آموزش تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی | محل قرارگیری -روش باز کردن فیلتر و جا زدن آن

لوازم خانگیماشین ظرفشویی

می‌دانیم که بعد از مدتی استفاده از ماشین ظرفشویی فیلتر آن کثیف می‌شود. این امر موجب پایین آمدن قدرت پاک‌کنندگی ماشین شده و کیفیت کار دستگاه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در این شرایط اگر فیلتر به موقع از ماشین خارج نشود، عملکرد دستگاه با اختلال روبه‌رو خواهد شد و نیاز به تعمیر ماشین ظرفشویی پیدا خواهید کرد. تمیز کردن منظم فیلتر دستگاه ظرفشویی کمک می‌کند تا از مشکلات زیادی پیشگیری شود. در این مطلب نحوه تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی را توضیح می‌دهیم.

دلایل گرفتگی فیلتر ماشین ظرفشویی

دلیل اصلی گرفتگی فیلتر ماشین ظرفشویی تکه‌های نسبتاً بزرگ مواد غذایی باقی‌مانده در ظرف‌ها است. قبل از قرار دادن ظر‌ف‌ها در ماشین ظرفشویی می‌بایست کاملاً آنها را از باقیمانده مواد غذایی پاک کنید و شستشوی آنها را نیز حتماً با آب گرم انجام دهید. با وجود اینکه رعایت این نکته می‌تواند به پیشگیری از گرفتگی فیلتر ماشین ظرفشویی کمک کند، کاملاً از آن جلوگیری نمی‌کند. علت این است که چربی هنوز روی ظروف وجود دارد. چربی به طور کامل در آب حل نمی‌شود و در فیلتر جمع می‌شود. حل نشدن و باقیمانده مواد شوینده نیز می‌تواند منجر به گرفتگی فیلتر شود. سرعت شستن ظروف نیز در گرفتگی فیلتر اثرگذار است.

نحوه جدا کردن فیلتر از ماشین به منظور جرم‌گیری

فیلترهای ماشین ظرفشویی خانگی برندهای بوش و الکترولوکس در قسمت داخلی و پایین دستگاه تعبیه شده‌اند. اهرم‌های توزیع آب و المنت حرارتی در بالای آن قرار دارند. قبل از اینکه فیلتر را برای تمیز کردن از ماشین خارج کنیم،باید دستگاه را باز کرده و آب اضافی را به وسیله یک اسفنج یا پارچه خشک کنیم. بعد از این کار می‌توان فیلتر را از ماشین ظرفشویی خارج نموده و تمیز کرد. اگر چه خالی کردن فیلتر ماشین ظرفشویی از اهمیت زیادی برخوردار است، سایر قطعات از جمله شیرهای کنترل‌کننده آب و عنصر گرمایشی نیز می‌بایست از آلاینده‌های موجود تمیز شوند.

در آوردن فیلتر ماشین ظرفشویی

Source:washingcodes.com

چه موقع باید فیلتر ماشین ظرفشویی را تمیز کرد؟

تشخیص اینکه چه زمانی نیاز به تمیز کردن فیلتر است، کار سختی نیست. نشانه آن این است که عملکرد ماشین ظرفشویی به طور قابل توجهی بد می‌شود. کیفیت شستن ظروف کاهش یافته و دستگاه به هنگام کار سر و صدای زیادی تولید می‌کند و در زیر آن آب جمع می‌شود. اینها همه نشان می‌دهد زمان تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی فرا رسیده است.

روش تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی چگونه است؟

روش‌های مختلفی برای پاک کردن فیلتر ماشین ظرفشویی وجود دارد که در زیر به معرفی آنها می‌پردازیم. ابتدا به صورت کلی روش‌های متداول را بررسی می‌کنیم و در ادامه جزئیات بیشتری از روش تمیزکاری فیلتر ماشین ظرفشویی ارائه خواهیم کرد.

استفاده از مواد شوینده

یکی از روش‌های متداول برای تمیز کردن فیلتر و جرم‌گیری ماشین ظرفشویی استفاده از مواد شوینده و پودرهای پاک‌کننده مخصوص شستن ظروف است. می‌توان با استفاده از یک مسواک قدیمی و پودر پاک‌کننده یا ماده شوینده این کار را انجام داد. بعد از تمیز کردن با مسواک فیلتر را با آب شستشو دهید. در صورت نیاز می‌توانید این روند را دوباره تکرار کنید.

شستن فیلتر ماشین ظرفشویی2

استفاده از نوشابه

یکی دیگر از موادی که به پاک کردن چربی‌ها و خالی کردن فیلتر در ماشین ظرفشویی کمک می‌کند، نوشابه است. می‌توان آن را به‌همراه نمک معمولی استفاده کرد. در این صورت خاصیت لکه‌بری آن افزایش می‌یابد. روش بهتر این است که پودر را در آب حل کرده و با استفاده از یک اسفنج به تمیز کردن فیلتر بپردازید. در آخر فیلتر را آبکشی کنید.

درباره ماشین ظرفشویی بیشتر بدانید: آموزش تصویری نحوه چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی

استفاده از سیتریک اسید

استفاده از سیتریک اسید نیز یک راه خوب برای تمیز کردن فیلتر در ماشین ظرفشویی و زدودن لکه‌های چربی از روی آن است. سیتریک اسید به از بین بردن آهک موجود روی فیلتر نیز کمک می‌کند. برای استفاده از این روش ابتدا باید فیلتر ماشین ظرفشویی را به مدت چندین ساعت در محلول اسید سیتریک غوطه‌ور کنید. سپس با آب و صابون شستشو دهید. سرکه نیز می‌تواند اثری مشابه داشته باشد. در صورتی که به اسید سیتریک دسترسی نداشتید، می‌توانید از سرکه استفاده کنید.

تأثیر میزان جرم فیلتر در انتخاب روش مناسب برای تمیز کردن آن

اگر میزان کثیف بودن فیلتر ماشین ظرفشویی زیاد نباشد، می‌توان با استفاده از آب و صابون و اسفنج آن را تمیز کرد. در صورتی که میزان زیادی از چربی و مواد آهکی روی فیلتر را پوشانده باشد، استفاده از روش اسید سیتریک یا سرکه و خیساندن آن در این محلول مؤثرتر خواهد بود.

بعد از تمیز کردن فیلتر ماشین و شستشوی آن باید با استفاده از حوله یا پارچه‌ای مناسب آن را خشک کنید. قبل از اینکه فیلتر را در جای خود نصب کنید، لازم است تا داخل ماشین ظرفشویی را نیز تمیز کنید و تمام اجزای آن را به دقت با آب شستشو دهید.

آموزش مرحله به مرحله تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی

مرحله اول: تعیین نوع فیلتر

ماشین ظرفشویی‌های قدیمی که قبل از سال 2010 ساخته شده‌اند، از فیلترهای خودتمیزکننده استفاده می‌کردند. این فیلترها اغلب آسیاب‌های پرسروصدا داشتند. به دلیل صدایی که این فیلترها تولید می‌کردند، تولیدکنندگان تصمیم گرفتند فیلترهایی تولید کنند که سروصدای کمتری ایجاد کنند. این فیلترهای بدون صدا یا با صدای کم دیگر از قابلیت تمیزکنندگی خودکار بهره‌مند نبودند و باید به صورت دستی تمیز می‌شدند.

برای تشخیص اینکه فیلتر ماشین ظرفشویی شما از نوع خودتمیزکننده است یا خیر، به پایین ماشین ظرفشویی و زیر بازوهای آبپای نگاه کنید.(برای کسب اطلاعات درباره ۵ علت اصلی خرابی آبپاش ماشین ظرفشویی و تعمیر آن کلیک کنید) فیلترهای خودتمیزکننده یک شبکه سوراخ‌دار پلاستیکی دایره‌ای دارند که روی فیلتر را پوشش داده است. از طرف دیگر فیلترهایی که نیاز به تمیز کردن به صورت دستی دارند، گرد هستند و شکلی شبیه به فیلترهای موجود در تصفیه آب دارند.

مرحله دوم: خارج کردن قفسه پایینی

در دومین گام از تمیز کردن فیلتر، قفسه پایینی ماشین ظرفشویی را خالی کرده و از ماشین خارج کنید.

مرحله سوم: خارج کردن خرده‌های مواد زاید اطراف فیلتر

سومین گام در تمیز کردن فیلتر در ماشین ظرفشویی این است که اطراف فیلتر را با یک پارچه نرم و مرطوب از بقایای مواد غذایی و چربی‌ها پاک کنید.

تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی2

Source:Familyhandyman.com

مرحله چهارم: خارج کردن و تمیز کردن فیلتر

فیلتر را بچرخانید و آن را باز کرده و از ماشین ظرفشویی خارج کنید. ممکن است فلش‌های جهت‌داری در بالای آن وجود داشته باشد. فیلتر را زیر آب داغ و روان بگیرید. اگر هنوز هم بقایای مواد زاید روی آن موجود بود، با استفاده از یک پارچه یا مسواک آنها را تمیز کنید. از پدهای اسکراب یا برس سیمی استفاده نکنید؛ این مواد ممکن است باعث آسیب رساندن به فیلتر شوند.

مرحله پنجم: مشخص کردن تقویم تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی

برای اینکه به تمیز کردن فیلتر و جرم‌گیری ماشین ظرفشویی خود پایبند باشید، یک تقویم زمانی درست کنید. اگر هر روز از ماشین ظرفشویی خود استفاده می‌کنید و قبل از قرار دادن ظروف در ماشین آنها را به‌خوبی تمیز نمی‌کنید، این کار را ماهانه انجام دهید. در صورتی که در هفته دو یا سه بار از ماشین ظرفشویی استفاده می‌کنید و قبل از قرار دادن ظروف در آن نیز ظروف را از بقایای مواد غذایی به‌خوبی پاک می‌کنید، سالانه یا هر شش ماه یک بار برای شما مناسب است.

درباره ماشین ظرفشویی بیشتر بدانید: علت تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی چیست؟

فیلتر قرار گرفته روی دریچه انتقال آب در ماشین ظرفشویی اغلب توسط چربی‌ها و مواد اضافی مسدود می‌شود. مهم است که از روش‌های تمیز کردن فیلتر آگاهی داشته باشید، حتی اگر بسیار کم و هر چند وقت یک بار بخواهید آن را تمیز کنید. آبی که از فیلتر ماشین ظرفشویی عبور می‌کند ممکن است کیفیت چندانی نداشته باشد. ممکن است مقادیر زیاد آهک یا نمک در آن وجود داشته باشد. حتی بعضی اوقات ذرات زنگ‌زدگی لوله‌ها نیز ممکن است در آن وجود داشته باشند. اینها همه در گرفتگی فیلتر ماشین ظرفشویی مؤثر است. با وجود چنین عواملی در صورتی که این کار در زمان درست انجام نشود، جریان آب و سرعت خروج آن از فیلتر به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

پاک کردن فیلتر ماشین ظرفشور

سوالات متداول درباره فیلتر ماشین ظرفشویی

علت گرفتگی فیلتر ماشین ظرفشویی چیست؟

اصلی‌ترین علتی که باعث گرفتگی و انسداد فیلتر ماشین ظرفشویی می‌شود، باقی ماندن ذرات مواد غذایی در ظروف موجود در ماشین ظرفشویی است.  پاک کردن ظروف قبل از قرار دادن آنها در ماشین تا حد زیادی از این مشکل جلوگیری می‌کند.

چه زمانی نیاز است فیلتر ماشین ظرفشویی را تمیز کنیم؟

دقت در نحوه کارکرد ماشین ظرفشویی زمان مناسب برای خالی کردن فیلتر آن را مشخص می‌کند. زمانی که نیاز به این کار باشد کیفیت عملکرد ماشین به طرز قابل توجهی کاهش می‌یابد و ظروف به‌خوبی شسته نمی‌شوند.

چه روش‌هایی برای تمیز کردن فیلتر وجود دارد؟

استفاده از مواد شوینده به همراه مسواک و قرار دادن فیلتر در ظرف آغشته به محلول سرکه، اسید سیتریک یا نوشابه از روش‌های رایجی هستند که برای شستشوی فیلتر ماشین ظرفشویی به صورت دستی استفاده می‌شوند.

 

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا