نمک ظرفشویی چیست و چه کاربردی دارد؟

لوازم خانگیماشین ظرفشویی

شاید برای شما هم سوال پیش بیاید که نمک ظرفشویی چیست؟ نمک ماشین ظرفشویی فرآورده‌ای از کلرید سدیم کریستالی است که برای بازسازی مدار نرم‌کننده آب ماشین‌های ظرفشویی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در بعضی از کشورهای اروپایی، ماشین‌های ظرفشویی دارای یک نر‌م‌کننده آب داخلی برای خروج یون‌های کلسیم و منیزیم آب هستند. این دانه‌های درشت کلرید سدیم از مسدود شدن واحد نر‌م‌کننده آب جلوگیری می‌کنند.

توجه داشته باشید که استفاده نمک خوراکی به‌جای نمک ظرفشویی می‌تواند آسیب‌های جبرا‌ن‌ناپذیری را به دستگاه وارد کند.

اگر بر اثر استفاده نادرست از نمک ظرفشویی به دستگاه شما آسیب وارد شده است، می‌توانید با کمک تعمیرکاران حرفه‌ای آچاره این مشکل را برطرف کنید، برای ثبت سفارش با شماره 1471 تماس بگیرید یا به صفحه خدمات تعمیر ماشین ظرفشویی مراجعه کنید.

نکات کلیدی

  • اگر یک ماشین ظرفشویی دارای نرم کننده آب داخلی باشد، مخزن مخصوصی در داخل ماشین ظرفشویی وجود دارد که در صورت لزوم نمک به آن اضافه می‌شود
  • نمک سنتی و خوراکی که برای آشپزی استفاده می‌شود را نمی‌توان در ماشین ظرفشویی استفاده کرد چون، نمک‌‌های خوراکی دارای عناصر متفاوتی هستند؛ اما نمک ماشین ظرفشویی دارای خلوص بالایی بوده و برای ماشین ظرفشویی تولید و به کار برده می‌شود.

دلیل قرار دادن نمک در محفظه اصلی نمک ظرفشویی چیست؟

محفظه نمک ماشین ظرفشویی شما در پایین دستگاه، نزدیک فیلتر قرار دارد. برای یافتن آن باید قفسه زیرین ظرفشویی را خارج کنید و یک قیف کوچک به همراه ماشین ظرفشویی خود نیاز دارید تا به‌وسیله آن از حل شدن نمک در سوراخ مطمئن شوید.

دقت کنید که نمک تا سطح آب داخل محفظه پر شود. اگر ماشین ظرفشویی مجهز به چراغ نشانگر نیست، بهتر است ماهانه یک بار نمک را پر کنید.

اگر نمک ظرفشویی در محفظه اصلی خود قرار بگیرد، با ظروف برخورد نخواهد داشت. هرگز نمک ظرفشویی را در محل دیگری غیر از محفظه اصلی نریزید؛ زیرا موجب آسیب دستگاه خواهد شد.

تعمیر ماشین ظرفشویی خود را به کارشناسان خبره آچاره بسپارید.

  • نصب انواع ماشین ظرفشویی 
  • نشت‌یابی و رفع آب‌ریزی 
  • جرم‌‎گیری ظرفشویی 
  • تعویض و تعمیر قطعات
  • تعویض پمپ تخلیه

اعزام تعمیرکار ماشین ظرفشویی به محل

تعمیر ماشین ظرفشویی خود را به کارشناسان خبره آچاره بسپارید.

  • نصب انواع ماشین ظرفشویی 
  • نشت‌یابی و رفع آب‌ریزی 
  • جرم‌‎گیری ظرفشویی 
  • تعویض و تعمیر قطعات
  • تعویض پمپ تخلیه

اعزام تعمیرکار ماشین ظرفشویی به محل

ویژگی بهترین نمک ماشین ظرفشویی چیست؟

به‌هنگام خرید توجه کنید که مارک نمک ظرفشویی چیست؛ زیرا بعضی از انواع نمک ظرفشویی برندهای متفرقه محصولات نامرغوبی را عرضه می‌کنند که به دستگاه آسیب می‌زند و باعث کدر شدن ظروف می‌شوند.

دقیقا نمی‌توان عنوان کرد که ویژگی بهترین نمک ظرفشویی چیست اما می‌توان به شفافیت دانه‌های نمک و اندازه مناسب و ریزدانه‌های نمک اشاره کرد.

بهترین نمک ماشین ظرفشویی

نمک ظرفشویی چیست؟

منظور از مقدار نمک ماشین ظرفشویی چیست و چقدر باید باشد؟

دستگاه‌ها اغلب چراغ نشانگر دارند که با روشن کردن دستگاه روشن می‌شود تا نمک ماشین ظرفشویی کم شود. اگر چراغ روشن نباشد، این معمولاً به این معنی است که دستگاه شما مقدار کافی نمک برای شستن بار دیگر ظروف دارد.

از لحاظ بررسی میزان نمک ماشین ظرفشویی دستگاه شما، اطمینان حاصل کنید که بسته‌بندی را مورد بررسی قرار داده‌اید و آگاهی از میزان نمک مورد نیاز خود دارید. ببه طور دقیق نمی‌توان مشخص کرد که مقدار مناسب نمک ظرفشویی چیست و چقدر است اما کار گیری یک فنجان اندازه‌گیری و یک قیف می‌تواند به اندازه‌گیری و تامین نمک ماشین ظرفشویی شما کمک کند.

به شما پیشنهاد می‌کنیم سطح نمک را تقریبا ۱ سانتی متر پایین تر از جایی که در پوش تنظیم می‌شود قرار دهید تا با مصرف و پر کردن بیش از حد؛ عمر دستگاه خود را کوتاه نکرده باشید.

مقدار نمک ماشین ظرفشویی

نمک ظرفشویی چیست؟

مزایای استفاده از نمک ظرفشویی چیست؟

سدیمی که در نمک ماشین ظرفشویی موجود است با ترکیب گلوله‌های رزینی، سختی آب را جذب می‌کند. گلوله‌های رزینی و نمک ماشین ظرفشویی سختی را از بین می‌برند و باعث نرمی آب می‌شوند.

هنگامی که ذخایر سدیم موجود در گلوله‌های رزینی کم شدند، با اضافه کردن نمک ماشین ظرفشویی شاهد جذب بیشتری خواهید بود.

افزایش نمک ماشین ظرفشویی موجب کاهش آهک در دستگاه می‌شود. از طرفی شوینده ماشین ظرفشویی در آب نرم عملکرد بهتری دارد و باعث درخشندگی بیشتر ظروف می‌شود.
سختی آب و تأثیر نمک ظرفشویی چیست؟
وقتی نمک‌ها و مواد معدنی محلول در آب از اندازه استاندارد بیشتر باشد، آب دارای سختی است. شست‌وشو و آبکشی ظروف با آب سخت باعث ایجاد لک و رسوبات سفید رنگ بر روی ظروف می‌شود.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر ماشین ظرفشویی!

بهترین روش استفاده از نمک ظرفشویی چیست؟

  • رسیدن مواد لازم برای درست کار کردن ماشین ظرفشویی با روشن شدن چراغ ها انجام می‌شود. در این قسمت مراحل و چراغ ها را بیان می‌کنیم تا به چراغ نمک ماشین ظرفشویی برسیم:
    ○ در ابتدا ماشین ظرفشویی را روشن کرده و سپس یک عدد قرص در جا قرصی دستگاه قرار دهید و درب جا قرصی را ببندید.
    ○ در این مرحله آلارم دستگاه را بررسی کرده و به نشانگر مایع جلادهنده و نمک ماشین ظرفشویی نگاهی بیندازید. به یاد داشته باشید اگر از قرص ظرفشویی فینیش کوانتوم فول در مرحله ی اول استفاده کردید نیازی به استفاده از نمک و مایع جلا دهنده نمی‌باشد.
    ○ در این مرحله اگر نشانگر مایع جلادهنده روشن بود، مایع ظرفشویی را اضافه کنید و اگر علامت S اختصاری روشن بود در این مرحله به نمک احتیاج دارید.
    ○ پس توجه کنید که S چراغ نمک ظرفشویی در دستگاه است که اگر روشن بود باید مخزن نمک را پر نمایید.

روش استفاده از نمک ظرفشویی

نمک ظرفشویی چیست؟

نحوه ریختن نمک در ماشین ظرفشویی

برای استفاده از نمک ماشین ظرفشویی جای هیچ نگرانی نیست؛ در ادامه به‌صورت کاملا ساده و گام به گام توضیح خوهیم داد که مراحل استفاده از نمک ظرفشویی چیست.

مرحله اول

خروج قفسه پایینی از دستگاه و یافتن مخزن نمک؛ البته در اغلب ماشین های ظرفشویی مخزن نمک در کف آن‌ها قرار دارد.
بنابراین ابتدا قفسه پایین را بردارید تا به مخزن نمک دسترسی داشته باشید.

به احتمال زیاد این مخزن در سمت راست یا چپ کف دستگاهتان باشد اما اگر وجود نداشت این احتمال وجود دارد که دستگاه شما نرم‌کننده داخلی آب نداشته باشد.

نصب و تعمیر ماشین ظرفشویی با تیم آچاره

مرحله دوم

در پوش مخزن را باز کرده و آب درون آن را چک کنید. مخازن نرم‌کننده آب درپوش‌هایی دارند که پس از هر بار مصرف، باید محکم بسته شوند. این در پوش را باز کرده و آن را کنار بگذارید، اگر اولین بار است که قصد پر کردن مخزن نمک را دارید باید آن قدر داخل آن آب پر کنید تا بالای دهانه بالا بیاید.

نکته: بعد از اولین مصرف، واحد نرم کننده ی شما باید همیشه مقداری آب در خود داشته باشد پس در مراحل بعدی پر کردن مخزن نمک، احتیاجی به ریختن آب درون مخزن نیست.

نحوه ریختن نمک در ماشین ظرفشویی

نمک ظرفشویی چیست؟

مرحله سوم

توجه داشته باشید که درون مخزن دستگاهتان فقط از نمک ماشین ظرفشویی استفاده کنید نمک دریا و نمک خوراکی انواعی از نمک‌ها هستند اما مزایای نمک ماشین ظرفشویی را ندارند.

شاید این سوال مطرح شود که تفاوت نمک خوراکی با نمک ظرفشویی چیست؟ در واقع نمک خوراکی معمولا دارای مواد افزودنی است که نه تنها باعث نرمی آب نمی‌شود؛ بلکه سختی آب را بیشتر می‌کند و علاو‌ بر آن به ‌لیل ریز دانه بودن ممکن است منافذ دستگاه را مسدود نماید.
مرحله چهارم
با استفاده از قیف، مخزن را از نمک پر کنید. معمولا زمانی که ماشین ظرفشویی را تهیه می‌کنید یک قیف مخصوص نمک برای راحتی کار شما همراه دستگاه قرار دارد.

به دلیل تنوع ماشین های ظرفشویی ما نیز شاهد مخازن نمک با ظرفیت‌های متنوعی هستیم. در نتیجه دستور دقیقی برای این فرآیند وجود ندارد. به دلیل وجود آب در مخزن نمک، محلولی از آب نمک در مخزن ایجاد می‌شود که سختی آب دستگاه شما را کنترل می‌کند.
نکته: به کار بردن قیف، از ریختن و هدر رفتن نمک جلوگیری می‌کند. توجه داشته باشید که قیف را بالای مخزن نگه دارید و درون آن فرو نکنید؛ چون خلاف این کار باعث مرطوب شدن دهانه ی قیف شده و در این فرآیند اختلال ایجاد می‌کند.

مرحله پنجم

مرتب بودن از مهم‌ترین وجه‌های هر کاری است، بنابراین نمک‌های اضافی اطراف و داخل دستگاه را با یک پارچه نم‌دار تمیز کنید. به یاد داشته باشید نمکی که در دستگاه نرم کننده می‌ریزید، هرگز به ظروف برخورد نمی‌کند ولی ممکن است ظرف‌ها مقدار کمی طعم و مزه نمک بگیرند.

مرحله ششم

در پوش مخزن را مجدد ببندید و از محکم شدن آن اطمینان حاصل کنید زیرا اگر درپوش خوب بسته نشده باشد امکان دارد در حین فرآیند شست و شو باز شود و دچار شکستگی گردد.

در جریان باشید که تهیه مجدد این درپوش‌ها کار آسانی نیست زیرا به تنهایی عرضه نمی‌شود پس خیلی مراقب آن‌ها باشید.

مرحله پایانی

قفسه پایینی را به حالت اولیه خود برگردانید و ماشین ظرفشویی را روشن کنید، زمانی که از بسته بودن درپوش مطمئن شدید اجازه دارید قفسه پایینی را مجددا داخل ماشین ظرفشویی قرار دهید.

ماشین ظرفشویی را پر از ظروف کنید و مانند همیشه آن را روشن کنید. پس از تمدید نمک داخل مخزن، نیازی به شست‌وشوی دستگاه به‌صورت خالی نیست.

اثرات مخرب عدم استفاده از نمک ظرفشویی چیست؟

• گرفتگی جت‌های آب پاش ماشین ظرفشویی و تشکیل رسوب بر روی المنت های آن باعث کاهش بازده گرمایی، قدرت شویندگی، عمر و افزایش مصرف برق می‌شود.
• املاح معدنی و سختی آب باعث ایجاد لکه سفید روی ظروف می‌شود؛ در نتیجه نمک مانند جرم‌گیری ماشین ظرفشویی مهم‌ترین اصل برای افزایش طول عمر و کاهش تعمیر دستگاه به‌شمار می‌رود.

سخن پایانی

در این مطلب به این موضوع پرداختیم که مزایای نمک ظرفشویی چیست و چه کاربردی دارد. به خاطر داشته باشید که پر کردن مخزن ماشین ظرفشویی به شما اطمینان می‌دهد که سختی آب از بین می‌رود و ظروف بعد از هر بار شست‌وشو پاکیزه و درخشان تر می‌شوند.

سوالات متداول

آیا قرص های همه‌کاره به تنهایی برای شست‌وشو کافی نیست و باز هم باید نمک ماشین ظرفشویی را به‌صورت جداگانه استفاده کرد؟

قرص‌های همه کاره دارای مقادیری از نمک برای کمک به پر کردن نرم کننده آب هستند، ما همچنان توصیه می‌کنیم اگر می‌خواهید بهترین نتیجه را داشته باشید، نمک ماشین ظرفشویی را استفاده کنید. اگر همیشه از قرص‌ها استفاده میکنید، به احتمال زیاد ناچار خواهید نمک کمتری اضافه کنید، ولی همچنان ایده خوبی است. برخی از ماشین‌های ظرفشویی دارای گزینه قرص ماشین ظرفشویی همه کاره هستند، ولی ما آن را توصیه نمی‌کنیم. دلیل مخالفتمان این است که نمک موجود در قرص اغلب برای محافظت از ظروف در برابر کدر شدن بیش از حد شستشو کافی نیست.

تفاوت نمک معمولی با نمک ماشین ظرفشویی چیست؟

این که بدانید نمک ماشین ظرفشویی چیست و از چند جهت با نمک سنتی تفاوت دارد دارای اهمیت است. دانه‌های نمک سفره ریز‌تر و کوچک‌تر است که در صورت استفاده می‌تواند منجر به مسدود شدن منافذ دستگاهتان شود. از جهت دیگر، نمک ماشین ظرفشویی غلیظ‌تر است و باعث اختلال در عملکرد ماشین ظرفشویی نمیشود. دیگر تفاوت مهم مربوط به ساختار شیمیایی آن‌ها است.
نمک ماشین ظرفشویی معمولاً از 100% کلرید سدیم و بدون هیچ افزودنی دیگری ساخته شده است، در حالی که نمک خوراکی حاوی ترکیبات ضد جوش مانند منیزیم است. مواد افزودنی که در نمک خوراکی وجود دارد ممکن است با اجزای مکانیکی ماشین ظرفشویی ناسازگاری داشته باشد یا باعث ایجاد لکه های آب سخت بر روی ظروف شود.

چه مقدار نمک در ماشین ظرفشویی بریزیم؟

ماشین‌های ظرفشویی مختلف و متنوع واحد‌های اندازه‌گیری متفاوتی خواهند داشت که مقادیر مختلف نمک را میپذیرند، در نتیجه هیچ اندازه‌گیری دقیقی برای این فرآیند وجود ندارد. نمک را داخل مخزن بریزید تا زمانی که کاملا پر شود، اما به روی خط آب نرسد. از آنجا که در مخزن؛ آب نیز وجود دارد، در حال ایجاد محلول آب نمک شور هستید.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا