تعمیر خودرو در محل تعمیر خودرو در محل

آموزش تمیز کردن محفظه موتور خودرو

خودروسرویس و نگهداری

اگر محفظه کثیف و روغنی موتور خودروی شما باعث ایجاد صدای خس خس می‌شود می‌توانید به راحتی برای جلوگیری از تعمیرات پرهزینه، پس از خنک شدن خودرو، محفظه موتور را تمیز کنید. در ادامه این مقاله از مجله آچاره با آموزش تمیز کردن محفظه موتور خودرو با ما همراه باشید.

تمیز کردن محفظه موتور خودرو

 آماده سازی موتور

  1. لوازم لازم را جمع آوری کنید و لباس محافظ بپوشید. برای محافظت از دستان خود دستکش بپوشید و از ماسک و محافظ چشم استفاده کنید تا مطمئن شوید مواد شیمیایی، چربی یا کثیفی وارد چشم یا دهان شما نمی‌شود.
  2. برای جدا کردن کابل‌های باتری به آچار، جاروبرقی، کمپرسور، برس‌های رنگ در اندازه‌های مختلف، برس‌های سیمی فلزی، شیلنگ آب، چربی‌زدا و حوله‌های میکروفیبر نیاز دارید.
  3. بگذارید ماشین خنک شود. اسپری کردن موتور داغ با آب سرد می‌تواند باعث ترک خوردگی و انحراف آن شده و به تعمیرات پرهزینه‌تری منجر شود. به علاوه موتور داغ فوراً پاک کننده را خشک می‌کند و لکه‌هایی روی موتور ایجاد می‌شود.
  4. بهترین زمان برای تمیز کردن محفظه موتور صبح است زیرا ماشین در طول شب خنک شده است. اگر این امکان وجود ندارد قبل از شروع تمیز کردن محفظه موتور، اجازه دهید خودرو حداقل چند ساعت خنک شود.
  5. تمام درپوش‌ها و میله‌های اندازه گیری را ببندید. مطمئن شوید که تمام درپوش‌های مخزن مایع برای مایع ترمز، مایع خنک‌کننده و روغن فرمان برقی، محکم بسته شده باشند. به دلیل شل بودن میله‌ی روغن، تمام میله‌های اندازه گیری را به سمت پایین فشار دهید تا مطمئن شوید محکم شده‌اند.
  6. باتری را جدا کرده و قطعات الکتریکی را با پلاستیک بپوشانید. ابتدا هر دو پایانه باتری را جدا کنید. در صورت امکان باتری را به طور کامل خارج کنید تا بتوانید به راحتی محل را تمیز کنید.
  7. سپس شمع‌ها، دینام، بسته‌های کویل، درپوش توزیع‌کننده و همه فیلترها را با پلاستیک بپوشانید و از نوار الکتریکی برای ایجاد درزگیری محکم استفاده کنید. این قسمت‌ها نباید خیس شوند پس این مرحله را نادیده نگیرید.

 از بین بردن چربی و لکه

  • گرد و غبار سطح را با برس و با جاروبرقی تمیز کنید. از یک برس رنگ برای پاک کردن گرد و غبار سطح استفاده کنید. سپس آن را با جاروبرقی جارو کنید. ممکن است به چند برس با اندازه‌های مختلف نیاز باشد تا به شما کمک کند به تمام گوشه‌ها دسترسی پیدا کنید.
  • قطعات آلومینیومی را با یک برس سیمی فلزی تمیز کنید. ورودی در بالای موتور قرار دارد و معمولاً از آلومینیوم ساخته شده است که ممکن است کثیف و سوراخ شود. یک برس سیمی فلزی را روی کل ورودی و هر قسمت آلومینیومی دیگر، مانند صفحات حروف، بمالید تا آنها را تمیز کنید.
  • محفظه موتور را با جریان ضعیف آب گرم خیس کنید. محل موتور را قبل از استفاده از هر پاک کننده‌ای برای از بین بردن کثیفی با جریان ضعیفی از آب گرم اسپری کنید. شستن دهانه به پخش شدن یکنواخت پاک کننده کمک می‌کند و لکه‌ها را کاهش می‌دهد.
  • روغن زدای رقیق شده را اسپری کنید و بگذارید 5 تا 10 دقیقه خیس بخورد. رقیق کردن پاک کننده یا چربی زدا تمیزی یکنواخت تری را برای شما به ارمغان می‌آورد. از 1 قسمت آب و 1 قسمت پاک کننده استفاده کنید.

آموزش تمیز کردن محفظه موتور خودرو

  • تمام قسمت موتور به جز قسمت‌های الکتریکی پوشیده شده را اسپری کنید. توجه ویژه‌ای به ظروف مایع، شیلنگ‌ها و درپوش‌ها که مستعد کثیفی هستند داشته باشید.
  • چربی زدا را با جریان ضعیف آب گرم بشویید. از جریان ضعیف آب گرم برای شستشوی گریس و کثیفی موتور استفاده کنید. اگر محفظه موتور همچنان کثیف به نظر می‌رسد روغن‌زدای رقیق شده بیشتری اسپری کنید. بگذارید 5 تا 10 دقیقه خیس بخورد، سپس آن را بشویید.

تعمیر خودرو در محل
تعمیر خودرو در محل

 اتمام کار

  • از یک حوله میکروفایبر برای پاک کردن قسمت موتور استفاده کنید. پس از اتمام شستشو، باید آب اضافی را از محفظه موتور خارج کنید. کل محفظه موتور را پاک کنید. وقتی حوله‌ای که استفاده می‌کنید خیلی خیس یا کثیف شد از یک حوله میکروفیبر تازه استفاده کنید.
  • آب را از شکاف‌ها خارج کنید سپس پوشش پلاستیکی را بردارید. از یک کمپرسور یا جاروبرقی فروشگاهی برای مکیدن آب از شکاف‌های کوچک استفاده کنید. اکنون که قسمت بیشتر موتور خشک شده می‌توانید چسب برق و پلاستیک را از قسمت‌های پوشیده شده جدا کنید و دور بریزید.
  • وقتی محفظه موتور کاملا خشک شد باتری را تعویض یا دوباره وصل کنید. اگرچه بیشتر آب را خارج کرده‌اید باید اجازه دهید خودرو در حالی که کاپوت آن بالا است یک ساعت یا بیشتر بماند تا همه چیز کاملاً خشک شود. سپس باتری را تعویض یا دوباره وصل کنید.
  • ماشین را روشن کنید و بگذارید کار کند تا به دمای معمولی برسد. پس از خشک شدن کامل موتور، می‌توانید ماشین را روشن کنید. بگذارید کار کند تا به دمای معمولی برسد سپس آن را خاموش کنید. در این مرحله شما آزاد هستید که با وسیله نقلیه خود مانند شرایط عادی رانندگی کنید.

بایدها و نبایدهای تمیز کردن محفظه موتور خودرو

  • ظاهر و پوشش بیرونی خودرو اغلب توجه همه را به خود جلب می‌کند. اما برای بررسی یک خودرو به کاپوت آن نگاه نکنید به زیر کاپوت توجه کنید. محفظه موتور بدون لکه اغلب دور از تصور بوده و نگهداری از آن سخت تر است.
  • وقتی صحبت از تمیزی و اسپرت بودن خودرو به میان می‌آید نمای بیرونی خودرو تقریباً بیشتر مورد توجه است. همه ما بیشتر وقت خود را صرف تمیز کردن بدنه خودرو و صیقل دادن و واکس زدن آن کرده‌اید تا به دلیل هوای گرم و خراش‌های جزئی، آن را در برابر ساییدگی محافظت کنید.

تمیز کردن محفظه موتور خودرو

 گرفتن عکس قبل از برداشتن محفظه

برای تمیز کردن عمیق و کامل، باید به تمام گوشه‌ها و لبه‌ها دسترسی پیدا کنید. قبل از شروع کار حتما دوربین خود را بردارید و از همه چیز عکس بگیرید. حتی اگر حافظه عالی و منابع مرجع زیادی داشته باشید یک عکس می‌تواند ارزشمند باشد! گاهی اوقات، تنها کافی است یک نگاه ساده به عکس «قبل از کار» بیندازید تا بدانید آن شیلنگ با خمیدگی عجیب کجا وصل شده است.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

 از مواد شیمیایی مناسب برای تمیز کردن محفظه موتور خودرو استفاده نکنید

به احتمال زیاد وسوسه شدید که قوطی آئروسل روغن‌زدای کف را بردارید و کل محفظه موتور را با آن اسپری کنید. پاک کننده موتور آئروسل برای موتورهایی که به شدت کثیف هستند عالی عمل می‌کند. با این حال در بیشتر مواقع این کار خطرناک خواهد بود.

تمیز کردن محفظه موتور خودرو

اگر مواد باقی مانده را آبکشی نکنید حتی می‌تواند باعث خوردگی موتور ماشین شما شود! با صرف کمی زمان با استفاده از چند پارچه تمیز، به سادگی پاک کردن کثیفی‌ها را شروع کنید. اگر کثیفی سرسخت است از مواد شیمیایی تهاجمی‌تری مانند پاک کننده ترمز یا کاربراتور استفاده کنید. با این کار از ورود مواد شیمیایی به مکان‌هایی که نباید وارد شوند جلوگیری کرده و تمیز کردن را می‌توانید با دقت بیشتری انجام داد!

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

 از شلنگ باغچه استفاده کنید و از واشر پرفشار اجتناب نمایید

اگر نیاز به شستشوی شن و کثیفی دارید برای انجام کار به واشر پرفشار اعتماد نکنید! واشرهای فشار، آب را با فشار بسیار خطرناکی خارج می‌کنند و ممکن است به قسمت‌هایی از محفظه موتور شما آسیب وارد کنند. قبل از شستشوی موتور خودرو با استفاده از شلنگ باغ، کمی زمان بگذارید تا تمام اتصالات الکتریکی و دهانه میل لنگ را بررسی کنید. اگر شلنگ باغ فشار کافی ندارد قبل از شروع به آرامی لکه‌های سرسخت را با یک برس موی نرم پاک کنید.

سخن پایانی

جلا دادن قسمت بیرونی خودرو تا زمانی که مانند شیشه بدرخشد اما محفظه موتور آن دست نخورده باقی بماند مانند پریدن زیر دوش و حمام نکردن است. فقط به این دلیل که هیچ کس موتور را نمی‌ببیند توجیه خوبی برای تمیز نکردن موتور خودروی شما نیست.  اگرچه رفتن به کارواش یا برنامه ریزی برای چک آپ هفتگی خودرو برای اکثر مردم یک روش معمول است اما رانندگان به دلایلی از تمیز کردن موتور خودرو خودداری می‌کنند. بهانه معمولی که می‌شنویم این است که نمی‌خواهند به هیچ یک از اجزای حیاتی موتور آسیب برسانند.

در این مقاله آموزش تمیز کردن محفظه موتور خودرو را توضیح دادیم و بایدها و نبایدهای این پروسه را متذکر شدیم. امیدواریم با رعایت نکاتی که ذکر شد کارآیی موتور خودروی شما افزایش یافته و از رانندگی با آن لذت ببرید.

منبع:+

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات خودرو در محل
تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید