تعمیر خودرو در محل تعمیر خودرو در محل

آموزش گام به گام تست سنسور فشار اگزوز

سرویس و نگهداریخودرو

داشتن یک وسیله نقلیه شخصی همان‌گونه که می‌تواند بسیاری از مشکلات شما را از بین ببرد، می‌تواند برای شما مشکل‌ساز نیز واقع شود. بسیاری از افراد روزانه با استفاده از خودروی شخصی تردد می‌کنند اما چند درصد از این افراد با نحوه کارکرد این وسیله و اجزای آن آشنایی دارند؟ این عدم آشنایی در بسیاری از موارد علاوه بر از بین بردن زمان شما، هزینه قابل‌توجهی را نیز به شما تحمیل خواهد کرد اما آیا راهکاری برای کاهش این دردسرها وجود دارد؟ آیا برای تست سنسور فشار اگزوز باید حتما از کمک متخصصین خودرو استفاده کرد؟

در این مقاله از مجله آچاره با مرور نحوه تست سنسور اگزوز خودرو، به شما در این راستا کمک کرده و اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار خواهیم داد.

سنسور فشار اگزوز چیست؟

این سنسور که با نام‌های سنسور EBP و سنسور DPF نیز شناخته می‌شود، وظیفه اندازه‌گیری فشار در دو سمت فیلتر را دارد. هدف از این اندازه‌گیری بررسی میزان تغییر فشار جریان هوا، پیش و پس از عبور از فیلتر است تا در صورتی که این فشار بیش از حد مجاز تغییر کرد، سنسور فشار اگزوز این اطلاعات را در اختیار برد خودرو قرار دهد.

به عنوان مثال زمانی که فیلتر دچار انسداد و یا گرفتگی شده باشد، فشار هوا پس از عبور از فیلتر به شدت کاهش پیدا خواهد کرد. در این شرایط سنسور فشار اگزوز با توجه به این تغییر، نسبت به اصلاح آن به شما اخطار خواهد داد. این اخطار در بیشتر موارد با مشاهده روشن شدن چراغ آچار در پشت فرمان قابل تشخیص خواهد بود. در صورتی که شما به صحت عملکرد این سنسور مشکوک باشید، باید با پشت سر گذاشتن روند تست آن از سالم و یا خراب بودن آن اطمینان حاصل کنید.

 نحوه تست سنسور فشار اگزوز

به طور کلی شما با استفاده از 2 روش قادر هستید تا شرایط سنسور فشار اگزوز را مورد بررسی قرار دهید. در روش اول شما باید با بررسی ولتاژ و تغییر فشار ، سلامت سنسور را چک کنید. استفاده از این روش برای زمانی که قصد جدا کردن سنسور را ندارید، مناسب است در نتیجه اگر می‌خواهید سنسور را از موقعیت خود خارج کنید، راهکار دوم برای شما طراحی شده است.

در روش دوم این روند با بررسی میزان مقاومت سنسور طی شده و نیازی به اندازه‌گیری ولتاژ و …  نیست. در ادامه با مرور هر 2 روش سعی می‌کنیم تا تمامی راهکارهای موجود تست سنسور فشار اگزوز را شرح داده و نکات مهم آن اشاره کنیم.

بررسی ولتاژ و تغییر فشار

اگر نسبت به سالم بودن سنسور فشار اگزوز خودروی خود مشکوک هستید، با مطالعه این مقاله می‌توانید با نحوه تست سنسور فشار اگزوز آشنا شوید.

مرحله 1

در قدم اول شما باید موقعیت قرارگیری این سنسور را شناسایی کنید. به این منظور ابتدا با باز کردن کاپوت، به موتور خودرو دسترسی پیدا کنید.

مرحله 2

در این مرحله ابتدا ناحیه مکعبی شکل این سنسور که از آن چند سیم به سمت باتری خارج شده است را پیدا کنید. سپس پین T (T-Pin) که یک فلز رسانای T شکل است را درون پورت منفی که با علامت – نشان داده شده است، قرار دهید. یک پین دیگر را در پورتی که حاوی سیم سیگنال است قرار دهید، این ناحیه معمولا با رنگ آبی قابل مشاهده است.

مرحله 3

در قدم بعد شما باید به شیلنگی که در قسمت زیرین سنسور و در چپ‌ترین نقطه آن قرار دارد، دسترسی پیدا کنید. این شیلنگ لاستیکی در واقع ورودی اگزوز بوده و معمولا با استفاده از یک گیره در موقعیت خود ثابت شده است.

مرحله 4

حالا شیلنگ پمپ را به پورت ورودی متصل کنید و از محکم بسته شدن آن اطمینان حاصل کنید. پمپ خلا میزان فشار ایجاد شده در سنسور را با افزایش هوای موجود در آن اندازه‌گیری می‌کند.

مرحله 5

در این مرحله شما باید خودروی خود را روشن کنید. قبل از روشن کردن خودرو حتما آن را در یک ناحیه که هوا به خوبی جریان دارد، پارک کنید.

مرحله 6

ابتدا مولتی‌متر خود را بر روی حالت DCV تنظیم کنید. در این حالت مولتی‌متر، ولتاژ جریان مستقیم را اندازه‌گیری خواهد کرد. در قدم بعد شما باید پروب قرمزرنگ را به پورت مثبت که با علامت + نشان داده شده است، متصل کنید. پروب مشکی‌رنگ نیز باید به پورت منفی (-) مولتی‌متر وصل شود.

مرحله 7

پس از اتمام مرحله قبل، سمت دیگر پروب قرمز را به یکی از پین‌ها و سمت دیگر پروب مشکی را به پین باقی‌مانده متصل کنید. در صورتی که سمت دیر پروب‌ها به گیره مجهز نیست، شما باید این دو را به پین‌ها چسبانده و آن‌ها را نگه دارید.

مرحله 8

پس از این که پروب‌ها را در موقعیت مدنظر قرار دادید، عدد نمایش شده در مولتی‌متر که نشان‌دهنده ولتاژ عبوری از سنسور است را مشاهده کنید.

مرحله 9

حالا باید با کشیدن دسته پمپ تا انتها قبل از رها کردن آن، به سنسور فشار وارد کنید. این روند را تا مشاهده عدد 0.5 (PSI) بر روی صفحه ادامه دهید. این فشار برای ایجاد تغییر در ولتاژ کافی خواهد بود.

ابزارها:

  • مولتی‌متر
  • پمپ خلاء
  • پین‌ها (T-Pins)

در ادامه شرح کامل این مراحل را خواهید خواند:

به منظور استفاده از این روش شما باید برخی از لوازم را قبل از آغاز روند تهیه کنید. لوازمی که شما برای تست سنسور فشار اگزوز با این روش به آنها نیاز دارید، عبارتند از:

  • مولتی‌متر
  • پمپ خلاء
  • پین‌ها T (T-Pins)

مرحله 1

در قدم اول شما باید موقعیت قرارگیری این سنسور را شناسایی کنید. به این منظور ابتدا با باز کردن کاپوت، به موتور خودرو دسترسی پیدا کنید. در این ناحیه شما باید به دنبال یک جعبه کوچک سیاه‌رنگ باشید که شکل مستطیل‌مانندی دارد. این جعبه از یک سمت به 2 شیلنگ لاستیکی متصل بوده و از سمت دیگر به یه متصل‌کننده (Connector) الکتریکی وصل است و شما با دقت به این نکته می‌توانید سنسور فشار اگزوز را در مدت زمان کوتاه‌تری شناسایی کنید.

این سنسور معمولا در کنار موتور و یا در کنار دیواره آتش (Firewall) قرار دارد و در بیشتر موارد شما با بررسی این محدوده آن را مشاهده خواهید کرد. در صورتی که با توجه به این توضیحات موفق به پیدا کردن سنسور نشدید، باید با مراجعه به یک مکانیک، از کمک وی استفاده کنید چراکه ممکن است سنسور فشار اگزوز خودروی شما در لوله‌ها جایگذاری شده و با این روش قابل مشاهده نباشد.

مرحله 2

  • هشدار: در این مرحله حتما ماشین را خاموش کرده و از روشن نبودن آن اطمینان حاصل کنید. روشن بودن ماشین در این روند برای سلامت شما خطرآفرین خواهد بود.

تعمیر خودرو در محل
تعمیر خودرو در محل

در این مرحله ابتدا ناحیه مکعبی شکل این سنسور که از آن چند سیم به سمت باتری خارج شده است را پیدا کنید. سپس پین T (T-Pin) که یک فلز رسانای T شکل است را درون پورت منفی که با علامت – نشان داده شده است، قرار دهید. یک پین دیگر را در پورتی که حاوی سیم سیگنال است قرار دهید، این ناحیه معمولا با رنگ آبی قابل مشاهده است.

این 2 پورت معمولا در نقاط متضاد نسبت به یکدیگر قرار دارند بنابراین نیازی به وارد کردن پین در پورت وسط سنسور نیست. فراموش نکنید که پس از وارد کردن پین‌ها، حداقل 3 تا 5 سانتی‌متر از دسته پین در ناحیه بیرونی باقی بماند و پین تا انتها وارد سنسور نشود.

  • نکته: شما با مراجعه به فروشگاه‌های ابزارآلات می‌توانید پین T موردنیاز خود را تهیه کنید.

مرحله 3

در قدم بعد شما باید به شیلنگی که در قسمت زیرین سنسور و در چپ‌ترین نقطه آن قرار دارد، دسترسی پیدا کنید. این شیلنگ لاستیکی در واقع ورودی اگزوز بوده و معمولا با استفاده از یک گیره در موقعیت خود ثابت شده است.

در این صورت ابتدا گیره شیلنگ را جدا کرده و سپس نسبت به باز کردن شیلنگ اقدام کنید. اگر گیره‌ای در این ناحیه وجود نداشت، شیلنگ را به آرامی به سمت بیرون بکشید تا کاملا از سنسور جدا شود. پس از جدا کردن شیلنگ ان را در یک گوشه بگذارید تا به آن آسیب وارد نشود.

نکته: در صورتی که در این مرحله متوجه وجود ترک‌خوردگی و یا پارگی در شیلنگ شدید، در اسرع وقت نسبت به تعویض آن اقدام کنید. وجود نشتی در این قطعه در آینده برای شما مشکل‌ساز خواهد شد بنابراین تعویض آن را به تعویق نیاندازید. شما با خرید از مراکز معتبر می‌توانید از باکیفیت و بااصالت بودن کالای موردنظر خود مطمئن شوید.

مرحله 4

حالا شیلنگ پمپ را به پورت ورودی متصل کنید و از محکم بسته شدن آن اطمینان حاصل کنید. پمپ خلا میزان فشار ایجاد شده در سنسور را با افزایش هوای موجود در آن اندازه‌گیری می‌کند. وجود هر گونه نشتی یا فضای خالی در این اتصال، دقت نتیجه را به شدت تحت‌تاثیر قرار خواهد داد، در نتیجه در بررسی نحوه اتصال این دو بخش عجله نکنید.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

سپس موقعیت پمپ را به نحوی تنظیم کنید که در طول این روند به راحتی به فشارسنج و به پمپ دستی، دسترسی داشته باشید. همچنین توجه داشته باشید که در این مرحله هر دو شیلنگ نباید از سنسور فشار اگزوز جدا شوند در غیر این صورت نتایج به دست آمده قابل‌استناد نخواند بود.

مرحله 5

در این مرحله شما باید خودروی خود را روشن کنید. قبل از روشن کردن خودرو حتما آن را در یک ناحیه که هوا به خوبی جریان دارد، پارک کنید. خودروی شما در طول انجام تست باید روشن بماند و بهتر است قبل از شروع تست یک دقیقه زمان برای گرم شدن خودرو در اختیار آن بگذارید.

  • هشدار: به دلیل روشن بودن خودرو، دمای موتور در طول این روند افزایش خواهد یافت، در نتیجه از لمس کردن موتور در طول این مدت زمان بپرهیزید.
  • هشدار2: طی کردن این مرحله در محیط بسته، سلامت شما را در معرض خطر قرار خواهد داد بنابراین این تست را حتما در محیط باز انجام دهید.

مرحله 6

ابتدا مولتی‌متر خود را بر روی حالت DCV تنظیم کنید. در این حالت مولتی‌متر، ولتاژ جریان مستقیم را اندازه‌گیری خواهد کرد. در قدم بعد شما باید پروب قرمزرنگ را به پورت مثبت که با علامت + نشان داده شده است، متصل کنید. پروب مشکی‌رنگ نیز باید به پورت منفی (-) مولتی‌متر وصل شود.

لازم به ذکر است که استفاده از مولتی‌متر دیجیتال علاوه بر قابلیت بررسی عملکردهای متفاوت، این روند را برای شما راحت‌تر خواهد کرد.

  • نکته: ممکن است حالت DCV در مولتی‌متر شما با حرف V که 3 خط افقی بالای آن قرار دارد، مشخص شده باشد.

مرحله 7

پس از اتمام مرحله قبل، سمت دیگر پروب قرمز را به یکی از پین‌ها و سمت دیگر پروب مشکی را به پین باقی‌مانده متصل کنید. در صورتی که سمت دیر پروب‌ها به گیره مجهز نیست، شما باید این دو را به پین‌ها چسبانده و آن‌ها را نگه دارید. در این شرایط حتما از وجود اتصال صحیح در بین پروب و پین‌ها اطمینان حاصل کنید. توجه داشته باشید که اگر پروب به خوبی با پین در تماس نباشد، نتیجه نهایی تحت‌تاثیر قرار خواهد گرفت.

مرحله 8

پس از این که پروب‌ها را در موقعیت مدنظر قرار دادید، عدد نمایش شده در مولتی‌متر که نشان‌دهنده ولتاژ عبوری از سنسور است را مشاهده کنید. این عدد وابسته به مدل خودروی شما، عدد 5 ولت و یا کمتر خواهد بود و در صورتی که در این مرحله عددی را روی مولتی‌متر مشاهده نکردید، نحوه اتصال پروب‌ها و پین‌ها را مجددا بررسی کنید تا این دو به خوبی با یکدیگر در تماس باشند.

اگر باز هم عددی در مولتی‌متر نمایش داده نشد، احتمال وجود اختلال در شبکه برق‌رسانی خودروی شما وجود داشته و این مسئله باید توسط یک فرد دارای صلاحیت بررسی شود.

مرحله 9

حالا باید با کشیدن دسته پمپ تا انتها قبل از رها کردن آن، به سنسور فشار وارد کنید. این روند را تا مشاهده عدد 0.5 (PSI) بر روی صفحه ادامه دهید. این فشار برای ایجاد تغییر در ولتاژ کافی خواهد بود.

اگر پس از انجام این کار، ولتاژ نمایش داده شده در مولتی‌متر افزایش پیدا کرد، عملکرد سنسور شما با مشکل مواجه نشده است اما کاهش و یا عدم ایجاد تغییر این ولتاژ نشان‌دهنده خرابی سنسور فشار اگزوز خودروی شما بوده و شما باید در این شرایط اقدامات لازم در جهت تعویض این قطعه را در نظر بگیرید.

بررسی میزان مقاومت سنسور

 

مرحله 1

  • هشدار: قبل از جدا کردن سنسور فشار اگزوز، حتما از خاموش بودن خودرو اطمینان حاصل کنید.

ابتدا موقعیت سنسور را همان‌طور که در روش اول شرح دادیم، پیدا کنید. سپس کانتکتوری که سنسور را به باتری متصل کرده است، کاملا جدا کرده و اتصال 2 لوله دیگر را نیز کمی شل کنید. در قدم بعد گیره‌هایی که شیلنگ‌ها را در موقعیت خود نگه داشته‌اند، باز کرده و در نهایت شیلنگ‌ها را جدا کنید.

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

  • هشدار2: زمانی که سنسور را از موقعیت خود خارج کردید، به هیچ عنوان با خودروی خود تردد نکنید. در این شرایط دود اگزوز بدون هیچ فیلتری خارج شده و به محیط‌زیست آسیب می‌رساند.

مرحله 2

در قدم بعد مولتی‌متر خود را آماده و آن را بر روی حالت اهم (Ohm) تنظیم کنید. در این حالت مولتی‌متر میزان مقاومت الکتریکی را اندازه‌گیری خواهد کرد. سپس پروب قرمز را به پورت مثبت (+) و پروب مشکی را به پورت منفی که با علامت – مشخص شده است، متصل کنید.

  • نکته: شما می‌توانید به جای مولتی‌متر، در این روند از اهم‌متر که صرفا مقاومت الکتریکی را محاسبه می‌کند، استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی: علائم خرابی توربو خودرو 

مرحله 3

قسمتی از سنسور که کانکتور به آن متصل بوده را بررسی کرده و به 3 شاخک موجود در این ناحیه دسترسی پیدا کنید. در این مرحله شما باید به دنبال شاخکی که با علامت منفی (-) و یا کلمه درگاه زمینی (Ground Port) نشان شده است، بگردید. این قسمت معمولا در راست‌ترین و یا چپ‌ترین قسمت سنسور فشار اگزوز قرار دارد اما ممکن است موقعیت آن نسبتا به مدل ماشین متفاوت باشد.

پس از پیدا کردن این شاخک، انتهای پروب سیاه را در مقابل آن قرار داده و آن را در این موقعیت نگه دارید. در مرحله بعد شاخک سیگنال (Signal) که با علامت مثبت (+) نمایش داده شده است را پیدا کرده و پروب قرمز را در مقابل آن قرار دهید تا روند اندازه‌گیری مقاومت الکتریکی سنسور فشار اگزوز آغاز شود.

مرحله 4

در صورتی که صفحه عبارت OL که به معنای خط باز است را نمایش می‌داد، سنسور فشار اگزوز خودروی ما اصطلاحا خراب بوده و هیچ مقاومت الکتریکی از خود نشان نمی‌دهد. در این شرایط شما باید یک سنسور جدید فشار تهیه کنید که مشخصات و ابعادی مشابه با سنسور قدیمی دارد.

رعایت این نکته باعث خواهد شد تا سنسور جدید کاملا با خودروی شما تطابق داشته باشد. اگر صفحه مولتی‌متر در این مرحله تغییر در اعداد نمایش داده شده را نشان می‌داد، سنسور فشار اگزوز سالم بوده و دارای مقاومت الکتریکی است. این نکته به این معناست که سنسور فشار اگزوز قادر به عبور دادن جریان از خود است.

مطلب پیشنهادی: آموزش تصویری تعمیر فندک ماشین

در این مقاله از مجله آچاره تلاش کردیم تا با بررسی نحوه تست سنسور فشار اگزوز، به شما در این روند کمک کرده و اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهیم. فراموش نکنید که در طول تمام مراحل نکات ایمنی را رعایت کرده و سلامت خود را در معرض خطر قرار ندهید.

در این راستا اگر در هر مرحله‌ای با مشکل برخورد کردید، حتما از کمک افراد متخصص استفاده کنید. همچنین شما می‌توانید سوالات خود را از طریق بخش نظرات با کارشناسان مجرب آچاره در میان گذاشته و پاسخ خود را در زمانی کوتاه دریافت کنید. از این که تا انتها با ما همراه بودید، سپاس‌گزاریم.

منبع: +

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات خودرو در محل
تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید