تکنولوژی فلز منبسط شده Expanded Metal چیست؟

خودرواخبار آچاره

تکنولوژی Expanded Metal یا همان تکنولوژی فلز منبسط شده روشی است که در آن فلز را به وسیله کشش و برش به شکل شبکه‌ای با الگویی تکراری در می‌آورند و در اشکال و اندازه‌های مختلف تولید می‌کنند. این کار قابلیت‌هایی به ورق فلز می‌افزاید که آن را کاربردی و آماده استفاده در مصارف مختلف صنعتی می‌کند. معمول‌ترین فلزاتی که در تکنولوژی فلز منبسط شده استفاده می‌شود آلومینیوم ، فولاد ضد زنگ، فولاد سرد و نورد گرم است.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

نحوه ساخت فلز منبسط شده در تکنولوژی Expanded Metal

همانطور که بیان شد فلز منبسط شده یک ورق فلزی مشبک است که از تکرار یک الگوی مشخص ساخته شده است. مشبک کردن ورقه فلزی باعث کاهش وزن، هزینه تمام شده و تهویه بهتر هوا می‌شود. روند تولید حاصل فرآیند حکاکی و چاپ سرد است و با ابزاری موسوم به کاتر یا چاقو انجام می‌شود. اندازه و شکل شبکه فلزی به شکل چاقو و روش کار بستگی دارد.

در فرآیند ساخت، ورق فلز توسط یک ردیف چاقو که روی دستگاه برش نصب شده و به صورت یکنواخت حرکت می‌کنند برش داده شده و مشبک می‌شود و به‌صورت رول یا ورق روانه بازار می‌شود. این دستگاه‌ها قابلیت تولید شبکه‌هایی با استانداردهایی مشخص برای مصارف گوناگون را دارند و طرح فلز با توجه به نوع کاربری آن انتخاب می‌شود.

ساخت فلز منبسط شده در تکنولوژی Expanded Metal

انواع فلز منبسط شده و کاربرد آنها

وقتی کاترهای مختلف به ورق فلز می‌چسبند، هندسه شبکه یا مش فلزی شکل می‌گیرد. به‌عنوان مثال در یکی از انواع فلز منبسط شده، از قالب دندان مثلثی استفاده می‌شود. موارد زیر از پرکاربردترین انواع این فلزات هستند:

  1. شبکه مربع شکل فلت
  2. شبکه مربع شکل آلومنیومی
  3. شبکه الماسی
  4. شبکه الماسی تخت
  5. شبکه شش ضلعی
  6. شبکه الماسی AISI 304
  7. شبکه مثلثی

انواع فلز منبسط شده و کاربرد آنها

تکنولوژی Expanded Metal در طراحی مبلمان، دکوراسیون داخلی، ساخت محافظ، پاراپت، نما یا حصار استفاده می‌شود. این شبکه‌های فلزی به دلیل مقاومت و انعطاف‌پذیری بالا، بسیار محکم هستند و در برابر سایش مقاوم‌اند. این ویژگی آنها را به یکی از گزینه‌های اصلی تولید سقف‌های کاذب نوین تبدیل می‌کند که ظاهر بسیار شیکی دارند. مقاومتی که این تکنولوژی به فلز می‌دهد، باعث می‌شود کاربرد زیادی در ساخت و ساز پیدا کند. این فلزات در مکان‌هایی مانند مراکز خرید و فرودگاه‌ها به‌طور گسترده‌ای مصرف می‌شوند و می‌توان از آن‌ها به عنوان پارتیشن‌هایی برای محافظت از پیاده‌روها و ماشین آلات استفاده کرد. یکی از مهم‌ترین کاربردهای صفحات فلزی منبسط در صنعت باتری‌سازی خودرو است که در بخش انتهایی مقاله درباره آن صحبت خواهیم کرد.

مزایای استفاده از تکنولوژی Expanded Metal

فلز منبسط شده از یک ورق منسجم تشکیل شده است و جوش ندارد. این ویژگی قابلیت انعطاف و شکل‌دهی بی‌نظیری به آن می‌دهد. در حین کار با فلزات منبسط ضایعاتی باقی نمی‌ماند. این ویژگی باعث صرفه‌جویی قابل توجهی در مصرف فلز می‌شود و برای محیط زیست مفید است. فرآیند تولید آن نیست سازگاری زیادی با محیط زیست دارد.

مزایای استفاده از تکنولوژی Expanded Metal

تکنولوژی  Expanded Metal در ساخت باتری خودرو

از فناوری فلز منبسط برای استحکام شبکه مثبت و منفی باتری‌های بزرگ و حجیم استفاده می‌شود. استفاده از این فناوری در این صنعت، یک فرایند منحصر به فرد و موثر است که طی آن از آلیاژ سرب-کلسیم در تولید صفحات باتری استفاده می‌شود. این آلیاژ باعث افزایش طول عمر باتری خودرو و مقاومت آن در برابر خوردگی می‌شود. بدون یک شبکه فلزی محکم برای استحکام و تسهیل برقراری شارِ انرژی، باتری در معرض خطر خرابی زودرس قرار دارد. استفاده از این فناوری قدرت قابل توجهی به باتری می‌دهد و باتری‌های تولید شده نیاز به نگهداری و سرویس نخواهند داشت و ماندگارتر هستند. باتری‌هایی که در تولید آنها از فلز منبسط استفاده می‌شود در مقایسه با باتری‌های معمولی جریان برق پایدارتری ارائه می‌دهند.

تکنولوژی  Expanded Metal در ساخت باتری خودرو

گرمای شدید و رانندگی در ترافیک سنگین دو مورد از سخت‌ترین شرایطی هستند که عمر باتری را کم می‌کنند. لذا باتری‌های مجهز به این تکنولوژی در آب و هوای خیلی گرم و خیلی سرد و در سخت‌ترین شرایط کاری روی تاکسی‌ها، اتوبوس‌های مسافری و کامیون‌ها تست شده‌اند و توانسته‌اند عملکرد خوبی از خود نشان دهند.

همانطور که می‌دانید وقتی وسیله نقلیه برای مدت طولانی بی‌حرکت رها می‌شود باتری آن تخلیه می‌شود که اصطلاحا به آن خوابیدن باتری می‌گویند؛ این نقص در این باتری‌ها بهبود یافته است. علاوه بر این، باتری‌های مجهز به این صفحات آب کمی مصرف می‌کنند و الکترولیت آن برای تمام عمر باتری کافی است و نیازی به سرویس نگهداری دائم ندارند. درصورتیکه باتری خودروی شما نیز به تعویض نیاز دارد، می‌توانید از خدمات در محل آچاره استفاده کنید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا