هلال سفید ناخن نشانه چیست [دلیل تغییر رنگ هلال سفید ناخن]

زیبایی و سلامتمراقبت از ناخنناخن

هلال سفید ناخن که به نام لانولا (lunula) نیز شناخته می‌شود، در بالای کتیکول ناخن قرار گرفته است و علاو‌ه‌بر مسئولیت محافظت از رگ‌های خونی، اطلاعات مهمی را در رابطه با وضعیت سلامتی بدن نیز در اختیار ما قرار می‌دهد. برای آشنایی بیشتر با هلال‌ سفید ناخن و این که چه تغییراتی در آن‌ می‌تواند نشانه‌ای از علائم نگران‌کننده باشد، در ادامه این مقاله از مجله آچاره با ما همراه باشید.

هلال سفید ناخن

لانولا، ناحیه سفید رنگی به شکل هلال است که در ماتریس ناخن رشد می‌کند و از همان ناحیه نیز خارج می‌شود. شکل و رنگ هلال‌ها با سیستم بدن در ارتباط است اما نحوه مراقبت از ناخن هم در این مسئله تاثیرگذار خواهد بود. به‌طور میانگین هر شخص سالمی 8 تا 10 هلال در دو دست خود دارد.

 هلال سفید ناخن

هلال ناخن سالم

سفیدی یک هلال سالم ناخن باید چند درجه از رنگ طبیعی ناخن روشن‌تر باشد. این هلال‌ها اغلب در افراد ورزشکار بزرگ‌تر از حد معمول هستند، اما اگر فرد دارای فعالیت بدنی نباشد، بزرگی ابعاد این هلال‌ها می‌تواند ناشی از استرس یا دلایل دیگر باشد. البته شما با مراقبت صحیح و تقویت ناخن‌ها می‌توانید احتمال بروز این مشکل را به حداقل برسانید. هلال ناخون

تغییر رنگ هلال‌های سفید روی ناخن نشانه چیست؟

گاهی تغییر رنگ هلال‌ها می‌تواند حاکی از وجود یک بیماری زمینه‌ای باشد.

آبی طوسی آبی کم رنگ قهوه‌ای مشکی قرمز سفید زرد
دیابت
بیماری‌های قلبی
نارسایی کلیه
مسمومیت با نقره
اختلال ناخن تری
بیماری ویلسون
سندرم ناخن زرد
عوارض تتراسایکلین
 مسمومیت با فلزات سنگین
برای خدمات ناخن در منزل از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

1. لانونای قرمز

لانولای قرمز و صورتی می‌تواند نشان‌دهنده بیماری‌های قلبی و عروقی باشد. همچنین هلال‌های ناخن قرمز می‌تواند ناشی از علائم بیماری‌های دیگری نیز باشند، مانند:

  • نارسایی قلبی
  • پسوریازیس
  • انسداد مزمن ریوی

2. لانولای آبی

لانولای آبی می‌تواند ناشی از بیماری‌ ویلسون باشد. این بیماری یک اختلال ژنتیکی بسیار نادر، ناشی از تجمع مس در بافت‌های مختلف بدن از جمله کبد و مغز است. لانولای لاجوردی نیز می‌تواند ناشی از عوارض بیماری‌های ضدسرطان یا ایدز باشد. رایج‌ترین علائم لانولای لاجوری عبارتند از:

  • درد‌های شکمی
  • عدم اشتها
  • خستگی
  • تغییر چشم به رنگ قهوه‌ای
  • مشکلات حرکتی

 لانولای آبی

3. بیماری ناخن تری

این اختلال باعث می‌شود قسمت عمده ناخن به رنگ سفید تغییر رنگ دهد. در افراد مسن این تغییر شکل ناشی از عوارض پیری است اما در برخی موارد نیز ممکن است ناشی از علائم ذیل باشد:

  • دیابت
  • بیماری کبد
  • نارسایی کلیه
  • نارسایی قلب

 اختلال ناخن تری

4. هلال ناخن قهوه‌ای

افرادی که دچار نارسایی‌های کلیوی هستند، ملانین بیشتری تولید می‌کنند که این امر می‌تواند منجر به قهوه‌ای شدن رنگ هلال‌های ناخن شود.

5.  هلال ناخن مشکی

تغییر هلال‌های ناخن به رنگ مشکی بسیار نادر و خطرناک است و ممکن است ناشی از مسمومیت با فلزات سمی باشد. در صورت بروز این مشکل فورا به پزشک مراجعه نمایید.

دلیل وجود نداشتن هلال سفید روی ناخن چیست؟

مشخص نبودن لانولا همیشه ناشی از وجود یک بیماری نیست و گاهی می‌تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد. به‌طور مثال گاهی هلال‌ها در زیر کوتیکول پنهان شده‌اند. دیده نشدن هلال‌های ناخن در برخی موارد می‌تواند ناشی از کم خونی، افسردگی یا سوء تغذیه باشد. در صورت مشاهده برخی علائم ذیل پس از محو شدن لانولا، لازم است که به پزشک مراجعه نمایید:

  • ضعف
  • خستگی
  • سرگیجه
  • کاهش وزن ناگهانی

ارتباط هلال‌ سفید ناخن با سلامت بدن

همان‌طور که اشاره کردیم هرگونه تغییری در هلال‌های سفید روی ناخن باید جدی گرفته شود. رایج‌ترین تغییرات سفیدی روی هلال‌های ناخن به این شرح هستند:

1. انگشت کوچک

ظاهر شدن لانولا در این انگشت ارتباط مستقیمی با عملکرد کبد و روده دارد و نشانه‌ای از مشکلاتی در عملکرد این اعضای بدن است. هلال بزرگ در انگشت کوچک می‌تواند ناشی از فشار خون بالا نیز باشد.

2. انگشت حلقه

وجود لانولا در این انگشت، سلامت دستگاه تناسلی نشان می‌دهد. اگر لانولا در این انگشت مشاهده نشود، باید به دنبال مشکلات روده و گوارش باشید.

3. انگشت شست

ظاهر نشدن هلال در این انگشت می‌تواند ناشی از مشکلات طحال و ریه باشد. افراد سیگاری و دارای فشار خون بالا بیشتر با این مشکل درگیر هستند.

4. هلال ناخن بزرگتر از اندازه انگشتان

به‌طور کلی لانولا باید یک سوم ناخن را دربربگیرد. اگر هلال از این اندازه بزرگ‌تر باشد، باید تیروئید و فشار خون خود را بررسی نمایید. البته اندازه هلال با سایز ناخن نیز مرتبط است؛ بنابراین اگر فشار خون و تیروئید شما طبیعی است، جای نگرانی وجود نخواهد داشت.

 5. لانولای مثلثی

در این حالت هلال‌های ناخن به شکل مثلثی درمی‌آیند. اغلب این مشکل به دلیل مانیکور نامناسب یا وارد شدن فشار و ضربه به ناخن رخ می‌دهد و ممکن است تا زمانی که ناخن رشد کند و بافت آن به‌طور کامل بهبود یابد در این حالت باقی بماند.

سخن پایانی

هلال‌های ناخن از قسمت ماتریس ناخن رشد می‌کند و ظاهر آن اطلاعات مهمی از سلامت بدن را در اختیار ما قرار می‌دهد. در این مقاله از مجله آچاره به بررسی نشانه‌های تغییر رنگ و فرم لانولای ناخن یا هلال سفید ناخن پرداختیم. شما می‌توانید سوالات و نظرات خود را در ارتباط با ناخن در بخش دیدگاه‌ها با ما درمیان بگذارید تا پاسخ خود را از کارشناسان زیبایی و سلامت آچاره دریافت نمایید. از این‌که تا پایان این مطلب با ما همراه بودید، سپاس‌گزاریم.

3.7/5 - (8 امتیاز)

2 دیدگاه

  1. سلام، فقط روی دو تا از انگشتام انگشت وسط و بزرگ، یک هلال خیلی کوچیک داره، یادمه قبلا همه انگشتام این هلالو داشتن، یکساله همش کمردرد میشم، این محو شدن هلالها نشونه چیه؟؟
    ممنون از پاسخگویی شما

    1. روزی 2 بار، هر بار 10 بار دستتون رو در محلول دارچین و آب گرم شستوشو بدید. اگر تا یک هفته جواب نداد یه نوار ارغوانی دور انگشت کوچیکه ببندید و محکم فشار بدید. بازم روزی دو بار، هر بار 10 بار. اگه بازم جواب نداد برید روی یک صندلی تا به خدا نزدیکتر بشید و دعاتون رو بشنوه. با آرزوی سلامتیتون
      دکتر فلانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا