روش نصب توالت فرنگی | انواع توالت فرنگی

ساختمانلوله کشی و تاسیسات

امروزه تقریباً در همه خانه‌ها وجود یک توالت فرنگی ضروری است. همه ما بارها توصیه‌های مکرر پزشکان ارتوپدی را برای استفاده از توالت فرنگی جهت حفظ سلامت زانوها شنیده‌ایم. اگر در منزلتان توالت فرنگی ندارید یا توالت شما به تعمیر نیاز دارد، با ما همراه باشید! زیرا اگر روش نصب توالت فرنگی را بدانید، می‌توانید با صرف کمی زمان، صفر تا صد نصب آن را انجام دهید؛ اما قبل از نصب کردن توالت فرنگی ایرانی باید بدانید که به چه نوع توالت و با چه ابعادی نیاز دارید و کدام مدل برای سرویس بهداشتی شما مناسب است.
آنچه در این مقاله می‌خوانید عبارت است از:

  • انواع توالت فرنگی
  • فضای مورد نیاز برای نصب توالت فرنگی
  • ابعاد و اندازه توالت فرنگی
  • ابزار لازم برای نصب کردن توالت
  • روش نصب توالت

فهرست مطالب

فیلم آموزش نصب و استفاده از توالت فرنگی

انواع توالت فرنگی

توالت فرنگی تاثیر زیادی در اصلاح سبک مضر زندگی و سلامت زانوها دارد؛ اما باید مدلی کاربردی و راحت و مناسب با فضای دستشویی خود را انتخاب کنید. در ادامه با انواع توالت فرنگی و ویژگی‌های هر کدام آشنا خواهیم شد:

      • توالت فرنگی دو تکه
      • توالت فرنگی یک تکه
      • توالت فرنگی دیواری
      • توالت فرنگی هوشمند

قبل از معرفی انواع مدل‌های توالت فرنگی بهتر است تا کمی بیشتر با اجزای آن آشنا شویم. در تصویر زیر می‌توانید تمام اجزای توالت فرنگی را مشاهده کنید.

نحوه نصب توالت فرنگی

منبع تصویر: Thisoldhouse

1.       توالت فرنگی دو تکه

یکی از رایج‌ترین مدل‌ها، توالت فرنگی دو تکه است که مخزن و کاسه آن از هم جدا هستند و هنگام نصب دو تکه به هم متصل می‌شوند. به‌طور کلی، وزن و اندازه توالت‌های دو تکه ،نصب را دشوار می‌کند. بااین‌حال که تمیز کردن این توالت کار دشواری نیست، اما هنوز هم دشوارتر از تمیز کردن توالت فرنگی یک تکه است. توالت فرنگی‌های دو تکه برای بزرگسالان ایده‌آل است؛ زیرا ارتفاع صندلی آن بلندتر از توالت فرنگی یک تکه است. تعمیر آن نسبتاً ارزان و ساده است و شما می‌توانید بیشتر قسمت‌های آن را تعمیر یا تعویض کنید.

مطلب پیشنهادی: رهایی از بوی بد توالت و حمام در فصل تابستان

2.      توالت فرنگی یک تکه

در حالی که توالت‌های یک تکه و دو تکه عملکرد یکسانی دارند، هر 2 مدل طرفداران خاص خود را دارند؛ نصب و تمیز کردن توالت فرنگی‌های یک تکه آسان و ساده است. همچنین سیفون هر 2 نوع توالت فرنگی‌، مقدار آب یکسانی مصرف می‌کنند. با وجود این‌که توالت فرنگی یک تکه کمی گران‌تر است اما از دوام بالاتری برخوردار است و این توالت‌ها برای حمام‌های کوچک‌تر ایده‌آل هستند؛ چراکه فضای کمتری اشغال می‌کنند و نزدیک‌تر به زمین قرار می‌گیرند.

3.     توالت فرنگی دیواری

اگر در نصب توالت فرنگی کمبود جا ندارید، نوع دیواری برای شما ایده‌آل است. این توالت‌ها روی دیوار نصب می‌شوند و مخزن سیفون آن‌ها درون دیوار پنهان است. توالت‌های دیواری دارای طراحی برتر و مدرن هستند و برخلاف اکثر توالت‌های فرنگی، معمولاً فضای کمتری را اشغال می‌کنند. آن‌ها را می‌توان تقریباً در هر جای حمام قرار داد (به شرطی که نزدیک منبع آب باشد)؛ بنابراین، اگر مشغول بازسازی ساختمان هستید، توالت فرنگی‌های دیواری در مقایسه با مجموعه‌های یک تکه یا دو تکه، قابلیت انعطاف‌پذیری بسیار بیشتری دارند.

البته این مدل‌ها از توالت‌های معمولی گران‌ترند و نیاز به تعمیرات بیشتری دارند. ازآنجاکه مخزن در دیوار است، بیشتر صاحبان خانه‌ها برای تعمیر آن‌ها به استخدام لوله‌کش حرفه‌ای نیاز دارند. اگر شما هم به خدمات حرفه‌ای لوله‌کشی نیاز داشتید، آچاره مرجعی قابل‌اعتماد برای دسترسی به برترین لوله‌کش‌های شهر شما است. آچاره تنها با حرفه‌ای‌ها همکاری می‌کند!

نکات مهم در نصب توالت فرنگی

4.      توالت فرنگی هوشمند

اگر راحت‌ترین و کاربردی‌ترین توالت فرنگی را می‌خواهید، توالت‌های فرنگی هوشمند انتخاب خوبی برای شما هستند که دارای گرمکن صندلی و فلاشرهای خودکار بوده و بسیار راحت و پرکاربرد هستند.

فضای مورد نیاز برای نصب توالت فرنگی

یکی از مهم‌ترین نکات تعیین‌کننده در نصب توالت فضای موردنیاز برای نصب است. اما از کجا بدانیم چقدر فضا برای نصب لازم است و آیا چنین فضایی در سرویس بهداشتی ما وجود دارد یا خیر؟

فاصله توالت فرنگی از دیوار پشتی

به فاصله دیوار پشتی تا مرکز لوله خروجی آکس می‌گویند. یکی از مهم‌ترین موارد برای انتخاب یک توالت فرنگی آکس است. فاصله توالت فرنگی زمینی از دیوار پشتی براساس سایز و شکل توالت فرنگی در بازه 12 سانتی‌متر تا 30 سانتی‌متر است؛ بنابراین اگر فاصله دیوار پشتی تا مرکز لوله خروجی 18 سانتی‌متر باشد، توالت فرنگی که انتخاب می‌کنید باید باکسی با اندازه 12 تا 18 سانتی‌متر داشته باشد.

فاصله توالت فرنگی از دیوار مجاور

برای این‌که نصب توالت فرنگی بدون ایراد انجام شود، باید فضای موردنیاز برای نصب را به‌طور دقیق محاسبه کنید. فاصله کاسه توالت تا دیوار مجاور باید حداقل 38 سانتی‌متر و از درب روبه‌رو حداقل 54 سانتی‌متر باشد. به‌طور کلی بهتر است تا فاصله توالت فرنگی با دیوار یا هر وسیله دیگری حداقل 38 سانتی‌متر تعیین شود.

ابعاد و اندازه توالت فرنگی

ابعاد توالت فرنگی دو تکه

ارتفاع این نوع توالت فرنگی معمولاً بین 66 تا 82 سانتی‌متر است؛ اما ابعاد دیگر آن، کاملاً مشابه توالت فرنگی یک تکه است.

ابعاد توالت فرنگی یک تکه

طول: بین 53 تا 78 سانتی‌متر

عرض: کمتر از 50 سانتی‌متر

 ارتفاع از سطح زمین: بین 35 تا 41 سانتی‌متر

عمق: حدوداً 68 الی 76 سانتی‌متر

ابعاد توالت فرنگی دیواری

ارتفاع کاسه توالت فرنگی‌های دیواری بین 33 الی 48 سانتی‌متر است.

مطلب پیشنهادی: آموزش نحوه استفاده از توالت فرنگی

ابزار لازم برای نصب توالت فرنگی

      • تراز بنایی
      • بوگیر ژله‌ای
      • چسب آکواریوم
      • آچارفرانسه
      • متر
      • توالت فرنگی
      • دستکش و لباس کار
      • شلنگ رابط توالت فرنگی
      • انواع پیچ‌گوشتی دو سو و چهارسو
      • انبردست

روش نصب توالت فرنگی

زمان موردنیاز برای نصب توالت بسته به مهارت شما متفاوت است؛ اما اگر تجربه زیادی در لوله‌کشی ندارید یا تازه‌کار هستید، یک روز کامل را برای این کار در نظر بگیرید.

گام 1: باز کردن توالت فرنگی قدیمی و پیچ و واشرها

درصورتی‌که می‌خواهید توالت فرنگی قدیمی را تعویض کنید، اول باید آن را باز کنید. حلقه مومی قدیمی را با استفاده از پیچ‌گوشتی دو سو جدا کنید. حتماً در این مرحله از دستکش استفاده کنید و اجازه تماس پیدا کردن آلودگی‌ها با پوست خود را ندهید. بهتر است از یک ماسک هم استفاده کنید. می‌توانید درون لوله تخلیه تا قبل از پایان مراحل نصب یک تکه پارچه قرار دهید.

گام 2: نصب بوگیر ژله‌ای و پیچ‌ها

یکی از لوازمی که به‌تازگی در نصب کردن توالت فرنگی مورد استقبال قرارگرفته است، بوگیرهای ژله‌ای است. این بوگیرها در دو مدل پیچ‌دار و بدون پیچ طراحی‌شده‌اند. مدل‌های پیچ‌دار قیمت بیشتری نسبت به مدل بدون پیچ دارند و برای جلوگیری از ایجاد بوی بد یا نشت بوی فاضلاب استفاده می‌شوند. بوگیر ژله‌ای را نصب کنید و از محکم بودن آن مطمئن شوید.

گام 3: نصب کاسه توالت

کاسه توالت فرنگی را روی حلقه مومی قرار داده و کمی فشار دهید. سپس پیچ‌ها را به‌درستی و بادقت در جای خود قرار دهید.

لوله کشی توالت فرنگی

گام 4: محکم کردن مهره و واشر

از بست پلاستیکی استفاده نکنید؛ چون توالت به‌مرور زمان کمی جابه‌جا می‌شود. اگر واشرها با سطح چینی توالت فرنگی برخورد داشته باشند، بهتر است.

گام 5: نصب پوشش پلاستیکی

پوشش لاستیکی توالت فرنگی را نصب کنید.

نصب کردن توالت فرنگی

گام6: ثابت کردن توالت فرنگی

در بسیاری از مواقع به علت ناهموار بودن کفی که توالت فرنگی روی آن نصب می‌شود، ممکن است توالت فرنگی تکان بخورد و ثابت نباشد. برای ثابت کردن آن با یک پیچ‌گوشتیِ دو سو، توالت فرنگی را کمی بلند کرده و با استفاده از یک یا چند سکه ارتفاع را تنظیم کنید.

هزینه نصب توالت فرنگی

گام7: نصب مخزن سیفون توالت فرنگی

پس از تثبیت کاسه توالت فرنگی، باید مخزن را در جای خود قرار دهید و پیچ و مهره‌ها را سفت کنید.

نصب توالت فرنگی

بیشتر بخوانید: نحوه تبدیل توالت ایرانی به فرنگی در 7 مرحله!

گام8: نصب شیلنگ

هنگام خرید شیلنگ ابتدا فاصله بین مخزن و دیوار را اندازه‌گیری کنید و طبق آن طول شیلنگ را مشخص کنید. یک سر شیلنگ را به مخزن و سر دیگر را به فلکه آب وصل کنید.

گام9: نصب نشیمنگاه توالت فرنگی

بهترین نشیمن‌گاه برای توالت فرنگی، نشیمن‌گاهی از جنس پلاستیک بوده و بهتر است که آرام‌بند داشته باشد. نشیمن‌گاه را با استفاده از پیچ و مهره‌ها ببندید. بهتر است نشیمن‌گاه را هنگام خرید توالت فرنگی بخرید تا از نظر اندازه و سایز بعداً به مشکل نخورید.

روش نصب و تعمیر توالت فرنگی

گام10: درزگیری

فضای خالی بین توالت فرنگی و سرامیک‌ها را با استفاده از چسب آکواریوم به‌طور کامل بپوشانید تا از تجمع آلودگی در این ناحیه جلوگیری شود.

گام نهایی: چک کردن توالت فرنگی

به‌عنوان مرحله آخر کار فلکه آب را باز کنید و تمام نقاط توالت فرنگی را چک کنید و مطمئن شوید که آبی چکه نمی‌کند.

سوالات متداول

چگونه نشیمن‌گاه توالت فرنگی را تعویض کنم؟

نشیمن‌گاه قبلی را به یک مغازه فروش لوازم سرویس بهداشتی ببرید و یک مورد مشابه همان قبلی، براساس سایز و اندازه خریداری کنید.

چگونه بوی بدی که از توالت فرنگی پخش می‌شود را از بین ببرم؟

احتمالاً به‌خوبی درزگیری نشده است. با استفاده از چسب آکواریوم درز بین کاسه توالت فرنگی و سرامیک را بپوشانید.

در صورت لق بودن کاسه توالت باید چه‌کاری انجام دهیم؟

می‌توانید با استفاده از قرار دادن چند سکه بین کاسه توالت و کف ناهمواری را برطرف کنید.

اگر پرسشی در زمینه نصب توالت فرنگی دارید، می‌توانید آن را در بخش نظرات درج کنید تا متخصصان آچاره به شما پاسخ دهند.

دانلود PDF روش نصب توالت فرنگی

3.8/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا