نصب هالوژن سقفی از صفر تا صد

برقکاریساختمانسیم‌ کشی ساختمان

یکی از مسائل اصلی و مورد توجه در زمینه ساختمان‌سازی و دکوراسیون داخلی ساختمان، نوع نورپردازی و تهیه نور مناسب برای فضای داخلی است. یکی از پیشرفت­ های حیرت‌انگیز در حیطه‌ی تأمین روشنایی ساختمان‌ها، نصب لامپ هالوژن سقفی در فضاهای داخلی است. در این مقاله به بررسی چگونگی کارکرد این لامپ‌های بسیار زیبا و همچنین نحوه نصب هالوژن سقفی در منازل یا محل کار خواهیم پرداخت.

نصب هالوژن سقفی

از گذشته همواره انسان‌ها به طرق مختلفی نور داخلی ساختمان را تأمین می‌کردند چون وجود نور کافی در ساختمان باعث می‌شود که محیط دلگیر و خسته‌کننده به نظر نرسد. در صورت نبود روشنایی کافی ممکن است فضا حتی از دید انسان تنگ‌تر و کسل‌کننده‌تر به نظر برسد. انواع و اقسام لامپ و مهتابی‌ها در برند، رنگ و اندازه‌های متفاوت در بازار قابل‌عرضه هستند و متناسب با سازه موردنظر انتخاب می‌شوند.

لامپ‌های هالوژن سقفی را قطعا در دکورسازی بالای تلویزیون‌ها، نورپردازی‌های آشپزخانه و راهروی منازل، نورهای کوچک سقف‌های کاذب و خیلی جاهای دیگر دیده‌اید. پس در قدم اول با این لامپ‌ها آشنایی بیشتری پیدا می‌کنیم.

نصب هالوژن

لامپ هالوژن سقفی: مصرف کمتر و بازده بالاتر!

امروزه نسل وسایل روشنایی و نورپردازی بسیار پیشرفته و مدرن شده است و از ابزاری برای تأمین نور استفاده می‌شود که علاوه بر زیبایی ظاهری، نور مناسبی را ارائه کرده و مصرف برق پایینی دارند. یکی از این تکنولوژی‌های حیرت‌انگیز، لامپ هالوژن سقفی است.

با توجه به مصرف انرژی بالای لامپ‌های قدیمی و نور بسیار کمی که از خود ساطع می‌کنند، در دنیای امروز کمتر ساختمانی دیده می‌شود که از لامپ‌های رشته‌ای قدیمی استفاده کرده باشد. این لامپ‌ها علاوه بر عمر کوتاه که میانگین 1000 ساعت است، نور کم و درصد مصرف انرژی بسیار بالایی نسبت به انواع لامپ‌های کم‌مصرف امروزی داشتند و برای همین کم کم از بازار و دنیای روشنایی‌ها حذف شدند.

برخلاف لامپ‌های قدیمی، لامپ‌های هالوژن بازدهی و روشنایی بسیار بالاتر و مصرف برق خیلی کمتری دارند. عمر لامپ‌های هالوژنی با 2500 ساعت بیش از دو برابر لامپ‌های قدیمی است. حتی با نصب لامپ هالوژن سقفی یک زیبایی منحصربه‌فردی را می‌توان در فضای داخلی ایجاد کرد. پس با کمترین هزینه و صرف انرژی می‌توان نور بسیار عالی را در ساختمان استفاده کرد.

هالوژن سقفی

بیشتر بخوانید فاز برگشتی چیست؟شناخت نول برگشتی

دلیل نام‌گذاری لامپ‌های هالوژنی این است که داخل آن‌ها با گازهای بی‌اثر و مقداری از هالوژن‌هایی مثل ید یا برم پر شده است. این لامپ‌ها در سه دسته مختلف SMD (تجهیزاتی)، LED (دیودی) و COB (تزئینی) تولید می‌شوند و برای نصب آن‌ها با توجه به سقف ساختمان راه‌های مختلفی وجود دارد.

انواع شیوه‌های نصب

همان‌طور که میدانید امروزه علاوه بر سقف‌های صف یا شیب‌دار استفاده از سقف‌های کاذب نیز به دلیل مزایایی که دارند بسیار رایج شده است. نصب لامپ هالوژن سقفی در مورد هریک از این سقف‌ها متفاوت است. به‌طوری‌که در سقف‌های شیب‌دار یا تخت که حالت ساده‌تری دارند، به صورت روکار و در سقف‌های کاذب و کناف به صورت توکار قرار داده می‌شوند.

اگرچه استفاده و نصب لامپ هالوژن در سقف‌های صاف راحت‌تر است و بسته به سلیقه نمای بهتری ممکن است داشته باشد، اما نصب لامپ هالوژن سقفی در سقف‌های کاذب به خاطر محافظت بهتر از آن مورد پسندتر است و نسبت به نصب روکار اولویت دارد. سیم کشی داخلی منزل برای نصب انواع هالوژن از اهمیت بالایی برخوردار است.

حالا به سراغ طریقه نصب لامپ هالوژن سقفی می‌رویم و با رعایت نکات مهم می‌توان یک نور بسیار عالی را در ساختمان جایگزین کرد. در مرحله نخست باید لامپ هالوژن را متناسب با فضای موردنظر تهیه کرد. با انتخاب لامپ‌ها باید تصمیم به این گرفت که آیا به صورت روکار نصب شود یا توکار؟  ما در این بخش شما را راهنمایی می‌کنیم.

اگر فضای کوچکی دارید و یا سقف ساختمان کوتاه است بهتر است نصب لامپ هالوژن سقفی به روش توکار نصب شود تا هم نگهداری و سرویس آن راحت‌تر باشد و هم اینکه فضای کمتری را اشغال کند. در محیط‌های کوچک و با ارتفاع کم اگر لامپ هالوژن به شیوه روکار نصب شود باعث ایجاد شلوغی یا کم شدن فضا می‌شود که ممکن است از دید افرادی ناخوشایند به نظر برسد.

هالوژن سقفی

در حالت دوم اگر سقف محیط موردنظر شما سقف کاذب باشد شانس بهتری برای نصب لامپ هالوژن سقفی به شکل توکار دارید و علاوه بر این می‌توانید با ترتیب زیبا و مناسبی آن‌ها را در سقف کناف قرار دهید. حتی یکی از روش‌هایی که باعث زیبایی و جلوه‌ی دوچندان به محیط و به‌ویژه پذیرایی‌ها می‌شود، قرار دادن هالوژن‌ها به صورت مخفی و در زیر کناف است.

برای نصب توکار هالوژن باید در زمان ساختن کناف سقف، جای لامپ‌ها را در کناف خالی باقی گذاشت تا بعد از آماده شدن تزئینات کناف، برق‌ کار بتواند آن‌ها را در محل‌های مربوطه جایگذاری کند.

بیشتر بخوانید سیم کشی برق مغازه

مراحل تعویض هالوژن سقفی

همانند کار با دیگر وسایل و ملزومات برقی، برای نصب لامپ هالوژن سقفی نیز باید یک سری نکات مهم و ایمنی را در نظر داشت. در مرحله نخست همیشه باید از اتفاق پیشگیری کرد. برای همین از قطع کردن جریان الکتریسیته نباید غافل شد. قبل از هر کاری باید لامپ قدیمی را با کلید خاموش کرد و منتظر خنک شدن آن شد. بعد از گذشتن چند دقیقه اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافی لامپ خنک شده است.

ثبت درخواست سیم کشی ساختمان

بهتر است برای تعویض لامپ قدیمی از دستکش یا پوششی مثل پارچه استفاده کرد. با دقت و بدون فشار لامپ را خلاف جهت عقربه ساعت بچرخانید. اگر لامپ بیش از حد پیچیده و سفت شده است نباید با فشار به آن سعی در خارج کردن آن کنید چون منجر به شکستن دیواره نازک آن می‌شود. برای چنین مواقعی بهتر است لامپ قدیمی با گیره مخصوص خارج شود.

halogen

بعد از خارج کردن لامپ قدیمی و قرار دادن در جای مناسب، لامپ هالوژنی را با دستکش یا پارچه‌ای دیگر در جای لامپ قدیمی قرار دهید. اگر دست‌های شما لک یا کثیفی داشته باشد و بدون عایق دست به لامپ زنید، در هنگام روشن شدن لامپ هالوژنی این لک‌ها شدیدتر شده و نوع نور را ناخوشایند می‌کند.

مقاله پیشنهادی تشخیص سیم فاز و سیم نول بدون فازمتر

با قرار دادن لامپ هالوژن و اطمینان از صحت کارمان مجدد چند دقیقه منتظر می‌مانیم که دمای سطح لامپ هالوژنی با دمای اتاق سازگار شود زیرا اگر سطح لامپ بسیار خنک‌تر از اتاق باشد هنگام روشن کردن لامپ خطر ترکیدن دیواره‌ی آن وجود دارد. پس این مسئله را نیز بعد از نصب و قبل از روشن کردن می‌بایست چندین بار با تماس دست با سطح لامپ مطمئن شد.

نکات مهم در نصب

نکات مهمی که باید هنگام استفاده از لامپ هالوژنی در منزل یا محل‌های کار دقت داشت این است که این لامپ‌ها در دمای بسیار بالاتر از لامپ‌های رشته‌ای و قدیمی کار می‌کنند و به طبع خطراتی همچون سوختگی و آتش‌سوزی هنگام اتصال وجود دارد. برای جلوگیری از هرگونه خطر احتمالی، از محافظ‌های مخصوص برای لامپ‌هایی با توان بالای یک یا دو کیلووات استفاده کنید و مطمئن شوید لامپ هالوژن در تماس با هیچ جنس پلاستیک یا پارچه نباشد.

نصب لامپ هالوژن سقفی، اشعه ماورای بنفش محیط را نیز افزایش می‌دهد و این یکی از معایب استفاده از این تکنولوژی زیبا است. از آنجا که اشعه ماورای بنفش هنگام برخورد با پوست مشکلات سوختگی خفیفی ایجاد می‌کند، بهتر است از جداره‌هایی مخصوص که این اشعه را به خود جذب می‌کنند در اطراف لامپ هالوژن سقف استفاده شود تا اشعه مضر آن وارد محیط زندگی نشود.

3.8/5 - (33 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا