علت چشمک زدن لامپ کم مصرف خاموش چیست؟

برقکاریساختمانسیم‌ کشی ساختمان

تصور کنید که شب است، تمام چراغ‌ها را خاموش کرده‌اید و آماده رفتن به رختخواب هستید. ناگهان متوجه می‌شوید لامپ کم مصرف شما در حال درخشیدن است. درخشش آن به قدری نیست که برای خواندن روزنامه مناسب باشد، اما به‌اندازه‌ای هست که توجه شما را به خود جلب کند و اجازه ندهد بخوابید! به‌راستی چه چیزی موجب چشمک زدن لامپ کم مصرف خاموش می‌شود؟ برای یافتن پاسخ تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

چه عواملی باعث چشمک زدن لامپ کم مصرف خاموش می‌شوند؟

شایع‌ترین علت چشمک زدن لامپ کم مصرف خاموش قرار داشتن آن در یک مدار دو طرفه یا یک مدار کم‌نور است. در چنین مدارهایی حتی با وجود خاموش بودن چراغ، میزان اندکی برق وجود دارد. این میزان برق به‌اندازه‌ای نیست که لامپ را روشن کند، اما آن قدری هست که باعث درخشش اندک یا سوسو زدن آن شود. از علل چشمک زدن لامپ کم مصرف خاموش می‌توان موارد زیر را نام برد:چشمک زدن لامپ کم

1. شارژ شدن خازن‌های داخلی با توان کم

وقتی خازن‌های داخلی با توان کم شارژ شوند، حالت چشمک زدن برای لامپ به‌وجود می‌آید. در زمان رسیدن به حد آستانه (threshold) لامپ پالس می‌زند تا روشن شود، اما به دلیل پایین بودن ولتاژ نمی‌تواند روشن بماند. بنابراین دوباره کم نور می‌شود. این روند مجدداً تکرار می‌شود و موجب می‌شود لامپ چشمک بزند.چشمک زدن لامپ کم مصرف خاموش

2. خاموش نکردن ولتاژ تغذیه توسط دستگاه سوئیچینگ

گاهی اوقات علت چشمک زدن لامپ کم مصرف خاموش این است که دستگاه سوئیچینگ (سنسور PIR، سنسور نورو …) در حالت خاموش بودن لامپ، ولتاژ تغذیه را به طور کامل خاموش نکرده است. برخی سنسورها یا سوئیچ‌های الکترونیکی عمداً، تصادفاً، یا در نتیجه حمل قطعات، در حالت خاموش ولتاژی را در لامپ‌ها نشت می‌کنند که موجب روشن و خاموش شدن لامپ به طور منظم یا اصطلاحاً چشمک زدن می‌شود.

این سنسورها یا سوئیچ‌های الکترونیکی معمولاً با هدف روشن کردن لامپ‌های رشته‌ای طراحی شده‌اند؛ زیرا ولتاژ کمی که از طریق لامپ نشت می‌کند، برای روشن شدن لامپ رشته‌ای کافی نیست. این ولتاژ کوچک نشتی در لامپ‌های کم مصرف، چرخه‌ای از تجمع و تخلیه انرژی ایجاد می‌کند که منجر به چشمک زدن می‌شود.

مطلب پیشنهادی : نصب هالوژن سقفی از صفر تا صد

برای حل مشکل چشمک زدن لامپ کم مصرف خاموش چه باید کرد؟

برای حل مشکل چشمک زدن لامپ در حالت خاموش ابتدا باید مطمئن شوید که تشخیص شما از علت این امر درست بوده است. برای اینکار یکی از لامپ‌های LED را با لامپ رشته‌ای جایگزین کنید. بار مقاومتی اضافی یک مسیر اتلاف برای شارژ ارائه می‌دهد. همچنین می‌توانید با سوئیچ خاموش میزان ولتاژ موجود در سیم را بررسی کنید. موارد زیر می‌توانند مشکل شما را برطرف کنند:

1. اضافه کردن snubber به مدار بین سوئیچ و نول

اسنابر مداری است که ولتاژ و نرخ افزایش آن را محدود می‌کند. اسنابر باید به موازات لامپ‌ها و تا حد امکان نزدیک به یکی از لامپ‌ها نصب شود (احتمالاً در خود اتصالات).

محاسبه رایگان هزینه خدمات سیم‌کشی و برقکاری ساختمان!

2. اطمینان از قطع کامل ولتاژ تغذیه در حالت خاموش

مطمئن شوید که سوئیچ الکترونیکی یا سنسوری که از آن برای خاموش کردن لامپ استفاده می‌کنید، در حالت خاموش بودن لامپ کاملاً بار را ایزوله کند.Blinking energy-saving light bulb

3. عدم استفاده از سنسورهای دو سیمه (two-wire sensors)

یک راه خوب برای حل مشکل چشمک زدن لامپ کم مصرف خاموش عدم استفاده از سوئیچ‌های الکترونیکی یا سنسورهای دو سیمه است. این سوئیچ‌ها برای جایگزینی کلید دیواری طراحی شده‌اند و از هادی خنثی استفاده نمی‌کنند. به دلیل نداشتن هادی خنثی آنها به طور مداوم و عمدی ولتاژ اندکی را در سراسر بار نشت می‌کنند تا کار کنند. در صورت عدم حل ولتاژ نشتی، با چشمک زدن لامپ روبه‌رو می‌شویم.

4. استفاده از سوئیچ‌های الکترونیکی یا سنسورهای چهار-سیمه (four-wire sensors)

استفاده از سوئیچ‌های الکترونیکی چهار سیمه یا سنسورهایی از این نوع یکی از راه‌های پیشگیری از مشکل چشمک زدن لامپ کم مصرف خاموش است. این نوع سوئیچ‌ها از طریق سوئیچینگ مکانیکی یک رله داخلی کار می‌کنند که دارای کنتاکت‌هایی است که به طور کامل از سنسور PIR جدا شده‌اند. در صورت استفاده از این نوع سنسورها بسیار بعید است که ولتاژی درون بار نشت کند. در نتیجه از چشمک زدن لامپ کم مصرف خاموش جلوگیری می‌شود.

بیشتر بخوانید : آموزش تعویض لامپ یخچال

علت چشمک زدن مهتابی خاموش چیست؟

علت چشمک زدن مهتابی خاموش نیز مشابه لامپ‌های کم‌مصرف است. این مشکل به دلیل جریان/ ولتاژ نشتی درون مهتابی در زمان خاموش بودن به‌وجود می‌آید. پس از جمع شدن مقادیر کوچک جریان/ ولتاژ نشتی، میزان زیادی انرژی تخلیه شده و موجب روشن شدن مهتابی می‌شود. با این وجود به دلیل اینکه مهتابی در حالت خاموش است، ولتاژ پایین است و مهتابی نمی‌تواند مدت زیادی روشن بماند. در نتیجه به زودی خاموش می‌شود. چیزی که ما مشاهده می‌کنیم، چشمک زدن مهتابی خاموش است.


خدمات پیشنهادی آچاره : سیم کشی ساختمان


علت چشمک زدن مهتابی

علت چشمک زدن لامپ هالوژن چیست؟

اگر شما هم در منزل چراغ هالوژن دارید، احتمالاً این سوال برایتان پیش‌آمده که علت چشمک زدن لامپ هالوژن چیست؟ به طور خلاصه موارد زیر باعث چشمک زدن لامپ هالوژن می‌شوند:

  • وجود مشکل در شیشه لامپ هالوژن: اگر شیشه لامپ شما بر اثر برخورد جسم سختی به آن شکسته شده یا ترک برداشته باشد، احتمال چشمک زدن لامپ هالوژن وجود دارد.
  • چراغ داشتن سوئیچ‌های برق: درست است که کلیدهای چراغ‌دار جذابند، اما ممکن است باعث چشمک زدن لامپ هالوژن شما شوند! در این صورت به دلیل اینکه لامپ کوچک موجود در سوئیچ برای روشن ماندن نیاز به جریان دارد، جریان از سوئیچ عبور کرده و باعث روشن و خاموش شدن لامپ هالوژن می‌شود.
  • اتصال مستقیم سیم فاز به لامپ: این مشکل از عدم سیم‌کشی صحیح لامپ‌ها ناشی می‌شود (در سیم‌کشی صحیح سیم نول باید به طور مستقیم به لامپ وصل شود و سیم فاز در مسیر کلید قرار بگیرد. در غیر این صورت ممکن است از طریق اتصال بدنه لامپ، دیوار یا … اتصال برق برقرار شده و لامپ چشمک بزند).

سخن آخر

در این مطلب علل مختلف چشمک زدن لامپ کم مصرف خاموش و راه‌های جلوگیری از آن بررسی شد. مشکل چشمک زدن لامپ کم مصرف در برخی برندها بیش از سایرین دیده می‌شود. اگر از این مسئله رنج می‌برید، برند لامپ خود را عوض کنید. همچنین توجه کنید که اگر مدار شما دیمر است، حتماً از لامپ‌های دیمر استفاده کنید.

3.6/5 - (8 امتیاز)

1 دیدگاه

  1. بعضیها می گویند جای فاز و نول را در کلید عوض کنید تا مهتابی چشمک نزند در حالی که نول اصلا در کلید وجود ندارد بلکه مستقیم از تقسیم یا فیوز به مهتابی رفته و اصلا نباید وارد کلید شود .
    پس علت چشمک زدن مهتابی خاموش چیست ؟! به نظرم یک دلیل آن لخت بودن مقداری از سیم فاز در داخل تقسیم می تونه باشه چون در تقسیم یا پریز کنار کلید و لامپ و مهتابی گاه چندین سیم فاز و نول دیگر هم وجود دارد بعضی چسبها و لنتهای کهنه و قدیمی ممکن است مقداری باز شده باشند و در سیمهای مهتابی خاموش تاثیر گذار باشند لذا برای بررسی این مورد اول برق مکان مورد بررسی را قطع کنید و سیمها را نگاه کنید که لخت نباشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا