تعمیر خودرو در محل تعمیر خودرو در محل

آموزش تصویری تمیز کردن باک بنزین و فیلترهای پمپ سوخت مکانیکی

خودروسرویس و نگهداری

اکثر خودروهای مدرن از پمپ‌های مهر و موم شده و بدون فیلتر استفاده می‌کنند. این پمپ‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که نیازی به تعمیر و نگهداری خودرو ندارند و در صورت خرابی باید تعویض شوند. اگر وسیله نقلیه شما پمپ سوخت الکتریکی دارد می‌توانید رسوبات آن را از بین ببرید. در صورت دستی بودن آن باید پمپ را باز کرده و زباله‌ها را از فیلتر داخلی آن پاک کنید. با ما همراه باشید تا به شما رو‌ش‌های تمیز کردن باک بنزین ماشین را معرفی کنیم.

علائم مسدود شدن باک بنزین ماشین

قبل از هر چیزی بهتر است، نشانه‌های مسدود شدن باک بنزین ماشین را با هم بررسی کنیم:

  •   رایج‌ترین علامت گرفتگی باک بنزین ماشین، افت پیوسته برق می‌باشد که به دلیل ناتوانی پمپ در فشار دادن سوخت کافی به انژکتورها برای کارکرد صحیح موتور ایجاد می‌شود. اگر وقتی پای خود را از روی گاز بردارید صدای بدی از آن به گوشتان می‌رسد، ممکن است مشکلی در پمپ بنزین یا فیلتر وجود داشته باشد.
  • اگر موتور از کار بیفتد، اما بعد از چند دقیقه دوباره کار کند، احتمالاً به دلیل رسوب در فیلتر یا پمپ بنزین است. با ته نشین شدن رسوب، مسیر مسدود شده باز می‌شود و آن سوخت شروع به جریان می‌کند تا زمانی که دوباره رسوبات در باک تجمع کنند.
  •  وقتی ماشین در حالت توقف است به صدای کلیک یا ناله از پمپ گوش دهید. گرفتگی در پمپ بنزین آن را مجبور کرده تا برای فشار دادن سوخت بیشتر کار کند که می‌تواند باعث سوختن آن شود. اگر متوجه این صدا شدید، به احتمال زیاد موتور الکتریکی پمپ بنزین شروع به از کار افتادن کرده است.

علائم مسدود شدن باک بنزین ماشین

  • درصورت تشخیص به موقع، ممکن است تمیز کردن پمپ و تعویض فیلتر این مشکل را برطرف کند، در غیر این صورت، پمپ بنزین می سوزد و کار نمی‌کند.
  •   اگر در جاده سرعت ما ثابت باشد و سرعت خودرو به طور ناگهانی کم شده یا دور در دقیقه به میزان قابل توجهی روی سرعت‌سنج شما کاهش می‌یابد (در صورت مجهز بودن)، ممکن است نشانه‌ای از این باشد که پمپ بنزین برای رساندن سوخت کافی به موتور تلاش می‌کند.
  • به دنبال چراغ‌های اخطار روی داشبورد خود باشید که ممکن است مشکلات احتمالی دیگری را برای توضیح افت برق نشان دهد. به عنوان مثال، چراغ باتری ممکن است نشان دهنده یک مشکل الکتریکی باشد، یا چراغ چک موتور چشمک زن نشان می‌دهد که موتور در حال روشن نشدن است. در غیر این صورت، افت ناگهانی برق نشانه این است که پمپ بنزین شما مشکل دارد.

تعمیر خودرو در محل
تعمیر خودرو در محل

  •   خاصیت بنزین به گونه‌ای است که باعث تجمع رسوبات در مخزن سوخت می‌شود. با یک مخزن پر از گاز، کثیفی در مخزن شما از طریق حجم بیشتری از سیال پراکنده می‌شود، اما زمانی که سوخت باک بنزین به حداقل برسد، رسوبات بخش بیشتری از سوخت را تشکیل می‌دهند. اگر به طور منظم با سوخت کم رانندگی می‌کنید، احتمال گرفتگی پمپ بنزین و فیلترهای شما بیشتر است.
  • حال که با علایم مسدودن شدن باک بنزین آشنا شدید با یکی از روش‌های زیر می‌توانید این مشکل را حل کنید.

آموزش تمیز کردن پمپ بنزین ماشین

پاک کننده سیستم سوخت برای تمیز کردن باک بنزین ماشین

  • دستورالعمل روی بطری را بخوانید: با اینکه اکثر پاک کننده‌های سیستم سوخت تقریباً به روش‌های مشابهی کار می‌کنند، اما نحوه استفاده از برندی به برند دیگر کمی متفاوت است. پس بهتر است برای استفاده از پاک کننده سوخت، مطابق با دستورالعمل‌های درج شده بر روی بطری عمل کنید.

توجه: پاک کننده سیستم سوخت بخرید، نه پاک کننده انژکتور. این محصولات مشابه هستند اما اهداف متفاوتی دارند.

  • موتور را روشن کنید تا تقریباً سوختتان تمام شود: بیشتر پاک کننده‌های سیستم سوخت باید در یک مخزن خالی سوخت ریخته شوند تا بتواند با سوختی که بعد از آن به آن اضافه می‌کنید، مخلوط شود. موتور خود را تا زمانی روشن کنید تا باک بنزین خالی شود. لازم نیست باک کاملا خالی و بدون سوخت باشد. فقط باید تا حد امکان پایین باشد.
  • پاک کننده سیستم سوخت را در باک بنزین خود بریزید: بطری را باز کرده و مهر و موم پلاستیکی زیر درب آن را سوراخ کنید. سپس دهانه پاک کننده سیستم سوخت را به باک بنزین بچسبانید تا در زمان خالی کردن بری چیزی به اطراف نریزد.

حجم اکثر پاک کننده‌های سیستم سوخت به اندازه باک بنزین است. اگر حجم مواد پاک کننده بیشتر از گنجایش باک بنزین خودروی شما است، دستورالعمل‌ها را بخوانید تا تعیین کنید چه مقدار از آن را به مخزن خود اضافه کنید.

  • مخزن خود را با بنزین پر کنید: افزودن بنزین جدید در باک بنزین، باعث ترکیب شدن آن با پاک کننده سوختی می‌شود. این کار باعث می‌شود تا پاک کننده به‌درستی در سراسر سوخت پراکنده شود. علاوه بر این، به پمپ کمک می‌کند تا بلافاصله سوخت را با پاک کننده در آن شروع به حل کردن رسوبات کند. پس مخزن را تا انتها با بنزین جدید پر کنید.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

  • موتور را روشن کنید و بگذارید چند دقیقه در حالت توقف کار کند: پاک کننده سیستم سوخت از طریق پمپ بنزین و فیلتر در مسیر خود به سمت موتور جریان می‌یابد. همانطور که از آن عبور می‌کند، شروع به تجزیه رسوبات در پمپ بنزین شما و سایر نقاط سیستم می‌کند. بر روی اکثر پاک‌کننده‌ها درج شده است که قبل از شروع به رانندگی مجدد، موتور را به مدت ده یا پانزده دقیقه در حالت آرام قرار داده تا سوخت و پاک کننده در سیستم جریان یابد. پس از آن مرحله اولیه، می‌توانید خودرو را مانند حالت عادی برانید زیرا سیستم سوخت شما را تمیز شده است.

مطلب پیشنهادی : آموزش کامل تعمیر کولر ماشین

تمیز کردن فیلترهای پمپ سوخت مکانیکی

  • ترمینال منفی باتری را جدا کنید: باتری را در قسمت موتور یا صندوق عقب خودرو بگذارید. درست مانند یک جعبه سیاه که دو ستون از آن بیرون زده است. پست‌های ترمینال مثبت (+) و منفی (-) را پیدا کنید و از آچار با اندازه مناسب برای باز کردن مهره نگهدارنده کابل به پست منفی استفاده کنید. سپس کابل را بکشید. پایانه‌ها با علامت‌های مثبت (+) و منفی (-) برچسب گذاری می‌شوند. جدا کردن باتری هنگام کار با سوخت بسیار مهم است تا اطمینان حاصل شود که هیچ چیزی در داخل خودرو نمی‌تواند، جرقه ایجاد کند. کابل منفی را به کناره باتری بچسبانید تا مطمئن شوید که به طور تصادفی با ترمینال تماس پیدا نمی‌کند.
  • محل پمپ بنزین را پیدا کنید: پمپ‌های مکانیکی سوخت معمولاً به جای مخزن سوخت، روی موتور یافت می‌شوند، زیرا برای تامین انرژی به میل لنگ متکی هستند. برای کمک به شناسایی و مکان‌یابی پمپ سوخت مکانیکی در وسیله نقلیه خاص خود، به یک دفترچه راهنمای تعمیر یا خدمات خاص برنامه مراجعه کنید، زیرا آنها می‌توانند از نظر ظاهر و محل قرارگیری بسیار متفاوت باشند. بیشتر پمپ‌های سوخت مکانیکی دارای قسمتی هستند که شبیه یک دایره فلزی است که یک نازل از بالا یا پایین از آن خارج می‌شود. پمپ‌های سوخت مکانیکی معمولاً فقط در خودروهای قدیمی یافت می‌شوند.
  • یک محفظه زیر خودرو قرار دهید تا نشت سوخت را بگیرید: بسته به نحوه نصب پمپ بنزین، احتمال این وجود دارد که در ول این کار، حداقل مقداری سوخت به اطراف بریزد. محفظه‌ای را زیر خودرو مستقیماً زیر پمپ بنزینی که روی آن کار می‌کنید، قرار دهید تا هنگام کار، از نشت سوخت جلوگیری کنید.

  • خطوط سوخت اضافی را بردارید: دو خط سوخت روی پمپ (یک ورودی و یک خروجی) وجود خواهد داشت. تا جایی که امکان دارد (هنگام باز کردن پمپ بنزین)، آنها را در جای خود بگذارید، اما اگر برای دسترسی به فیلتر داخلی خودروی خاص خود مجبورید یکی یا هر دو را بردارید، این کار را با باز کردن پیچ‌ها یا شل کردن گیره‌های شلنگی که آنها را نگه می‌دارد، انجام دهید. هنگامی که گیره‌ها شل شدند، فقط خط را به سمت عقب از نازل بکشید. اطمینان حاصل کنید که هر گونه سوختی که از خط تخلیه می‌شود به ظرفی که زیر ماشین لغزیده‌اید بیفتد. اگر زیپ‌بندی دارید، می‌توانید خطوط را با زیپ ببندید که دهانه آن رو به بالا باشد تا از ریختن سوخت بیشتر جلوگیری کنید. هنگام اتصال مجدد خطوط، باید زیپ‌ها را بشکنید یا ببرید.
  • پیچ یا مهره مرکزی را از بالای محفظه پمپ بنزین بردارید: در باک بنزین، یک مهره یا یک پیچ از بالای پمپ سوخت مکانیکی بیرون زده است که پوشش را روی فیلتر بنزین نگه می‌دارد. آن را پیدا کرده و سپس از آچار با اندازه مناسب برای حذف آن استفاده کنید. این کار باعث می‌شود تا بتوانید به فیلتر داخلی برسید.

مطلب پیشنهادی : محافظت خودرو در برابر خط و خش

در برخی از پمپ‌ها ممکن است یک محفظه فیلتر استوانه‌ای در قسمت بالایی آن وجود داشته باشد که می‌توانید به جای پیچ یا مهره آن را با دست باز کنید. برخی دیگر ممکن است از گیره‌های لوله برای نگه داشتن پوشش در جای خود استفاده کنند. بسته به نوع گیره پیچ‌های محکم کننده آنها را باز کنید یا با انبردست بکشید.

  • بدون برداشتن فیلتر آن را تمیز کنید: به پمپ بنزین نگاه کنید تا فیلتر را ببینید که شبیه یک صفحه است. سعی نکنید فیلتر را بردارید، بلکه در عوض از یک برس رنگ تمیز برای پاک کردن هرگونه زباله مسدود کننده فیلتر استفاده کنید. می‌توانید برس را به بنزین آغشته کرده تا راحت‌تر زباله‌ها به برس بچسبند. برای پاک کردن ذرات بزرگ و کوچک از یک برس رنگ متوسط ​​استفاده کنید. برس نباید پهن‌تر از بدنه پمپ بنزین باشد. به این نکته توجه داشته باشید که بسیاری از فیلترهای داخلی سوخت باک بزنین را نمی‌توان جدا کرد.

با این حال، در برخی خودروها، می‌توانید فیلتر را بردارید و در صورت نیاز آن را تعویض کنید. به یک کتابچه راهنمای تعمیر خاص خودرو مراجعه کنید تا به شما کمک کند، تشخیص دهید که آیا این مورد برای ماشین یا کامیون شما صادق است یا خیر.

  • پمپ بنزین را دوباره جمع کنید: درپوش را دوباره روی  باک بنزین ماشین گذاشته و سپس به کمک پیچ یا مهره‌ای که قبلاً برداشته‌اید، آن را در جای خود محکم ببندید. خطوط سوخت را که جدا کرده‌اید، دوباره وصل کنید و از گیره‌های شلنگ استفاده کنید تا مطمئن شوید که آنها محکم هستند. اکثر گیره‌های شلنگ را می‌توان با یک پیچ گوشتی سر فیلیپس یا یک آچار کوچک سفت کرد.

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

کلام آخر

باک بنزین خودروها یکی از بخش‌هایی است که سوخت مورد نیاز در آن نگهداری می‌شود. از این رو، توجه به آن ضروری است زیرا احتمال دارد در دراز مدت ته مانده بنزین در داخل باک یا اطراف درب رسوب کند. برای رفع رسوبات می‌توانید مطابق با روش‌های ذکر شده عمل کنید. در این مقاله به آموزش   پاکسازی باک بنزین ماشین پرداختیم. شما می‌توانید سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا پاسخ خود را در کوتاه‌ترین زمان از متخصصین آچاره دریافت کنید.

3.7/5 - (15 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات خودرو در محل
تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید