اجاق گاز چوبی چیست و چگونه کار می‌کند؟

سرمایش و گرمایشبخاری گازیگرمایش

اجاق‌ گاز چوبی یک محیط کنترل شده ایجاد می‌کند که در آن می‌توان چوب را به‌طور کارآمدی سوزاند و گرمای تولید شده را برای مصارفی مانند گرمایش خانه یا پخت و پز استفاده کرد. اجاق گازهای چوبی ساختار ساده‌ای دارند و هیچگونه قطعه الکتریکی یا مکانیکال ندارند اما برای کارکرد مؤثر باید طوری طراحی شوند که نیازهای اولیه آنها تامین شود تا بهترین بازده را داشته باشند. در این مقاله نحوه کار اجاق گاز چوبی را به‌طور کامل بررسی کرده‌ایم. همچنین در صورتی خرابی بخاری گازی شما، برای تعمیر انواع برند های بخاری می‌توانید از تعمیر بخاری گازی آچاره استفاده کنید.

عوامل مؤثر در کارکرد اجاق گاز چوبی

موارد زیر از جمله عوامل دخیل در کارکرد اجاق‌های چوبی هستند:

  • اجاق گاز چوبی شرایطی را فراهم می‌کند تا چوب درون یک محفظه محصور احاطه شده توسط مواد نسوز به طور کارآمد سوزانده شود. کیفیت این محفظه از نظر توانایی انتقال حرارت و نسوز بودن در بازده اجاق موثر است.
  • اندازه کوره تعیین می‌کند که چه میزان چوب را می‌توان به آتش اضافه کرد و مستقیماً بر میزان گرمای تولید شده اثرگذار است.
  • ورود جریان هوا به آتش را می‌توان با استفاده از دریچه‌های هوا روی اجاق کنترل کرد تا چوب آهسته‌تر و کارآمد‌تر سوزانده شود. ورود هوای کم باعث کامل نشدن فرآیند سوختن و ورود هوای زیاد باعث اتلاف منابع می‌شود.
  • اجاق باید طوری طراحی شود که گازهای زائد تولید شده توسط آتش به مدت طولانی‌تر و در دمای بالاتری در اجاق گاز نگه داشته می‌شوند تا مقدار بیشتری گرما از طریق احتراق ثانویه تولید کنند.
  • جنس بدنه فلزی باید طوری باشد که گرما به درون اتاق تابیده شود.

حقایقی جالی درباره اجاق گاز چوبی

مشکل اجاق گازهای سنتی چیست؟

مسئله اصلی در اجاق‌های سنتی هدر رفتن مقدار زیادی از گرمای تولید شده از طریق دودکش است. در این اجاق‌ها مقدار هوای ورودی به آتش را نمیتوان کنترل کرد و بنابراین کنترل آتش به طور مؤثر با مشکل روبه‌رو می‌شود.

به همین دلیل شومینه‌های باز در تأمین گرمایش خانه بسیار ناکارآمد هستند و تنها زمانی گرما را احساس می‌کنید که نزدیک شومینه نشسته باشید. اجاق گازهای چوبی به شما امکان کنترل میزان چوب و هوای وارده به محفظه آتش را می‌دهند و بدین طریق به حل مشکل تولید گرمای ناکارآمد کمک می‌کنند.

افزایش بازدهی سوختن چوب در اجاق گاز چوبی جدید

اجاق‌های چوبی با سوزاندن چوب به‌صورت مؤثرتر گرمای بیشتری برای فضا و اتاق فراهم می‌کنند. اجاق گاز چوبی به دو طریق بیشترین گرمای ممکن را از سوزاندن چوب تولید می‌کند:

  • سوزاندن چوب به صورت کنترل شده‌
  • احتراق ثانویه یا سوزاندن گازهای اضافی تولید شده از آتش برای تولید گرمای بیشتر
  • استفاده از بدنه فلزی مناسب

سوختن چوب در اجاق گاز چوبی

کنترل میزان سوختن چوب

در یک اجاق چوبی، آتش داخل کوره تولید شده و روشن می‌شود. درون کوره با مواد ضد آتش پوشانده شده است. درب در قسمت جلوی اجاق گاز قرار گرفته و دارای یک صفحه شیشه‌ای است که امکان مشاهده آتش را به شما می‌دهد.

اطراف درب مهر و موم شده است. این بدان معنا است که وقتی در بسته است، تمام هوا برای آتش از طریق دریچه‌های هوا فراهم می‌شود. اجاق گازهای چوبی بسته به مدل و طراحی اجاق گاز، دارای یک یا دو دریچه هوا هستند. می‌توان دریچه‌های هوا را با استفاده از دسته‌ای که از جلوی آنها بیرون می‌زند، باز و بسته کرد.

کنترل میزان سوختن چوب

همانطور که در نمودار زیر وضعیت هوای ورودی به یک اجاق گاز چوبی را مشاهده می‌کنید؛ سوختن چوب با استفاده از منبع هوا از بالا بهتر صورت می‌گیرد.علاوه بر حجم چوب قرار گرفته روی آتش، عامل اساسی دیگری که میزان گرمای تولید شده و سرعت سوختن چوب درون اجاق گاز را مشخص می‌کند، دریچه‌های هوا هستند.

باز کردن دریچه (ها) جریان هوا به سمت آتش را افزایش داده موجب می‌شود که چوب سریع‌تر آتش بگیرد. این حالت به دلیل افزایش میزان اکسیژن با ورود جریان هوا اتفاق می‌افتد. در نتیجه این عمل گرمای بیشتری تولید می‌شود.

 

سیستم کارکرد اجاق چوبی

بستن دریچه‌های هوا اکسیژن‌رسانی به آتش را کم می‌کند و در نتیجه سوختن چوب با سرعت کمتری رخ می‌دهد. میزان گرمای تولید شده در این حالت کمتر خواهد بود. البته بستن کامل دریچه‌ها از ورود هر گونه هوا به آتش جلوگیری می‌کند که در نهایت باعث خاموش شدن آتش می‌شود.

از آنجا که اجاق گازهای چوبی به‌صورتی طراحی شده‌اند که کاراتر از شومینه‌های باز عمل می‌کنند، باید جریان هوای وارد شده به آتش را کنترل کرد؛ به نحوی که آتش با سرعت ثابت از طریق چوب سوزانده شود. آتشی که به دلیل کمبود هوا در حال خاموش شدن است، یا آتشی که به دلیل تأمین هوای زیاد به‌سرعت در حال سوختن است، هر دو ناکارآمد هستند.

کنترل میزان سوختن چوب در اجاق چوبی

احتراق ثانویه

اجاق گازهای چوبی نه تنها بازده بالاتری دارند، بلکه قادر هستند گازهای زائد تولید شد در فرایند سوختن را نیز مجدداً استفاده کنند. این حالت که آن را سوختن یا احتراق ثانویه می‌نامند، موجب تولید گرمای بیشتری می‌شود. سوختن گازهای زائد تولید شده از آتش در دماها و فشار بالاتری صورت می‌گیرد و اجاق گاز چوبی چنین شرایطی را با ایجاد یک محیط محصور که هوا تنها از طریق دریچه‌های هوا بتواند وارد آن شود و از طریق دودکش نیز خارج شود، فراهم می‌آورد.

اجاق گاز چوبی - احتراق ثانویه

اجاق گازهای چوبی به‌نحوی طراحی شده‌اند که از خروج سریع گازهای زائد تولید شده از کوره جلوگیری می‌کنند. در نتیجه زمان بیشتری برای احتراق ثانویه وجود دارد. صفحه‌ای که در بالای کوره قرار گرفته از خروج هوا جلوگیری می‌کند و قبل از خروج از خانه آن را از شکاف کوچک بالای اجاق گاز عبور می‌دهد.

اجاق‌های چوبی همچنین منبعی از هوا را به بالای آتش می‌رسانند تا احتراق ثانویه اتفاق بیفتد. در حالی که هوای اولیه معمولاً برای سوزاندن چوب توسط آتش به‌کار برده می‌شود، هوای ثانویه وارد شده به بالای آتش، برای سوختن ثانویه کاربرد دارد.

اجاق‌های چوبی علاوه بر سوزاندن آهسته‌تر و کاراتر چوب، با احتراق ثانویه باعث می‌شوند تا بیشترین حرارت ممکن از هر تکه چوب تولید شود. مدل‌های اجاق گاز چوبی متفاوت هستند و بنابراین اینکه چطور یک اجاق چوبی چوب را به گرما تبدیل می‌کند، اندکی متفاوت است.

بازده اجاق گازهای چوبی بین 75 تا 80 درصد و در برخی نمونه‌ها حتی بالاتر نیز هست. شومینه‌های سنتی بازدهی در حدود 10 تا 20 درصد دارند؛ بدین معنی که بخش زیادی از گرمای تولید شده توسط شومینه برای ایجاد گرما در خانه استفاده نمی‌شود.

تابش گرما

بدنه فلزی اجاق چوبی موجب می‌شود گرمای تولید شده به فضای اتاق تابانده شود. استیل یا فولاد به‌کار رفته در اجاق چوبی به هدایت گرمای تولید شده توسط آتش کمک می‌کند و آن را به درون اتاق می‌تاباند.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر بخاری و شومینه!

شفاف نگه داشتن شیشه

سوختن چوب در  اجاق گاز چوبی حس نوستالژیکی ایجاد می‌کند که استفاده از آن را لذت‌بخش می‌کند. با توجه به سوختن چوب در اجاق‌های چوبی، با گذشت زمان ممکن است شیشه جلویی آن سیاه و کدر شود. محصولات جانبی ایجاد شده از سوختن چوب به مرور شیشه را می‌پوشانند و لک‌هایی روی آن بر جای می‌گذارند.

برای تمیز نگه داشتن شیشه و حفظ ظاهر زیبای آن باید هر چند وقت یک بار به پاک کردن و لکه‌گیری آن اقدام کرد. این کار باعث می‌شود همیشه از مشاهده سوختن آتش لذت ببرید. شکل زیر نشان می‌دهد که چطور شیشه اجاق چوبی با گذر زمان می‌تواند دچار کدری می‌شود.

 

برای حل چنین مشکلی در بسیاری از اجاق‌های چوبی از سیستم شستشوی هوا استفاده می‌شود. جریان پایدار هوا از داخل شیشه تأمین می‌شود تا از ایجاد رسوب روی شیشه جلوگیری کند.

سوالات متداول

اجاق گاز چوبی چیست؟

اجاق گازهای چوبی دستگاه‌هایی هستند که با سوزاندن چوب به‌صورت موثر گرمای لازم برای خانه یا پخت‌وپز را فراهم می‌آورند.

کارکرد اجاق چوبی چگونه است؟

اجاق گازهای چوبی با ایجاد یک محیط کنترل شده درون یک محفظه محصور پوشیده شده با مواد نسوز، چوب را توسط آتش می‌سوزانند. با توجه به حجم چوب موجود در کوره می‌توان میزان گرمای تولید شده را مدیریت کرد. همچنین ورود هوا به اجاق گاز از طریق دریچه‌های هوا صورت می‌گیرد که با کم و زیاد کردن میزان هوای وارده به اجاق می‌توان سرعت سوختن چوب و تولید حرارت را کنترل کرد.

احتراق ثانویه در اجاق گاز چوبی به چه معنا است؟

اجاق گازهای چوبی گازهای اضافی تولید شده از سوختن آتش را مجدداً برای ایجاد حرارت مورد استفاده قرار می‌دهند. این کار باعث تولید گرمای مضاعف شده و موجب می‌شود که از هر تکه چوب بیشترین گرمای ممکن تولید شود.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا