علت کاهش فشار پمپ آب + روش حل مشکل

ساختمانلوله کشی و تاسیسات

امروزه به علت افزایش جمعیت، کم‌آبی و کاهش فشار آب شهری استفاده از پمپ آب به‌خصوص در آپارتمان‌ها و شهرهای بزرگ تبدیل به امری ضروری شده است؛ اما گاهی اوقات ممکن است با مشکل نوسان پمپ آب روبرو شویم. در این مقاله به بررسی علت کاهش فشار پمپ آب و رفع مشکل فشار زیاد و کم پمپ آب می‌پردازیم.

چگونه متوجه مشکل کاهش فشار پمپ آب شویم؟

وقتی‌که پمپ آب روشن باشد و کار کند اما جریان آب فشار نداشته باشد یا فشار آن به‌اندازه فشار تنظیم‌شده پمپ نرسد، باید بدانید که پمپ دچار مشکل شده است. در این حالت باید هر چه سریع‌تر علت کاهش فشار و نوسان پمپ آب را پیدا کنید و به دنبال رفع مشکل فشار زیاد و کم پمپ آب باشید. برای آشنایی با اجزای پمپ آب پیشنهاد میکنیم فیلم زیر را مشاهده کنید.

بررسی علت کاهش فشار پمپ آب و روش‌های برطرف کردن آن

  1. نشتی داشتن سیستم لوله کشی ساختمان
  2. خراب شدن یکی از قطعات پمپ اب مانند پروانه پمپ
  3. خرابی مخزن تحت فشار، علت کاهش فشار پمپ آب
  4. خراب شدن پرشر سوئیچ یا کلید اتومات پمپ آب
  5. متناسب نبودن ظرفیت پمپ با نیاز ساختمان
  6. هوا گرفتن پمپ
  7. نبود آب کافی در پشت پمپ
  8. رسوب گرفتگی پمپ و یا لوله ورودی
  9. گرفتگی شیر یک طرفه پمپ آب
  10. خرابی بلبرینگ پمپ آب
  11. بسته بودن فلکه اب اصلی ساختمان
  12. گرفتگی علم شیر آب
  13. باز بودن هم‌زمان چند شیر آب

در دو اینفوگرافی زیر اطلاعات مختصر و مفیدی درباره پمپ آب و علت بالا نرفتن فشار پمپ آب در آن خواهید خواند:

علت کاهش فشار پمپ آب چیست1

تعمیر پمپ آب

نشتی داشتن سیستم لوله‌کشی ساختمان

وجود نشتی در سیستم لوله‌کشی اولین و راحت‌ترین احتمالی است که می‌شود برای  زیاد و کم شدن فشار پمپ آب در نظر گرفت. اجزای مختلف سیستم لوله‌کشی توسط یک سری اتصالات به هم وصل می‌شوند. اگر به هر دلیلی در این لوله و اتصالات منفذ و یا نشتی ایجاد شود، می‌تواند به‌عنوان علت کاهش فشار پمپ آب در نظر گرفته شود. برای رفع نوسان فشار پمپ آب کل سیستم را به‌دقت بررسی کنید. روی همه اتصالات را با دستمال‌کاغذی بپوشانید و اگر خیس شدند به معنی ایجاد نشت در لوله و اتصالات است. بری رفع نشتی بهتر است که اتصالات را تعویض کنید. این نکته را در نظر بگیرید که قبل از انجام هر اقدام باید برق پمپ را قطع کنید و اولین شیر تخلیه پمپ آب را بازکنید تا آب داخل پمپ تخلیه شود.

خراب شدن یکی از قطعات پمپ آب مانند پروانه پمپ

یکی از قطعاتی که نقش مهمی در پمپاژ کردن آب درون پمپ دارد، پروانه پمپ است. اگر به هر دلیلی این قطعه دچار خرابی گردد، چون پروانه به‌درستی نمی‌چرخد درنتیجه نمی‌تواند حجم کافی از آب را به موتور برساند، باعث می‌شود تا فشار آب کم شود.

درصورتی‌که علت زیاد و کم شدن فشار پمپ آب خرابی پروانه باشد، باید پروانه را تعویض کنید. روش تعویض پروانه هم به این صورت است که ابتدا پوشش پروانه را از بدنه پمپ جدا باز می‌کنیم و بعد به کمک دو عدد پیچ‌گوشتی خود پروانه را باز می‌کنیم. بعد از باز کردن پروانه، پروانه جدید را جایگزین می‌کنیم و دوباره با استفاده از دو عدد پیچ‌گوشتی آن را می‌بندیم.

 

کاهش فشار پمپ آب خانگی

خرابی مخزن تحت فشار، علت کاهش فشار پمپ آب

یکی دیگر از عوامل نوسان پمپ آب، خرابی مخزن تحت فشار پمپ آب است. درصورتی‌که پمپ آب بیش از یک اسب بخار باشد، از مخزن تحت فشار استفاده می‌شود. معمولاً خرابی مخزن تحت فشار به دو دلیل اتفاق می‌افتد: سوراخ شدن تیوپ داخل مخزن و دیگری سوراخ شدن خود مخزن

یکی از نشانه‌های خرابی مخزن تحت فشار، زیاد و کم شدن فشار پمپ آب است، در این حالت پمپ به‌طور مداوم خاموش و روشن می‌شود. برای اینکه به خرابی و یا سالم بودن مخزن تحت فشار پی ببرید باید پوسیدگی بدنه مخزن، سوراخ شدگی تیوپ داخلی، باد تیوپ مخزن، تخلیه و آبگیری مخزن و تعریق بدنه مخزن را بررسی کنید. درصورتی‌که خرابی آن مشخص شد باید برای تعویض مخزن و یا قطعات آن اقدام کنید.

خراب شدن پرشر سوئیچ یا کلید اتومات پمپ آب

از کلید اتومات یا پرشر سوییچ برای کنترل بهتر زمان خاموش و روشن شدن پمپ آب استفاده می‌شود. کلید اتومات معمولاً یا دچار خرابی می‌شود و یا از تنظیم خارج می‌شود.

نشانه‌های خرابی کلید اتومات:

  • از قسمت زیرین و یا بدنه داخلی کلید آب نشت می‌کند
  • لرزش پمپ
  • بالا رفتن دمای آب خروجی
  • بی‌دلیل گرم شدن محفظه پمپ
  • تنظیم نبودن فشار پمپ
  • به‌موقع کار نکردن کلید

در صورتی خرابی کلید اتومات ابتدا باید تنظیمات کلید را بررسی کنید و در صورت وجود ایراد در تنظیمات آن را اصلاح کنید. اگر مشکل از تنظیمات کلید اتومات نباشد، باید دیافراگم و فنر پرشر سوییچ را بررسی کنید. در صورتی خرابی هر یک از قطعات آن را تعمیر و یا تعویض کنید.

علت کاهش فشار پمپ آب چیست

متناسب نبودن ظرفیت پمپ با نیاز ساختمان

هنگام تهیه پمپ باید به این نکته دقت کنید که ظرفیت پمپ باید با فشار آب موردنیاز متناسب باشد. در غیر این صورت با کم شدن فشار پمپ آب مواجه می‌شوید. درصورتی‌که علت کاهش فشار پمپ آب، متناسب نبودن ظرفیت پمپ با فشار مورد نیاز باشد تنها راه‌حل تعویض پمپ است.

هوا گرفتن پمپ آب، علت کم و زیاد شدن فشار آب پمپ

درصورتی‌که پمپ نتواند به‌درستی آب را مکش کند، یعنی دچار هوا گرفتگی شده است و این می‌تواند علت کم و زیاد شدن فشار آب پمپ باشد. زمانی که پمپ دچار هوا گرفتگی می‌شود، موتور و پروانه به‌خوبی کار می‌کنند اما پمپ آب را پمپاژ نمی‌کند درنتیجه افت شدید فشار آب اتفاق می‌افتد.

دلایل هوا گرفتگی پمپ:

  • وجود ترک یا شکستگی در پمپ ولوله‌ها
  • نبود آب در مخزن و خشک کار کردن پمپ
  • نامناسب بودن ارتفاع تنظیم پمپ
  • خرابی واشر یا اورینگ پمپ
  • خرابی اتصالات پمپ
  • یخ‌زدگی پمپ

برای رفع این مشکل ابتدا باید به‌طور دقیق علت هوا گرفتگی پمپ را مشخص کنید و با توجه به آن هوا گرفتگی را برطرف کنید.

نبود آب کافی در پشت پمپ علت بالا نرفتن فشار آب

گاهی مواقع تنها علت بالا نرفتن فشار پمپ آب و یا علت کاهش فشار پمپ آب، نبودن آب کافی برای پمپاژ است؛ یعنی خود پمپ و همه قطعات آن سالم‌اند و ازنظر میزان ظرفیت نیز متناسب با نیاز ساختمان است اما آب برای پمپاژ کردن به مقدار کافی وجود ندارد. در این شرایط دو حالت وجود دارد یا فشار آب ورودی شهر پایین است که در این صورت باید به اداره آب منطقه مراجعه کنید و علت را جویا شوید و یا ممکن است لوله آب ورودی ساختمان دچار نشتی شده باشد.

اگر حالت دوم باشد، شما باید کلیه شیرهای آب را ببندید و عدد روی کنتور را یادداشت کنید و یک ساعت بعد دوباره عدد روی کنتور را بخوانید. در صورت ایجاد تغییر مشخص می‌شود که لوله و اتصالات ورودی آب به پمپ دچار نشتی شده است. باید با استفاده از دستگاه‌های نشتی یاب، محل نشتی را مشخص کنید و مشکل را برطرف کنید. اگر نشتی قبل از کنتور آب ساختمان باشد، باید به اداره آب و فاضلاب منطقه خود مراجعه کنید تا مشکل را حل کند.

رسوب گرفتگی پمپ و یا لوله ورودی

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند علت کاهش فشار پمپ آب باشد، وجود گرفتگی و رسوبات در داخل پمپ و یا قسمت ورودی آب به پمپ باشد. وجود املاح در آب و همین‌طور استفاده از لوله‌های فلزی باعث ایجاد رسوبات می‌شود و درنتیجه موجب نوسان پمپ آب می‌گردد. بهترین راه‌حل این است که به‌صورت دوره‌ای کل سیستم ولوله‌ها را چک کنید و رسوبات ایجادشده را پاک‌سازی کنید.

عیب یابی و تعمیر پمپ آب خانه -علت بالا نرفتن فشار پمپ آب

گرفتگی شیر یک طرفه پمپ آب

قبل از لوله ورودی به پمپ یک شیر یک طرفه به‌منظور جلوگیری از برگشت آب به داخل پمپ تعبیه می‌شود. ممکن است این شیر یک طرفه به دلیل ایجاد رسوبات دچار گرفتگی شود. این موضوع اجازه مکش و پمپاژ مناسب آب به پمپ را نمی‌دهد. در صورت مشاهده نشتی از شیر یک طرفه، یکسره کار کردن پمپ و یا بازگشت آب به داخل پمپ مطمئن باشید که مشکل از شیر یک طرفه است.

 

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

 

خرابی بلبرینگ پمپ آب

بلبرینگ یکی از قطعات پمپ و پروانه است و باعث راحتی حرکت شافت پمپ می‌شود. اگر این قطعه به دلیل خشکی و یا ایجاد رسوب به‌درستی کار نکند درنتیجه در چرخش پروانه موتور مشکل ایجاد می‌شود و نهایتاً باعث ایجاد نوسان پمپ آب می‌شود که علت کم و زیاد شدن فشار آب پمپ است. در صورت خراب شدن بلبرینگ سروصدای اضافی و لرزش در پمپ آب ایجاد می‌شود.

بلبرینگ ازجمله اجزای مکانیکی پمپ آب است که به قسمت پروانه متصل بوده و باعث تسهیل حرکت محور یا شافت داخل پمپ می‌شود. بنابراین چرخش پروانه در پمپ آب وابسته به سالم بودن بلبرینگ است و اگر این قطعه به دلیل خشکی یا عدم روان کاری و تجمع رسوبات بر روی بلبرینگ خراب شود، ما شاهد افت فشار در پمپ آب خواهیم بود.

به‌طورکلی بهتر است بلبرینگ را به‌طور مرتب روغن‌کاری کنید. درصورتی‌که بلبرینگ دچار خوردگی شده باشد باید قطعه را تعویض کنید.

بسته بودن فلکه آب اصلی ساختمان

یکی از دلایل ساده برای افت فشار آب می‌تواند بسته بودن فلکه آب اصلی باشد. پس درصورتی‌که کل ساختمان با مشکل کاهش فشار آب مواجه بود بهتر است ابتدا از باز بودن فلکه اصلی آب مطمئن شوید.

گرفتگی علم شیر آب

اگر فقط در یک قسمت با مشکل کاهش فشار آب مواجه شدید، علم شیر آب چک کنید. علم را بازکنید و بخش فیلتر توری مانند آن را تمیز کنید.

باز بودن هم‌زمان چند شیر آب

اگر فقط در بازه‌های زمانی خاصی با مشکل افت فشار روبرو می‌شوید، در این حالت علت کاهش فشار پمپ آب به دلیل هم‌زمان باز بودن چندین شیر آب در ساختمان است.

منبع: https://achareh.ir/landing/waterpump

 

4.8/5 - (6 امتیاز)

12 دیدگاه

    1. کاربر گرامی می‌توانید برای محافظت از پمپ، از محافظ الکتریکی مخصوص این کار استفاده کنید که در صورت نوسان ولتاژ و قطعی برق از پمپ محافظت کند.

  1. سلام.۱۲ واحد هستیم. تازمانیکه پمپ درحال کار است هیچ مشکلی نداریم و فشار آب شرب طبقات عالی است. به محض قطع شدن اتومات ، فشار کم میشود و زمان زیادی طول میکشد تا دوباره اتومات وصل شود.اگر هم دور پیچ بلند اتومات را زیاد کنیم ، پمپ حتی پس از بستن شیر فلکه ورودی آب به طبقات،باز قطع نمیشود.بطور کل اگراتومات قطع باشد و سپس فقط یک شیر در طبقات را بازکنیم، مدت زیادی طول میکشد تا دوباره اتومات وصل شود وتا این زمان فشارآب بسیار کم میشود.

    1. سلام محمدرضا عزیز
      ابتدا باید باد منبع انبساط چک شود، احتمالا از حد استاندارد خیلی کمتر بوده و ضمنا اصلا نباید دور پیچ بلند را سفت کنید بلکه باید پیچ کوچک روی اتومات رو تا آخر شل کنید. این مشکل تا حد زیادی مرتفع خواهد شد.

    2. شما میتونید از سیستم بوستر پمپ که با اینورتر طراحی شده استفاده کنید و صد درصد هم جواب میگیرید

    3. سلام علیکم.قبل از هر کاری شما باید درجه بادمخزن انبساط رو چک کنید باید35درجه باد داشته باشد که موقع خاموش شدن پمپ مخزن بتواند بافشار زیاد آب رو وارد لوله ها کند اگرمشکل از مخزن نبود کلید برقیتونو عوض کنین و از کلید برقیهایی با فشار 10الی15بار استفاده کنید

  2. سلام.من درطبقه چهارم یک آپارتمان ساکن هستم با یک پمپ آب مجزا در داخل واحد با ست اتوماتیک که تابستانها با کار کردن کولر پمپ هر چند ثانیه روشن و خاموش میشود مشکل و صدای پمپ باعث اذیت میشه شیر و شناور کولرم چک کردم مشکلی ندارد وقتی شیر آب کولر را میبندم مشکل حل میشه، چک کردم طبقات پایین این مشکل را ندارن .ممنون میشم برای حل این مشکل راهنمایی کنین

    1. سلام با قرار دادن یک منبع تحت فشار در سر راه لوله خروجی پمپ‌تون، مشکل‌تون تا حد زیادی حل می‌شه . مجزا کردن آب کولر از آب پمپ هم می‌تونه مشکل رو حل کنه.

  3. سلام پمپ اب ساختمان تازه تعمیرشده وشیریکطرفه هم عوض شده وکلیداتوماتیک تست شده وسالم است پمپ درحالتی که شیر خروجی ان بسته است فشارگیج پایین میایدوپمپ دوباره شروع به کارمیکندلطفاراهنمایی کنید

    1. با سلام، یا فلکه خروجی را کامل نمی‌بندد یا شیر یک طرفه تازه نصب شده هنگام تعمیر پمپ اشتباه بسته شده است.

    1. سلام دوست عزیز،
      این مشکل احتمالات خیلی زیادی می‌تواند داشته باشد. برای مثال آب منطقه کلا فشارش کم شده باشد، نیازمند بازدید کارشناس است. برای استفاده از خدمات تعمیر و سرویس پمپ آچاره کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا