نصب آیفون تصویری الکتروپیک + نقشه سیم کشی الکتروپیک

برقکاریآیفون صوتی و تصویریساختمان

اولین نکته‌ای که باید برای نصب آیفون تصویری الکتروپیک بدانید این است که سیمکشی‌های این آیفون مانند نصب آیفون‌های تصویری تابا قدیمی، به وسیله 4 سیم انجام می‌شود. ولی بین آیفون تابا و الکتروپیک یک تفاوت عمده وجود دارد و آن تفاوت هم در این است که سیم‌ها در آیفون‌های تصویری الکتروپیک به صورت پیچی در محل کانکتورها وصل می‌شوند. این ویژگی ممکن است از نظر برخی افراد کمی سخت و پیچیده به نظر برسد و مراحل نصب آیفون را برایشان دشوار کند. ما در این مقاله قصد داریم تا طریقه نصب آیفون تصویری الکتروپیک را همراه با نقشه‌های سیمکشی و راهنمای رنگ سیم‌ها را برای شما توضیح دهیم.

فهرست مطالب

آشنایی با قطعات دستگاه برای نصب آیفون تصویری الکتروپیک

آیفون‌های الکتروپیک نیز مانند همه آیفون‌ها و لوازم دیگر از قطعاتی تشکیل شده‌اند که در ادامه آنها را معرفی خواهیم کرد و در مورد هر یک توضیح کوتاهی خواهیم داد.

نصب آیفون تصویری الکتروپیک

 پنل در نصب آیفون تصویری الکتروپیک

پنل آیفون تصویری الکتروپیک همان قسمتی است که در بیرون از ساختمان و در کنار درب ورودی نصب می‌شود. در ادامه اجزای تشکیل دهنده پنل آیفون تصویری الکتروپیک را توضیح خواهیم داد.

  • دوربین دارای قابلیت چرخش در جهت‌های بالا، پایین، چپ و راست
  • چراغ ال ای دی برای روشن کردن صفحه پنل
  • شستی زنگ به تعداد طبقات ساختمان
  • میکروفن
  • بلندگو

این اجزا، قسمت بیرونی پنل آیفون را تشکیل می‌دهند، در حالی که مهم‌ترین بخش پنل، 8 عدد ترمینالی است که در پشت صفحه شستی پنل آیفون  الکتروپیک قرار دارد. این 8 ترمینال به دو دسته ترمینال 4 تایی تقسیم می‌شوند که 4 تای آنها به شکل افقی و مربوط به مانیتور آیفون هستند و 4 تای دیگر آنها به صورت عمودی و مربوط به محل اتصال سیم‌های برق قفل بازکن و ترانس تغذیه هستند.

بیشتر بخوانید : روش تست دوربین آیفون تصویری

برای اینکه بتوانید به ترمینال‌ها دسترسی پیدا کنید باید قاب پنل را باز کنید.

ترمینال‌های افقی عبارتاند از:

  1. ترمینال 1: تصویر
  2. ترمینال 2: مثبت
  3. ترمینال 3: منفی
  4. ترمینال 4: صدا

ترمینال‌های عمودی در عبارتاند از:

  1. ترمینال 0: مختص منبع تغذیه
  2. ترمینال 12: مختص منبع تغذیه
  3. ترمینال: L1 مختص قفل بازکن آیفون
  4. ترمینال: L2 مختص قفل بازکن آیفون

در نصب آیفون تصویری الکتروپیک، برای ترمینال‌های 0 و 12 از جریان برق 12 ولت AC استفاده می‌شود و جهت ندارد. درون این ترمینال‌ها دو عدد سیم تعبیه شده است که مربوط به ال ای دی پنل است.

آیفون تصویری الکتروپیک

 منبع تغذیه در نصب آیفون تصویری الکتروپیک

منبع تغذیه مورد استفاده در آیفون تصویری الکتروپیک، منبع تغذیه 386 است و برق ورودی این منبع تغذیه 220 ولت و خروجی 12 ولت AC است. در تمام دستگاههای تصویری الکتروپیک، برای باز کردن قفل‌های درب ساختمان، از همین منبع تغذیه استفاده می‌شود.

درون جعبه ترانس منبع تغذیه آیفون الکتروپیک، یک عدد فیوز یدک تعبیه شده است تا در صورت بروز هرگونه اتصالی بین سیمهای AC فیوز بسوزد، از فیوز یدک استفاده شود. نکته مهمی که در مورد ترانس تغذیه آیفون تصویری الکتروپیک وجود دارد این است که ترانس حتماً باید در محلی به دور از رطوبت نصب شود.

بیشتر بخوانید : علت یکطرفه شدن صدای آیفون تصویری

 قفل بازکن در نصب آیفون تصویری الکتروپیک

بوبین قفل بازکن‌های آیفون الکتروپیک به وسیله جریان 12 ولت، برقدار می‌شود. موقع نصب قفل بازکن باید به این نکته دقت کنید که فنر قفل بازکن تحتفشار قرار نگیرد. ترمینال بوبین قفل باز کن آیفون الکتروپیک باید در همان جهتی قرار بگیرد که قسمت ثابت زنجیر قفل باز کن در آن جهت قرار گرفته است. برای درب‌های بازشویی که به سمت بیرون باز میشوند از این مدل قفل باز کن استفاده می‌شود.

 مانیتور در نصب آیفون تصویری الکتروپیک

مانیتور آیفون می‌تواند در سایزها و مدل‌های مختلفی باشد و در نصب آیفون  الکتروپیک بسته به نیاز و سلیقه مورد استفاده قرار بگیرد؛ اما به طور کلی در همه مانیتورها 5 عدد ترمینال وجود دارد که عبارتاند از:

  • ترمینال 1: تصویر
  • ترمینال 2: مثبت
  • ترمینال 3: منفی
  • ترمینال 4: صدا و قفل بازکن
  • ترمینال 5 یا B: سیم زنگ

دکمه‌های دیگری نیز در مانیتور برای انجام تنظیمات صفحه مانیتور و میزان صدای زنگ آیفون تعبیه شده است.

آیفون تصویری الکتروپیک

رنگ بندی سیم‌ها در نصب آیفون الکتروپیک

اولین موردی که باید برای نصب آیفون تصویری الکتروپیک با آن آشنایی داشته باشید، رنگ سیم‌های پشت پنل و مانیتور و وظیفه هر سیم است.

سیمکشی آیفون الکتروپیک به وسیله 4 سیم انجام می‌شود که رنگ و وظیفه سیم‌ها در مدل‌های مختلف یکسان نیستند. در ادامه ما وظیفه هر سیم را بر اساس رنگبندی آن مشخص می‌کنیم و تا پایان آموزش مراحل سیمکشی و نصب آیفون تصویری الکتروپیک، مبنا را بر همین اساس قرار می‌دهیم.

  • سیم یک: رنگ زرد، مخصوص تصویر
  • سیم دو: رنگ قرمز، مثبت
  • سیم سه: رنگ مشکی، منفی
  • سیم چهار: رنگ طوسی، مخصوص صدا و قفل

نقشه سیمکشی آیفون تصویری الکتروپیک یک طبقه

تصویر زیر نقشه سیمکشی آیفون تصویری الکتروپیک یک طبقه و ارتباط بین مانیتور و پنل بیرونی دستگاه است.

نصب آیفون تصویری الکتروپیک

در نقشه سیمکشی آیفون تصویری الکتروپیک یک طبقه هر 4 سیم ارتباطی تصویر، مثبت، منفی و صدا و قفل، به طور مشترک به پنل درب ساختمان متصل می‌شوند. دو رشته سیم افشان هم باید به پایه‌های 0 و 12 ترانس وصل شود و سپس به ترمینالهای 0 و 12 موجود در پنل متصل شود. برای نصب و سیمکشی قفل درب بازکن در نصب آیفون الکتروپیک، باید به کمک دو رشته سیم دو پایه L1 و L2 قفل بازکن را به دو ترمینال L1 و L2 متصل کرد.

آموزش سیمکشی و نصب آیفون تصویری الکتروپیک تک واحدی

برای نصب پنل آیفون تصویری الکتروپیک، باید ابتدا قاب دور پنل را باز کنید. برای باز کردن قاب دور پنل، به کمک یک عدد پیچ گوشتی دوسو باریک، درپوش‌های روی دو عدد دریچه‌ای که در قشمت بالا و پایین پنل قرار دارد را بردارید. سپس پیچ‌های زیر درپوش را با استفاده از پیچ گوشتی چهارسو باز کنید. بعد از برداشتن دریچه‌ها و باز کردن پیچ‌ها، میتوانید قاب روی پنل را بردارید. با برداشتن قاب پنل، به ترمینال‌ها دسترسی پیدا می‌کنید و می‌توانید سایر مراحل سیمکشی و نصب آیفون تصویری الکتروپیک که در ادامه توضیح می‌دهیم را انجام دهید.

بیشتر بخوانید: علت کم‌شدن صدای آیفون تصویری چیست؟

سیم‌کشی مانیتور در نصب آیفون تصویری الکتروپیک

برای انجام سیمکشی مانیتور در نصب آیفون تصویری الکتروپیک، به سیم 0.6 فویل دار نیاز دارید تا احتمال ایجاد نویز در صدا و تصویر آیفون را به کمترین میزان ممکن برسانید.

مراحل انجام سیمکشی مانیتور در نصب آیفون تصویری الکتروپیک

با دقت فویل روی کابل را جدا کنید. دقت کنید که به هیچ عنوان زوج بندی سیم‌ها به هم نریزد.

عایق پلاستیکی روی سیم‌ها را بردارید. برای اینکه مطمئن شوید زوج بندی سیم‌ها درست است، همه سیم‌ها را دو به دو به هم بتابانید تا زوج بندی سیمها به هم نخورد.

  • زوج بندی سیم‌ها در کابل آیفون تصویری به این شکل است که هر سیم رنگی با یک سیم سفید تابیده یا زوج شده است. مثلاً زوج سفید طوسی، سفید زرد و غیره.
  • نکته مهم در سیمکشی و نصب آیفون تصویری الکتروپیک این است که در کابل 6 آیفون تصویری، برای کم کردن نویز صدا و تصویر، از یک عدد سیم ارت استفاده شده است. سیم ارت را از کابل جدا نکنید و اجازه دهید در کنار سایر سیم‌ها باقی بماند.
  • مرحله بعدی در نصب آیفون تصویری الکتروپیک پیچ کردن سیم‌ها به ترمینال است. برای این کار به ترتیب زیر عمل کنید:
  • سیم زرد را به ترمینال شماره 1 پیچ کنید که تصویر آیفون تصویری را منتقل میکند.
  • سیم قرمز را به ترمینال شماره 2 پیچ کنید که برای جریان مثبت است.
  • سیم مشکی را به ترمینال شماره 3 پیچ کنید که برای جریان منفی است.
  • سیم طوسی را به ترمینال شماره 4 پیچ کنید که برای انتقال صدا و قفل بین دو پنل است.
  • سیم زنگ را به ترمینال 5 یا B منتقل کنید.

نصب آیفون تصویری الکتروپیک

سیم کشی پنل در نصب آیفون تصویری الکتروپیک

برای نصب پنل آیفون تصویری الکتروپیک، سیم بندی‌ها را به ترتیبی که در ادامه گفته می‌شود انجام دهید:

  1. سیم زرد را به ترمینال یک که برای تصویر است وصل کنید.
  2. سیم قرمز مثبت را به ترمینال 2 وصل کنید.
  3. سیم مشکی منفی را به ترمینال 3 وصل کنید.
  4. سیم طوسی که برای صدا و قفل بازکن است را به ترمینال 4 وصل کنید.
  5. سیم سبز که برای زنگ آیفون است را باید با پیچ در زیر شستی زنگ مورد نظر در پشت پنل ببندید.

آیفون تصویری الکتروپیک

ترتیب سیمکشی سیم‌های ترانس منبع تغذیه در نصب آیفون تصویری الکتروپیک

  1. دو رشته سیم مخصوص منبع تغذیه را به صورت موازی با دو سیم ال ای دی ببندید.
  2. دو سیم را با پیچ به ترمینال 0 و 12 در ترانس تغذیه ببندید.
  3. سمت دیگر سیم را طوری که بین درب منبع تغذیه نباشد، به منبع تغذیه وصل کنید و دقت کنید که حتماً از جای مخصوص تعبیه شده عبور کند.
  4. مرحله بعدی سیمکشی قفل باز کن است. یک رشته سیم را از یک طرف به دو پایه قفل باز کن وصل کنید و از سمت دیگر به پایه L1 و L2 که در پشت پنل قرار دارد وصل کنید.
  5. سپس برق 220 ولت را به مانیتور آیفون تصویری وصل کنید.
  6. سیم‌های فاز و نول پشت مانیتور را به سیمهای فاز و نول ساحتمان وصل کنید و مانیتور را در حالت روشن قرار دهید.

بیشتر بخوانید : نصب آیفون تصویری سوزوکی

نقشه سیمکشی آیفون تصویری الکتروپیک دو طبقه

برای نصب آیفون  الکتروپیک دو طبقه، باید طبق نقشه زیر عمل کنید.

برای نصب آیفون تصویری الکتروپیک در ساختمان‌های دو طبقه تا هفت طبقه از همان سوئیچر داخلی در مدار سیمکشی دستگاه استفاده می‌شود. سیم کشی آیفون تصویری الکتروپیک دو طبقه هم با همان 4 سیم اشتراکی تصویر، مثبت، منفی، ثقل باز کن و صدا انجام می‌شود.

نکته‌ای که برای نقشه سیمکشی آیفون تصویری الکتروپیک دو طبقه باید رعایت کنید این است که هر سیم زنگ در ترمینال B باید به مانیتور مخصوص به خود و به شستی زنگ خودش در پنل بیرونی وصل شود.

آموزش نصب آیفون الکتروپیک دو طبقه

برای نصب آیفون تصویری الکتروپیک دو طبقه به کابل آیفون 0.6 نیاز دارید تا صدا و تصویر آیفون کیفیت خوبی داشته باشد.

نحوه سیم کشی و اتصال سیم‌ها به ترمینال:

  • سیم تصویر را به ترمینال 1 وصل کنید.
  • سیم مثبت را به ترمینال 2 وصل کنید.
  • سیم منفی را به ترمینال 3 وصل کنید.
  • سیم صدا و قفل بازکن را به ترمینال 4 وصل کنید.
  • سیم زنگ را به ترمینال B در هر مانیتور وصل کنید.

بعد از اتصال سیم‌ها به ترمینال‌ها باید به سراغ پنل ها بروید و طرف دیگر سیم‌ها را به ترمینال‌های 1 تا 4 در پشت پنل ببندید. در مرحله بعد، سیم زنگ هر طبقه را به زیر شستی زنگ مربوط به هر واحد یا طبقه وصل کنید.

سپس دو رشته سیم مربوط به ترمینال‌های 0 و 12 موجود در ترانس تغذیه الکتروپیک را ببندید و طرف دیگر سیم‌ها را به ترمینال‌های صفر و 12 در پشت پنل وصل کنید.

سپس دو رشته سیم دیگر را به پایه‌های L1 و L2 در قفل بازکن آیفون تصویری الکتروپیک وصل کنید و طرف دیگر آن را به همان پایه‌ها در پشت پنل ببندید.

در پایان سیم فاز و نول 220 ولت ساختمان را به کابل برق هر مانیتور وصل کنید و آیفون‌ها را روشن کنید. نصب آیفون تصویری الکتروپیک دو طبقه به پایان رسید.

نحوه سیمکشی آیفون تصویری الکتروپیک سه طبقه، چهار طبقه تا هفت طبقه نیز به همین ترتیب است، چون به سوئیچر خارجی نیازی ندارد.

 آیفون تصویری الکتروپیک با دو پنل

آیفون تصویری الکتروپیک مدل‌های 793، 1090، 896، 592، 897، 797 این امکان را دارند که به دو عدد پنل بیرونی وصل شوند. این ویژگی برای ساختمانهایی که دو درب دارد، بسیار کاربردی و مفید است و این امکان را فراهم میکند که با یک مانیتور هر دو درب را مدیریت کنید.

در مدل‌های دارای دو پنل، در پشت مانیتور دو سوکت 5 پین و یا دو ردیف ترمینال یک تا 5 قرار دارد.

برای سیم کشی آیفون تصویری الکتروپیک با دو پنل، شما باید به جای یک رشته 4 تایی سیم از دو رشته 4 سیم برای ارتباط بین مانیتور و دو پنل استفاده کنید. یکی از این 4 رشته سیم را به پنل شماره یک و رشته 4 تایی دیگر را به پنل شماره 2 وصل کنید. سیم زنگ را هم از مانتیور به ترمینال B تعبیه شده روی هر دو پنل وصل کنید. سپس در نهایت سیم کشی ترانس تغذیه و قفل درب بازکن را مانند آیفون‌های دارای یک پنل انجام دهید.

نقشه سیم کشی آیفون تصویری الکتروپیک با سوئیچر

برای نصب آیفون تصویری الکتروپیک در ساختمانهای بالای 7 طبقه باید از یک سوئیچر در مدار سیمکشی آیفون استفاده کنید. سوئیچر یک کیت است که کار تقسیم زنگ واحدهای ساختمان را انجام میدهد. سیمکشی و نصب آیفون تصویری الکتروپیک طبق نقشه زیر انجام می‌شود.

نصب آیفون تصویری الکتروپیک

برای سیم کشی آیفون تصویری الکتروپیک، ابتدا 4 سیم را به ترمینال‌های مخصوص به خود در پشت مانیتور هر واحد با پیچ ببندید. سپس 4 سیم خروجی از هر مانیتور را به ورودی سوئیچر وصل کنید.

سیم زنگ هر واحد را به تعداد طبقات به اتصال B1، B2، B3، B4 و … به ورودی مخصوص سیم زنگ بر روی سوئیچر وصل کنید. هر سیم زنگ را به زیر شستی زنگ مربوط به خود در پنل وصل کنید.

سیم‌های مربوط به درب بازکن و ترانس تغذیه را طبق روش نصب آیفون تصویری الکتروپیک یک طبقه و دو طبقه وصل کنید.

 آیفون تصویری الکتروپیک مدل 1286

آیفون الکتروپیک مدل 1286 قابلیت نصب حافظه داخلی دارد. هنگام نصب آیفون تصویری الکتروپیک مدل 1286 دقت کنید که اگر حافظه داخلی را روی آیفون نصب نکردید، جامپر پشت مانیتور را باید در جای خود قرار دهید. اگر این نکته را رعایت نکنید، در حالی که زنگ و قفل بازکن کار میکنند، تصویر دریافتی قطع میشود. اگر آمپر را به درستی در جای خود قرار ندهید، گوشی به طور ممکن زنگ می‌زند.

برای نصب آیفون تصویری الکتروپیک مدل 1286 همراه با حافظه داخلی، جامپر را از پشت مانیتور بردارید و سوکت 5 پین حافظه را در داخل کانکتور 5 پین خود در پشت مانیتور قرار دهید. سپس می‌توانید حافظه را به صورت کشویی در کنار مانیتور نصب کنید.

مراحل سیمکشی و نصب آیفون تصویری الکتروپیک مدل 1286 مانند نصب آیفون تصویری الکتروپیک برای یک طبقه است.

 آیفون تصویری الکتروپیک مدل 889 و مدل 1090

برای نصب آیفون تصویری الکتروپیک مدل 889 و مدل 1090 به جای اینکه سیم‌ها در پشت مانیتور و پنل با پیچ بسته شوند، به وسیله سوکت وصل میشوند.

سوکت های پشت مانیتور آیفون تصویری الکتروپیک مدل 889 و 1090 عبارتاند از:

  • دو سوکت 5 پین برای نصب به پنل های درب ساختمان
  • یک سوکت 5 پین برای ارتباط داخلی با واحدهای دیگر

آیفون‌های تصویری الکتروپیک مدل‌های 889 و 1090 دارای سیستم ارتباط داخلی یا انیترکام هستند و قابلیت نصب به دو پنل دم درب ساختمان را نیز دارند.

آیفون تصویری الکتروپیک مدل 889 و مدل 1090

رنگبندی سوکت‌ها برای آیفون الکتروپیک مدل 889 و 1090:

  •  سیم زرد به ترمینال 1: تصویر
  • سیم قرمز به ترمینال 2: مثبت
  • سیم مشکی به ترمینال 3: منفی
  • سیم سفید به ترمینال 4: صدا و قفل بازکن
  • سیم سبز به ترمینال: B زنگ

برای سیم کشی و نصب آیفون الکتروپیک مدل 889 و 1090 سیم‌های هم رنگ را به سوکت های پشت مانیتور وصل کنید و همین سیمها را به صورت متناظر به سوکت پشت پنل وصل کنید. در این مدل سیم زنگ باید به شستی زنگ در پشت پنل آیفون تصویری الکتروپیک وصل شود. برای نصب آیفون  الکتروپیک مدل 889 و 1090 به دو پنل، باید سیم‌های پنل دوم را به سوکت دوم در پشت مانیتور وصل کنید

نحوه سیمکشی و نصب آیفون تصویری الکتروپیک مدل 797

آیفون تصویری الکتروپیک مدل 797 از یک دوربین امنیتی برخوردار است و میتواند صدا را ضبط کند. روش نصب آیفون تصویری الکتروپیک مدل 797 و سیمکشی آن، مشابه روش نصب آیفون تصویری الکتروپیک مدل 889 و 1090 است.

آیفون الکتروپیک مدل 797 را می‌توانید به دو پنل خارجی وصل کنید، به همین دلیل دو عدد سوکت در پشت مانیتور 797 الکتروپیک قرار دارد. کابل 4 رشته‌ای ارتباطی از یک پنل به سوکت شماره یک در پشت مانیتور و کابل 4 رشتهای ارتباطی دیگر به پنل دوم به سوکت شماره 2 در پشت مانیتور وصل میشود.

باقی مراحل سیمکشی و نصب آیفون تصویری الکتروپیک مدل 797 از جمله نصب ترانس تغذیه و قفل بازکن، مشابه روش‌هایی مدل‌های قبلی است.

محاسبه رایگان هزینه نصب آیفون تصویری!

آیفون تصویری الکتروپیک مدل 1294

این مدل قابلیت نصب دوربین مدار بسته، اتصال به دو پنل و ارتباط داخلی را با هم در اختیار دارد. سیمکشی و نصب آیفون تصویریمدل 1294 به وسیله 4 سوکت تعبیه شده در پشت مانیتور و پنل دستگاه انجام می‌شود.

دو عدد از این سوکت ها برای ارتباط بین مانیتور و دو پنل بیرونی ساختمان، یک عدد از این سوکت ها برای اتصال به مانیتور واحد دیگر برای برقراری ارتباط داخلی و سوکت دیگر برای اتصال به دوربین مدار بسته است. نصب آیفون تصویری مدل 1294 با توجه به استفادهای که می‌خواهید از آن بکنید، متفاوت است.

اگر می‌خواهید از سیستم اینترکام یا ارتباط داخلی دو مانیتور استفاده کنید، باید 4 سیم صدا، تصویر، مثبت و منفی را به سوکت مخصوص خود در پشت مانیتور اول وصل کنید و در مرحله بعدی به صورت مشترک آنها را به مانیتور دوم وصل کنید.

سیمکشی ارتباط داخلی آیفون الکتروپیک جدا از سیمکشی آیفون تصویری آن است؛ بنابراین باید سیم‌های صدا و قفل بازکن، تصویر، زنگ، مثبت و منفی را به محل خود در پشت مانیتورها وصل کنید و در قدم بعدی سیم‌های متناظر با آنها را به سوکت مخصوص به خود در پشت پنل آیفون تصویری الکتروپیک وصل کنید.

راهنمای تصویری نصب انواع آیفون‌های تصویری الکتروپیک

در ادامه راهنمای نصب انواع آیفون تصویری الکتروپیک را که از وبسایت الکتروپیک گردآوری شده است مشاهده خواهید کرد که کمک زیادی به شما خواهد کرد.

راهنمای نصب مانیتور 897 الکتروپیک

راهنمای نصب مانیتور 897 الکتروپیک راهنمای نصب مانیتور مدل 797

راهنمای نصب پنل الکتروبیک مدل رندا

راهنمای نصب پنل الکتروبیک مدل رندا

راهنمای نصب گوشی  الکتروپیک مدل 996

راهنمای نصب پنل کدینگ رندا - الکترو پیک

راهنمای نصب پنل کدینگ رندا – الکتروپیک

 

 

 

4/5 - (3 امتیاز)

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا