برق خودرو برق خودرو

باتری ماشین چند ولت است | تشخیص ولتاژ مناسب باتری

برق خودروخودرو

دانستن این که باتری ماشین چند ولت است به شما کمک می‌‌کند بدانید باطری خودرویتان چقدر دوام می‌آورد. در این مقاله از مجله آچاره به شما توضیح می‌دهیم که باتری خودرو چند ولت است و چگونه می‌توان آن را به وسیله تستر یا بدون آن آزمایش کرد. همچنین در ادامه به شما آموزش می‌دهیم که چگونه آلترناتور خودرو را بررسی کرده و راه‌حلی سریع برای مشکل باطری ارائه دهید.

اندازه‌گیری ولتاژ باتری ماشین، راهی مناسب برای تعیین میزان شارژ باطری است. ولتاژ ایده‌آل با موتور روشن بین 13.7 تا 14.7 ولت است. زمانی که موتور ماشین خاموش است، ولتاژ ایده‌آل آن 12.6 است. در ادامه در رابطه با اینکه برق باتری ماشین چند ولت است و چه زمانی باید باطری را تعویض کرد، توضیحاتی را ارئه می‌دهیم.

به صورت استاندارد، باتری خودرو چند ولت است ؟

باتری استاندارد خودرو، یک باتری قابل شارژ 12 ولت است. زمانی که خودرو خاموش باشد نیز، ولتاژ باتری آن در حدود 12.6 ولت است. زمانی که موتور خودرو در حال کار کردن است، ولتاژ باتری باید بین 13.7 تا 14.7 ولت باشد.

دانستن محدوده ولتاژ باتری، نقطه شروع خوبی است؛ اما باید بدانید که کافی نیست. شما باید بدانید که چگونه ولتاژ ماشین خود را در هر زمانی اندازه‌گیری کنید و آن را با نتایج گذشته مقایسه کنید تا متوجه شوید عمر باتری شما رو به پایان است یا خیر. استفاده از مولتی‌متر برای اندازه‌گیری روشی ساده است و می‌توانید به راحتی آن را انجام دهید.

نحوه اندازه‌گیری ولتاژ باتری خودرو با ولت متر

برای بررسی وضعیت باتری ماشین خود، به یک تستر باتری مانند یک ولت‌متر یا مولتی‌متر ساده نیاز دارید. برای اندازه‌گیری ولتاژ باتری، 6 مرحله ساده زیر را دنبال کنید:

  1. خودرو را خاموش کنید.
  2. تستر را برای اندازه‌گیری DC تنظیم کنید.
  3. قطب‌ها را به هر ترمینال باتری متصل کنید.
  4. ولتاژ را با موتور خاموش بررسی کنید.
  5. تست چرخه میل لنگ را انجام دهید.
  6. اندازه گیری ولتاژ را با موتور روشن انجام دهید.

پیشنهاد ما مطالعه مقاله تست باتری ماشین
برق خودرو
برق خودرو

اقدامات ایمنی برای اندازه‌گیری ولتاژ باتری ماشین

قبل از شروع تست باتری، در اینجا چند نکته برای ایمنی آورده شده است:

  • پایانه‌های باتری را از نظر خوردگی بررسی کنید؛ زیرا می‌تواند خوانش ولتاژ را کاهش دهد.
  • باتری را از نظر نشتی یا هرگونه آسیب بررسی کنید؛ اگر باتری آسیب دیده است، روی آن کار نکنید.
  • در اطراف باتری‌ها سیگار نکشید، زیرا جرقه‌ها می‌توانند باعث انفجار شوند.

برای جلوگیری از بروز هرگونه حادثه، از عینک ایمنی و دستکش استفاده کنید.

برق باتری ماشین چند ولت است: مراحل اندازه‌گیری آن در 6 گام

1-      اشتعال خودرو را خاموش کنید

مطمئن شوید که اشتعال خودرو خاموش است. برای کمک به حذف شارژ سطحی، می‌توانید چراغ‌های جلو را به مدت 2 دقیقه روشن کنید. قبل از تست باتری خودرو از خاموش بودن چراغ‌های جلو اطمینان حاصل کنید.

2-      ولت متر را برای اندازه‌گیری DC تنظیم کنید

ولت‌متر یا مولتی‌متر خود را برای آزمایش DC تنظیم کنید. اگر محدوده ولتاژ DC وجود دارد، حداکثر را روی 20 تا 25 ولت تنظیم کنید.

نحوه تست سلامت باتری ماشین

3-      قطب‌ها را به هر ترمینال باتری متصل کنید

قطب مثبت (+) و قطب منفی (-) را روی باتری پیدا کنید. گاهی اوقات ترمینال باتری با درپوش پلاستیکی پوشانده می‌شود. برای آزمایش باید درپوش ترمینال را باز کنید؛ اما مجبور نیستید کابل‌های باتری را بردارید. تستر باتری شما احتمالا دارای یک قطب قرمز (+) و سیاه (-) خواهد بود. ابتدا قطب قرمز رنگ (+) را به قطب مثبت باتری لمس کنید. سپس، قطب سیاه رنگ (-) را به ترمینال منفی باتری لمس کنید.

محاسبه رایگان هزینه خدمات برق خودرو

4-      ولتاژ را با موتور خاموش بررسی کنید

یک باتری خوب باید در زمانی خاموشی خودرو، ولتاژی بین 12.4 تا 12.9 ولت داشته باشد. اگر میزان ولتاژ باتری کمتر از 12.4 ولت باشد، لزوماً به این معنی نیست که باتری ضعیفی دارید. ممکن است برخی از سیستم‌های الکتریکی آن را تخلیه کرده باشند، یا دینام شما در شارژ کردن مشکل داشته باشد.

باتری ضعیف را دوباره شارژ کنید و بعداً دوباره آن را تست کنید تا ببینید آیا شارژ را نگه می‌دارد یا خیر. اگر ولتاژ باتری بیش از 12.9 ولت باشد، باتری ماشین شما دارای ولتاژ بیش از حد است. نور بالای خود را روشن کنید تا تخلیه شود. این اتفاق ممکن است زمانی رخ دهد که دینام شما مشکل شارژ بیش از حد داشته باشد.

5-      تست چرخه میل لنگ را انجام دهید

تست چرخه میل لنگ، نشان می‌دهد که باتری در هنگام تحویل ولتاژ به موتور، چقدر خوب عمل می‌کند. برای روشن کردن ماشین از یک دوست کمک بگیرید. وقتی موتور در حال چرخش است، ولتاژ سریع افت می‌کند و دوباره بالا می‌رود. افت ولتاژ نباید کمتر از 9.6 ولت باشد. اگر این اتفاق رخ داد، به این معنی است که باتری قدرت گردش کافی ندارد و احتمالاً به یک باتری جدید نیاز خواهید داشت.

6-      اندازه گیری ولتاژ را با موتور روشن انجام دهید

با روشن بودن موتور، وسیله نقلیه شما در حالت چرخش آرام کار می‌کند و دینام اکنون باتری ماشین را شارژ می‌کند. در این حالت می‌توانید انتظار داشته باشید که ولتاژ باتری را در حدود 13.7 تا 14.7 ولت مشاهده کنید. اگر خوانش ولتاژ به طور قابل توجهی کمتر یا بیشتر باشد، می‌تواند به معنای مشکلات باتری یا دینام باشد.

چگونه باتری خودرو را بدون ولت متر بررسی کنیم؟

برای اینکه بررسی کنیم برق باتری ماشین چند ولت است، حتما نیاز به ولت متر یا تستر باتری نیست؛ بدون آن هم می‌توان وضعیت باتری را اندازه‌گیری کرد. برای انجام این کار، مراحل زیر را طی کنید:

  • با خاموش بودن موتور، چراغ‌های جلو را روشن کنید؛ آنها نشانگر تست شما خواهند بود.
  • از یک دوست بخواهید ماشین را روشن کند.
  • اگر چراغ‌های جلو در هنگام چرخاندن میل لنگ کم نور شوند، ممکن است شارژ باتری کافی نباشد.
  • اگر چراغ‌های جلو ثابت می‌مانند، اما موتور روشن نمی‌شود، مشکل باتری وجود ندارد؛ اما احتمالاً مشکلی در موتور استارت وجود دارد.

نحوه بررسی آلترناتور خودرو

آلترناتور، بخشی از سیستم شارژ خودروی شما است. در ادامه نحوه بررسی اینکه آیا آلترناتور خوب کار می‌کند یا خیر، آمده است:

با کمک تستر

با روشن بودن موتور، تمام وسایل الکترونیکی خودرو (چراغ‌های جلو، لامپ‌های داخلی، استریو و غیره) را روشن کنید تا بار ولتاژ را به حداکثر برسانید. حالا ولتاژ باتری را اندازه بگیرید. اگر ولتاژ شارژ به زیر 13.5 ولت کاهش یابد، به این معنی است که دینام در شارژ باتری ماشین مشکل دارد و باید یک مکانیک برای بررسی آن مراجعه کنید.

بدون وجود تستر

اگر تستر دستی ندارید، باز هم می‌توانید آلترناتور خودرو را تست کنید. قبل از شروع مطمئن شوید که ماشین در حالت “پارک” است و ترمز دستی هم روشن است. موتور را بدون روشن کردن چراغ استارت بزنید، سپس چراغ‌های جلو را روشن کنید. اگر نور چراغ‌های جلو از حد معمول کم‌تر باشند، ممکن است ولتاژ شارژ کافی از آلترناتور وجود نداشته باشد؛ بنابراین چراغ‌های جلو از انرژی باتری استفاده می‌کنند.

خدمات تخصصی برق خودرو با تیم آچاره

حالا دور موتور را تندتر کنید. اگر چراغ‌های جلو روشن شوند، آلترناتور باتری خودرو را شارژ می‌کند، اما ولتاژ کافی را در حالت خاموش بودن تامین نمی‌کند. اگر چراغ‌های جلو ثابت بمانند، احتمالاً مشکلی در آلترناتور وجود ندارد. سپس، چراغ‌های داخلی را روشن کنید. اگر با موتور روشن به تدریج کم نور شوند، ممکن است مشکل از آلترناتور باشد. برای بررسی مشکل از مکانیک ماهر کمک بگیرید.

چه زمانی باتری خودرو را باید تعویض کنیم؟

قطعا خرید باتری جدید و جایگزین آن اولین و راحت‌ترین گزینه است. اما برای صرفه‌جویی در هزینه بهتر است ابتدا راه‌های دیگر را امتحان کنید. شارژ کردن باتری خودرو یکی از این راه‌هاست. یا به مکانیک مجرب مراجعه کرده و از او کمک بخواهید؛ ممکن است راه‌حل‌های بهتری را به شما ارائه دهد. اگر هیچ یک از راه‌حل‌ها جواب نداد، به ناچار باید باتری خودرو را تعویض کنید.

باتری‌ها پس از گذشت مدتی، توانایی خود را در نگه داشتن شارژ از دست می‌دهند و در نهایت قادر به شارژ 100 درصد نخواهند بود. برای بررسی اینکه باتری ماشین چند ولت است راه‌های گوناگونی وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند. با کمک تستر باتری خودرو یا حتی بدون آن می‌توانید مقدار ولتاژ را اندازه‌گیری کنید. در نتیجه می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا باتری خودروی شما نیاز به شارژ یا تعویض دارد یا خیر. در نهایت اگر نتوانستید مشکل اصلی را تشخیص دهید، بهترین کار کمک گرفتن از متخصص باتری است.

سوالات متداول

  1. ولت‌متر چیست؟

ولت‌متر ابزار ساده‌ای برای اندازه‌گیری پتانسیل الکتریکی بین دو نقطه در مدار الکتریکی است.

  1. مولتی‌متر چیست؟

مولتی‌متر چندین ویژگی الکتریکی را اندازه‌گیری می‌کند که معمولاً شامل ولتاژ (ولت)، مقاومت (اهم) و جریان (آمپر) است. برای بررسی این مورد که باتری ماشین سواری چند ولت است نیز از این وسیله استفاده می‌شود.

  1. آلترناتور چیست؟

آلترناتور، انرژی مکانیکی موتور را به جریان الکتریکی برای باتری خودرو تبدیل می‌کند. آلترناتور یک عنصر اصلی در سیستم شارژ خودروی شما است.

  1. هر چند وقت یکبار باید ولتاژ باتری را تست کنیم؟

شما باید حداقل دو بار در سال ولتاژ باتری خود را بررسی کنید. این کار به شما ایده‌ای از وضعیت آن می‌دهد؛ بنابراین می‌دانید چه زمانی آن را شارژ کنید یا اگر نیاز به تعویض دارد، باتری را تعویض کنید.

  1. چه زمانی باید از شارژر باتری خودرو استفاده کنیم؟

اگر ولت‌متر به کمتر از 12.4 ولت رسید، باتری خود را به شارژر باتری متصل کنید. اگر ولتاژ کمتر از 12.2 ولت است، باید از شارژر قطره‌ای استفاده کنید که با سرعت بسیار کمتری شارژ می‌شود. استفاده از شارژر قطره ای از خطر داغ شدن و شارژ بیش از حد باتری جلوگیری می‌کند.

  1. چگونه متوجه شویم خودروی ما دارای مشکل باتری است؟

باتری خراب ممکن است چند علامت را بروز دهد که شامل موارد زیر است:

  • میل لنگ موتور کند است؛ به این معناست که باتری برای شارژ کردن مشکل دارد.
  • باتری بد شکل شده است؛ پف کرده، ترک خورده یا نشتی دارد.
  • بوی عجیبی وجود دارد؛ این می‌تواند ناشی از نشت اسید باتری باشد.
  • باتری قدیمی است؛ میانگین طول عمر باتری حدود 3 تا 5 سال است.

در صورت بروز هر یک از موارد بالا، به احتمال زیاد نیاز به تعویض باتری خودروی خود دارید. برای تعویض باتری خودرو در محل می‌توانید از خدمات آنلاین آچاره استفاده کنید. متخصصان ما در اسرع وقت برای بررسی مشکل در محل حاضر خواهند شد و در صورت نیاز باتری خراب شما را با باتری نو تعویض خواهند کرد.

3/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

برق خودرو
درخواست خدمات سیم کشی و برق خودرو در محل!

 

کلیک کنید