آموزش تعویض لامپ داخل کابین آسانسور

ساختمانآسانسور

امروزه آسانسور برای ساختمان‌های مرتفع یک ضرورت است. با وجود اینکه افراد مدت زمان زیادی را درون آسانسور نمی‌گذرانند، اما لازم است تا همین مدت اندک نیز به ایمنی و سلامتی گذرانده شود. روشنایی داخل کابین آسانسور یکی از مواردی است که ایمنی و راحتی در آسانسور ایجاد می‌کند. در صورت خرابی لامپ باید به تعویض آن اقدام نمود. در این مقاله چگونگی تعویض لامپ داخل کابین آسانسور را شرح داده‌ایم.

از چه سیستم نورپردازی برای روشنایی داخل کابین آسانسور استفاده کنیم؟

نیاز به روشنایی در آسانسور کمی متفاوت از دیگر مناطق است. از آنجا که آسانسورها سقف باریکی دارند و پیوسته در حال حرکت‌اند، لرزش‌های مکرری روی بدنه آنها به‌وجود می‌آید. نصب نورهای توکار بر سقف‌های باریک کمی دشوار است. برای غلبه بر این چالش باید عناصر نورپردازی با ارتفاع پایین انتخاب شوند.

در این شرایط اهل فن معمولاً لامپ‌های ال ای دی را انتخاب می‌کنند؛ زیرا نسبت به لامپ‌های سنتی بدنه باریکتری دارند. لرزش ایجاد شده در آسانسور روی طول عمر لامپ‌های موجود در آن اثر می‌گذارد. اگر می‌خواهید لامپ آسانسور شما عمر بیشتری داشته باشد و کمتر نیاز به تعویض پیدا کند، از لامپ‌های ضد لرزش استفاده کنید.

سیستم نورپردازی آسانسور

لامپ‌های LED در زمینه ضد لرزش بودن نیز برتری دارند. آنها نسبت به سیستم‌های روشنایی معمولی از مقاومت بیشتری در برابر لرزش و حرکت برخوردارند. لامپ‌های LED عمری طولانی دارند و قادرند بدون نیاز به اقدامات خاصی برای نگهداری و تعمیر، تا 50000 ساعت کار کنند. از این رو استفاده از این لامپ‌ها نیاز به تعویض لامپ داخل کابین آسانسور را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

مطلب پیشنهادی آموزش ریست آسانسور

به صورت کلی سطح روشنایی 100 لوکس در کابین آسانسور کافی است. در برخی مناطق تجاری و مؤسسات آموزشی و بهداشتی، سطح نور 150-200 لوکس را برای روشنایی داخل کابین آسانسور مناسب می‌دانند.

تعویض لامپ داخل کابین آسانسور

در صورتی که لامپ آسانسور به طور دائم روشن باشد یا از لامپ‌های نامرغوب برای روشنایی آسانسور استفاده شده باشد، لامپ به زودی خراب شده و نیاز به تعویض لامپ داخل کابین آسانسور داریم. استاندارد EN 81-20 به وضوح توضیح می‌دهد که نحوه ایجاد روشنایی داخل کابین آسانسور چگونه است. قبل از هر گونه اقدام برای ایجاد نورپردازی درون آسانسور، این استاندارد می‌بایست به دقت بررسی شود.

چراغ‌های LED، نورافکن LED و چراغ‌های از نوع پانل LED معمولاً برای ایجاد روشنایی درون آسانسور استفاده می‌شوند. این سیستم‌ها با مجهز بودن به تکنولوژی LED در مصرف برق به اندازه 40 تا 50 درصد صرفه‌جویی می‌کنند.

چراغ‌های LED

در آسانسور باید حداقل دو واحد روشنایی به صورت موازی با یکدیگر متصل شوند. در این صورت اگر یکی از لامپ‌ها خراب شود، دیگری به کار خود ادامه خواهد داد. بدین منظور ابتدا سیم نول برای هر لامپ بسته شده و سپس سیم فاز را به صورت جداگانه برای هر لامپ محکم می‌کنیم.

تمامی آسانسورها باید مجهز به سیستم نورپردازی اضطراری باشند. در این صورت در هنگام قطع برق نیز آسانسور مشکل روشنایی نخواهد داشت و از ماندن افراد در تاریکی جلوگیری می‌شود.

مطلب پیشنهادی ابعاد آسانسور در پلان

مراحل تعویض لامپ داخل کابین آسانسور

در اینجا فرض شده که از لامپ هالوژن سقفی برای روشنایی داخل کابین آسانسور استفاده کرده‌اید. برای تعویض لامپ داخل کابین آسانسور ابتدا باید لامپ قبلی را از سقف خارج کنید. لامپ قبلی متصل به سقف آسانسور را می‌توانید با ناخن تیز یا با یک جسم نوک تیز باز کرده و پایین بیاورید. دقت داشته باشید که هنگام باز کردن لامپ، رنگ سقف برداشته نشود. لامپ را با گرفتن قسمت فنردار آن بیرون بیاورید. هنگام گرفتن و فشار دادن فنر باید دقت کنید که دستتان را نگیرد؛ در این صورت ممکن است درد زیادی متحمل شوید!

برای تعمیر و نگهداری آسانسور از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

 لامپ داخل کابین

تا اینجا موفق شدید که محفظه لامپ را از سقف خارج کنید. حال لامپ درون محفظه را با چند دور چرخاندن باز کرده و از محفظه خارج کنید. لامپ جدید را جایگزین کنید. برای گذاشتن محفظه لامپ در سقف نیز ابتدا سیم‌های خارج شده از سقف را درون سقف جای دهید. هنگام تعویض لامپ داخل کابین آسانسور دقت کنید که لامپ روشن نباشد. در صورت روشن بودن ممکن است نور لامپ نگذارد محل قرارگیری درست آن را تشخیص دهید. فنرها را کنار لامپ قرار داده و محفظه لامپ را درون سقف جا دهید.

مطلب پیشنهادی دیکتاتور آسانسور

استفاده از افراد حرفه‌ای

آیا نیاز است برای تعویض لامپ آسانسور به متخصص مراجعه کنم؟

تعویض لامپ داخل کابین آسانسور کار راحتی است و خودتان نیز قادر به انجام آن هستید. اما اگر از کارهای فنی خوشتان نمی‌آید یا نگرانید که نتوانید به‌خوبی این کار را انجام دهید، از یک تعمیرکار باتجربه برای تعویض لامپ داخل کابین آسانسور کمک بگیرید. متخصصین آچاره آماده ارائه این خدمت به شما هستند. سعی کنید لامپ آسانسور را از بین لامپ‌های باکیفیت انتخاب کنید تا عمر طولانی‌تری داشته باشد و روشنایی بهتری در آسانسور ایجاد کند.

مطلب پیشنهادی مهم‌ترین اقدامات هنگام گیر افتادن در آسانسور

3.3/5 - (10 امتیاز)

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا