قصد پتینه کاری روی چه نوع چوبی را دارید، رنگ پذیری آن می‌تواند متفاوت باشد.

چوب را تمیز کرده و آن را کاملا خشک کنید. سپس یک سیم ظرفشویی یا فرچه سیمی روی چوب بکشید تا روی سطح آن شیارهای ریز ایجاد شود.

بعد از این مرحله می‌توانید از رنگ رقیق شده به عنوان پایه رنگ استفاده کرده و سپس روی آن کیلر بپاشید تا با لایه‌های رنگی بعدی باهم ترکیب نشوند.

پس از خشک شدن کیلر در جهت رگه‌های چوب سمباده کشیده و مجددا روی آن کیلر بپاشید. حالا سطح چوب شما برای خلق یک اثر هنری بی‌نظیر آماده است.

مراحل پتینه کاری روی چوب

نکته: انجام مراحل بالا جهت پتینه کاری روی چوب باعث بهتر شدن ظاهر کار می‌شود، اما می‌توانید آن‌ها را انجام ندهید. تنها مورد مهمی که باید رعایت کنید تمیز کردن و خشک کردن چوب قبل از شروع پتینه کاری است.

پتینه چوب

تکنیک ظاهر زنگ زده

یکی از مهمترین مراحل پتینه کاری روی چوب، کهنه روی است که به چوب شما ظاهری طبیعی میبخشد. در واقع شما با کهنه کاري پتینه کاری روی چوب می‌توانید در انتها بهترین نتیجه را دریافت کنید.

ترکیب رنگی

اگر برای شما هم ترکیب رنگی که در اجسام زنگ زده می‌بینید جذاب است، این  بک پتینه کاری را امتحان کنید و از نتیجه فوق‌العاده آن لذت ببرید. ابزاری که نیاز دارید:

  • رنگ گچی برنزی متالیک
  • رنگ گچی آبی یا فیروزه‌ای
  • قوطی اسپری
  • قلمو، اسفنج یا پارچه نرم

ابتدا رنگ برنزی متالیک را روی سطح کار بزنید. چند قطره رنگ آبی را در بطری ریخته و با چند قطره آب به خوبی ترکیب کنید.

درخواست نقاشی ساختمان

این ترکیب را روی کار اسپری کنید و با قلمو، اسفنج یا پارچه نرم رنگ اسپری شده را مالیده و پاک کنید. برای ایجاد ظاهر طبیعی‌تر کمی آب روی رنگ اسپری کنید و سپس آن را با اسفنج پاک کرده و اسفنج را روی نقاط دیگر بمالید.

اگر ظاهر طبیعی‌تری می‌خواهید می‌توانید کمی از رنگ برنزی متالیک روی آبی اسپری کنید. اسپری کردن بیشتر از اعمال رنگ با قلمو می‌تواند ظاهر کهنه و زنگ زده به چوب ببخشد.

تکنیک ظاهر زنگ زده پتینه

سخن آخر

لوازم قدیمی هویت و جلوه خاصی به هر خانه‌ای می‌بخشند. خیلی وقت‌ها این لوازم در کنار آیتم‌های مدرن ترکیب جذابی ایجاد می‌کنند که زیبایی دکوراسیون خانه را چندین برابر می‌کند. یکی از راه‌ها برای وارد کردن سبک وینتیج به بازسازی خانه، پتینه کاری است. پتینه کاری روی چوب و ایجاد ظاهر کهنه روی پتینه کاری یک روش ساده اما بسیار جذاب است که می‌تواند هویت تازه‌ای به خانه شما ببخشد.

3.9/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

نقاشی ساختمان
نقاشی ساختمان با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید