تعمیر اجاق گاز تعمیر گاز

چرا اجاق گاز یکسره جرقه میزند؟

لوازم خانگیاجاق گاز و فر

آیا تا به حال با جرقه زدن مداوم اجاق گاز خود مواجه شده‌اید؟ در همه خانه‌ها در طول روز چندین بار از اجاق گاز استفاده شده و این عامل آن را به یک بخش جدایی ناپذیر از زندگی ما تبدیل کرده است. اما اختلالات مختلفی می‌توانند عملکرد اجاق گاز را تحت تاثیر قرار دهند. امروزه اکثر اجاق گازها به سیستم جرقه اتوماتیک مجهز هستند تا کاربر به سادگی تمام قادر به کار کردن با آن باشد. اما چه در اجاق گاز شما از جرقه‌زن اتوماتیک استفاده شده باشد و چه جرقه‌زن دستی، امکان خرابی آن وجود دارد.

یکی از مشکلاتی که ممکن است در این قسمت با آن روبه‌رو شوید، جرقه زدن یکسره اجاق گاز است. در این مقاله از مجله آچاره به این سوال که چرا اجاق گاز یکسره جرقه میزند ، پاسخ داده و نکات لازم به منظور رفع این مشکل را در اختیار شما قرار خواهیم داد. پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

انواع جرقه‌زن اجاق گاز

در گذشته به طور معمول از جرقه‌زن دستی در ساخت اجاق گاز استفاده می‌شد اما به مرور زمان این دستگاه به نوع اتوماتیک جرقه‌زن مجهز شد. در این قسمت نحوه کار این 2 نوع جرقه‌زن را به طور خلاصه مرور خواهیم کرد.

جرقه‌زن دستی

این جرقه‌زن که به طور مرسوم در اجاق گازها استفاده می‌شود، باید به صورت دستی فعال شود. این نکته بدین معناست که شما باید هنگام باز کردن جریان گاز مشعل، دکمه جرقه‌زن را نیز بفشارید تا مشعل اجاق گاز روشن شود.

جرقه‌زن اتوماتیک

نحوه کار این نوع جرقه‌زن به این صورت است که همزمان با باز کردن جریان گاز مشعل و خروج گاز از منافذ این قسمت، جرقه‌زن شروع به جرقه زدن برای روشن کردن مشعل می‌کند. در واقع در این روند دیگر نیازی به فشردن جداگانه دکمه جرقه‌زن نبوده و این قسمت همزمان با باز کردن جریان گاز فعال خواهد شد.

جرقه‌زن اتوماتیک

همان‌طور که اشاره کردیم فارغ از نوع جرقه‌زن اجاق گاز، احتمال بروز اختلالات مختلف در عملکرد آن وجود دارد. یکی از این اختلالات جرقه زدن یکسره اجاق گاز است. در ادامه این مشکل را بررسی کرده و در رفع آن به شما کمک می‌کنیم.

چرا اجاق گاز یکسره جرقه میزند؟

جرقه‌زن هر اجاق گاز از بخش‌های مختلفی تشکیل شده و ساختار جرقه‌زن اتوماتیک و دستی نسبت به یکدیگر تفاوت دارند. اما عواملی که باعث می‌شود اجاق گاز شما یکسره جرقه بزند، در این 2 نوع جرقه‌زن تفاوت چندانی ندارند. به طور کلی ماژول و الکترود از مهم‌ترین قسمت‌های تشکیل‌دهنده این سیستم می‌باشند.

اما در جرقه‌زن اتوماتیک از قطعاتی مثل میکروسوئیچ نیز استفاده شده است. از جمله دلایلی که به بروز این مشکل منجر می‌شوند می‌توانیم به موارد ذیل اشاره کنیم :

تعمیر اجاق گاز
تعمیر گاز

1. نوسانات جریان برق

یکی از رایج‌ترین دلایل بروز این مشکل نوسانات جریان برق است. در صورتی که جرقه‌زن اجاق گاز در معرض نوسانات شدید جریان برق قرار بگیرد، عملکرد آن با اختلال مواجه شده که یکی از اثرات آن می‌تواند جرقه زدن یکسره باشد. در این شرایط معمولا مشکل با تعویض چند بخش از سیستم فندک برطرف خواهد شد.

در این شرایط ابتدا ارتباط جریان برق با اجاق گاز را قطع نموده و سپس روند تعمیر آن را به افراد بامهارت بسپارید. همچنین شما می‌توانید با استفاده از ترانس محافظ یا ترانس استبلایزر (Stabilizer) از وقوع این پدیده در اجاق گاز خود پیشگیری کنید. دیگر راهکار نیز قطع ارتباط اجاق گاز با جریان برق در ساعاتی است که از وجود نوسان در این جریان اطلاع دارید.

نوسانات جریان برق

2. نفوذ رطوبت

دیگر عاملی که باعث یکسره شدن جرقه در اجاق گاز می‌شود، نفوذ رطوبت به سوزنی فندک و یا ترانس جرقه‌زن است. در صورتی که رطوب به هر دلیلی به این قسمت‌ها نفوذ پیدا کند، بروز اختلال در این قسمت دور از انتظار نخواهد بود. البته مرطوب بودن صفحه مشعل نیز گاها باعث ایجاد اختلال در روند جرقه زدن و روشن شدن مشعل می‌شود.

در بیشتر موارد این مشکلات با خشک کردن قسمت‌های مرطوب برطرف خواهند شد اما ممکن است شدت آب‌خوردگی به میزانی باشد که برخی از قطعات به تعویض نیاز داشته باشند. لازم به ذکر است که رطوبت به صورت معمول بر اثر سر رفتن غذا و یا نظافت اجاق گاز به قسمت‌های ذکر شده نفوذ پیدا می‌کند.

مشاهده رایگان هزینه نصب و تعمیر اجاق گاز و فر!

بنابراین فراموش نکنید که تا حد ممکن از سر رفتن غذای روی شعله جلوگیری کرده و هنگام نظافت آب زیادی را روی اجاق گاز نریزید. بهتر است در این روند صرفا از یک دستمال مرطوب و شوینده مناسب استفاده کنید.

برای رفع این مشکل محل مرطوب را شناسایی و با استفاده از سشوار، فن، دستمال و … این قسمت را کاملا خشک کنید. در صورتی که رطوبت باعث خرابی هیچ بخشی نشده باشد پس از انجام این کار باید عملکرد صحیح فندک بازیابی شود.

3. تراز نبودن فندک و مشعل

تقریبا همه ما تا به الان ظاهر جرقه‌زن اجاق گاز را از نزدیک دیده‌ایم. برای این که جرقه‌زن قادر به روشن کردن مشعل باشد، این دو باید به صورت تراز و در یک خط قرار داشته باشند در غیر این صورت جرقه ایجاد شده مشعل را روشن نخواهد کرد. شما می‌توانید وجود این مشکل را با بررسی ظاهر این بخش بررسی کنید و در صورت نیاز اصلاحات لازم را اعمال کنید.

چرا اجاق گاز یکسره جرقه میزند

4. فعال بودن قفل

در بعضی از موارد مشکل یکسره شدن جرقه‌زن اجاق گاز به علت فعال بودن قفل کودک آن است. در این شرایط جریان گاز به مشعل متصل نشده و امکان روشن شدن آن وجود ندارد. درنتیجه این عامل گاها باعث جرقه زدن یکسره اجاق گاز و روشن نشدن مشعل آن می‌شود. اگر با این مشکل مواجه شدید حتما در اولین قدم وضعیت این قفل را بررسی کرده و در صورت فعال بودن آن را غیرفعال کنید. در این صورت مشکل شما به احتمال زیاد برطرف خواهد شد.

5. جرم گرفتن و کثیفی

عامل دیگری که در این زمینه می‌توانیم به آن اشاره کنیم، جرم گرفتن و ایجاد کثیفی در جرقه‌زن می‌باشد. اگر آلودگی‌های مختلف در هر قسمت از این سیستم انسداد ایجاد کرده باشند، روند روشن شدن مشعل مطمئنا با اشکال روبه‌رو خواهد شد.

گاها سر رفتن غذا باعث نفوذ جرم در قسمت‌های مختلف جرقه‌زن و منافذ مشعل شده که با تمیز کردن این قسمت‌ها مشکلات احتمالی مرتبط برطرف خواهد شد. توجه داشته باشید که هنگام نظافت این بخش از رطوبت بیش از حد استفاده نکنید تا از بروز مشکلات دیگر پیشگیری به عمل آید.

عیب‌یابی و تعمیرات اجاق گاز و فر با تیم آچاره

6. خرابی فندک یا اجزای آن

آخرین عاملی که ممکن است پاسخ این سوال که چرا اجاق گاز یکسره جرقه میزند باشد، خرابی فندک یا اجزای تشکیل‌دهنده آن به دلایلی همچون فرسودگی، ضربه و … می‌باشد. به عنوان مثال اگر فندک اجاق گاز شما اتوماتیک نبوده و به صورت دستی روشن می‌شود، در بلندمدت به دلیل فشردن زیاد دکمه فندک، این بخش سریع‌تر خراب خواهد شد.

عیب‌یابی و شناسایی دقیق ریشه مشکل یک روند تخصصی بوده و به افراد عادی پیشنهاد نمی‌شود. بهتر است در این شرایط از کمک افراد بامهارت استفاده کرده و این روند را به این متخصصین بسپارید.

خرابی فندک یا اجزای آن

لازم به ذکر است که فندک اجاق گاز شما باید به طور طبیعی پس از شنیدن 3 بار صدای کلیک، جرقه زده و در 1 الی 2 ثانیه روشن شود. اگر تمام بخش‌های فندک و جرقه‌زن به درستی فعالیت کنند، رنگ جرقه و شعله در اجاق گاز شما آبی خواهد بود.

بروز هر گونه تغییر در این موارد ممکن است علامت وجود اختلال در عملکرد فندک و جرقه‌زن اجاق گاز شما باشد. در این شرایط حتما نظر متخصصین را جویا شوید. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات درباره تعمیر اجاق گاز و مشکلات آن مقاله کاربردی  آموزش تعمیر ترموکوپل اجاق گاز در خانه را نیز مطالعه کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم پاسخ این سوال که چرا اجاق گاز یکسره جرقه میزند را دراختیار شما قرار دهیم. اگر پس از بررسی عوامل ذکر شده در این مقاله کماکان ریشه بروز مشکل را شناسایی نکرده و موفق به رفع آن نشدید، می‌توانید به این منظور از کمک کارشناسان مجرب تعمیر اجاق گاز آچاره استفاده کنید.

همچنین با ذکر سوالات خود در بخش نظرات همین مطلب می‌توانید پاسخ آن را در سریع‌ترین زمان ممکن از این متخصصین دریافت کنید. از این که تا انتها با ما همراه بودید سپاس‌گزاریم.

سوالات رایج

چرا اجاق گاز یکسره جرقه میزند؟

خرابی در ماژول و الکترود فندک، کثیف شدن سطح فندک، خرابی در مدار الکتریکی فندک، خرابی در دکمه فندک و یا خرابی در سیم‌های اتصال فندک از جمله دلایل یکسره شدن فندک اجاق گاز است.

2.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر اجاق گاز

درخواست تعمیر اجاق گاز رومیزی و فردار!

 

کلیک کنید